شاید بهتر باشه اول بفهمیم که روانشناسی اجتماعی چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ اگه تبلیغات رو روند نفوذ در مردم از راه فرستادن پیام با هدف تغییر رفتار اونا بدونیم، می تونیم روانشناسی اجتماعی رو دروازه نفوذ بر مردم بنامیم. ولی بیایید قبل از تعریف کامل از روانشناسی اجتماعی سه مطالعه موردی رو که امکان داره شمام درگیر اونا شده باشین، با هم مرور کنیم.

  1. اگه نزدیک ظهر به بازار تهران رفته باشین، بعد از گذر از دالان حاج رحیم خان به سمت سبزه میدون، شاید صف بلندی که به اولین کوچه در ضلع جنوبی خیابون پونزده خرداد می رسه نظر شما رو به خود جلب کرده باشه. صف مورد نظر صف مشتریان رستوران مسلمه که حاضرن در انتظار بمونن و از راهروی تنگ و بلند این رستوران عبور کنن، اما به رستورانی که مقابل رستوران مسلم قرار داره قدم نگذارند. فرق کیفیت غذای این دو رستوران که هر دو از یه منبع مواد اولیه خود رو جفت و جور می کنن و با دستگاه هایی مشابه هم به طبخ غذا می پردازن خیلی زیاده؟ مهارت آشپزهایشان اون اونقدر فرق داره که این صف بلند رو ایجاد کرده؟ مطمئناً تجربه مدیریت رستوران مسلم، بر خدمت رسانی بهتر این رستوران به مشتریان خود موثره اما این تجربه مدیریت نمی تونه اینجور صفی از مشتریان رو بسازه. مطمئناً چیزی که این فرق رو ایجاد کرده، روانشناسی اجتماعی می تونه توضیح بده.
  2. در حدود یه دهه س که تلویزیونای با فنّاوری ال سی دی و ال ای دی به خونه های ما پا گذاشته ان. شاید شمام در دور و بر خود تماشاگر آدمایی بودین که تلویزیون قدیمی خود رو که خوب کار می کرد در انباری گذاشته و یه دستگاه تلویزیون جدید خریده س. مطمئناً عقل اقتصادی آدم هیچ وقت حاضر به انجام این عمل که دستگاهی رو که خوب کار می کنه و هنوز خراب نشده، کنار بزاره و واسه خرید یه دستگاه دیگه هزینه کنه، نیس. سؤال اینجاس که نیرویی قوی تر از عقل آدم هست که می تونه هادی راه اون باشه؟ به نظر من بله و اسم اون، نیروی جامعه س که از راه علم روانشناسی اجتماعی تحلیل می شه.
  3. حدود ده سال پیش، قوی ترین سیستم فروش موجود در ایران به دنیا اومد. سیستمی که روزبه روز به قدرت خود می اضافه کرد و هوشمندتر می شد و در اواخر دهه هشتاد به بلوغ کامل رسید. این سیستم، محصولی رو که هیچوقت دیده نشد، به هزاران نفر در سراسر ایران فروخت. شاید شمام به جلسات معرفی محصول شرکتای هرمی (و در رأس اون گلد کوئست) رفته اید و بعد از صحبت با فروشندگان اونا و گذران چند روز با اونا به خرید محصولاتشون تشویق شدین. مشاهده دوستان و اعضای خونواده تون که در این مجموعه کار می کردن و روز و شب خود رو با اون سپری می کردن به شما دلگرمی واسه عضویت می داد (با اینکه می دونستین این سیستم یه تجارت غلطه) وعده فردای بهتر شما رو مایل به ورود به این تجارت می کرد؟ (با اینکه وعده فردای بهتری، در ذات همه سیستمای تجاریه) واقعاً چه رازی به دنبال تمایل به خرید محصولی که همه رسانه ها می گفتن نخرید، وجود داشت؟ رازی که شاید روانشناسی اجتماعی بتونه اونو معلوم کنه.
نوشته ای دیگر :   رنگ موی مناسب برای زمستان

روانشناسی اجتماعی علم بررسی اثر رفتار توده بر فرده. تصمیم به خرید از متغیرهای مختلفی اثر قبول می کنه، مثلاً ممکنه ما قیمت، کیفیت، سابقه و خیلی موارد دیگه رو واسه اراده کردن در مورد خرید یه محصول مورد بررسی بذاریم اما پیروی از خرد جمعی در بیشتر مواقع تأثیرگذارترین متغیر جداگونه بر متغیر وابسته خرید بوده. شاید با مشاهده صف رستوران مسلم با خود فکر می کنیم که این رستوران از باقی رستورانای رقیبش در منطقه غذای باکیفیت تری می پزد، پس چه بهتر از اینجا خدمات خود رو بگیریم؛ اما بررسی دقیق و علمی، کیفیت چند محصول فقط از راه مقایسه دوبه دوی آزمایشگاهی اونا در همه مشخصه ها به وجود میاد نه فقط با مشاهده صف مشتریان؛ اما به خاطر اینکه ما در این دنیای شلوغ، وقت کافی واسه انجام این مقایسه نداریم با خود می بگیم «با در نظر گرفتن انتخاب دیگه مردم، من هم از انتخاب اونا پیروی می کنم»؛ و این پیروی همون دروازه ورودیه که تبلیغاتچیای خبره خوب ازش استفاده می کنن.

بیایید خرید تلویزیونای ال سی دی رو بررسی کنیم. سبک زندگی دور و بریا ما در حال تغییر هست و مردم مبادرت به خرید کالاهایی با فنّاوری بهبودیافته مثل تلویزیونای ال سی دی و یا کابینتای ام دی اف می کنن. در جذابیت به کار گیری جنسای تازه هیچ شکی نیس اما در اینکه محصولی رو که خوب کار می کنه کنار بذاریم و با صرف هزینه محصول دیگری که همون کار رو انجام میده بخریم، شک به وجود عقل سالم هست. بازاریابا خوب می دونن که واسه فروش اجناس تبلیغات تنها راه گشا نیستن، در اصل تبلیغات تنها کار انتقال پیام رو انجام میدن. مشکل ترین مرحله کار بازاریابان فروش اجناس جدیدشون به مشتریان اولیه س. کافیه اجناس به مشتریان اولیه فروخته شه، ادامه فروش مثل گلوله برفی می مونه که از بالای تپه ای به پایین قل می خوره و بزرگ و بزرگ تر می شه. مردم با مشاهده رفتار بقیه رفتار رو الگوی خود قرار میدن. کافیه رفتار خاص از راه عده بزرگ تری و یا افراد منطقی تری انجام شه تا سرعت فراگیریان بیشتر شه. این همون رازیه که علم روانشناسی اجتماعی به دنبال کشف اون هستش. روشی که از راه های اون شرکتایی مثل سامسونگ و ال جی تونستن به صورت میلیونی دستگاه های صوتی و تصویری مردمی رو که هیچ احتیاجی به تغییر نداشتن تغییر بدن.

تحت اثر جامعه قرار گرفتن فقط با الگوبرداری از رفتار اونا صورت قبول نمی کنه، روشای مختلفی داره که علم روانشناسی اجتماعی به دنبال تحلیل اونا هستش؛ مثلاً شاید شما هیچ احتیاجی به خرید یه پیراهن نداشته باشین اما با مشاهده تخفیف پنجاه درصد روی اون، بی درنگ اون پیراهن رو واسه خود بخرین و یا شاید وقتی که فردی رو سوار بر یه خودروی گران می ببینن، ناخودآگاه اون فرد رو خوش تیپ تر از دیگر افراد دور و بر خود آزمایش کنین.

شاید بهترین تعریف از جایگاه روانشناسی اجتماعی در بازاریابی این باشه که بگیم علمیه که به ما تأثیرگذاری بر آدما از راه خودشون رو توضیح میده.

بازاریابی بیزینس ترن روانشناسی مقالات تبلیغات اینترنتی

دسته‌ها: علمی-آموزشی

0 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *