منابع و ماخذ پایان نامه حقوق و دستمزد، نرم افزار، تحت وب

شهرداری کلان شهر تبریز است. برای این‌کار، ابتدا باید وضع جاری، محدودیت‌ها و چالش‌های این شهر را در حوزه فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار داده و سپس اقداماتی که شهرداری این شهر،‌ برای مواجهه با آن‌ها انجام داده را بیان کنیم. درنهایت، راهکارهای لازم برای تسریع امور شهرداری الکترونیکی در این کلان شهر پیشنهاد شده است. براساس طبقه بندی رسمی، شهرداری های ایران در 12 گروه، درجه‌بندی شده‌اند. اساس این طبقه‌بندی نیز جمعیت، سابقه و مشخصه‌های شهر از نظر تقسیمات کشوری است. طبق این طبقه بندی، شهرداری تبریز در بالاترین درجه قرار دارد.
A. اقدامات صورت گرفته در جهت رفع چالش‌ها و محدودیت‌ها:
یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تبریز، برگزاری جلسات متفاوت با شهرداری‌های سایر کلان‌شهر‌های ایران است که این امر نقش پررنگی در غلبه بر محدودیت‌ها و چالش‌های شهر داشته است. استفاده از منابع درآمدی پایدار نیز پاسخگوی مطالبات مردم است.
شهرداری شهر تبریز اقدامات زیادی را در جهت پیشبرد اهداف شهرداری‌الکترونیکی انجام داده‌است که در بخش بعد به آن‌ها اشاره خواهد شد.
B. IT در شهرداری تبریز:
برنامه‌هایی که سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز در سال 1388 به مرحله اجرا گذاشته است،‌ به شرح ذیل می‌باشد.(گروه بازدیدکنندگان، آذر 1388)
1- استقرار سیستم اتوماسیون اداری تحت وب در مناطق مختلف شهرداری، معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری
2- استقرار سایت اطلاع رسانی شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها
3- استقرار سیستم مکانیزه‌ ‌شهرسازی در مناطق 8گانه (مناطق 1،2،3،4،5‌اجرایی و مناطق 6،7،8 در حال اجرا)
4- استقرار سیستم راهنمای‌شهروندان تحت وب و کیوسک اطلاع رسانی
5- استقرار سیستم آرشیو الکترونیکی در شهرداری‌های مناطق4،3،2،1 اداره کارگزینی و املاک
6- استقرار سیستم شهرداری اینترنتی
7- استقرار سیستم پرداخت اتوماتیک عوارض خودرو در چهار سطح
الف:پرداخت به صورت اینترنتی
ب:پرداخت به صورت وب کیوسک تحت pos
ج:پرداخت به صورت پیام کوتاه (sms)
د:پرداخت به صورت مراجعه حضوری به ادارات شهرداری
8- ایجاد شبکه اینترانت شهرداری تبریز با زیر ساخت DSL
9- ایجاد شبکه اینترانت شهرداری تبریز با زیر ساخت فیبر نوری(در حال اتمام)
10- ایجاد شبکه LAN شهرداری‌های مناطق 8گانه، معاونت‌ها و سازمان‌ها
11- تجهیز شهرداری‌های مناطق به سخت افزارهای‌ سیستم‌های اطلاعاتی(San storage)
12- عملیاتی نمودن GIS
13- برنامه ریزی پرواز برای تهیه عکس‌های جدید از تبریز به تعداد 2271 قطعه عکس در مقیاس های 4000/1، 10000/1
14- تبدیل عکس‌ها به نقشه‌های رقومی مبتنی بر نیاز‌های اطلاعاتی پایگاه‌داده جغرافیایی شهر تبریز
15- انجام عملیات Geo DataBase در سطح تقریبی 54000 هکتار
16- تعریف و انجام مقدمات پروژه GIS‌ارزش معاملاتی املاک و مستغلات شهر تبریز
17- تعریف و انجام مقدمات پروژه GIS نوسازی شهر تبریز جهت ساماندهی کدهای‌نوسازی تبریز به عنوان کلید اصلی دسترسی به اطلاعات پایگاه‌داده شهر تبریز
18- دریافت گواهینامهISO 9001 از موسسه Global انگلستان نسخه 2000 توسط شهرداری منطقه یک تبریز
حال به بررسی بعضی از پروژه‌های انجام شده در این شهرداری پرداخته خواهد شد.
پورتال شهرداری تبریز:
پورتال شهرداری شهر تبریز، تحت عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی شهر تبریز به خدمات‌رسانی به شهروندان این شهر می‌پردازد. این پورتال که توسط سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز طراحی شده است،‌ خدماتی نظیر سیستم شهرداری‌‌الکترونیکی، سیستم عوارض خودرو،‌سیستم راهنمای درخواست شهروندان تبریز از شهرداری، Web GIS شهرداری تبریز، تعرفه‌ عوارض محلی و… را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهد.‌ همچنین اطلاعاتی در مورد شهرداری و شهردار،‌ معاونت‌های گوناگون شهرداری،‌مدیریت مناطق شهرداری، ‌برنامه‌های‌گوناگون شهرداری و… نیز در این پورتال به چشم می‌خورد. امکانات موجود در پورتال شهرداری تبریز،‌توانسته بخش زیادی از اهداف شهرداری‌الکترونیکی را در خدمات‌رسانی به شهروندان فراهم کند که با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم، ‌می‌توان اهداف بیشتری را تحت پوشش قرار داد.
پ. برنامه‌های‌اجرایی سال 1388
– ایجاد مرکز بانک اطلاعات متمرکز DataCenter
– ایجاد شبکه اینترانت شهرداری تبریز با زیر ساخت wimax
– توسعه سیستم آرشیو الکترونیکی در مناطق 8،7،6،5 شهرداری تبریز
– توسعه سیستم مکانیزه شهرسازی به کارت‌های هوشمند
– استقرار سیستم 137 شهرداری تبریز در زیر ساخت‌های تلفنی، اینترنتی و پیام کوتاه
– استقرار سیستم ‌اطلاعات مدیریتی (سام) در شهرداری تبریز
– ایجاد سیستم ویدئو کنفرانس شهرداری
از جمله فعالیت بسیار ارزنده سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز،‌ انجام مهندسی مجدد درمناطق مختلف شهرداری تبریز (منطقه یک بصورت کامل و مناطق دیگر در حال انجام) می‌باشد.‌ بر همین اساس کلیه امور مرتبط با شهرداری،‌جهت مراجعین در یک قسمت قابل انجام است و از تعدد و پیچیدگی فرآیند‌ها در قسمت‌های مختلف شهرداری جلوگیری بعمل خواهد آمد.
نتیجه گیری:
شهرداری تبریز نیز با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها اقداماتی را جهت رفاه شهروندان صورت داده که می توان این اقدامات را به دو دسته تقسیم کرد:
آ. اقداماتی که در قالب پورتال شهرداری انجام شده و موجب استفاده از برخی از خدمات شهرداری به صورت غیرحضوری می‌گردد.
ب. اقداماتی در قالب زیرساخت‌های شهرداری و سازمان‌های تابعه که موجب یکپارچه شدن سیستم‌ها و بالا رفتن سرعت و دقت خدمات می‌شود.
با توجه با آمارهای ارائه شده، شهر تبریز مراحل اولیه را در هر دو زمینه به خوبی طی کرده است و زیرساخت‌های لازم در این شهرداری فراهم شده‌است. همچنین برقراری ارتباط با دیگر کلانشهرها نقش پررنگی در تبادل تجربه‌ها داشته است.
با عنایت به موارد ذکر شده، پیشنهادهای راهبردی مناسبی را در جهت پیشرفت شهرداری شهر تبریز بر اساس معیارهای شهرداری الکترونیکی به قرار زیر می باشد:
آ. تکمیل موضوعات موردنظر و ارتقای کیفی صفحات پورتال برای جذب مخاطب بیشتر و سهولت استفاده‌ شهروندان از آن.
ب. تبلیغات، فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب در جهت استفاده‌ شهروندان از پورتال شهرداری، برای دریافت خدمات نوین شهری.
پ. استقرار سیستم‌های یکپارچه برای استفاده‌ هرچه بیشتر از زیرساخت‌های فراهم شده.
ت. تداوم و به‌روزرسانی آموزش پرسنل شهرداری جهت استفاده‌ی درست از سیستم‌ها و همچنین افزایش راندمان کاری.
به نظر می‌رسد، با انجام اهداف درنظر گرفته شده برای سال 1390 و همچنین با عنایت به پیشنهادهای بالا، شهرداری تبریز به یکی از بهترین شهرداری‌ها در زمینه ارائه‌ خدمات نوین شهری مبدل گردد.
2-15-4- شهرداری‌الکترونیکی کازرون
1. شهرداری کازرون از سال‌ها پیش برای انجام امور مربوط به درآمد و نوسازی و حسابداری از یک سیستم نرم‌افزاری تحت سیستم عامل DOS و بانک اطلاعاتی FOXPRO استفاده می‌نمود.
2. شهرداری کازرون تلاش کرده است تا اقدامات مناسبی برای تهیه، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی اتوماسیون دبیرخانه انجام دهد. تا بتواند ضمن ایجاد یک آرشیو منظم، عملیات گردش مکاتبات با سرعت و دقت بیشتری انجام گیرد. بستر سخت‌افزاری لازم با خرید کامپیوتر و راه‌اندازی شبکه LAN فراهم گردید.
3. همچنین برای اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و دسترسی سریعتر به اخبار اقدامات شهرداری، وب‌سایتی به نشانی www.kazeron.ir راه‌اندازی گردید. و همچنین سیستم تلفن گویا راه‌اندازی شده است. شهروندان می‌توانند با شماره تماس 137(6خط) با این سامانه ارتباط برقرار کنند.
سیستم جامع شهرسازی و نوسازی:
این سیستم نرم افزاری مهمترین سیستم نرم افزاری در پروژه شهرداری الکترونیکی است. بنابراین شهرداری کازرون در راستای تحقق اهداف شهرداری، شهر و دولت الکترونیکی برآن شد تا فعالیت‌های درون شهری را کاملا مکانیزه کند. بدین منظور سیستمی را تحت عنوان(نصب‌راه‌اندازی و آموزش سیستم‌های جامع شهرسازی و نو‌سازی) راه اندازی نمود.
کارشناسان شرکتهای خصوصی با حضور در شهرداری از وضعیت موجود واحدهای درگیر در پروژه و امکانات بازدید بعمل آورده اند. آموزش پرسنل در محل برگزاری کلاس‌ها نیز آغاز شد و به موازات آن عمل انتقال اطلاعات از سیستم‌های قبلی موجود در شهرداری به سیستم اتوماسیون جدید و خرید تجهیزات مربوط به ایستگاه‌های کاری و نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها و استقرار آنها صورت پذیرفت. در طی این مدت تا کنون نیز سیستم بصورت کامل و مداوم در حال اجرا و استفاده است.
سیستم جامع اداری و مالی:
پس از بهره‌برداری کاملا موفق سیستم‌های جامع شهرسازی، شهرداری کازرون تصمیم به حرکتی دیگر بسوی شهرداری الکترونیکی گرفت. با بازدید از شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدکننده‌ سیستم‌های شهرداری اقدام به انعقاد قراردادی نموده است. طی این قرارداد، سیستم‌های جامع اداری و مالی شامل سیستم انبار و حسابداری انبار، اموال و استهلاک، حسابداری مالی، دبیرخانه و گردش مکاتبات اداری، کارگزینی، حقوق و دستمزد و حضور و غیاب خریداری گردید. سرور مربوطه در اختیار پرسنل و سیستم‌های مذکور روی آن نصب گردید. عملیات بومی‌سازی سیستم‌های دبیر‌خانه و گردش مکاتبات،پرسنلی و انبار و اموال و بلا‌فاصله پس از آن برنامه‌های آموزشی این سیستم‌ها انجام گرفت. در حین کار نیز برخی از ایراد‌های سیستم مشاهده و برطرف گردید. یک نسخه از اطلاعات موجود در سیستم قبلی مورد استفاده در شهرداری تبدیل به داده‌های قابل استفاده در این سیستم در اختیار قرار گرفته که هم‌اکنون در حال بررسی و انجام است. در حال حاضر سیستم دبیرخانه و گردش مکاتبات، انبار، اموال و حسابداری در حال بهره‌برداری است و سیستم‌های پرسنلی، حقوق و دستمزد و حضور و غیاب نیز در حال راه‌اندازی و آموزش است.
ایجاد سیستم نرم‌افزاری تلفن گویا:
این سیستم قابلیت پاسخ‌گویی 2 خط تلفن به طور همزمان را دارد. همچنین ایجاد سیستم نرم‌افزاری با قابلیت‌های (اطلاع رسانی گویا، صندوق پیام، صندوق پرسش و پاسخ، پست صوتی، اپراتور خودکار به صورت همزمان) در این سیستم دیده شده است. جهت نصب و راه‌اندازی سیستم تلفن گویا شهرداری باید برای آماده‌سازی موارد زیر تلاش کند: 2عدد خط تلفن داخلی یا خط مستقیم شهری، حداقل یک کامپیوتربا 256 مگابایت حافظه، آماده‌سازی بستر مناسب جهت نسب سیستم گویا.
2-15-5- شهرداری الکترونیک مرند
شهرداری شهر مرند در سال 1314 تاسیس شده است. درجه اختصاص داده شده به این شهرداری، 8 است.(درجه‌بندی شهرداری از درجه یک -کوچکترین شهر- تا درجه دوازده-کلان‌شهرها- می‌باشد.) این شهر دارای 2 منطقه به‌صورت قراردادی، ‌5 ناحیه شهری و 16 محله می باشد که 100 نقطه روستایی در حومه آن قرار گرفته است.
سازمان‌های تابعه شهرداری مرند عبارتند از:
1- سازمان آتش‌نشانی، 2- سازمان اتوبوسرانی، 3- سازمان تاکسیرانی،
4- سازمان پارک‌ها و فضای سبز، 5- سازمان بهسازی و نوسازی، 6- سازمان بازیافت(در حال راه اندازی)
پرسنل این شهرداری،450 نفر اعم از کارمندی و کارگری می‌باشد که از این تعداد 35 نفر کارمند اداری با تحصیلات زیر می‌باشند: راهنمایی:3 نفر، دیپلم:16 نفر، فوق دیپلم:2 نفر، لیسانس:11 نفر و فوق لیسانس:2 نفر
خدمات صورت گرفته توسط شهرداری‌الکترونیکی شهر مرند:
1- ایجاد شبکه LAN
در این شهرداری با یک راهکار و متد مناسب و ساختاریافته، شبکه کابلی محلی مناسب به‌عنوان زیرساخت شبکه درون سازمانی از تجهیزات زیر بهره می‌برد:
1) کابل‌کشی با کابل Cat 5e
2) سرور 380HP DL (2دستگاه)، Backup server(1دستگاه)
3) UPS پشتیبان

دیدگاهتان را بنویسید