-شبکه اجتماعی کلوب :
در ایران شاید بتوان نخستین شبکه اجتماعی را که در فضای اینترنت شکل گرفت سایت اینترنتی کلوب دات کام دانست. این سایت با مدیریت محمد جواد شکوری مقدم ،در دی ماه ۱۳۸۳ به صورت کاملا خصوصی متولد شد و بر پایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی (چون دوست یابی، سرگرمی و…) راه اندازی شد تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات
نیازها، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و… به وجود آورد.
به نظر می رسد این شبکه اجتماعی مجازی توانسته است کاربران ایرانی زیادی را از داخل وخارج ایران به خود جلب کند. امکانات فراوان ومتنوع این سایت وکاربری آن به زبان فارسی و همچنین سهولت در استفاده و عضویت در سایت را می توان به عنوان مهمترین دلایل توجه به آن معرفی کرد. کلوب بر اساس آمار الکسا،پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی اینترنتی ایرانی است که حتی شبکه اجتماعی اینترنتی فیس بوک، از نظر میزان استفاده کاربران ایرانی از آن نیز در رتبه پس از کلوب قرار دارد (الکسا[۱۰۶]، ۲۰۱۲)
اکنون کلوب با یک میلیون و هشتصد و نوزده هزار و چهارصد و نود یک کاربرعضو و سه هزار و نهصد سایت که کلوب را لینک کرده اند با بازدید روزانه حداقل یک میلیون ویکصد و چهل هزار کاربر مواجه است.(تابناک ،۱۹۸۴۳۴)
از اهداف این شبکه اجتماعی، معرفی امکانات و قابلیت های موجود و انطباق آن ها با مشکلات و نیازهای مطرح ایرانیان است تا از این رهگذر با حداقل هزینه ممکن خدمات و اطلاعات در خواستی در اختیار متقاضیان قرار گیرد و موجبات افزایش بهره وری و کارایی را در سطح اجتماعی فراهم کند.
– در پنل کاربری کلوب گزینه هایی همچون تغییر تصویر و اطلاعات پروفایل، تنظیمات دسترسی ، مشاهده افراد حاضر در لیست سیاه، یافتن دوستان از طریق جیمیل(ویژگی انحصاری کلوب)، تعیین تصویر امنیتی و حتی غیر فعال کردن حساب کاربری می باشد. در کلوب می توان پست های متنی یا ویدئویی ارسال کرده و یا با دوستان خود لینکی را به اشتراک گذاشته همچنین امکان گفتگوی زنده (چت) با کاربران وجود دارد. کاربر کلوب در تنظیمات مربوط به پروفایل خود این آزادی را دارد تا امکان دسترسی به مطالب،آلبوم عکس، گفتگوی زنده و ارسال پیام را محدود به افراد خاص ( مثلا ادلیست ها) کند و یا در صورت تمایل برای همه عدم دسترسی و یا نمایش به همه را تایید کند.در ضمن تغییر وضعیت کاربر از دسترسی به مشغول یا نامرئی خصوصیت مفیدی است که منحصر به کلوب است امکان جستجوی پیشرفته کاربران بر اساس کلوب آی دی، نام، نام خانوادگی، تحصیلات، جنسیت، محل تولد، محل سکونت و یافتن کاربر با ویژگی های مد نظر و بازدید از پروفایل، امکان «چت» گفتگو یا ارسال پیام خصوصی و … و همچنین یافتن دوستان قدیمی از این طریق وجود دارد.
گزینه ی «فریاد» به منظور اعلام وضعیت روحی کاربر به سایر کاربران در نظر گرفته شده است. که کاربر با ارسال یک پیامک به کلوب قادر به تغییر جمله«فریاد» هست و این قابلیت را تنها در این شبکه اجتماعی می یابیم. اعلان های جدید را می توان در بالای صفحه و با کلیک روی آیکون زنگ مشاهده کرد برای این منظور نیازی به مراجعه به صفحات دیگر نیست. در کلوب با کلیک بر جستجو می توان به طور تصادفی ۳۰کاربر آنلاین را به طور همزمان مشاهده نمود و به انتخاب و برقراری ارتباط پرداخت.
شبکه اجتماعی کلوب دات کام را به راحتی با مرورگری همچون کروم در گجت های هوشمند می توان مشاهده کرد؛ چه به لحاظ سرعت بارگزاری و چه از لحاظ بهینه سازی قالب، کلوب بسیار خوب است در کلوب اپلیکیشن بازی وجود دارد و کاربر می تواند بازی کند و دوستانش را نیز به بازی دعوت کند ،بازی های کلوب با عرف جامعه مطابق می باشد.در کلوب خبری از تبلیغات کلیکی یا سیستم حضور و غیاب نیست.
کلوب در زمینه تامین امنیت کاربران یک قدم جلوتر از سایر رقباست با ترسیم یک نقاشی امنیتی در آن می توان هنگام فراموش کردن رمز عبور یا هک شدن احتمالی حساب کاربری را به سادگی بازیابی کرد.
اگر پست خلاف عرف یا آزار دهنده ای مشاهده شود؛ کافیست با کلیک روی دکمه گزارش تخلف یا گزارش به پلیس مدیران سایت را از وجود آن ها مطلع کند تا در اولین فرصت به بررسی آن پرداخته و برخورد لازم را اعمال کنند یا در صورتی که کاربر بخواهد قطع ارتباط بزند و کاربری که ایجاد مزاحمت و… کرده را در لیست سیاه قرار دهد تا دیگر قادر به ارتباط با وی نباشد.
استفاده ورضامندی(نیازمندی):
افراد بر اساس نیازها و انگیزه های اجتماعی شان به طور آگاهانه و انگیزه دار، از بین محتواهای ارائه شده در رسانه، دست به انتخاب می زنند. در واقع انگیزه مخاطبان در مصرف محصولات رسانه ای، رضامندی و ارضای برخی از نیازهای تجربه شده آنان است.
-کاشت(پرورش):
نظریه کاشت یا پرورش گربنر[۱۰۷]، بر کنش متقابل میان رسانه و مخاطبانی که از آن رسانه استفاده می کنند و نیز بر چگونگی تأثیرگذاری رسانه ها بر مخاطبان تأکید دارد. فرض اساسی نظریه این است که بین میزان مواجهه و استفاده از رسانه و واقعیت پنداری در محتوا و برنامه های آن رسانه ارتباط مستقیم وجود دارد. به این صورت که ساعت های متمادی مواجهه با رسانه های خاص باعث ایجاد تغییر نگرش و دیدگا ههای موافق با محتوای رسانه می شود.
۳-۵-۱-۲ متغیر وابسته :
در پژوهش حاضر مفهوم هویت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته با چهار بعد هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و شخصی بر اساس تعدادی گویه در قالب طیف لیکرت تنظیم شده و سنجیده می شوند.
-هویت:
هویت عبارتست از مجموعه خصوصیات، مشخصات فردی، اجتماعی، احساسات و اندیشه هایی که فرد آن ها را از طریق توانایی کنش متقابل با خود و یافتن تصوراتی از خود بدست می آورد و در جواب سوال «من کیستم» ارائه می دهد. این واژه دو معنی اصلی تشابه و تفاوت را می رساند. تشابهات ، یعنی این که مردم مانند ما هستند و تفاوت ها به این معنی که دیگران مانند ما نیستند(وود وارد[۱۰۸]،۲۰۰۰)اگرچه هویت از پیچیده ترین مفاهیمی است که تعریف ساده و دقیق آن میسر نیست (جی دان،۲۸:۱۳۸۵).
اما هویت ها را می توان معناهایی کلیدی دانست که ذهنیت افراد را شکل می دهند و مردم به واسطه آن ها نسبت به رویدادها وتحولات محیط زندگی خود حساس می شوند.(هولاند[۱۰۹]،۱۹۹۸)به نظر برگر «مردمی که برای اولین بار با یکدیگر آشنا می شوند، می کوشند تا نقطه مشترکی را پیدا کنند که وجه تمایز آن ها از دیگران است. این کار باعث می شود تا هر یک از افراد نقش های جداگانه ای داشته باشند. در یک سطح بالاتر، وقتی مردم هویت مشترک را کشف می کنند می توانند از این طریق به نوعی انسجام برسند»(هیس[۱۱۰]،۲۰۱:۱۹۹۸).
-هویت اجتماعی:
هویت اجتماعی تعریفی است که فرد از خود در رابطه با دیگران می کند و به طور ویژه به آن جنبه هایی از شخص بر می گردد که در واژه های عضویت گروهی او تعریف شده است(جنکینز[۱۱۱]،۳۷:۲۰۰۸). تاجفل می گوید: هویت های اجتماعی مردم در ابتدا از طریق مقایسه اجتماعی شکل می گیرد که گروه خودی را از گروه های غیر خودی متمایز می سازد. بر این اساس می توان گفت که این ایده، غلبه گروهی را حتی در صورت نبود تضاد منافع واقعی، تبیین می کند(کوپر و کوپر[۱۱۲]،۷۹۰:۱۹۹۵). طبق تعریف این محققان؛ هویت اجتماعی برداشت افراد از خود است که از عضویت ادراک شده، در گروه‌ ناشی می‌شود(هاگ[۱۱۳]،۲۰۰۲).
هویت اجتماعی به عنوان مبنایی برای آشکار ساختن شباهت ها، تفاوت ها، امکان برقراری ارتباط معنی دار و مستمر را میان افراد جامعه به وجود می آورد«انسانها ذاتاّْ در پی آن هستند که نسبت به دیگران متمایز جلوه کنند و از این تمایز خود احساس سربلندی کنند»(مجتهد زاده،۱۳۷۸: ۷).
هویت اجتماعی، نه فقط ارتباط اجتماعی را امکانپذیر میکند، بلکه به زندگی افراد هم معنا میبخشد.
هویت نه فقط فرآیندی برای خود شناسی کنشگران اجتماعی است بلکه معنیسازی نیز به واسطهی آن صورت میگیرد(فکوهی، ۱۳۸۹: ۲۸۶).شکل های متعددی از هویت اجتماعی وجود دارد که راه های زیادی را که در آن مردم با سایر گروه ها و دسته های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند، منعکس می کند(دوکس[۱۱۴]،۲:۲۰۰۱).
در این پژوهش هویت اجتماعی بر اساس چهار بعد هویت شخصی، هویت دینی، هویت قومی و هویت ملی بررسی می شود لذا لازم است که این هویت ها هم مورد تعریف نظری و عملی قرار گیرند .
-هویت شخصی
بیشتر روانشناسان و نظریه پردازان شخصیت، هویت را در درجه نخست امری فردی و شخصی می دانند و معتقدند: هویت عبارت است از احساس تمایز شخصی، احساس تداوم شخصی و احساس استقلال شخصی(جاکبسون[۱۱۵]،۹:۱۹۹۸). هویت فردی، بر اساس همان ویژگی های فردی و مخصوص به خود مشخص می گردد. شخص، فردیتی است بر اساس داشته های خود که آگاهی و خودآگاهی خود را بسط و توسعه می دهد و اعمال خود را بر اساس قواعد عقلی و یا قوانین اخلاقی شکل می بخشد. هویت را می توان این گونه تعریف کرد: وجدان و آگاهی تشخیص خود از دیگران(فردیت) فرای زمان و در همه وضعیت ها (دارای ثبات) به گونه ای که برای جهان اطراف، همواره یکسان بماند. از منظر سنتی هویت، وحدت و امتداد، فهم می گردد)اخگری، ۱۳۸۶). به عبارتی هویت شخصی به تعریف و برداشت شخص از خودش اطلاق می شود که در جریان اجتماعی شدن و در فرآیند تعامل با دیگران ایجاد می شود. اگرچه من فاعلی و ویژگی های فردی در آن تاثیر دارد ولی بخش زیادی از آن تحت تاثیر محیط، شرایط اجتماعی ساخته و یا بازسازی می شود. پس هویت شخصی بازتابی از زندگی روزمره و تجربیات فرد دراجتماع است و نحوه برخورد و ارتباط او با افراد دیگر را مشخص می سازد.
-هویت دینی
هویت دینی نظامی است یگانه، از اعتقادات و اعمال مربوط به امور مقدس، این اعمال کسانی را که به آنها باور دارند در یک اجتماع اخلاقی به( نام کلیسا )یا سازمان دینی متحد می کنند(توسلی ، ۶۲:۱۳۸۰).در همه زمان ها می توان دین را همچون گرایش انسان ها بسوی وجود والای خداوند یا نیروی برین یا احساس ساده وابستگی به آنان به منظور تبیین علل وجودی خویشتن در جهان و بازیابی معنایی برای هستی دانست. در نتیجه دین، اعتقادات نسبت به این واقعیت ها و اشکالی که به خود می گیرند؛ و اعمال گوناگون مذهبی را مشخص می کند. بنابراین دو عامل اعتقادات و اعمال، متمایز کننده ادیان از یکدیگرند(آلن بیرو ،۷۴:۱۳۶۷).
بر اساس نظر تاجفل هویت دینی عبارت است از میزان شناخت فرد از تعلق و ارتباطش نسبت به دینی خاص و پیامدهای ارزشی مثبتی که فرد برای این تعلق و ارتباط قایل است و بالاخره احساست خاص فرد نسبت با آن دین ونسبت به دیگرانی که مثل او رابطه ای مشابه با آن دین دارند به این ترتیب هویت دینی عبارت است از تعریف شخص از خود بر اساس داشتن تعلق نسبت به دینی خاص به همراه ملاحظات ارزشی و احساسات مرتبط با آن وضعیت (تاجفل[۱۱۶]،۶۳:۱۹۶۷). بنابراین هویت دینی« میزان شناخت فرد از تعلق وارتباطش نسبت به دین خاصی و پیامد های ارزشی مثبتی که فرد برای این تعلق و ارتباط قائل است و بالاخره احساسات خاص فرد نسبت به آن دین و نسبت به دیگرانی که مثل او رابطه ای مشابه با آن دین دارند. به بیان دیگر، هویت دینی تعریف شخص از خود بر اساس داشتن تعلق نسبت به دینی خاص به همراه ملاحظات ارزشی و احساسی مرتبط با آن هست(عباسی قادی،۱۸۳:۱۳۸۷) .
– هویت قومی
هویت قومی احساس تعلق فرد نسبت به عضویتش در یک گروه قومی خاص است (جاکبسون[۱۱۷]،۹:۱۹۹۸) در مطالعه و تحلیل مسائل مربوط به هویت قومی و گروه‏های قومی در جامعه‏شناسی اتفاق نظر وجود ندارد.  براساس دیدگاه کنش‏گرایی شش ویژگی برای قومیت وجود دارد که شامل وابستگی خونی و نژاد، زبان، سرزمین، مذهب و رسوم مشترک است (احمدی، ۱۳۷۹: ۴۷).
درنهایت، هویت قومی را می‏توان باورهای مشترک و احساس تعلق براساس وابستگی‏های خونی، نژادی، زبانی، سرزمینی و خویشاوندی دانست.  براساس این موارد نوعی احساس تعلق در فرد نسبت به عناصر و نهادهای مشترک آن قوم به وجود می‏آید که می‏تواند تعیین‏کننده ی رفتار شخص باشد.
هویت ملی
هویت ملی، چیزی است که مدام توسط ابزارهایی نظیر روزنامه ، نظام آموزشی روایت می شوند. به طور ساده تر، این ابزارها مدام به افراد یک جامعه خاطر نشان می کنند که دارای تفاوت های بارزی با افراد جوامع دیگر هستند و از آن ها مجزا می باشند. این مجزا بودن اصلی ترین مسئله در روایت هویت است.به نظر اندرسون لزوم این روایت هویت از آنجا ناشی می شود که جوامع نیز همانند انسان ها، گذشته خود را فراموش می کنند و این زمینه تمایز ساختن خود از دیگران را درآن ها تضعیف می کند (اندرسون[۱۱۸] ،۲۰۵:۱۹۹۱)
نیروی انسجام بخش ملت به درجات مختلف از احساس نیرومند آن نسبت به تاریخ خویش، به مذهب خاص و منحصر به فردش که زبان را نیز شامل است سرچشمه می گیرد. ملت ممکن است به صورت یک اجتماع تاریخی و پیوند فرهنگی وجود داشته باشد بدون این که دارای استقلال سیاسی باشد. هویت ملی فرآیند پاسخگویی آگاهانه یک ملت به پرسش های پیرامون خود، گذشته، تعلق، خاستگاه اصلی ، حوزه تمدنی، جایگاه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ارزش های مهم تاریخی خود است (گودرزی،۱۱۲:۱۳۸۳) مفهوم اساسی در هویت ملی«احساس تعلق» به یک «ملت»است؛ در واقع همواره مردم می خواهند بخشی از ملت خودشان باشند و بدان وسیله شناسایی شوند(تامپسون[۱۱۹]،۲۱:۲۰۰۱). هویت ملی در واقع شناسنامه فرهنگی و ارزشی و وجودی هر کشوری است.
۳-۵-۲-۱ تعریف عملیاتی متغیرها:

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.