پایان نامه با واژه های کلیدی رفتارهای اخلاقی-فروش و دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

سؤال دوم 100

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

سؤال سوم 103
سؤال چهارم 103
سؤال پنجم 109

محدودیت: 109
پیشنهادها 109
منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..111
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه
انسان امروزه به دلیل دوری از معنویات، مسائل ارزشی و اخلاقی با مشکلات زیادی مواجه شده است . قتل وقارت و جنگ، اعتیاد و فحشا و فساد که هرروزه در اقصی نقاط دنیا از طریق رسانه ها شاهد آن هستیم، همگی ناشی از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به ارزشهای اخلاقی و کم‌رنگ شدن آن در تربیت نسل جدید است. و یکی از مهم‌ترین دلایل این معضلات عدم پرداختن متفکرین و اندیشمندان تعلیم تربیت جهان به مسائل ارزشی و اخلاقی است.
بنابراین پژوهش در تربیت اخلاقی از ضرورتهای عصر حاضر به شمار میرود و لذا در این تحقیق به برسی مبانی، اصول، هدف، روش‌های تربیت اخلاقی کودکان و صلاحیت‌های حرفه معلمی جهت تربیت کودکان در دیدگاه امام علی(ع) او که مظهر فضایل و کمالات وبرترین مربی بعد از پیامبر (ص) بوده است، پرداختهایم و بر اساس اهداف تحقیق که عبارت‌اند از: ارائه طرح منسجمی از تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه حضرت و ایجاد زمینه جهت تفکر و بازاندیشی در امر پرورش اخلاق کودکان در جامعه و گردآوری دیدگاه های امام علی (ع) درباره اصول و روش‌های تربیت اخلاقی و صلاحیت‌های حرفه معلمی جهت تربیت کودکان.
روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه استخراج یافتهها نیز بر اساس توصیف و مطالعه متون نهج‌البلاغه، شروح نهج‌البلاغه، احادیث مربوط به حضرت بوده است و شیوه استنتاج، تحلیل مفهومی و استنباط و تفسیر است، همچنین از نتایج تحقیق میتوان به نکات ذیل اشاره نمود. مبانی تربیت اخلاقی از منظر امیر المومنین شامل: اعمال عبادى، آزادگى، دادگرى و ظلم‌ستیزی، زهد ورزی و اعراض از زخارف فریباى دنیا، عمل صالح و خدمت به خلق، تعقل و تفکر در امور، دانش‌اندوزی توأم با عمل، اصول تربیت اخلاقی کودکان از منظر امام علی(ع) شامل: اصلاح شرایط محیط انسان، عزت، تعقل، تداوم در عمل، تذکر، فضل و عدل است. و نیز روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه ایشان عبارت‌اند از: زمینه‌سازی، الگوسازی، معاشرت و مجالست، احترام گذاشتن، تغافل، تزکیه، و تهذیب نفس، تکرار و تمرین و عادت محاسبه نفس، موعظه، عبرت‌آموزی، عفو، توبه، مبالغه در تشویق و تنبیه و مجازات است.
امیدوارم که با انجام این تحقیق گامی هرچند کوچک در جهت آشنایی با دیدگاه های تربیت اخلافی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) را فراهم آورده باشم.
بیان مسئله
همان‌طور که میدانیم دوران کودکی دوران تقسیم شاکله و تکوین شخصیت انسانی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین علت است که گفته‌اند: کودک در پنج‌سالگی، نسخه کوچک شخص جوانی است که بعداً خواهد بود. در این دوره باید با رعایت اصول تعلیم و تربیت و سازگارهای مناسب، بهره‌گیری از روش‌های دموکراتیک و پرهیز از برخوردهای قهری و تکیه‌بر ارزش‌های انسانی و ملاک‌های عاطفی به پرورش و رشد مهارت‌ها و استعدادهای کودکان و نوباوگان اقدام کرد. در آموزه‌های به یادگار مانده از پیشوایان معصوم آمده است که به فرزندانتان نماز، شنا، تیراندازی و سروده‌های عبدی را بیاموزید (اسلامی، 1379).
همان‌طور که بیان شد از دید اسلام اهمیت دوران کودکی به حدی است که تمامی پیشوایان دینی در آموزههای خود به این دوران توجه خاصی داشتهاند.یکی از اصولی که در دوران کودکی باید به آن توجه شود مسئله تربیت کودک است کودک تنها در پرتوی تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشهورز به اهداف و آرمانهای خود دست مییابد و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح مینماید از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال را برگردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلام به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمیآید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب العین قرار دادن دیدگاه ها و سیره عملی آنان،هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیمایند و هم در این وادی سریع‌تر گام نهد و سریع‌تر به مقصد نائل آید،ازاین‌رو معصومین(علیهم‌السلام) که از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند، بهترین و مطمئن‌ترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاه ها و کشف و عرضه سیره تربیتی آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرضه تعلم و تربیت اسلامی است تربیت اسلامی که خود شامل چندین نوع است از قبیل تربیت اخلاقی، روانی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بین آن‌ها تربیت اخلاقی از جایگاه والایی و ضروری برخوردار است.
در این میان، ارائه دیدگاه‌ها و سیره تربیتی امام علی (ع) که خود«ابا الائمه» و سرسلسله جانشینان به حق نبوی و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین(علیم السلام) و نخستین تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است،بر ضرورت این کار میافزاید. تعلیم و تربیت اهمیت شگفتانگیز در زندگی انسان دارد. شکوفایی استعدادها و ارزشهای والا مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است.انسان نه تنها تربیتپذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم و تربیت نیازمند است و اگر این فرصت را از دست دهد، چیز ارزندهای را برای همیشه از دست خواهد داد. تعلیم و تربیت میتواند به رشد و ارتقای جسمی و روحانی انسان یاری کند و نیازهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و … انسان را تأمین کند. به عبارتی تمام امور زندگی بشر با امر تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از نظر اسلام کسی که از تعلیم و تربیت بیبهره است همچون کسی است که در بیابان خشکی سرگردان و متحیّر است و نمیداند از کدام راه برود تا به سرمنزل مقصود برسد در تعالیم اسلامی عالیترین نوع توجه در مورد کودک سفارش شده است. همچنین مجاهدت و تلاش پدر و مادر و مربیان در راه تربیت و حسن اداره زندگی و ایجاد رفاه و حضرت علی (ع) میفرمایند: « بهترین میراث از پدران برای فرزندان، ادب و تربیت نیکو است».
ضرورت است تربیت اخلاقی کودکان با مبانی و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد و از آنجا که جامعه ما جامعه اسلامی و پرورش مذهب شیعه است لازم است تربیت اخلاقی با فرهنگ اسلامی و شیعه هم ایستا باشد. مسئله این است باید بدانیم مؤلفه تربیت اخلاقی برای تربیت اخلاقی کودک کدام است؟
ضرورت و اهمیت تحقیق
یکی از مسائل مهم، که تعلیم و تربیت معاصر با آن روبه‌روست، مسئله تربت اخلاقی است. اهمیت تربیت اخلاقی در نظامهای آموزشی و پرورشی، امری بدیهی و غیرقابل ‌انکار است. اصولاً اخلاق و تربیت اخلاقی، یکی از ارکان اساسی فرهنگ بشری را تشکیل میدهد. به همین دلیل، این موضوع از دیرباز در فرهنگ اسلامی مورد توجه بوده و امروز نیز در بسیاری از کشورها موردتوجه پژوهشگران قرارگرفته است(حسینی،1384،ص63).
به نظر میرسد، در حوزه تعلیم و تربیت یکی از مهمترین، تأثیرگذارترین و درعین‌حال، دشوارترین مباحث، تربیت اخلاقی و اخلاقی بار آوردن انسانها است. ازاین‌رو، پرداختن به مباحث مربوط به اخلاق و به‌تبع آن تربیت اخلاقی از جایگاه رفیعی برخوردار است(ای الرود،1381،ص61).
اخلاق و تربیت اخلاقی به دلیل نقش مهمی که در سرنوشت انسان و جامعه دارد، از دیرباز موردتوجه اندیشمندان بشری و پیشوایان دینی بوده است. بخش اعظم آموزههای ادیان الهی، به‌ویژه اسلام را اخلاقیات و قسمت بیشتر فعالیت اولیای دین را تربیت تشکیل میدهد(داودی راد،1375،صص153-157).
در نگرش غربی، تربیت اخلاقی معمولاً به فرایندی اطلاق میشود که طی آن تلاش میشود که طی آن تلاش میشود شهروندان را به‌گونه‌ای آموزش و عادت دهند که با مقررات و قوانین اجتماعی، به مفهوم عام آن، کنار آمده و در برابر آن‌ها سازگاری و انطباق داشته باشند(باقری، 1382،ص10).
هدف نهایی در این نظام تربیتی، ایجاد نظم عمومی و تدارک زمینه آزادی عمل فردی، بدون بروز مانع، کشمکش و درگیری با دیگران از اره تربیت شهروند سازگار است(داوودی،1385،صص153-175).
در جهان غرب، از کسانی که به این حوزه پرداختهاند، کسانی مانند افلاطون، ارسطو، روسو و … را میتوان نام برد(دیلمی،3811،ص38)..
اما در اندیشه اسلامی، تربیت اخلاقی، با توجه به طرح مباحثی چون معنی اخلاق، علم اخلاق، و فلسفه اخلاق توسط اندیشمندان مسلمین، معنای خاص خود را دارد(رهنما،1385،ص21).
مباحث مربوط به اخلاق و تربیت اخلاقی، بخش اساسی عمده معارف اسلامی را تشکیل میدهد(سادات،1384،ص14). با تأمل در این تعریف، مشخص میشود که تربیت اخلاقی دو رکن دارد: یکی، شناخت فضایل و رذایل و رفتارهای اخلاقی و ضد اخلاقی و دیگری، به‌کارگیری شیوههایی برای تقویت یا تضعیف آن‌ها. ازاین‌رو، تربیت اخلاقی قلمرو آن است که وامدار دو حوزه اخلاق و تربیت است. در رکن اول، از اخلاق و در رکن دوم از تربیت مدد میجوید(سجادی،1379،ص134).
درمجموع، میتوان گفت در تعریف تربیت اخلاقی در میان متفکران مسلمان دو گرایش وجود دارد: الف. تعریف در تربیت اخلاقی با تکیه‌بر پرورش عادتها و صفتهای اخلاقی مطلوب اسلام ب. تعریف تربیت اخلاقی با تکیه‌بر پرورش شناخت‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای اخلاقی، همچنین در بین دانشمندان در رابطه با تأثیر تربیت در اخلاق، اختلاف ‌نظر وجود دارد(شاملی،1379،صص15-45).
تربیت معنوی اخلاقی که متوجه برنامه انسان‌سازی است. امری به‌غایت جدی و بااهمیت است که امروزه به آن توجه خاصی مبذول نمیشود. تربیت اخلاقی یکی از ارکان اصلی تربیت انسان به شمار میآید و هر جا که ما از تربیت انسان سخن به میان میآوریم خواسته و ناخواسته باید به این نوع خاص تربیت توجه کنیم. اهمیت بحث در پیرامون اخلاقی در رساندن انسان به تعادل واقعی. تعادلی که آرزوها و افعال انسان بااستعدادها، نیازهای وجودی او هماهنگ شود(گوتک،1389،ص25).
ضرورت بحث حاضر در این است که تربیت اخلاق در تزکیه و سازندگی خود و دیگران نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و از طریق این نوع تربیت است که میتوانیم بر هوای نفس غالب شویم. واقعیت این است که براثر ابهامات ناشی از تربیت غلط، پندارها و تصورات اشتباه نسبت به زرق‌وبرق‌ها و عوامل فریبنده محیطی، فطرت پاک انسانی مقدور نیست(افشار،1387،ص8). نکته حائز اهمیتی که در این موردتوجه به آن، موفقیت پژوهشگران را قطعی میسازد آن است که در کنار مطالعه و برسی دقیق تعلیم و تربیت اسلامی، لازم است نظریات مهم صاحب‌نظران و مربیان بزرگ جهان و تحلیلهای آن‌ها مورد برسی نطببقی قرارگرفته، نقاط ضعف آن‌ها از نقاط قوتشان متمایز گردد تا بهره های لازم از نقاط قوت آن‌ها برد شود، و ازآنچه اخلاق از دیر یاز جزء صفات اساسی و بنیادی اسلام و جهان است، امروز حتی خانواده های غربی به‌خوبی به اهمیت مسئله اخلاقی پیبردهند(همان،مدرک،ص2).
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و نیاز جامعه به مسائل اخلاقی بر آن شدیم تا با بهرهگیری از سخنان گهربار امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به بررسی اصول و مفاهیمی تربیت اخلاقی دست‌یابیم تا الگویی باشد برای همه ره پویان در مسیر تعلیم و تربیت.
هدف اصلی:
بررسی روش تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) .
اهداف فرعی:
بررسی مبانی تربیت اخلاقی کودکان ازنظر امام علی (ع).
بررسی اصول تربیت اخلاقی کودکان ازنظر امام علی (ع).
تدوین اهداف تربیت اخلاقی کودکان ازنظر امام علی (ع).
تعیین روش‌های تربیت اخلاقی کودکان ازنظر امام علی (ع).
صلاحیت‌های حرفه معلمی جهت تربیت کودکان در نظر امام علی(ع).
تعریف اصطلاحات
تربیت
این واژه از ریشه (( رَبَوَ)) به معنی زیادت و فزونی و رشد گرفته‌شده است. (دل‌شاد تهرانی،1377، ص24)
تربیت: پرورش استعدادهای درونی هر موجود و به ظهور و فعلیت رسانیدن امکانات بالقوه موجود در درون او را تربیت نامند. (دل‌شاد تهرانی،1377، ص24)
اخلاق
اخلاق در لغت جمع خٌلًقَ یا خلًق به معنای صفتی است که در نفس انسان به‌صورت ملکه درآمده است( غرویان، محسن،1379).
اخلاق عبارت است از مجموعه ملکات نفسانی و خصایص روحی(سادات، محمدعلی، 1384).
تربیت اخلاقی
تربیت اخلاقی فرایند زمینه‌سازی و به‌کارگیری شیوههایی جهت شکوفاسازی ، تقویت و ایجاد صفات، رفتارها و آداب اسلامی و اصلاح و از بین بردن صفات، رفتارها و آداب غیراجتماعی در خود انسان یا دیگری است. (شاملی،عباسعلی،1378)
کودک
در لغت به معنی بچه، پسر یا دختر خردسال آمده است(فرهنگ عمید، 1359،ص849).
کودک: در این پایاننامه سنین (دوره تولد تا حدود12سال) مدنظر است.
فصل دوم:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
جستجو، شناسایی و مطالعه منابع موجود در هر تحقیق که از آن به پیشینه تحقیق یاد میشود، حرکت اساسی در انجام تحقیقات علمی – تخصصی است. در این فصل تحقیقات انجام‌شده درباره موضوع تحقیق برسی میشود. در پیشینه تحقیق، پژوهشی که موضوع تحقیق حاضر را به‌طور مستقل و با پرسشهای اصلی و فرعی مطرح‌شده برسی کرده باشند، انجام نگرفته است ولی پژوهشهایی که به نحوی پیشینه برای بخشی یا کل موضوع محسوب میشود فراوان است.
این فصل دارای دو قسمت است:
مبانی نظری ( شامل برسی نظرات و آراء دانشمندان و اندیشمندان مختلف درباره مفهوم تربیت و اخلاق و دیدگاه امام علی (ع) به این دو مفهوم).
پیشینه تحقیق ( این قسمت از پژوهش با مراجعه به منابع متعدد گردآوری‌شده است، شامل: پایان‌نامه‌ها، مقالات، کتب حدیث، کتبی که درباره تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع)).
دلیل عمده استفاده از پیشینه تحقیق عبارت است از:
پیشگیری از کارهای تحقیقی تکرار
تقویت سرمایه علمی محقق
نقد و برسی آراء نادرست، محققان قبلی به وسیله محقق بعدی.
1-2-آشنایی با مفاهیم
1-1-2-مفهوم اصل
در فارسی و عربی، واژه اصول (جمع اصل) در چندین معنا به کار رفته است: اصل در معنای مقابل فرع: یعنی هر آنچه وجود فرع بسته به آن است؛ مبدأ و مایه نخستین هر چیز؛ آغازه، گوهر و طنیت و ذات هر چیز ؛ نسبت و نژاد؛ و حقیقت هر چیز، سبب؛ مصدر؛ باعث؛ پدیدآورنده؛ سرمایه در مقابل سود؛ مهمترین بخش هر چیز؛ آنچه حکمش خودبه‌خود روشن است؛ عینی در مقابل ذهنی. در این بحث مراد از اصل، یعنی منشأ، مصدر، قاعده، در مقابل فرع است؛ بنابراین به نظر میرسد اصل قاعدهای است علی‌الاصول کلی، عینی و عالی (بهشتی و همکاران، 1388، و ص129). در واژه‌نامه نوین اصل به معنای ریشه، بیخ، بنیاد، تبار، نژاد، گوهر، و جمع آن: اصول است ( قریب، 1367، ص79).
برخی از ویژگی اصول
اصل، تعینی و کشفی است نه وضعی؛ یعنی، نمیتوان با تکیه‌بر ذهن خود و یا حتی با رایزنی با دیگران، چیزی را اصل نهد و آن را ملاک رفتار تربیتی شمارد، زیرا اصل مقولهای عینی و غیر اعتباری و فرا ذهنی است. کشفی بودن اصول در دیدگاه های تربیتی دکتر هوشیار، اشتاینر و کومینوس آمده است؛
بنابراین، اصل معقولهای عینی است و تابع دیدگاه شخصی و از امور نسبی و اعتباری نیست؛
در نفس الامر، اصل باید قابل‌تعمیم باشد، اما در عالم واقع چنین نیفتاده است، مطلوب و قاعده آن است که اصل بر زمان و مکان باشد، نه در زمان و مکان؛
اصل ابزار عقلانی کار مربی و گاه متر بی و راهنمای آن‌ها است، تا به‌وسیله آن به هدف تربیتی خود برسند؛
هر اصلی متناظر باهدفی است و اصول خاص را برای هدفهایی خاص باید به کاربرد؛
اصول، کاربرد رفتاری دارند؛
بین اصول، روشها، هدفهای تربیتی پیوندی هست؛ یعنی، به‌وسیله اصول ، روش‌های درخور را برای رسیدن به هدفها برمی‌گزینیم( بهشتی و همکاران،1388،ص130).
2-1-2- مفهوم روش
تعریف روش
این اصطلاح به مجموع اموری اطلاق میشود که انسان برای رسیدن به هدف و انجام کار موردنظر، به‌صورت روشمند و بسامان پی مینهد.روش مفهومی ، راهبردی است که نحوه عمل را ترسیم میکند و مراحل و چگونگی پیمودن آن‌ها را برای رسیدن به هدفهای موردنظر معلوم

Leave a Reply