تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

تموم چیزی که باید در مورد بازاریابی ویروسی بدونین!

حامد رضوی

۶۸

۲

۲۱ ۰۵۴۸

همیشه تصورم این بود که ویروسا، جز مریضی و دردسر چیزی واسه ما ندارن. با این حساب، طبیعیه که وقتی مشغول مطالعۀ روشای جور واجور بازاریابی بودم و با نوع ویروسی بازاریابی آشنا شدم، بدون این دست اون دست کردن این سوال برام مطرح شد که بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیه و واقعا یه ویروس چه ارتباطی با بازاریابی می تونه داشته باشه!

جذابیت اسم بازاریابی ویروسی خیلی کنجکاوم کرده بود و انگیزه ای قوی شد تا بخوام بیشتر در مورد بازاریابی ویروسی بخونم. و پس از کمی گشت و گذار (یا همون تحقیق خودمون)، در کمال ناباوری به این نتیجه رسیدم که بعضی از ویروسا نه فقط ضرری واسه کسی ندارن، بلکه بطور معجزه آسایی می تونن زندگی ما رو از این رو به اونو کنن و ره صد ساله ما در رسیدن به موفقیت کسب و کارمون رو یه ساله کنن! چیجوری؟ با به کار گیری بازاریابی ویروسی!

اما بازاریابی ویروسی دقیقاً به چه معنیه؟ من می خوام در همین مطلبی که می خونید، به این سوال جواب بدهم و یه جستجو عمیق در معنی بازاریابی ویروسی داشته باشم.

بازاریابی ویروسی و صنعت سینما

بذارین در اول داستان یه موفقیت رو براتون تعریف کنم، داستانی که قهرمانان اون، با به کار گیری فوت وفنای بازاریابی ویروسی، حیرت زدگی ساز شدن.

ماجرا به سال ۱۹۹۹ برمیگرده. دانیل میریک و ادواردو سانچز، در این سال، تولید فیلم سینمایی خود با نام پروژۀ جادوگر شهر بلر رو کلید زدن. فیلمی که در ژانر ترسناک ساخته می شد. میریک و سانچز، نیاز به راهی داشتن تا فیلم خود رو در بین مردم مطرح کنن. حالا خوبیش اینه، اینترنت (که در اون زمان پدیده ای نوظهور بود) در این راه به کمک اونا اومد.

فیلم سینمایی

اونا به کمک شرکت فیلم سازی حامی فیلم، یعنی آرتیسان اینترتیمنت، وب سایتی ساختن. هدف این سایت اون بود که مخاطبان رو راضی کنه اتفاقات ترسناک و رمزآلود فیلم واقعیه. البته، میریک و سانچز واسه تبلیغ فیلم خود، فقط به همین کار اکتفا نکردن و هم زمان، با منتشر کردن پیامای آنلاین جور واجور، شایعه هایی در مورد واقعی بودن داستان فیلم منتشر کردن.

جالبه بدونین که این کمپین بازاریابی به اندازه ای موفق بود که هنوزم آدمایی هستن که فکر می کنن حوادث اتفاق افتاده در این فیلم به طور کامل واقعیه! و باحال تر اینکه فیلم پروژه جادوگر بلر با این روش بازاریابی تونست با بودجه ای کمتر از ۱ میلیون دلار؛ حدود ۲۵۰ میلیون دلار درآمد به دست بیاره. بله! شایعه هایی که به کمک نوآوری این دو کارگردان در بازاریابی و به کمک اینترنت جون گرفته بودن، تونستن یه فیلم سینمایی ترسناک رو به پدیده ای ملی تبدیل کنن!

دلار

خبر خوب هم اینه که سایت پروژۀ جادوگر بلر، تا به امروز فعال باقی مونده و بازم میشه از محتویات اون دیدن کرد.

بازاریابی ویروسی و بوی بد دهن

هنوز در مورد قدرت بازاریابی ویروسی شک دارین؟ پیش خودتون می گین که کارگردانای این فیلم بیشتر از هر چیز دیگه، شانس آورده ان. پس بذارین یه داستان دیگه هم درباره بازاریابی ویروسی براتون تعریف کنم.

شرکت اورابراش، تولید کنندۀ لیسهای زبانه. لیسهایی که بوی بد دهن رو از بین می برن. به طور کامل با شما موافقم، اصلاً محصول جذابی به نظر نمی رسه؛ با این حال جالبه بدونین که ویدئوهای کانال یوتیوب این شرکت، نزدیک به ۴۶ میلیون مرتبه دیده شدن. ، حتماً دوست دارین بدونین که چیجوری همچین چیزی ممکن شده.

کلید این موفقیت وقتی خورد که عوامل بازاریابی این شرکت، واسه معرفی محصول خود، تصمیم به تولید یه سریال هفتگی به نام «خاطرات یه زبون کثیف» کردن. و نتیجه عجیب بود. مردم عاشق این ویدئوها شده بودن. ویدئوهای جذاب و بامزه ای که دل هر مخاطبی رو به دست می آوردن و در نتیجه، مردم اونا رو با هم به اشتراک می گذاشتن. و به کمک دست به دست شدن این ویدئوها بود که اونا کم کم، به موفقیتی که سزاوارش بودن، رسیدن. پیشنهاد می کنم حتما یکی از قسمتای این سریال جذاب و بامزه رو ببینین:

مطمئنا، خوندن توصیۀ تیم بازاریابی این شرکت به بقیه، خیلی خالی از لطف نیس:

واسه رسیدن به مخاطبان وفادار، محتوای زنجیره ای و با کیفیت بسازین؛ به کار گیری یه محتوای جدا از هم کافی نیس.

فکر می کنم که حالا، شمام مانند من هیجان زده این تا بیشتر از چند و چون ماجرا سر دربیارین. پس بهتره که سریع تر بریم سراغ اصل مطلب و ببینیم که واقعا این بازاریابی ویروسی چیه و چیجوری کار می کنه؟ بذارین اول بخش اول سوال رو با هم بررسی کنیم.

بازاریابی ویروسی چیه؟

بازاریابی ویروسی یا همون وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، وقتی اتفاق میفته که روش هدف دار یه کار و کاسبی این باشه که مخاطبان خود رو تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کنه. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط دور و بر داره و دقیقاً واسه همینه که نام ویروسی یا وایرال روی اون گذاشته شده. در واقع، تنها فرق این ویروس با بقیه ویروسا اینه که در بازاریابی محتوا، ویروس شما از جنس محتوا هستش (و در دنیای دیجیتال زندگی می کنه.)

دیجیتال

بازاریابی تلفنی چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

همونطور که فهمیدین، رمز موفقیت یه کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار محتواهاییه که مثل ویروسا، هزاران و بلکه میلیونا بار افزایش می شن.

شاید بشه گفت که پایه بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهن به دهانه، اما فناوریای مدرن و جدید براساس اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی رو جهت پخش دیجیتال محتوای ویروسی جفت و جور کردن و امروزه، بهترین روش واسه بازاریابی ویروسی، به کار گیری اینترنت حساب می شه.

محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسیه؟

نوع محتوا در بازاریابی ویروسی خیلی موضوع مهمی نیس. محتوای ویروسی شما می تونه یه مقاله جذاب باشه، یا یه توئیت متفاوت، یا شاید یه آهنگ کوتاه یا یه بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همیشه باید در نظر داشت اینه که محتوای ویروسی هر چیزی که باشه، باید افراد رو تشویق کنه تا اونو با بقیه به اشتراک بذارن. هر اندازه تعداد آدمایی که پیام ویروسی شما رو دریافت می کنن بیشتر باشه، محتوای شما ویروسی تر و تاثیر اون بیشتر میشه.

۴ ویژگی اصلی واسه یه کمپین بازاریابی ویروسی موفق

، اصل ماجرا به همین سادگی بود، یعنی واسه اجرا بازاریابی ویروسی، کافیه کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی از محتوایی که شما ساختین لذت ببرن و در نتیجه بخوان اونو با دوستای خود هم به اشتراک بذارن. با این حساب، شما از همین الان می تونین به فکر تولید محتواهای ویروسی خودتون باشین.

با اینحال، پیشنهاد می کنم کمی صبر داشته باشین و همراه من بیایید تا عمیق تر وارد ماجرا شیم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی رو کشف کنیم. بد نیس واسه شروع، ۴ مورد از مهم ترین ویژگیای این روش بازاریابی رو بررسی کنیم.

۱- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا اجناس با ارزشی ارائه می شه

اگه با فوت وفنا روانشناسی واسه افزایش فروش آشنا باشین، شاید می دونین که یکی از قدرتمندترین کلمات در واژه نامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزون» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنن، اما به کار گیری کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر داره. بیشتر کمپینای بازاریابی ویروسی خدمات و اجناس با ارزشی رو به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار میدن.

روانشناسی

البته، لازم نیس نگران باشین. احتیاجی نیس که صفر تا صد خدمات خود رو مجانی به مخاطبان ارائه بدین، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتونه ذهن مخاطبان رو درگیر محصول شما سازه هم کافیه.

۲- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر می شه

در زمستون، معمولا بقیه به ما پیشنهاد می کنن که واسه پیشگیری از سرماخوردگی، از آدمایی که سرفه می کنن دوری کنیم، دستانمان رو زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خونه به چشما، بینی یا دهن خود دست نزنیم. به چه دلیل؟ چون ویروسا وقتی منتشر می شن که شرایط انتقال براشون جفت و جور باشه و پخش شدن راحت شه.

پس، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی و نرم افزار، باید در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیره؛ و بهترین بستر واسه این منظور، مطمئنا اینترنته. محتوای ویروسی شما که وجود دیجیتالی داره، می تونه خیلی راحت و بدون هرگونه هزینه ای، از راه اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر شه. به شرط اینکه جذابیت لازم رو داشته باشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود رو ساده تر کنین، منتشر کردن اونم بیشتر میشه.

نقش شبکه های اجتماعی در وایرال مارکتینگ

۳- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزه ها و رفتارای مشترک انسانی میریم

بیایید کمی هم از فوت وفنای روانشناسی در بازاریابی ویروسی خود استفاده کنیم! که یعنی رفتارای مشترک انسانی رو بشناسیم و از اونا کمک بگیریم.

بازاریابی دهن به دهن چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

مثلا، دوست دارین مشهور شید؟ ، من شخصاً عاشق معروفیت هستم و یکی از انگیزه های اصلی ام در زندگی، مشهور شدنه. شمام شاید مثل من و خیلیای دیگه همین حس رو دارین. پس مشهور شدن یکی از انگیزه های مشترک ما آدما هستش. یا اینکه بقیه شما رو دوست داشته باشن چه حسی به شما میده؟ چقدر واسه اینکه بقیه شما رو بفهمن، تلاش می کنین؟

همه این سوالات رو مطرح کردم تا این نکته باحال و ظریف رو روشن کنم که کمپینای هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، واسه رسیدن به موفقیت، از انگیزه های مشترک انسانی استفاده می کنن.

واقعا، تحریک احساسات مخاطبان با به کار گیری محتوایی که تولید می کنین، ایجاد کننده اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما میشه.

۴- محتوای ویروسی واسه انتشار از شبکه های ارتباطی موجود استفاده می کنه

شخص من و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر به کنار، بیشتر افراد اجتماعی هستن! محققان علوم اجتماعی کشف کردن که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خونواده و محیط کار خود، دست کم با ۸ الی ۱۲ نفر بطور مستقیم در ارتباطه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این فقط یه حداقله و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارین، ممکنه شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسه.

مثلا، یه گارسون رو در نظر بگیرین. این گارسون، به صورت روزمره با صدها مشتری برخورد داره. ، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود رو به اینجور افراد پر ارتباطی بسپاریم تا اونو منتشر کنن؟ نه! عجله نکنین. شما که نمی خواید واسه انتشار محتوای خود هزینه کنین، مهم تر از اون، وجود محتوای شما دیجیتالیه و همونجوری که قبلا هم گفتیم، مناسب ترین بستر واسه منتشر کردن اون اینترنته.

پس چه کنیم؟ ، قبل از هر چیز باید بدونین که مردم در اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی، دقیقاً مثل دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود رو گسترش میدن. و طبیعتاً یه بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه های انسانی در دنیای دیجیتال آخر بهره رو می بره. البته، واسه این منظور شما باید چگونگی فعالیت و تعامل افراد در شبکه های اجتماعی رو خوب می شناسن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، اون دست آدمایی هستن که در شبکه های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارن. اگه بتونین اونا رو تشویق به منتشر کردن محتوای خود کنین، تماشاگر افزایش خیره کننده به اشتراک گذاری این محتوا هستین.

ویژگیای یه محتوای ویروسی چیه؟

، تا اینجا در مورد تعریف بازاریابی ویروسی و ویژگیای اون با هم صحبت کردیم. مطمئناً، حالا شمام خوب می دونین که وایرال مارکتینگ چیه و ویژگیای اصلی یه کمپین ویروسی خوب چه هستن؛ اما این کافیه؟ فکر نمی کنم، به نظرم لازمه با ویژگیا، چگونگی تولید و منتشر کردن یه محتوای ویروسی هم آشنا شیم.

اول بذارین در مورد ویژگیای یه محتوای ویروسی خوب صحبت کنیم. همونطور که قبلا هم گفتیم، اینترنت این امکان رو واسه یه کمپین جفت و جور می کنه تا به سرعت ویروسی شه و یعنی، یه برند رو یه شبه معروف کنه. البته، نباید از یاد ببرین که اینترنت فقطً بستریه که به شما اجازه میده تا محتوای خود رو سریع تر با بقیه به اشتراک بذارین. اما هر محتوایی ویروسی نیس.

حالا این سوال مطرح می شه که محتوای ویروسی دقیقاً چه ویژگیایی داره؟ به چه دلیل بعضی از محتواها هیچ وقت مورد توجه مخاطبان خود قرار نمی گیرن؟ ، در جواب باید گفت که یه محتوا، واسه انتشار خیلی زیاد باید دارای ویژگیایی باشه که در ادامه به مهم ترین اونا می پردازیم:

  • کیفیت محتوا باید بالا و واسه بیشتر مخاطبان مورد پسند باشه.
  • محتوا ارزش به اشتراک گذاری با دایرۀ دوستان و خونواده رو داشته باشه.
  • محتوا جذاب و خلاقانه باشه و مخاطب خود رو برانگیزد.

البته، میشه گفت که خلاقیت اصلی ترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسیه. روش تبلیغاتی فست فود برگر کینگ، مثال خوبی در به کار گیری خلاقیته. تیم بازاریابی این فست فود، واسه تبلیغ ساندویچای جدید خود، سایتی رو راه اندازی کرد که کاربران می تونستن از راه اون، ساندویچ مورد علاقۀ خود رو به مردی در لباس مرغ سفارش بدن. این خلاقیت باعث شد بیشتر بازدیدکنندگان بیشتر از ۶ دقیقه در سایت بمونن، در حالی که بیشتر افراد، سایتا رو در کمتر از ۸ ثانیه ترک می کنن!

خلاقیت

با این حساب، لازمه که شمام در خلق محتوای بازاریابی خود، از سرمایه رایگان و منحصر به فرد خود، یعنی خلاقیت، استفاده کنین. کافیه یه بار به خود جربزه این کار رو بدین و محتوایی متفاوت بوجود بیارین. مطمئن هستم که اگه این خطر رو به جون بخرین، حتی خودتون هم هر بار پس از دیدن خلاقیت خود لذت ببرین و مهم تر از اون، این لذت رو به بقیه هم هدیه بدین!

محتوای ویروسی چیجوری منتشر می شه؟

بذارین همه چیز رو تو یه جمله خلاصه کنم، واسه موفقیت در ویروسی کردن یه محتوا، باید به سه ملاک توجه کنیم:

انتقال پیام درست به پیام رسانان درست در محیط درست. – پروفسور کاپلان

طبق این جمله، سه عنصر اصلی که هر محتوای ویروسی واسه انتشار نیاز داره عبارتند از:

۱- پیام رسان: جهت اطمینان از ویروسی شدن یه پیام، به ۳ نوع پیام رسان نیاز داریم: متخصصین بازار، افراد موثر و فروشندگان. متخصصین بازار آدمایی هستن که همیشه در نبض همه چیز قرار دارن؛ شاید تا حالا با این افراد برخورد داشتین، هر اتفاقی که بیفته، اونا زودتر از همه خبردار می شن. هر وقت خبر جدیدی به اونا می دیم، با نگاه سرد و بی روحی مواجه میشیم، بعد جمله خودم می دونم رو می شنویم و شاید بعد از اون قراره شنیدن اطلاعات جدیدتری رو تحمل کنیم! البته، بعضی از  این افراد اولین کسائی هستن که پیام رو دریافت و اونو به سرعت در شبکه اجتماعی خود منتشر می کنن.

افراد موثر مخاطبانی هستن که ارتباطات اجتماعی بسیار زیادی دارن، این افراد با همه خوبند، با همه هستن و همه جا هستن! شاید بشه گفت که یکی از مهم ترین عوامل تشکیل تمدنای اولیۀ بشری همینا هستن. این افراد معمولا صدها فرد جور واجور رو می شناسن و پل ارتباطی میان اونا حساب می شن.

فروشندگان هم آدمایی هستن که در صورت نیاز، پیام رو از خبره های بازار دریافت و اونو در رابطه، قابل قبول و جذاب می کنن و بعد محتوا رو در اختیار افراد موثر جهت پخش قرار میدن. در واقع این افراد کلاغ رو رنگ کرده و به جای قناری میفروشن! به نظرم بد نیس به مقاله کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر هم سری بزنین تا با روش نوشتن مناسب متون تبلیغاتی بیشتر آشنا شید و کلاغای خود رو بهتر رنگ کنین.

انتشار محتوای ویروسی

۲- پیام: تنها پیامایی که به یادماندنی و به اندازه کافی باحال هستن، پتانسیل اونو دارن که به یه پدیدۀ وایرال مارکتینگ تبدیل بشن. معمولا با اعمال تغییرات کمی میشه پیامی ساده رو به پیامی به یاد موندنی تر، باحال تر و صد البته، مسری تبدیل کرد. پیام باید منحصر به فرد بوده و همیشه ایده اصلی رو با خود به همراه داشته باشه و گیرنده رو راضی سازه تا اونو با بقیه به اشتراک بزاره.

۳- محیط: نقش محیط در پیشبرد موفقیت بازاریابی ویروسی بسیار اساسیه – مردم حساسیت زیادی نسبت به محیط دارن و تغییرات کم اون منتهی به بروز یافته های بزرگی می شه. پس باید همیشه محتوایی متناسب با محیط و ارزشا و نگاه های عادی اون انتخاب کرد و علاوه بر اون لازمه زمان بندی درستی هم جهت انتشار پیام در نظر داشت.

کانالا و روشای متفاوتی واسه انتشار پیام ویروسی وجود دارن که مهم ترین اونا عبارتند از:

  • دهن به دهن
  • ایمیل
  • شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین و چیزای دیگه ای به جز اینا)
  • سایتای به اشتراک گذاری ویدیو (مثل یوتیوب و Vimeo)
  • انجمنای موجود در اینترنت

البته اینجا تبلیغات دهن به دهن به شکل سنتی اتفاق نمی افته، چون که وجود پیام شما دیجیتالیه و واسه انتشار به بستر اینترنت نیاز داره. برتری تبلیغات دهن به دهن دیجیتالی نسبت به نوع سنتی اون در سرعت انتشار پیامه. در روش سنتی، دسترسی به هزار نفر ممکنه ماه ها یا هفته ها طول بکشه، اگه از راه بازاریابی ویروسی میشه ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها یا میلیونا نفر دسترسی پیدا کرد.

هر چقدر پیام بازاریابی با سرعت بیشتری انتشار پیدا کنه، شدت ویروسی بودن اون بیشتره.

کی از بازاریابی ویروسی استفاده می کنه؟

، اجازه بدین از شما سوالی سوال کنم: با در نظر گرفتن مطالبی که تا اینجا مطرح شد، بازاریابی ویروسی واسه چه کسب و کارایی مناسبه؟ ، با در نظر گرفتن اینکه این روش بازاریابی کم هزینه س و در مقابل، بازدهی بالا داره، شایدً واسه کار و کاسبیای کوچیک عالیه. نه؟ این حرف درسته. اما بازاریابی ویروسی مطمئناً می تونه واسه کار و کاسبیای بزرگ هم همونقدر به درد بخور باشه.

بازاریابی سبز چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

واسه اینکه ببینین چیجوری کار و کاسبیای بزرگ از بازاریابی ویروسی استفاده می کنن، بهتره به سراغ یکی از بزرگترین برنده های دنیا، یعنی کوکاکولا بریم. این برند، تونسته با ترکیب بسیار عالی بازاریابی چریکی و ویروسی، یه کمپین بسیار موفق رو هدایت کنه. واسه اینکه هم استراحتی کرده باشین و هم کمی خوشحال شید، پیشنهاد می کنم حتماً ویدئوی «دستگاه خوشحالی» کوکاکولا رو تماشا کنین. ویدئویی که تا حالا میلیونا بازدید داشته.

ً اگه فیلم ویدئویی شما به شکلی ساخته شه که دارای جذابیت، خلاقیت و کیفیت باشه، می تونه بازدیدکنندگان رو به منتشر کردن خود تشویق کنه. البته، به شرط اینکه شما فقط برند خود رو در این ویدیو تبلیغ نکرده باشین و چیزی مهم به کاربر ارائه داده باشین. این دقیقاً کاریه که کوکاکولا با ویدیو خود می کنه. یه ویدیو جذاب و سرگرم کننده که ما حاضریم با کمال میل، با دوستای خود به اشتراک بذاریم.

تاثیر خلاقیت در موفقیت بازاریابی ویروسی

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بازاریابی ویروسی بیشتر به همراه بقیه روشای بازاریابی استفاده میشن. جنبۀ ویروسی یه کمپین، سر و صدای ایجاد شده در مورد داستان موجود رو خیلی سریع تر از پیامای بازرگانی، تریلر، پوستر و بقیه اشکال بازاریابی سنتی منتشر می کنه. دقیقاً همین موضوع س که بعضی وقتا موجب می شه افراد زیادی قبل اینکه حتی یه محصول به صورت رسمی منتشر شه و در اختیار عموم قرار گیرد، در مورد اون صحبت کنن.

داستان یه کار و کاسبی که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد

چیجوری فوت وفنای بازاریابی ویروسی رو اجرا کنیم؟

همونجوریکه می دونین، بازاریابی ویروسی یه راه و روش مشتری محوره. بخاطر این اولین مرحله از اون، شناسایی جمعیت هدف یا تحقیقات بازاره، یعنی کسائی که مشتریان بالقوه محصول هستن و باید در مورد جذابیتا و امتیازات محصول خبردار شن. همین امر بازاریابان ویروسی رو مجبور می کنه داده های جمعیتی رو بررسی کنن و به موشکافی اون بپردازند. چون که شناخت محیط و مخاطبان، در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی داره.

موشکافی

حالا اجازه بدین دلایل موفقیت پروژه جادوگر بلر رو با هم بررسی کنیم. در این کمپین بازاریابی ویروسی، فیلم سازان و عوامل بازاریابی فیلم، گروه های سنی جوون و نوجوون رو مخاطبان اصلی خود پیدا کردن. هم اینکه بررسیا و تحقیقاتی رو انجام دادن تا بفهمن چی یه فیلم سینمایی ترسناک رو واسه مخاطبان نوجوون و جوون قابل قبول می سازه. اونا خوب از این موضوع آگاه بودن که اینترنت بهترین راه واسه رسیدن به مخاطبان جوونه ، پس واسه ویروسی شدن کمپین خود، تصمیم به سرمایه گذاری روی اینترنت گرفتن.

سرمایه گذاری

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، یادتون باشه که بازاریابی ویروسی، یه روند تعاملی و مستمره. شرکتی که از کمپین بازاریابی ویروسی استفاده می کنه، نباید بدون برنامه اونو اجرا کنه.

حلقۀ بازاریابی ویروسی

براساس تموم چیزی که گفته شد، میشه حلقه بازاریابی ویروسی رو به شکل زیر رسم کرد:

حلقه بازاریابی ویروسی

وقتی روند بازاریابی شما موفق میشه که این حلقه به درستی شکل بگیره. محتوای تبلیغات ویروسی باید جذاب و خلاقانه بوده و ارزش به اشتراک گذاری داشته باشه. بعد باید محتواتون رو در اینترنت و شبکه های اجتماعی منتشر کنین. مخاطبان باید تشویق شن که محتوای شما رو مشاهده و با یه نگاه عاشق اون شن تا روی اون کلیک کنن. و در آخر، محتوای شما باید به اندازه کافی جذاب و کیفیت خیلی خوبی داشته باشه، تا مخاطبان رو تشویق به اشتراک گذاری کنه. در این مرحله س که کار ویروسای محتوا شروع می شه و از این لحظه به بعد، قراره محتوای ویروسی شما هزاران و میلیونا بار منتشر شه و به دنبال اون، کار و کاسبی تون رونق زیادی پیدا کنه.

از کجا بدونیم محتوامون ویروسی می شه؟

، تا اینجای کار با ویژگیای منحصر به فرد و فوق العاده بازاریابی ویروسی آشنا شدید. شاید خیلی از شما به فکر افتادین که کمپین ویروسی خودتون رو راه اندازی کنین. به عنوان نویسنده این مطلب لازم می دونم این سوال رو مطرح کنم که واقعا چه تضمینی در ویروسی شدن محتوای ما هست؟ اصلا از کجا بدونیم انرژی و وقتی که گذاشتیم نتیجه میده؟

بازاریابی چریکی چیه؟ یه روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

، من شخصا در زندگی عقیده دارم هر مسئله ای، راه حل آسون تری از خود مسئله داره! بازاریابی ویروسی هم از این قانون مستثنا نیس. بذارین راحت بگم، سخت گیر نباشین. هیچی پیچیده و رمزآلودی وجود نداره. تنها چیزی که شما نیاز دارین، تولید محتوای با کیفیت، جذاب و مستمره. بعد باید محتوای خود رو در محیط و زمان درست منتشر کنین. بعد از اون چه کنین؟ روی مبل راحتی خود لم بدین و یه فنجون قهوه یا چای (ترجیح من) نوش جون کنین و ویروسی شدن محتوای خود رو ببینین. همین!

راه حل

البته انتظار نداشته باشین هر محتوایی که تولید می کنین ویروسی شه. قرار نیس همه همیشه از ایدهامون لذت ببرن و متحیر شن. یادتون باشه که واسه رسیدن به موفقیت در این روش از مارکتینگ، بقیه هم نقش پر رنگی اجرا می کنن. تنها کاری که از دست شما بر میاد، تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه س. و البته، اینکه در راه خود، ثابت قدم باشین.

شاخصای موفقیت در بازاریابی ویروسی

نتیجه گیری

در آخر می خوام چکیده ای از تموم نکاتی رو که در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارن و در مقاله بطور پراکنده گفتیم رو به همراه شما مرور کنم. یا شاید بهتره بگم که می خوام نسخۀ بازاریابی ویروسی شما رو بپیچم!

خلاصه مقاله بازاریابی ویروسی

، امیدوارم از خوندن مقاله بازاریابی ویروسی خسته نشده باشین و از چیزی که گفته شد، لذت برده باشین. من از همین الان، منتظر نظرات و دیدگاهاتون در مورد این مقاله هستم. یادتون نره که نظرات شما هستش که انگیزه رو واسه ادامه راه و مقاله های بعدی، در ما بوجود میاره.

مطالعه موردی