بررسی جرم در قوانین تاجیکستان:دانلود پایان نامه تفسیر و علوم قرآن

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه تطبیقی جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان 

تکه ای از متن پایان نامه :

داد زیرا که عقلاً و شرعاً چنین کیفری عقاب بلابیان می باشد و عقاب بلابیان قبیح می باشد، و خداوند منزه از فعل بود. بنابر این وقتی گفته می گردد گمان بد نوعی جرم و اثم می باشد، باز منصوص و در واقع دارای عنصر قانونی و حتی آثار وضعی مشخص در خارج می باشد و از این باب هم مستدل به عناصر مذکور می باشد. به عنوان مثال در قرآن کریم بعضی آیات اصل یاری برای امور مجرمانه و گناه را منع کرده و مرتکبین این اعمال را هم مجرم شناخته می باشد، خرید و فروش مشروب در کنار مصرف آن جرم و حرام می باشد، هم به عنوان معاونت در جرم و هم به عنوان دارای آثار وضعی(مصداق خارجی جرم) بودن. در آیه ذیل این مسأله مطرح می گردد: «وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ[1]» بر همین مبناست که در احکام شرعی هر نوع همراهی و همکاری در امور حرام مثل خرید و فروش اسلحه (برای کفار)، خرید و فروش مشروبات و دیگر اسباب حرام را حرام و جرم محسوب کرده اند. در قوانین جزایی جمهوری تاجیکستان هم معاونت در جرم طبق ماده 35 با عنوام «شریکی در جنایت» جرم تلقی شده می باشد و مطابق قانون جزا تعیین کرده می گردد[2].

سنت نبوی و روایات معصومین هم همین را نشان می دهد که با وجود شناخت مجرمان و منافقانی که نزد پیامبر  می آمدند و خود را مومین معرفی می کردند، اما هیجگاه رسول خدا آن هارا آشکار نکرد و قبل از ارتکاب گناه و جرم مجازات نمی نمود. این اصل یعنی جرم در واقعیت مادی ظاهر گردد تا عامل آن مجرم تلقی گردد.

بنابر این، از نظر قرآن و اسلام عنصر مادی- مصداق خارجی جرم را هم جرم می شناسد و دو عنصر دیگر را از شرایط لازم برای تحقّق یافتن جرم، قلمداد کرده می باشد. بدین معنی که اقدام بزه کارانه ای که مجرم مرتکب شده می باشد جرم می باشد به شرطی که اسلام در نصوص قانونی خود تصریح به جرم بودن آن کرده باشد و به شرطی که مکلّف آن را مرتکب شده باشد، و مکلّف یعنی شخص بالغ و عاقل و مختار. پس شرط اوّل آن با عنصر قانونی جرم انطباق پیدا می کند، و شرط دوم یعنی مکلّف و تکلیف، با عنصر معنوی و روانی جرم(عنصر سوم جرم) قابل انطباق می باشد که از مسؤولیت سخن می گوید و دیوانه و کودک و مجبور و برخی

مطالعه تطبیقی جرم در قرآن و قوانین تاجیکستان

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه