Posted on

 Your Customers' Brains Are Hard-Wired to Decode These 10 Signals

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ تا الان با خود فکر کرده اید که به چه دلیل بعضی از وب سایت ها این گونه به نظر می رسند که به گونه ای جادوگرانه بر مغز مشتری اثر گذاشته و بازدیدکننده رو راضی می کنن که روی گزینه “اضافه شدن به سبد خرید” کلیک کنن؟ جواب به این سؤال در بخش روانشناسی نهفتهه.

خواه اون رو به عنوان یه هنر واسه به کمال رسوندن نتیجه کار در نظر بگیرین یا اون رو به عنوان علمی در نظر داشته باشین که مردم رو راضی به تیک زدن یه گزینه می کنه، علم روانشناسی قادر به راضی ساختن مردم به برداشتن یه قدم عملیه. درواقع، نویسندگان محتوا از بیشتر از ۱۲۰ سال گذشته همیشه از راه ها و فوت وفن های مختلفی واسه تحت اثر قرار دادن و راضی کردن مردم استفاده کرده ان.

روش های نگارشی که در ادامه این مطلب واسه شما معرفی می شن می تونن قدرت مغز مشتری رو در دست گرفته و ضمیر ناخودآگاه رو واسه به دست آوردن یافته های دلخواه کنترل کنن:

۱. تکرار

تکرار که از اون با عنوان حقیقت “گمراه کننده” هم یاد می شه، ایده ایه بر این پایه که چیزی که در دفعات جور واجور تکرار شه به نظر واقعی تر و درست تر به نظر می رسد – – البته این مورد براساس تحقیقات جور واجور بوسیله انجمن تحقیقات مصرف کننده به اثبات رسیده.

واسه بکار بردن این فوت وفن در محتوای تولیدی خودتون، باید امتیازات یا نکات مثبتی بر اساس واقعیت رو در مورد یه محصول، خدمت یا شرکت جفت و جور کنین. بعد در جای جای محتوای تولیدی خودتون از اون ها استفاده کنین. این کار شامل تکرار یه ایده یا حرف اصلی تو یه نوشته یا کلیه نوشته های تولیدشده و انتشاریافته از طرف شما می شه که همه بر یه موضوع اصلی تأکیددارند.

۲. سجع

سجع در محتوای تولیدی شما یعنی به کار بردن همون فوت وفن قبلی با عنوان تکراره، فرقش اینه که در این نوع تکرار از صداهایی استفاده می شه که براساس الگوهایی به طور پیوسته تکرار می شه. مغز ما عموماً الگوها رو بهتر از نوع اطلاعات دیگری به یاد می بیارن، که شاید دلیلی باشه واسه این موضوع که شما شایدً قرار ملاقات خود با دندون دکتر خودتون رو فراموش می کنین، اما کلمه به کلمه از شعر خواننده معروف خودتون رو به خوبی به یاد می بیارید.

الگوهای قافیه دار هم به عنوان یه تاکتیک یا روش نگهداشتن مطرح می شن. این الگوها اگه به طور پیچیده و البته حرفه ای تو یه متن گذاشته شن، خود می تونن بذر اولیه واسه شکل گرفتن یه ایده رو بسازن. واسه همینه که خیلی از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی از اشعار موزون کوتاه در تبلیغات خود استفاده می کنن. اگه دقت کنین، تعدادی از این تبلیغات رو می تونید پیدا کنین که حتی بدون نیاز به محصول یا خدمت معرفی شده با اون ها، همیشه در زمان پخش به همخوانی با اون ها اقدام کرده و می کنین. پس این روش هم دوبارهً روشی دیگه واسه بکار بردن در متن محتوای تبلیغاتی خودتونه.

۳. افعال حرکتی

افعال حرکتی عموماً به طور ضمنی بر ضرورت، نیاز شدید، حرکت و مثبت بودن اشاره دارن. لحن پشیمون وجود هرگونه انرژی در کلمات و جملات شمارو در عمل نابود می کنه. پس همیشه باید در صورت امکان از افعال حرکتی پر از انرژی و دارای حالت چشمی استفاده کنین. مثلاً به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که یه محصول پاک کننده حتماً لباس های تمیز نمی کنه، بلکه اون ها رو روشن تر کرده و به اون ها تازگی می دهد. یا یه مرکز مشاوره تنها مشورت و اطلاعات مربوط به کار رو ارائه نمی کنه تا از راه اون به درآمدزایی برسین، بلکه طرح های عملی واسه شما ارائه می دهد تا از راه اون ها از رقبای خود پیشی بگیرین.

افعال حرکتی الهام بخش پایه و مبنای همه محتوای موثر رو تشکیل داده و در عمل یکی از بهترین دوستان یه نویسنده محتوا حساب می شن. اگه در تلاش واسه پیدا کردن اینجور افعالی در میونه انجام یه پروژه محتوا هستین، فهرستی از کلمات و افعال ممکن رو جفت و جور کنین و بعد از بین اون ها اون دسته از افعالی رو انتخاب کنین که در بین وبگردی در نظر شما اثرگذارتر از بقیه افعال بوده. با این روش پس از مدت کوتاهی به فهرستی از افعال فوق العاده که از سطح انرژی خیلی بالایی هم بهره مند هستن، دست پیدا می کنین که در عمل بوسیله خودتون فیلتر شده.

۴. توجیه

توجیه همیشه یه دلیل ممکن موجود در پشت فراخوان به عمل شمارو ارائه می کنه. فوت وفن توجیه در روند تولید محتوا از اسکریپت های ناخودآگاه ذهنی و روش های میانبری استفاده می کنه که شمارو قادر به توجیه رفتار و اعمال خودتون می کنه.

مثلاً اگه در صف دستگاه خودپرداز، کسی از شما جلو بزنه و به شما بگه که “ببخشین، میشه من زودتر پول بگیرم؟ مادربزرگم در داروخونه منتظر منه و من باید سریع تر واسه پرداخت وجه نسخه ایشون به داروخونه برگردم.” در این شرایط شاید شما سروصدا و اعتراض زیادی نکنین. این نوع توجیه درواقع از برنامه ریزی فرهنگی ذهن شما واسه هم حسی نسبت به افراد پیر و سالخورده و اتفاقاً مریض سود برده.

البته استفاده کردن از این فوت وفن در متون نوشتاری و محتوای شما به مراتب سخت تره، اما اگه موفق به به کار گیری اون شید، اثر بسیار زیادی در کار شما و هم اینکه مخاطب خودتون ایجاد کرده اید.به عنوان نمونه به کار گیری این فوت وفن رو می تونید در کمپین “چون من ارزش اون رو دارم“ از برند Oreal ببینین که تولیدکننده شکل های جور واجور لوازم آرایشیه. این برند در تبلیغات خودش از احساس خانوم ها نسبت به ارزش خودشون استفاده کرده و یعنی با به کار گیری فوت وفن توجیه و یه باور عمومی به گسترش نام و برند خود پرداخته.

۵. جفت کلمات نامتعارف

جفت کلمات نامتعارف موجب به یادماندن عناوین بکار برده شده بوسیله شما می شه. این فوت وفن موجب تکون دادن و تحریک رادار ذهنی شما و خارج کردن اون از حالت از پیش تعیین شده خودش می شه و این گونه ذهن شمارو آماده توجه کردن می کنه.

مثلاً به کار گیری جفت کلماتی مانند “شب و روز”، “پیر و جوون”، “خیر و شر”، “سرد و گرم” و یا “خرد و کلان” نمونه هایی از این موارده.

۶. صفات بافت دار

مانند افعال حرکتی که پیش ازاین به اون ها اشاره کردیم، صفات بافت دار یه لایه از معنی رو به محتوای شما اضافه کرده و موجب ایجاد یه تصویر ذهنی در مخاطب می شه. مثلاً کلمه “داغ” یه اسم ذاته، اما کلمه “سوزاننده” صفتی قوی تر و اثرگذارتر از صفت قبله، چراکه معنا رو در سطحی بالاتر به مخاطب عرضه می کنه. ذهن درواقع هیجان و احساسی رو به کلمات در رابطه می سازه که شامل احساس و بافتی بالاتر از چیزیه که در ظاهر به نظر می رسد. پس باید تلاش کنین در محتوای خود کمتر از صفات استفاده کنین، اما این صفات رو با دقت و تاثیر بیشتر انتخاب کنین.

۷. اعداد چشمی

اگه محتوا جفت و جور شده پر از اعداد و ارقام، درصد و دیگه اطلاعات کمیه، تلاش کنین به خواننده خود یکم استراحت بدین. از کلمات تصویری استفاده کنین، از توصیف کننده ها و دیگه کنایه ها واسه درگیر کردن قدرت تجسم خواننده و تصویرسازی معنی مخفی در پشت اعداد استفاده کنین.

درواقع باید اول اعداد کمی رو گفته و بعد تصویری به این اعداد اضافه کنین؛ مثلاً: “هر شب یه کودک از هر پنج کودک گرسنه به خواب می رود. مثلاً یه کلاس درس عادی رو در نظر بگیرین. اون کودک که بلوزی آبی به تن داره رو می ببینن، که در صندلی آخر از ردیف جلویی نشسته س؟ مادر اون هفته گذشته شغل خودشو از دست داد و درواقع دیگه قدرت خرید مایحتاج اولیه واسه زندگی رو نداره.”

۸. آزادی در انتخاب

شاید به نظر مخالف بیاد، اما تأکید کردن بر این موضوع که مشتری شما حق انتخاب داره، می تونه به عنوان یه عامل انگیزشی خوب و قوی واسه انتخاب محصول یا خدمت شما در بین دیگه انتخاب ها باشه. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۰ انجام شده، تاثیرگذاری به کار گیری این گزینه رو اثبات کرده. حتماً به کار گیری این مورد رو در محتوا و فراخوان به عمل های خود آزمون کنین؛ البته نمونه های دیگه و مشابه این عبارت می تونه به صورت “انتخاب با شماس” یا “شما باید تصمیم بگیرین” و . . . باشه. درواقع می توان گفت به کار گیری یه چارچوب و قالب ثابت واسه همه فراخوان به عمل ها غلطه و طبق موقعیت می تونه عوض شه، اما مهم تر از هر چیز نشون دادن داشتن حق انتخاب به مخاطبه.

۹. ادعاهای غیرمستقیم

ادعاهای غیرمستقیم در رابطه با جستجو و جویش مغز واسه متن و محتوای در رابطه جهت پشتیبانی می باشه. این ادعاها خواننده یا شنونده رو مجبور می کنه تا خود معنی موجود و نهفته در پشت ادعاها رو پیدا کنه، درحالی که ادعاهای مستقیم چیزی غیر از معنی دلخواه و اصلی بیان شده در محتوا رو انتقال نمی بدن.

مثلاً به کار گیری عبارت “شیرینی یه هلو رسیده” واسه صحبت در مورد یه آب نبات طبیعی خیلی بهتر از عبارت “این آب نبات خیلی شیرینه”، می باشه. مقایسه این دو مورد درواقع خیال پردازی خواننده رو درگیر می کنه و باعث می شه تا ایشون به آبدارترین میوه ای که ایشون تا الان خرده س فکر کنه.

۱۰. دیدگاه دوم شخص

نوشتن از قلم اول شخص متمرکز بر ضمیر “من” است، درحالی که سوم شخص متمرکز بر ضمیر “اون” است. اما دوم شخص از اول شخص حتی نزدیک تر بوده و رابطه بسیار بهتری رو برقرار می کنه، چراکه اشاره اون به طور مستقیم به “شما” یا “تو” است.

مطالعه ای در این رابطه انجام شده که به طور روشن نشون داده ضمیر “تو” یا “شما” اثر خیلی بیشتری نسبت به عبارات خنثی از نظر راضی کردن بقیه به رابطه داشتن جمله یا محتوا با اون ها داره. ضمیر “تو” یا “شما” خواننده رو راضی می کنه تا قبل از هر چیز به نیازها، خواسته ها و احساسات خودش فکر کنه. یعنی معنی محتوا خونده شده یا شنیده شده رو بیشتر از هر چیز در رابطه با خودشون می دانند.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *