Posted on

مطالعه محققان نشون داده که روزه اثر قابل توجهی در پیشگیری و درمان چاقی به خاص چاقی شکمی، کاهش چربی خون و کنترل دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) داره.

 

در ایام ماه مبارک رمضان رعایت تغذیه سالم واسه تنظیم متابولیسم طبیعی بدن لازمه و این ماه تمرین بسیار خوبی واسه قطع کردن حلقه اتصالی بین غذا و استرس های کاری و فکریه؛ به شرطی که پس از افطار غذای امساک شده بوسیله فرد جبران نشه. روزه دار می تونه موقع افطار مثل وعده غذایی صبحونه نیاز بدنش رو رفع کنه و پیشنهاد می شه که اندازه ۱۵تا ۲۰درصد انرژی دریافتی در طول روز موقع افطار از راه غذا خوردن دریافت شه.

روزه داران باید پس از اذان مغرب بدون تأخیر طولانی روزه خود رو باز کنن و از مواد غذایی مایع و سبک به همراه ترکیبی از غلات ( نون از نوع سبوس دار به طور مثال نون سنگک) در زمان افطار استفاده کنن. هم اینکه پیشنهاد می شه از مایعات گرم مانند آب جوش یا چای کمرنگ به جای آب سرد واسه شروع افطار استفاده شه.

علاوه بر این به کار گیری مواد غذایی شامل فیبر مثل سبزی ها و هم شکل های جور واجور میوه به جای به کار گیری ترکیبات شامل قندها و چربی فراوون (مثل حلوا اونم به اندازه زیاد) پیشنهاد می شه.

به کار گیری شکل های جور واجور سبزی ها علاوه بر تأمین ریزمغذی ها و انرژی نیاز به دلیل فیبر موجود در اونا مشکل یبوست رو که یکی از مشکلات عادی در ایام روزه داریه، برطرف می کنه. علاوه بر این میوه ها و سبزی ها به دلیل قندهای پیچیده موجود در اونا نقش زیادی در کنترل متابولیسم، قند، چربی و هم تنظیم اشتها در افراد دارن.

سرعت غذا خوردن موقع افطار باید کنترل شه و هم اینکه به کار گیری غذاهای سنگین، شکل های جور واجور پلو و خورش به طور همزمان با افطار پیشنهاد نمی شه؛ چون که با در نظر گرفتن امساک روزانه، دستگاه گوارش واسه دریافت حجم بالای موادغذایی در اون زمان آمادگی نداره. پس باید وعده غذایی شام رو با فاصله وقتی پس از افطار و اونم نه در حجم فراوون خورد.خوردن وعده سحری مشابه وعده ناهار پیشنهاد می شه؛ چون که ثابت شده حذف وعده سحری علاوه بر مشکلات گوارشی باعث نبود توفیق روزه داری در ایام ماه رمضان می شه.

داشتن فعالیت بدنی به خاص پیاده روی منظم (دست کم ۳۰دقیقه در روز) و یه یا دوبار شنا در هفته و پس از افطار باعث می شه وزن فرد کنترل شه و دیگه شاخص های متابولیک بدن فرد تنظیم شه.

رمضان همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *