پایان نامه ارشد – انواع کارگاه آموزشی تجار و بازرگانان

برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی و متکی به نفت، صادرات غیرنفتی به‌عنوان اساسی‌ترین محور برنامه سوم توسعه، سرلوحه تمام فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته شد. به همین منظور وزارت بازرگانی وقت به‌عنوان متولی اصلی بخش تجارت باهدف ایجاد تحرک لازم در این بخش طرح ملی ارتقاء پایدار صادرات غیرنفتی[1] را با مشارکت و همکاری تولیدکنندگان، صادرکنندگان، دارندگان کارت بازرگانی، مسئولان و متصدیان امر صادرات به مرحله اجرا درآورده است. این طرح با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد[2] به اجرا درآمد. برای این طرح کارگاه‌های چهارگانه آموزشی طراحی شدند که عبارت‌اند از:

کارگاه نوع اول: هدف از ارائه این کارگاه عبارت است از تبیین سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران

درزمینه صادرات غیرنفتی. این کارگاه سعی در نزدیک کردن هرچه بیشتر صادرکنندگان و تولیدکنندگان با مدیران ارشد دولتی دارد.

کارگاه نوع دوم: هدف از برگزاری این کارگاه عبارت است از بررسی قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها با نگرش کاربردی، عملیاتی و انتقادی.

کارگاه نوع سوم: هدف از برگزاری این کارگاه آموزش‌های عمومی است که هر صادرکننده در گام‌های نخستین باید ببیند. البته آموزش‌های خاص منوط به نوع کالا و یا نوع بازار نیست؛ مانند اصول بازاریابی، اصول قیمت‌گذاری، حمل‌ونقل، بیمه و اعتبار اسنادی، مکاتبات بازرگانی و 000

کارگاه نوع چهارم: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها آموزش‌های تخصصی برای کالاهای خاص منطقه‌های خاص به سمت بازارهای هدف است.

در استان چهارمحال و بختیاری کارگاه‌های چهارگانه فوق طی دوره تحقیق جمعاً به تعداد 149 کارگاه آموزشی برگزار شد.