Posted on

می تونین دنیای دور و بر خود رو بدون وجود هیچ گونه رنگی تصور کنین؟ هر رنگ تاثیر فیزیکی و روانی خاصی رو بر بیننده میذاره و افراد عکس العملای متفاوتی به رنگای جور واجور از خود نشون میدن. واسه استفاده مناسب از رنگها در دکوراسیون و خونه آرایی هم باید قبل از هر کاری، نقش و معنی رنگها رو دونست.

معنی و معنی رنگ

محققان تا الان نتونسته ان یه سیستم منظم جهانی که قادر به دسته بندی کلیه عکس العملای آدما به رنگای جور واجور باشه رو پایه ریزی کنن. اونا فکر می کنن عکس العمل آدما به فاکتورهای زیادی مثل فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، تجربه های خاص فردی بستگی داره. البته نوع و شدت این عکس العملا هم استثنایی و خاص هستش.

روان شناسی رنگا یه شاخه نظری نیس که فقط به بخش آکادمیک محدود شه، بلکه وسعت تحقیقات این بخش در زندگی روزمره همه مردم خودشو نشون می ده. روان شناسی رنگا در دنیای تجاری امروز مهمه و میشه گفت که هر چیزی رو که در دور و بر خود می بینیم به شکلی در رابطه مستقیم با این علمه.

نگاهی به رنگایی که در زیر لیست کردیم بندازین، چند ثانیه صبر کنین و با خود فکر کنین که هر کدوم از اونا چه احساسی در شما ایجاد می کنن، بعد هم ادامه مطلب رو بخونین تا ببینین واقعیت چیه. البته این امکان هم هست که با تغییر حالات داخلی، ویژگیای فردی، و بقیه فاکتورهای آماری بعضی احساسات فردی دچار تغییر قرار گیرد. مثلا اگه کسی در اعماق اقیانوسا گیر افتاده باشه و تا مرز غرق شدن جلو رفته باشه، دیگه به احتمال زیاد آبی به عنوان رنگی آرامبخش واسه اون به حساب نمی ره. از طرف دیگه یه دختر خانوم ۸ ساله از هر رنگی بجز صورتی ایراد میگیره.

قرمز: یکی از رنگ هاییه که بیشتر افراد رابطه قوی با اون برقرار می کنن و عکس العمل شدیدتری به اون نشون میدن. احساساتی مثل قدرت، رشادت، سرپیچی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به اون نسبت داده می شه. قرمز ضربان قلب رو زیاد کرده و اندازه انرژی رو بالا می بره؛ و تنها هالهایی از رنگ قرمز روی هر چیزی می تونه توجه بیننده رو به اون جلب کنه. چه علامت خطر، چه علامت عشق، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما رو به خود جلب کنه و چشماتون رو خیره سازه.

نارنجی: می تونه عکس العملای جدی رو برانگیزاند. افراد در برابر نارنجی دو عکس العمل نشون میدن: یا عاشق اون می شن یا از اون متنفر می شن. نارنجی با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباطه.

زرد: رنگ خوشحالی، شادی، خوشحالی و راضی بودن، و سعادتمندیه. مردم ً با مشاهده این رنگ اشتیاق، ذوق و شوق و خوشحالی و سرور، انرژی، خوش بینی، خوب اندیشی، و شور رو تجربه می کنن. بعضی از ترکیبات و سایه های زرد می تونن فرد رو از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت اونو زیاد کنن، اما از طرفی بعضی از ترکیبای زرد هم وجود دارن که ممکنه دلیل ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی شن.

سبز: بیشتر واسه به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراده. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، تازگی، نو شدن، تعادل، آرامش، و آرامش رو به افراد القا می کنه. ترکیب نادرست سبز ممکنه احساساتی مثل بی حالی و ناخوشی، رو در فرد بسازه. کلا سبز معمولاً نماد مفاهیمی مثل صلح، افتخارآفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصلخیزیه.

آبی: اکثریت نزدیک به اتفاق مردم موافقن که «آبی بهترین رنگ» است. شاید به اون خاطر باشه که مشاهده این رنگ دلیل ایجاد هورمونای شیمیایی خاصی در بدن می شه که آرامش رو پیشرفت می بخشن. آبی ً با احساساتی مثل اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه س. باید توجه داشت که بعضی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویا تر و پرتحرکتری دارن و بعضی از اونا سرد تر و دور از دسترس می کنن. در بعضی تحقیقات اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران رو هم زیاد می کنه.

بنفش: عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی بوجود میاره. بعضی وقتا بعضی از سایه روشنای بنفش ذهن افراد رو درگیر می کنه و اونا رو مضطرب کرده و از اونا افراد درونگرای افراطی می سازه و از این رو به طرف کسب عرفان، معرفت، علم پیش می رن.

مشکی: یه رنگ به طور کاملً قدرتمنده و با خود سلطه طلبی و قدرتمندی رو به ذهن القا می کنه. در بعضی از فرهنگا این رنگ افراد رو به یاد از دست دادن عزیزانشون میندازه.

قهوه ای: احساس قدمت، سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استواری، استواری، و پایداری رو بوجود میاره. مردم به رنگ قهوه ای اطمینان دارن و به اون اعتماد می کنن.

در زندگی روزمره با رنگای بسیار زیاد دیگری هم برخورد می کنیم و این موارد تنها چند نمونه از رنگای اصلیتر بودن. رنگا رو میشه براساس اندازه اشباع شدگی (به این معنا که یه رنگ چقدر تیره –پر رنگ یا روشن-کمرنگه) و همین طور شفافیت (به این معنا که چه مقدار مات یا براق هستن) هم به گروه های دیگری تقسیم کرد.

نقش رنگ در دکوراسیون منزل

روان شناسی رنگا می تونه عامل مهمی هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خونها به حساب رود. مثلا اگه قصد فروش خونه خود رو دارین یکی از بهترین کارایی که می تونین واسه جذب مشتری بیشتری انجام بدین رنگ کردنه. رنگ سفید یکی از گزینه هاییه که با انتخاب اون می تونین امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خونه خود داشته باشین.

اول اجازه بدین در مورد فضای خارجی بحث کنیم. اصلاً مهم نیس که شما چقدر عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستین، اما اصلا واسه رنگ کردن نمای خارجی خونه خود از اونا استفاده نکنین. در زمان فروش هم باید ببینین که خریدار از چه رنگی خوشش میاد. هم اینکه رنگ نمای خونهای دور و بر هم مهم هستن و رنگ خونه شما باید حتماً با اونا هماهنگی داشته باشه. خونه ای که نمای اون رنگ نامتعارفی داشته باشه می تونه زیبایی کل خونهای محله رو بگیره. به عنوان پیشنهاد واسه رنگ نما، سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد رو امتحان کنین.

در انتخاب رنگ در و پنجره باید دقت کنین. اگه اونقدر بودجه ندارین که کل خونه رو رنگ کنین، بهتره فقط درا و پنجره ها رو رنگ کنین. این وسط درب ورودی از بقیه بخشا مهم تره. رنگ اونو از بین خونواده رنگای گرم انتخاب کنین که هرکی وارد خونه می شه با دیدن درب ورودی خوشآمد گرمی رو احساس کنه. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها حساب می شن.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنن. رنگای روشن و خنثی اتاق رو روشن تر و بزرگ تر جلوه میدن و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. مشاهده رنگای جور واجور در خونه و تاثیر اونا روی حالات فردی قبل از انتخاب رنگ واسه فضای داخلی خونه حتماً به مبحث روان شناسی رنگا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. با این کار هم حالتای روانی ساکنین خونه کاهش می شه و هم هرکی وارد خونه شما می شه احساس صمیمیت بالاتری رو از طرف شما دریافت می کنه.

اینجا توضیح مختصری در مورد بهترین گزینه های رنگی اتاقای جور واجور رو در اختیارتون قرار می دیم:

قرمز: مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب رو بالا می بره. در عین حال اشتها رو هم زیاد می کنه. اگه دقت کرده باشین می ببینن که در خیلی از رستورانا از این رنگ استفاده می کنن. طبق این بهترین گزینه واسه رنگ کردن اتاق غذاخوریه.

البته مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشنای اون باشین. قرمز کمرنگ معمولاً عکس العملا منفی رو در افراد بوجود میاره، و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستن. پس تلاش کنین تا جایی که می تونین از قرمز پر رنگ استفاده کنین.

نارنجی: خصوصیاتی مثل قرمز داره اما در عین حال حس گرما و صمیمت بوجود میاره. می تونین در اتاق نشیمن و جایی که افراد خونواده دور هم جمع می شن ازش استفاده کنین.

زرد: آفتابی و روشن و می تونه در اتاقای خانوادگی مورد استفاده قرار بگیره. هم اینکه واسه پر نور نشون دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور هم مناسبه.
آبی: رنگ آرامبخش، آرامش دهنده، ریلکس کننده. به خاطر همین پزشکان تلاش می کنن در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنن. بهتره در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حموم و دستشویی مورد استفاده قرار بگیره. از اونجایی که جلوی اشتها رو میگیره، واسه اتاق غذاخوری مناسب نیس.

سبز: رنگ چند منظوره؛ هم می تونه گرما بسازه هم آرامش و خوشی. سبز همون احساسات آبی رو در بر داره فرقش اینه که یکم گرم تر و انعطاف پذیر تره. بازم اگه دقت کرده باشین می ببینن که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنن. سبز کمرنگ واسه اتاق خواب و نشیمن مناسبه و ترکیبای پر رنگ تر واسه آشپزخانه و غذاخوری خوبه. این رنگ در مورد غذا و سلامت هم هست.

بنفش: کسائی که طرفدار این رنگ هستن می تونن از اون در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنن. والدین می تونن فضای بازی بچهایی که این رنگ رو دوست دارن استفاده کنن.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که سلیقه رنگی افراد فرق داره و دور وبریا تون بسته به رنگایی که از شما می بینن برداشت خاصی می کنن. ۶۰% از پذیرش و یا نبود پذیرش هر چیزی از راه یه آدم با در نظر گرفتن رنگا انجام قبول می کنه.