پایان نامه رایگان درباره نرم افزار، حقوق و دستمزد، انتقال اطلاعات

شهرداری و… نیز در این پورتال به چشم می‌خورد. امکانات موجود در پورتال شهرداری تبریز،‌توانسته بخش زیادی از اهداف شهرداری‌الکترونیکی را در خدمات‌رسانی به شهروندان فراهم کند که با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم، ‌می‌توان اهداف بیشتری را تحت پوشش قرار داد.
پ. برنامه‌های‌اجرایی سال 1388
– ایجاد مرکز بانک اطلاعات متمرکز DataCenter
– ایجاد شبکه اینترانت شهرداری تبریز با زیر ساخت wimax
– توسعه سیستم آرشیو الکترونیکی در مناطق 8،7،6،5 شهرداری تبریز
– توسعه سیستم مکانیزه شهرسازی به کارت‌های هوشمند
– استقرار سیستم 137 شهرداری تبریز در زیر ساخت‌های تلفنی، اینترنتی و پیام کوتاه
– استقرار سیستم ‌اطلاعات مدیریتی (سام) در شهرداری تبریز
– ایجاد سیستم ویدئو کنفرانس شهرداری
از جمله فعالیت بسیار ارزنده سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز،‌ انجام مهندسی مجدد درمناطق مختلف شهرداری تبریز (منطقه یک بصورت کامل و مناطق دیگر در حال انجام) می‌باشد.‌ بر همین اساس کلیه امور مرتبط با شهرداری،‌جهت مراجعین در یک قسمت قابل انجام است و از تعدد و پیچیدگی فرآیند‌ها در قسمت‌های مختلف شهرداری جلوگیری بعمل خواهد آمد.
نتیجه گیری:
شهرداری تبریز نیز با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها اقداماتی را جهت رفاه شهروندان صورت داده که می توان این اقدامات را به دو دسته تقسیم کرد:
آ. اقداماتی که در قالب پورتال شهرداری انجام شده و موجب استفاده از برخی از خدمات شهرداری به صورت غیرحضوری می‌گردد.
ب. اقداماتی در قالب زیرساخت‌های شهرداری و سازمان‌های تابعه که موجب یکپارچه شدن سیستم‌ها و بالا رفتن سرعت و دقت خدمات می‌شود.
با توجه با آمارهای ارائه شده، شهر تبریز مراحل اولیه را در هر دو زمینه به خوبی طی کرده است و زیرساخت‌های لازم در این شهرداری فراهم شده‌است. همچنین برقراری ارتباط با دیگر کلانشهرها نقش پررنگی در تبادل تجربه‌ها داشته است.
با عنایت به موارد ذکر شده، پیشنهادهای راهبردی مناسبی را در جهت پیشرفت شهرداری شهر تبریز بر اساس معیارهای شهرداری الکترونیکی به قرار زیر می باشد:
آ. تکمیل موضوعات موردنظر و ارتقای کیفی صفحات پورتال برای جذب مخاطب بیشتر و سهولت استفاده‌ شهروندان از آن.
ب. تبلیغات، فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب در جهت استفاده‌ شهروندان از پورتال شهرداری، برای دریافت خدمات نوین شهری.
پ. استقرار سیستم‌های یکپارچه برای استفاده‌ هرچه بیشتر از زیرساخت‌های فراهم شده.
ت. تداوم و به‌روزرسانی آموزش پرسنل شهرداری جهت استفاده‌ی درست از سیستم‌ها و همچنین افزایش راندمان کاری.
به نظر می‌رسد، با انجام اهداف درنظر گرفته شده برای سال 1390 و همچنین با عنایت به پیشنهادهای بالا، شهرداری تبریز به یکی از بهترین شهرداری‌ها در زمینه ارائه‌ خدمات نوین شهری مبدل گردد.
2-15-4- شهرداری‌الکترونیکی کازرون
1. شهرداری کازرون از سال‌ها پیش برای انجام امور مربوط به درآمد و نوسازی و حسابداری از یک سیستم نرم‌افزاری تحت سیستم عامل DOS و بانک اطلاعاتی FOXPRO استفاده می‌نمود.
2. شهرداری کازرون تلاش کرده است تا اقدامات مناسبی برای تهیه، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی اتوماسیون دبیرخانه انجام دهد. تا بتواند ضمن ایجاد یک آرشیو منظم، عملیات گردش مکاتبات با سرعت و دقت بیشتری انجام گیرد. بستر سخت‌افزاری لازم با خرید کامپیوتر و راه‌اندازی شبکه LAN فراهم گردید.
3. همچنین برای اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و دسترسی سریعتر به اخبار اقدامات شهرداری، وب‌سایتی به نشانی www.kazeron.ir راه‌اندازی گردید. و همچنین سیستم تلفن گویا راه‌اندازی شده است. شهروندان می‌توانند با شماره تماس 137(6خط) با این سامانه ارتباط برقرار کنند.
سیستم جامع شهرسازی و نوسازی:
این سیستم نرم افزاری مهمترین سیستم نرم افزاری در پروژه شهرداری الکترونیکی است. بنابراین شهرداری کازرون در راستای تحقق اهداف شهرداری، شهر و دولت الکترونیکی برآن شد تا فعالیت‌های درون شهری را کاملا مکانیزه کند. بدین منظور سیستمی را تحت عنوان(نصب‌راه‌اندازی و آموزش سیستم‌های جامع شهرسازی و نو‌سازی) راه اندازی نمود.
کارشناسان شرکتهای خصوصی با حضور در شهرداری از وضعیت موجود واحدهای درگیر در پروژه و امکانات بازدید بعمل آورده اند. آموزش پرسنل در محل برگزاری کلاس‌ها نیز آغاز شد و به موازات آن عمل انتقال اطلاعات از سیستم‌های قبلی موجود در شهرداری به سیستم اتوماسیون جدید و خرید تجهیزات مربوط به ایستگاه‌های کاری و نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها و استقرار آنها صورت پذیرفت. در طی این مدت تا کنون نیز سیستم بصورت کامل و مداوم در حال اجرا و استفاده است.
سیستم جامع اداری و مالی:
پس از بهره‌برداری کاملا موفق سیستم‌های جامع شهرسازی، شهرداری کازرون تصمیم به حرکتی دیگر بسوی شهرداری الکترونیکی گرفت. با بازدید از شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدکننده‌ سیستم‌های شهرداری اقدام به انعقاد قراردادی نموده است. طی این قرارداد، سیستم‌های جامع اداری و مالی شامل سیستم انبار و حسابداری انبار، اموال و استهلاک، حسابداری مالی، دبیرخانه و گردش مکاتبات اداری، کارگزینی، حقوق و دستمزد و حضور و غیاب خریداری گردید. سرور مربوطه در اختیار پرسنل و سیستم‌های مذکور روی آن نصب گردید. عملیات بومی‌سازی سیستم‌های دبیر‌خانه و گردش مکاتبات،پرسنلی و انبار و اموال و بلا‌فاصله پس از آن برنامه‌های آموزشی این سیستم‌ها انجام گرفت. در حین کار نیز برخی از ایراد‌های سیستم مشاهده و برطرف گردید. یک نسخه از اطلاعات موجود در سیستم قبلی مورد استفاده در شهرداری تبدیل به داده‌های قابل استفاده در این سیستم در اختیار قرار گرفته که هم‌اکنون در حال بررسی و انجام است. در حال حاضر سیستم دبیرخانه و گردش مکاتبات، انبار، اموال و حسابداری در حال بهره‌برداری است و سیستم‌های پرسنلی، حقوق و دستمزد و حضور و غیاب نیز در حال راه‌اندازی و آموزش است.
ایجاد سیستم نرم‌افزاری تلفن گویا:
این سیستم قابلیت پاسخ‌گویی 2 خط تلفن به طور همزمان را دارد. همچنین ایجاد سیستم نرم‌افزاری با قابلیت‌های (اطلاع رسانی گویا، صندوق پیام، صندوق پرسش و پاسخ، پست صوتی، اپراتور خودکار به صورت همزمان) در این سیستم دیده شده است. جهت نصب و راه‌اندازی سیستم تلفن گویا شهرداری باید برای آماده‌سازی موارد زیر تلاش کند: 2عدد خط تلفن داخلی یا خط مستقیم شهری، حداقل یک کامپیوتربا 256 مگابایت حافظه، آماده‌سازی بستر مناسب جهت نسب سیستم گویا.
2-15-5- شهرداری الکترونیک مرند
شهرداری شهر مرند در سال 1314 تاسیس شده است. درجه اختصاص داده شده به این شهرداری، 8 است.(درجه‌بندی شهرداری از درجه یک -کوچکترین شهر- تا درجه دوازده-کلان‌شهرها- می‌باشد.) این شهر دارای 2 منطقه به‌صورت قراردادی، ‌5 ناحیه شهری و 16 محله می باشد که 100 نقطه روستایی در حومه آن قرار گرفته است.
سازمان‌های تابعه شهرداری مرند عبارتند از:
1- سازمان آتش‌نشانی، 2- سازمان اتوبوسرانی، 3- سازمان تاکسیرانی،
4- سازمان پارک‌ها و فضای سبز، 5- سازمان بهسازی و نوسازی، 6- سازمان بازیافت(در حال راه اندازی)
پرسنل این شهرداری،450 نفر اعم از کارمندی و کارگری می‌باشد که از این تعداد 35 نفر کارمند اداری با تحصیلات زیر می‌باشند: راهنمایی:3 نفر، دیپلم:16 نفر، فوق دیپلم:2 نفر، لیسانس:11 نفر و فوق لیسانس:2 نفر
خدمات صورت گرفته توسط شهرداری‌الکترونیکی شهر مرند:
1- ایجاد شبکه LAN
در این شهرداری با یک راهکار و متد مناسب و ساختاریافته، شبکه کابلی محلی مناسب به‌عنوان زیرساخت شبکه درون سازمانی از تجهیزات زیر بهره می‌برد:
1) کابل‌کشی با کابل Cat 5e
2) سرور 380HP DL (2دستگاه)، Backup server(1دستگاه)
3) UPS پشتیبان سرور 3kv(1دستگاه)
4)UPS پشتیبان مرکزی ساختمان 5kv(4 دستگاه)
5) سوئیچ 48 پورت D-Link(4 دستگاه)
2- سیستم جامع شهرسازی و نوسازی:
یکی از این سیستم‌های نرم افزاری، سیستم جامع شهرسازی و نوسازی است که طبق سند راهبردی شهرهای پایلوت ازجمله مرند موردنیاز است. شهرداری مرند،‌ کلیه امور مربوط به طراحی سیستم‌های مورد نیاز خود را که مهمترین سیستم نرم‌افزاری در شهرداری الکترونیکی است به شرکت‌های خصوصی معتبری واگذار نموده است. از روند اجرای این‌کار می‌توان به ورود اطلاعات 32000 ملک ممیزی شده از مجموع 35000 ملک و یا 95% امور مربوط به بایگانی الکترونیکی مشتمل بر 35000 پرونده ملکی اشاره نمود ‌و نیز کلیه موارد مربوط به طراحی پروانه ساختمان، گواهی عدم خلافی و…. طراحی شده است.
پورتال شهرداری مرند:
پورتال این شهرداری به آدرس www.marand.ir توسط شرکت داده‌پردازی دوران طراحی شده است که در آن اطلاعاتی راجع به سابقه تاریخی- سیاسی شهر مرند، شورای شهر مرند، شهرداری شهر مرند و کارکنان آن، مناقصه‌های شهرداری، امکان برقراری ارتباط با شهرداری و ارائه نظرات، اطلاعات درباره مدارک لازم برای حمل و نقل و صدور پروانه کار و…. وجود دارد.
سیستم جامع اداری و مالی:
شهرداری مرند فاقد سیستم جامع اداری و مالی می‌باشد.
سیستم جامع مدیریت آرامستان‌:
یکی دیگر از سیستم‌های نرم‌افزاری موردنیاز برای تحقق و دستیابی به شهرداری الکترونیکی طبق سند راهبردی شهرداری‌های پایلوت، وجود سیستم جامع مدیریت آرامستان‌ است که به دلایل مذهبی و فرهنگی، مدیریت آرامستان یکی از مدیریت‌های مهم در بدنه سازمان شهرداری است. در شهرداری مرند اقدامات اولیه برای طراحی و پیاده‌سازی آن انجام شده است.
اقدامات لازم دیگر
تکنولوژیVPN یک شبکه خصوصی مجازی است که ارتباطی کپسوله شده، ‌رمزنگاری شده و تصدیق شده را با استفاده از سیستم مسیر یابی و ‌از طریق یک شبکه عمومی مثل اینترنت،‌ایجاد و مدیریت می‌کند. بنابراین برقراری ارتباط توسط تکنولوژیVPN، ‌امکان برقراری ارتباطی امن و کم‌هزینه را ایجاد می‌کند‌. ‌شهرداری مرند، ‌اقدامات لازم جهت اتصال به شبکه VPN ‌(جهت خرید تجهیزات و هماهنگی با استانداری) را انجام داده،‌ اما به علت مشکلاتی، هنوز راه اندازی نگردیده است.
نتیجه‌گیری:
بطور کلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری مرند به علت جابجایی مکانی ساختمان شهرداری دارای مشکلاتی درمرحله عملیاتی شدن، است. ‌اما اقداماتی نظیر تاسیس ‌مرکز آموزش‌های شهروندی ‌به منظور توانمند‌سازی شهروندان به علوم کامپیوتری و ارتقای فرهنگ شهرنشینی صورت گرفته است که اقدامی موثر در جهت پیاده‌سازی و استقرار شهرداری‌الکترونیکی و برخورداری از مزایای آن می‌باشد.‌ زیرا موجب آشنایی و علاقمندی شهروندان با فناوری اطلاعات و استفاده از خدمات الکترونیکی می‌شود. از مهمترین مشکلات پیش‌روی توسعه فناوری اطلاعات دراکثر کشورها و بخصوص ایران، کمبود نیروی کار متخصص در این حوزه می‌باشد. در این شهرداری نیز یکی از مهمترینن مشکلات، کمبود شدید نیروی کار متخصص فناوری اطلاعات است که این امر موجب کندی حرکت در رسیدن به شهرداری الکترونیکی شده است. از دیگر نقاط ضعف در شهرداری الکترونیکی مرند، عدم بروزرسانی مناسب اطلاع رسانی از طریق پورتال شهرداری می‌باشد. به دلیل کمبود شدید نیروی کار متخصص- شهرداری شهر مرند، تبلیغات جامع و کامل به منظور فرهنگ‌سازی بهتر و آشنایی بیشتر شهروندان با خدمات الکترونیکی برای پیشروی سریع‌تر در جهت پیاده‌سازی شهرداری ‌الکترونیکی فراهم نموده است و با ارائه این خدمات به صورت امن و آسان و کاربردی،‌‌ سبب گرایش هر چه بیشتر مردم به استفاده از این سیستم‌ها شده است.
بخش چهارم: ارزیابی بسترهای استقرار و توسعه الکترونیکی
2-16- مقدمه
با پدیدار شدن شبح “تقسیم بندی دیجیتال” رهبران جهانی دولت ها، شرکت ها و

دیدگاهتان را بنویسید