به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته (یکشنبه، ۲۹ آبان ماه) همایش «روز جهانی کوروش» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در اول، یکی از برگزارکنندگان این همایش به نمایندگی از دانشجویان، مخصوصا دانشجویان رشته باستان شناسی با اشاره به این که روز هفتم آبان به عنوان «روز جهانی کوروش» معرفی شده، گفت: برگزاری این همایش با اینجور تأخیری به دلیل وجود روند ای طولانی واسه گرفتن مجوز بود؛ ولی با این حال، جای این روز جهانی فقط در سالنامه کشور ایران به عنوان کشوری که زادگاه کوروشه، خالیه. به خاطر همین، خواهان ثبت این روز به عنوان یه روز ملی در سالنامه ملی ایران هستیم.

بعد حکمت الله ملاصالحی به عنوان اولین سخنران، مطالبی رو درباره اهمیت دوره هخامنشی گفت.

ایشون گفت: دوران هخامنشی یکی از دوران بسیار نورانی و سرنوشت ساز تاریخ ماست که همیشه مورد بی مهری بسیار قرار گرفته. هممون کم و بیش تعلق خاطر و علاقه ای به میراث فرهنگی و تاریخ خود داریم. این دلیل می شه، یه جور حجاب روی واقعیتای تاریخی افکنده شه و بعضی وقتا در میدون داوری، واقعیتا رو به گونه دیگری ببینیم. به خاطر همین، رویدادهای تاریخی و واقعیتای اجتماعی در برابر داوریامون آسیب پذیرن.

اون با اشاره به این که ما به داوریا و تعاریف بقیه در مقابل تاریخ خود حساس هستیم، اعلام کرد: از امتیازات مهم تاریخ و فرهنگ ما اینه که شاید پس از هخامنشیا، از این هویت قومی عبور کرده و به یه هویت الهی فرهنگی و تاریخی رسیدیم.

ملاصالحی درباره دوران هخامنشیان گفت: علاوه بر این که این دوره نورانی تاریخی واسه ما، منطقه و تاریخ جهان فوق العاده مهمه، ویرانی اونم بسیار عبرت آمیزه، طوری که متفکران غربی هم از اثر این دوران سرنوشت ساز غافل نبودن؛ ولی با این حال عقیده دارم در این دوره، اتفاقاتی اتفاق افتاده که کم و بیشتر از اون غافل بوده ایم.

اون گفت: در دوره هخامنشیان یه جور عبور از فرهنگای منطقه یی و اسطوره یی رو می بینیم و به یه میدون نبوی، وحدانی و وحیانی وارد میشیم. در کتیبه های هخامنشی اتفاق نظر بر سر یه خدای تنها که جهان رو آفریده مشاهده می شه. در واقع، ایران به اونقدر عمقی از درک رسیده که خدا و اهورامزدایی رو باور داره که راستی رو می سازه و اونو واسه آدم قرار میده.

ایشون تأکید کرد: این درک از وجود و هستی، یکی از نقاط مهم و سرنوشت ساز در تاریخ آدمیه، چون انسانی که در عصر تاریخ اسطوره یی و مشرکانه زندگی می کنه، بسیار تراژیکه. اینطوری، با تابیدن آفتاب نبوت مشخص می شه که خدا کجاس ، شیطون کجاس و شادی چیه و اینا واسه اولین بار با عبور زرتشت و شروع تاریخ نبوی ما مشخص می شه.

ملاصالحی با توضیح دادن این موضوع که یکی از افتخارات هخامنشیان اینه که به قومی که در اون زمان، دارای کتاب بوده (یهودی) اهمیت داده، گفت: یهودیت نبوی رو با صهیونیست امروزی نباید یکی کنیم، بلکه باید تلاش کنیم اونا رو از همدیگه جدا کنیم.

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن: تعاریف نبوی ما با دوره هخامنشیان شروع می شه. این که در کتیبه های هخامنشی از راستی، نور، خرد و شادی سخن می گن، حادثه کوچیکی نیس. این موضوعات فقط بار اخلاقی ندارن، بلکه بار هستی شناسی دارن که آدم ایرونی در اون زمان در پرتو نبوت و حقیقت به اون رسیده.

ملاصالحی هم اینکه اعلام کرد: اهمیت و اعتبار اینجور دوره تاریخی ای در این نیس که چنگ و دندون خود رو سه قرن واسه فتح کشورها تیز کرده بود، بلکه واسه اینه که حامل ارزشای نو بوده.

ایشون در آخر سخنان خود اضافه کرد: مردم ایلام، بخش هلیل رود، هیرمند و بین النهرین درگیر یه فرهنگ مشترک در ظل آفتاب نبوت اهورایی سهیم می شن و امروز این میراث فرهنگ نبوی به هممون تعلق داره.

در ادامه این همایش، ژاله آموزگار ـ پژوهشگر و مترجم ـ گفت: خوشحالم که به سرزمینی تعلق دارم که مردم اون از زمانای قدیم به خدایان زمینی و سنگ و بت دل نبسته ان، آفریدگار رو در فراسوها دیده و خوشیا و پیروزیا رو از اون دونسته ان و در درموندگیا دست به طرف اون دراز کردن.

نوشته ای دیگر :
رودخانه سوچا؛ زیباترین رودخانه جهان در اسلوونی

ایشون با اشاره به این که مطالبی رو درباره اشاره های فراسویی در متن لوح کوروش و سنگ نوشته های هخامنشی ارائه می کنه، ادامه داد: سلسله هخامنشی در حافظه تاریخی ایران، جایگاه برجسته ای داره و کوروش از خوش نام ترین فرمون روایان این سلسله س، طوری که نام اون علاوه بر قرار گرفتن در کتاب عهد عتیق، با گزارش نویسندگان یونانی و دیگه روایتا، هیچ وقت از خاطرها زدوده نشد.

اون ویژگیای کوروش رو زیر یه لقا درآوردن اقوام ایرونی، همه جای ایران سرای اون شدن و بعد به جهان گشایی پرداختن دونست و اضافه کرد: کوروش فرمانروایی بزرگ بود که حتا مورخان بیگانه هم اونو ستوده ان و منشور اونو میشه قدیمی ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ دونست که در اون، تساهل و تسامح فرمانروایانه به روشنی دیده می شه، مخصوصا این که وقتی بقیه از سوزوندن اسیران و درآوردن چشم و گوش پس از کشورگشاییای خود سخن میگن، کوروش از ساختن و آباد کردن سخن میگه.

در ادامه این همایش، عبدالمجید ارفعی که دکتری زبون شناسی خود رو از مؤسسه شهرشناسی شیکاگو گرفته و در سالای دور، تالار کتیبه های موزه ملی رو راه اندازی کرده، به سوال دانشجویان درباره کوروش و منشور اون جواب داد.

ایشون در بخشی از جوابای خود درباره این که امکان برگشتن منشور کورش به ایران هست؟ گفت: این منشور در ایران پیدا نشده که کسی بخواد اینجور موضوعی رو پیگیری کنه. از اونجا که منشور کوروش در عراق امروزی کشف شده، اگه قرار باشه اینجور موضوعی دنبال شه، این کشور هم می تونه مدعی باشه.

در بخش دیگری از این همایش، جلال الدین کزازی ـ نویسنده و مترجم در بخش زبون و چهره موندگار کشور ـ با اشاره به این که امروز برومندترین ، دلیرترین و دلپسندترین بچه این مرز و بوم رو گرامی می داریم، اعلام کرد: به راستی بی فکر کوروش چهره ایه که نه فقط در تاریخ ایران، بلکه در پهنه گیتی بی همتاست. کوروش هم در روزگار خود و هم امروز، واسه ایرانیان و جهانیان شهریار نمونه آرمانیه، مخصوصا واسه کسائی که میخوان در آزادی، به روزی و خوش حالی بزیند.

ایشون با اشاره به این که دگرسانی کوروش اونقدر بوده که از اون چهره ای مینوی و فراسویی پیش جهانیان ساخته و ایرانیان اونو پدر خود می نامیدن، اضافه کرد: به راستی کدوم فرمانروایی رو می شناسین که مردم با آغوش باز پیروی از اونو پذیرا باشن.

اون یکی از بزرگ ترین دروغای تاریخ رو این دونست که چهره کوروش رو با چهره ای پلید، ددمنش و فرهنگ سوز یکی دونسته ان.

کزازی با توضیح دادن این موضوع که بزرگ ترین تعریف از آدمی، اینه که از زبون دشمن شنیده شه، به ستایش «سزار» ـ پادشاه بزرگ روم ـ از کوروش اشاره و گفت: اون در ستایش خود گفته، آرزوی من اون هستش که روزگاری بتونم مانند کوروش پارسی بر جهان فرمانروایی کنم.

: من برآنم که چهره ای مانند کوروش فقط در ایران زمین می تونه بوجود آورده شه و هیچ سرزمین دیگری در جهان لیاقت نداشت که مردی مانند کوروش رو بپرورد.

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن: بزرگداشت کوروش، بزرگداشت فر، فرهنگ، فرزانگی ، داد ، دانایی ، دوستی، شادی، شکوه، خیلی عجیبی ، خرد ، همدلی و خجسته خوییه. پس بنازیم بر خود که مردی چون کوروش رو در دامان تاریخ و فرهنگ خود پرورده ایم.

به گزارش ایسنا، پس از سخنان کزازی، جلال ذوالفنون تک نوازی سه تار رو واسه دقایقی اجرا کرد که با تشویق زیاد حاضران در سالن همراه شد.

در بخش پایانی این همایش، کامیار عبدی ـ باستان شناس ـ با اشاره به این که در حال نوشتن مقاله ای در باره منشور کوروشه، گفت: عقیده دارم این منشور، سیاسی ترین دست ساخته بشره که همیشه مورد استفاده و سوءاستفاده قرار گرفته.

ایشون گفت: از زمان اعلام ورود منشور کوروش به ایران، بعضیا پیشنهاد کردن که این اثر رو به موزه بریتانیا برنگردونیم، ولی به صورت روشن می گم که منشور کوروش هیچ وقت در ایران نبوده و اینجا هم کشف نشده. پس حقی نسبت به برگردوندن اون به کشور نداریم.

دسته‌ها: علمی-آموزشی

0 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *