روشهای جذب مشتریان ثابت و به شدت وفادار

loyal customers

جذب مشتری وفادار واسه هر کار و کاسبی ای یه هدف اصلیه، هرچند ممکنه سخت و هزینه بر باشه اما نتیجه ای به طور کاملً خوب داره.

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ بهترین کاری که می تونین واسه موفقیت کسب وکارتون انجام بدین، دقیق شدن و فوکوس کردن روی ایجاد تعهد و وفاداری در مشتریاس. واسه این کار کافیه در هر مرتبه یه مشتری رو راضی و خشنود نگه دارین.

وقتی یه مشتری به برند شما احساس وفاداری بکنه، همه چیز تغییر می کنه. واسه مشتری وفادار و معتقد، شما تنها فروشگاه بازار هستین. دیگه برنده ها و رقبای شما هیچ وقت به ذهن این مشتری نمی رسن. مانند کسی که عاشق فرد دیگه ایه، مشتری وفادار تنها شما رو می بینه.

متأسفانه کار و کاسبی های کمی از ارزش وفاداری و تعهد مشتری اطلاع دارن.هم اینکه، تعداد بسیار کمتری از اونا واسه ساختن این وفاداری در تک تک مشتریا تلاش می کنن. اما موفقیت مالی و عملکردی حقیقی، از راه وفاداری مشتریان حاصل می شه. وقتی بازار شرایط مناسبی داشته باشه، تجارتایی که مشتریان وفادار دارن سریع تر از بقیه رشد می کنن. در بحرانای بازار هم این تجارتا وضعیت مناسب تری دارن.

مطالعه و یادگیری رفتار مشتریان، قدم اول وفادارسازیه.

مشکلی که امروزه بیشتر کسب وکارها جلوی روشون قرار گرفته، تفکر مشتریان در مورد اونا و کالاهایشانه. از دید مشتریان معمولی، اجناس کالاهایی هستن که توانایی جایگزینی دارن و میشه اونا رو از هر کسب وکاری جفت و جور کرد. این حس، به مدیران اعلام خطر می کنه که در راه پیشرفت، هرچقدر به خاطر عوامل جور واجور مثل فناوری، موقعیت جغرافیایی یا حضور زودتر از موعد معمولی در بازار پیشرو باشن، بازم مدل کسب وکار اونا در برابر خطره. هم اینکه با سرعت الان دنیای تجارت و تغییرات روزمره، شکست خوردن مدل کسب وکار چیزی طبیعیه.

واسه فرار از حس عادی مشتریان، باید ارتباطی انسانی، دائمی و پایدار با اونا برقرار کنین. این روش مطمئن ترین راه واسه فرار از کهنگی در بازار کاره. مطمئنا یافته های این تلاش واسه جذب تک ‎تک مشتریا، در دراز مدت آثاری بسیار بزرگ واسه شما داره. واسه رسیدن به این رابطه انسانی، نیاز به رفتارهایی دارین که شما رو از حالت یه کسب وکار خشک به فردی قابل دوست داشتن تبدیل کنه. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این رفتارای انسانی می پردازیم:

گفتگو

مانند ارتباطات انسانی، گفتگو با فرستادن پیامای تبلیغاتی زیاد، پیام فرستادن در بازه های وقتی کوتاه مدت و تنها درخواست کردن واسه ارائه بازخورد فرق داره. در واقع گفتگو اینجا به معنی ایجاد رابطه از راه های دیگه مانند احترام به وقت مشتری، تشکر از وفاداری اونا و تمرکز تموم وظایف افراد شرکت روی خدمات مشتریه.

واسه تشریح این مسئله باید معنی وفاداری رو مرور کنیم. مطمئنا وفاداری مشتری به معنی داشتن یه کارت تخفیف با امتیازاتی که تاریخ انقضا دارن نیس. این نوع از برنامه های وفاداری مشتری، تنها وفاداری به خود کسب وکار و نیازای خودتون رو نشون میده و اهمیتی به نیازای مشتری نمی ده. وفاداری به معنی یه رابطه دوطرفه س. رابطه ای که در آخر به خرید بیشتر از سمت مشتری و پیشنهاد کسب وکار شما به بقیه منجر می شه.

وفاداری واقعی در نتیجه درک کامل نیازای مشتریان ایجاد می شه. احترام به اونا و پیشنهاد کالایی در راه علاقه مندی هاشون و در آخر، یه تجربه خرید عالی، همه حس لذت رو در مشتری ایجاد می کنن تا تصمیم به برگشت دوباره به سمت شما داشته باشه. شک نداشته باشین امتیازات تخفیفی این یافته ها رو ندارن.

محصول جذاب کالاییه که نیازای متشری رو شناخته و ارزش افزوده داشته باشه.

البته هر رفتاری در جهت کسب اعتماد در روابط خطرای خود رو داره. اراده کردن واسه اقدام مناسب در جهت ایجاد حس وفاداری، نیاز به برنامه ریزی دقیق و انتظار واسه یافته های بلندمدت داره.

مشتری وفادار

شفافیت

شفافیت در رفتارای انسانی باعث ایجاد علاقه و وفاداری می شه. چون که این رفتار نشون دهنده صداقت و اهمیت دادن به طرف مقابله. به عنوان مثالی از این بخش، شرکتای لوازم آرایش Dove و Olay رو بررسی می کنیم. این شرکتا در بعضی از تبلیغات خود به جای به کار گیری مدلایی با ظاهر بی عیب، به ایرادات ذاتی آدما احترام گذاشته و آدمایی به طور کامل عادی و بعضی وقتا سن بالا رو واسه تبلیغات خود انتخاب کردن. این صداقت و شفافیت از طرف خریداران با استقبال روبرو شد و بازدهی تبلیغات هر دو برند در دراز مدت زیاد شد.

یه دلی

دشوارترین بخش ایجاد وفاداری، پیاده کردن یه دلیه. مشتریان واسه حس این حالت باید پاسخی واسه این سوال خود از کسب وکار دریافت کنن. « این برند احساس منو درک می کنه؟» جواب این سوال با کلمات بیان نمی شه بلکه رفتارها و اجناس برند جواب روشنی به اون هستن.

مثلا جواب مثبت به این سوال ها، کمی از حس مشتری رو درک می کنه: اجناس از منابع محلی جفت و جور شدن؟ روشای تولید و فروش اخلاقی هستن؟ کارمندان حقوق مساوی دریافت می کنن؟ در روند تولید به حفظ محیط زیست اهمیت داده شده؟ ارزشام همون ارزشای برند هستن؟

از نظر کارشماسان، ساختن برندی که به این ارزشای معتقد باشه راحت تر از تغییر راه برند باسابقه است. این وسط تغییر دادن راه شرکتای بزرگ مثل شرکتای هواپیمایی، فروشندگان گوشیای هوشمند و سازمانای قدیمی از همه سخت تره. شرکتایی که قبل از این رفتارهایی در جهت نزدیک شدن به اتفاقات جاری دورو برشون داشتن و در رقابت شدید واسه هستن، اولین کاندیداها واسه اجرای این روش هدف دارن.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

برندسازی زومیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *