رنگ‌ها در طراحی وب سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

یکی از مهم ترین اصول در طراحی سایت، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و به کار گیری رنگای مکمل و ترکیبی مطلوبیه که کاربران بتونن براساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، مطالب صفحات رو بخونن. این که چه رنگ و چه ترکیب رنگایی مناسب وبسایتا هستش، سوال بسیار کلیه که کارشناسان و طراحان وب، جواب کامل و کاملی واسه اون پیدا نکرده ان. حتی، کارشناسان طراحی وب بسیاری هستن که توجه کمی به موضوع روانشناسی رنگ در طراحی سایت، نشون دادن.

به گزارش آلامتو به نقل از سایت ساز ؛ اما در هر صورت، یه اصل کلی واسه این مسئله هست: در رنگ بندی یه صفحه از سایت، باید به این موضوع توجه شه که این رنگ قراره در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. در واقع اصل کارکرد و موضوع فعالیت تجاری سایت، در رنگ بندی مطالب خیلی با اهمیته. سایتای دولتی و کلا، سایتایی با بازدید کننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید واسه زمینه صفحات و رنگ آبی واسه لینکای صفحه و رنگ بنفش واسه لینکای دیده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج هم به کار میره، استفاده می کنن.

سایتایی که بیشتر جنبه شخصی دارن، از رنگای مکمل استفاده می کنن. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایتایی با موضوعیت بازرگانی میده و یا در طراحی سایتای کودکان، از رنگای خیلی خوشحال استفاده می شه.

به هر حال توجه به کارکرد رنگا در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخورداره. در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسا داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی واسه چه سایتی مناسبه، صحبت نمی کنیم. هر چند این توضیحات، خود هم بیان گر استنتاجات خوبی هستن که وب مسترها رو در گرافیک سایت، خوب هدایت می کنه.

نکته مهم اساسی دیگری که باید بدونین اینه که بهترین رنگ نداریم! در مدیریت نوین یه اصل قبول شده هست که یه بهترین روش مدیریت در کار وجود نداره. ترکیب و هماهنگی و قرار گرفتن یه نظام در رنگ بندی صفحات وب هم، اینجور هدفی داره. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی رو واسه ما جذاب و سایتی دیگه رو next می کنیم. نکاتی که باید در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به توضیح زیر هستن:

  1. اثر روان شناسی رنگ
  2. توانایی خوندن متون صفحات سایت . مثل سایت
  3. رنگ متمم رنگای انتخابی واسه بک گراند، گرافیکا، لینکا و متون
  4. وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرمای صفحات با رنگ بندی متون و مطالب استفاده شده
  5. توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخشای جور واجور سایت. سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیونا مخاطب داره و از صدها بخش جور واجور تشکیل شده، واسه هر بخش خود از یه چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده.

لیست زیر مشخصه هایی از رنگا رو که هنگام طراحی باید مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین میگه:

  • رنگا اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میذارن .
  • اثر رنگ می تونه بیننده رو تشویق به خرید یه جنس از شما کنه.
  • رنگا رفتار ما رو در برابر یه موضوع فقط شدید شدن نمی کنن، بلکه اثر خود رو به طور کامل در رفتار ما نشون میدن.
  • تاثیرگذاری رنگ در فرهنگای جور واجور گوناگونه.
  • هر رنگ به تنهایی یه پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .به قول مک لوهان، رسانه همون پیامه.

، تا اینجای کار با چند تا نکته مهم و اساسی رنگ آشنا شدید و آموختید که وبسایتای جور واجور براساس شغل و خدماتی که ارائه می کنن از چه نوع رنگایی استفاده می کنن. حال در ادامه واسه شما میگیم که به کار گیری هر رنگ در طراحی یه سایت بیان کننده چه چیزیه تا شما بتونین براساس شغل و سلیقه خود و کاربراتون با ترکیب کردن این رنگا سایتی قشنگتر و جذاب رو طراحی کنین.

روان شناسی رنگا

به طور کل، رنگا دارای خصیصه های خاصی هستن که در زیر به بخشی از این عامل های موجود در رنگا اشاره شده:

  • سفید: اشاره داره به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ واسه بک گراندای وبه. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخشه .
  • مشکی: اشاره داره به ظرافت، قدرت، دلیری، جربزه، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی واسه رنگ متن روی یه پس زمینه روشن ایده آله. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم رو خسته می کنه.
  • قرمز: توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود رو می خواد. در تجارت به معنی وام و بدهیه. این رنگ شدید ترین رنگ احساسه و ضربان قلب و تنفس رو تسریع می کنه
  • آبی: امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ مردم عادی پسنده. در تجارت به معنی ضمانت مالیه.
  • سبز: تندرستی، زیادی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت وخونسردی. در تجارت بیان گر مقام و ثروته. این رنگ در چشما راحت تر از همه دیده می شه .
  • قهوه ای: تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوانه.
  • خاکستری: صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنی سنت گراییه.
  • صورتی: ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنونگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.
  • بنفش: وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، عزاداری و مهارت. در تجارت بزرگ نشون دادنه. بنفش طرفداری از سبکای هنرمندانه س.
  • نارنجی: سرزندگی و شوخی، لذت و عیاشی و خوشگذرونی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، تندوتیزی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.
  • زرد: نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه س و واسه تاکید هم خوبه. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز رو زیاد می کنه و سخت ترین رنگ واسه چشم هاست.
  • طلایی: بیان کننده گران بودن و پرستیژه.
  • نقره ای: سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژه .

پس وقتی می خواین رنگی انتخاب کنین باید درباره بازار پایانی کار خود باندیشید . چه احساساتی رو می خواین برانگیخته کنین؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتون فکر کنین و هم پیامی که از راه دید می خواین منتقل کنین

بعد رنگ خود رو انتخاب کنین! به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی رو در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان دراختیار دارن و LOGO،BANNER ،TIZERا، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستن.

رنگ نقش بسیار مهمی در طراحی صفحات وب داره ، آدما موجودات چشمی هستن و رنگ رو واسه تحریک احساسات ، تغییر خلق وخوی و … بکار می برن مثلا رنگ قرمز نماد هیجان داره و استفاده این رنگ در ماشینای فراری باعث بروز حس سرعت در زندگی و عشق و هیجان می شه هم اینکه در مارک کوکا کولا قرمز باعث می شه احساس کنین که در تابستون گرم داخل استخر هستین و یه نوشابه رو از یه جعبه سرد یخ بیرون می کشید، اینا واقعا لذت بخش هستن.

البته این رو هم یادتون باشه که رنگا می تونن معانی مختلفی در فرهنگای جور واجور داشته باشن مثلا رنگ قرمز نماد شانس و جشن در چینه اما در آفریقای جنوبی نماد عزاداریه الان رنگ سبز معمولا بوسیله شرکتای موافق با محیط زیست و یا فعالان محیط زیست استفاده می شه اما در آمریکا نمادی از پول و ثروته و در مالزی نماد سبز نشونه خط. حالا بیاد با بعضی از پیشنهاد ها واسه انتخاب رنگ واسه سایت شما آشنا شیم.

کنتراست رنگ

متنای جور واجور و رنگ پس زمینه جور واجور رو آزمایش کنین و بهترین کارکرد در مقابل چشم رو انتخاب کنین. پس زمینه مشکی و سفید می توند درجه یه باشه اما روی چشم فشار وارد می کنه و انتخاب فقط این رنگا مناسب نیس ، رنگای مشکی و نارنجی خوب با هم تعامل دارن اما مشاهده این رنگا و حتی به کار گیری رنگ سفید واسه ایجاد تعادل هم مناسب نیس پس زیادتر از اندازه تیره و غم انگیز به نظر می رسه.

الگوها

پس زمینه ای انتخاب نکنین که خوندن متن رو مشکل کنه ، اگه شما نمی خواین از یه الگو یا تصویر پشت زمینه استفاده کنین می تونین زمینه رو کمی کدر کنین و یا از پوششای رنگی در بالای تصویرا استفاده کنین.

تعداد رنگای استفاده شده

به کار گیری تعداد رنگ بیشتر مطمئنا بهترین نخواد بود. اگه رنگ کمتری استفاده کنین باعث جلب توجه بیشتری میشه. به کار گیری ۲ یا ۳ رنگ اصلی و موافق کردن اون با نام تجاری شرکت خود می تونه به درد بخور باشه. سایت شما نباید مانند رنگین کمون به نظر برسه. به کار گیری رنگای خنثی مانند خاکستری و رنگای اصلی در نوعای جور واجور شایعه.

به کار گیری فضای سفید

بعضی از بهترین وب سایتا از فضاهای سفید در گرافیک خود بسیار استفاده می کنن شمام می تونین همین کار رو انجام بدین اما اگر به هم ریخته به نظر نیاد ، این کار باعث هدایت چشم به یه عنصر خاص می شه. اگه شما زیادتر از اندازه رنگا رو در کنار هم استفاده کنین ، به جای اینکه روی منطقه خاص با عنصر خاص تمرکز کنین تنها باعث گیج شدن مشتری میشین.

رنگای جلب توجه کننده واسه اشاره به یه نقطه

هنگام نوشتن یه متن اگه یه قسمت متن رو Bold کنین حتما اون قسمت بیشتر به چشم میاد ، در رنگا هم هم اینکه هست شما می تونین یه قسمت از متن رو به رنگ قرمز درآرین و یا حتی پس زمینه قرمز به متن بدین مانند کلمه خرید واسه یه محصول.

مناسب بودن رنگ با هدف بازاری شما

این مهمه که رنگی رو انتخاب کنین که با بازار و صنعت شما متناسب باشه. مثلا اگه اجناس شما رنگی صورتی داره بهتره که در سایت هم از این رنگ بیشتر استفاده کنین.

پیشنهاد هایی واسه طراحی سایت و پیشرفت دهندگان اون

راحت ترین راه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *