مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی

مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. پیشبرد سریع تر سازمان به سمت هدف های از پیش تعیین شده

  2. خدمت رسانی بهتر،کاهش قیمتها، و ثبات سازمان

  3. کسب ارزش در قبال سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات

  4. کاهش حجم بودجه اختصاصی در زمینه فناوری اطلاعات

  5. برقراری هماهنگی لازم بین سرویس دهندگان فناوری اطلاعات

  6. توانایی سازمان در تغییر فرایندها و بهبود عملیات کاری

  7. پاسخگویی سریعتر سازمان به نیازهای مشتری

  8. افزایش رضایت خاطر کارکنان

  9. پاسخگویی مناسب به تغییرات

  10. توسعه چشمگیر مهارتهای کارکنان

  11. افزایش ارزشهای کاری و عملیاتی

  12. توجه و تأکید بر کنترل سازمان

  13. پیشرفت ساختار فرایندهای سازمانی

  14. بهبود کنترل هزینه و افزایش کارایی سازمان به دلیل کنترل و کاهش هزینه ها (شهائی، 1387).

2-2-7- ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی

1-  ساختار سازمان: لازم است ساختار سازمان انعطاف پذیر باشد. در ارتباط با حوزه سازمان، اقدامات زیر قابل انجام است:

  • تشکیل شراکت با سایر سازمانها
  • بهبود انعطاف پذیری از طریق تمرکز زایی و اتخاذ ساختارهای منعطف
  • ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی

2 – افراد: در سازمان چابک که با تغییرات مدام محیطی روبروست توانایی‌ و انعطاف پذیری انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند، در این رابطه، اقدامات زیر مؤثرند:

3-  تکنولوژی: یک سیستم تولید چابک توانایی مقابله با تغییرات پیش‌بینی نشده را دارد. این تغییرات می‌تواند در مدل محصولات باشند. از این رو سیستم تولید چابک باید قابلیت تولید محصولات جدید را داشته باشد. اقدامات زیر در این رابطه، حائز اهمیت است:

  • سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های سخت افزاری مناسب و مدرن.
  • استفاده از سیستم‌های انعطاف پذیر تولید به منظور انطباق با تغییرات در ترکیب و نوع سفارشها.
  • به‌کارگیری سیستم‌های انعطاف پذیری پشتیبانی تولید به منظور انطباق با شرایط متغیر سفارشها.
  • پی‌ریزی یک سیستم تولید مجازی.

4-  تکنولوژی اطلاعات: یکی از تمایزات بین سیستم‌های چابک با سایر سیستم‌ها ، بالا بودن محتوای اطلاعاتی است. به‌علاوه حجم اطلاعات مبادله شده بین شرکتهای همکار بالاست و لزوم حفاظت از اطلاعات کلیدی هر سازمان را نمایان‌تر می‌سازد. بنابراین سازمانهای چابک، نیازمند سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته و انعطاف پذیری بوده که هم جریان روان و مطمئن اطلاعات را با توجه به مشکلات تضمین کند و هم قابلیت انطباق با شرایط متغیر را داشته باشد. در این راستا اقدامات زیر توصیه می‌شود:

  • استفاده از استانداردها و پروتکل‌های مناسب در مبادله اطلاعات بین سازمانی
  • استفاده از سیستمها و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی مدرن با جهت ایجاد ارتباط مناسب و بهنگام در بین سازمانهای همکار
  • یکپارچه سازی اجزای پراکنده شامل مشتریان، تأمین کنندگان و همکاران در سازمانهای مجازی.

5-  نوآوری و خلاقیت: یک سازمان چابک به جای فروش محصول تولیدی خود باید راه حلهای خود را به مشتریان عرضه کنند در واقع هدف نهایی تولید چابک، تحقق واقعی مفهوم سفارشی سازی و برآوردن نیازهای ویژه و متنوع تک تک مشتریان است. اقدامات زیر می‌تواند کارا باشد.

  • ایجاد فرهنگ تفکر و نو اندیشی در سازمان.
  • سرمایه‌گذاری و تقدیر از ایده‌های نو.
  • ایجاد مکانیسم ارتباط نزدیک با مشتریان و گردآوری مداوم نظرات آنان.
  • ایجاد بستر سخت افرازی لازم جهت پشتیبانی از مفهوم سفارشی سازی.