Posted on

life

زندگی بدون اضطراب، استرس و افسردگی واقعاً لذت بخش هستش اما این ایده آل ممکنه واسه خیلی از شرایط زندگی قابل تکیه نباشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ امروزه بزرگ ترین مشکل مردم افسردگی و اضطرابه. مشکلی که در زمان کوتاهی بخشی از خود شما می شه. البته خیلیا که با مشکل افسردگی و اضطراب زندگی شون فلج شده بود تونسته ان طوری این مشکلات رو رفع کرده و آرامش رو به زندگی بر گردونن. ابرهای تیره افسردگی کم رنگ شده و بار سنگین اضطراب سبک تر. اونا از این ۳ روش واسه شروع استفاده کردن. خوبی این ۳ روش سادگی اوناس که هیچ عوارضی نداره و این ویژگی باعث می شه راحت تر به اونا معتقد شید.

در اول باید بدونین که هنگام افسردگی و اضطراب چه اتفاقاتی واسه بدن میفته. بعد از این که این مشکل فیزیکی رو درک کردین می تونین اون رو شکست بدید.

تصور کنین ۲ سطل در بدن دارین. یکی واسه هورمونای استرس (کورتیزول و آدرنالین) و دیگری واسه انتقال دهنده های عصبی حس خوب (اینا پیام رسانان مغز مسئول روحیه هستن) یه تعادلی بین این دو سطل هست که می تونن همدیگه رو تکمیل کنن و در بدن ایجاد آرامش کنن. ما به این تعادل توازن هورمونی می گیم.

وقتی که مضطرب و استرسی هستین سطل هورمون استرس پر می شه و به حدی می رسه که واسه بدن دیگه قابل مدیریت نیس و سطل انتقال دهنده های عصبی حس خوبی هم خالی می شه و به حدی می رسه که دیگه نمی تونه کار کنه. این اتفاق تعادل هورمونی رو نابود می کنه و با نابود کردن آرامش باعث ایجاد نشونه های افسردگی و اضطراب در بدن می شه.

واسه همینه که بعضی وقتا اوقات بی دلیل احساس استرس و اضطراب می کنین و نمی تونین از این حالت بیرون بیایید. مطمئنا نمی تونین این مشکل نبود تعادل هورمونی رو تو یه لحظه رفع کنین پس زیاد به خودتون سخت نگیرید.

در اول باید آسیبی که در توازن هورمونا ایجاد شده رو برعکس کنین و در مرحله بعد نشونه های اون رو کمتر کنین. واسه این کار باید از محرکای سبک زندگی استفاده کنین. این محرکا هم سلامت ذهن رو تقویت می کنن و هم باعث کاهش نشونه های افسردگی و اضطراب می شن.

در واقع اینا تغییرات و فاکتورهای منحصر به فردی در سبک زندگی هستن که می تونین به اونا به عنوان گامای کوچیکی واسه نابود کردن آسیبای وارد شده بر توازن هورمونی نگاه کنین. این محرکا خیلی سریع تر از روان درمانیای سنتی نتیجه میدن چون این ریشه و دلیل جسمی این نشونه ها یعنی توازن هورمونی رو بازسازی می کنن.

ورزش استرس محور

ورزشای استرس محور ورزشایی هستن که اضطراب و افسردگی رو کاهش میدن. همه ورزشا یه جور فشار و استرس روی بدن هستن. پس بدن خودشو با این استرس وفق میده در نتیجه هورمونای استرس رو کاهش میدن. با این ورزشا در طول زمان هورمونای استرس کاهش پیدا کرده و تعادل هورمونی بدن تقویت می شه.

واسه این کار باید ورزشای سنتی رو کنار گذاشته و ورزهای انعطافی انجام بدین. این ورزشا هم با تمرینای سنتی متفاوت هستن و هم کوتاه تر در زمانای ۱۰، ۲۰ و نیم ساعت ای. این تمرینا به بدن فرصت میدن تا خودشو با استرس ورزش وفق داده و هورمونای استرس بدن رو تخلیه کنه.

دوری از غذاهای محرک منفی

غذاهایی که می خوریم همیشه روی هورمونا، انتقال دهنده های عصبی و سیستم عصبی تاثیر می ذارن. این ۳ سیستم در واقع ۳ نیروی بدن هستن که می تونن با کارکرد درست توازن هورمونی بدن رو متعادل کنن. واسه این که بشه با کارکرد درست این ۳ نیرو نشونه های افسردگی و اضطراب رو نابود کرد باید غذاهای روحیه بخش مصرف کرد و قانون دوری از غذاهای محرک منفی رو رعایت کرد. اینا غذاهایی هستن که ۳ نیروی بدن رو کنترل کرده و در تعادل هورمونی بدن تاثیری منفی میذاره. بعضی از این غذاها بسیار معروف هستن: کربوهیدرات ساده و شکر در قند خون بالا و پایین بوجود میاره و این باعث می شه هورمونای استرس بدن زیاد شه. غذاهای پردازش شده هم روی این ۳ نیرو فشار وارد می کنن و مانع عملکرده درست اونا می شن. بدیش اینه این غذاهای محرک منفی بسیار زیاد هستن و بعضی از اونا پشت بازاریابیای هوشمندانه مخفی شدن.

مشوقای انگیزشی روزانه

سومین محرک که باعث ثبات و تکمیل دو مورد قبلی می شه ایجاد مشوقای انگیزشی روزانه س. اونا رو هر روز روی کاغذ بنویسین تا به شما در اون روز همیشه انگیزه بده و تشویق کننده تون باشه. در واقع این مشوقا انگار نتیجه دو محرک قبلی هستن. مثلا: انرژی منو بیشتر کن، خسته و کوفته نباش، استرس نداشته باش، حس اضطراب رو در من کم کن. وقتی انگیزه کم می شه و احساس می کنین با این ورزشای ۱۰ دقیقه ای فقط خودتون رو اذیت می کنین و تصمیم می گیرین غذاهای محرک منفی بخورین به این مشوقای انگیزشی نگاه کنین و دلیل به کار گیری این محرکای سبک زندگی رو به خاطر بیارین.

خوبی این محرکای سبک زندگی اینه که تحتِ کنترل اونا هستین و دقیقا برعکس روشای درمانی دیگه قادر به خود کنترلی هستین. حس خودکنترلی واسه یه فرد دپرس خیلی با اهمیته. البته منظور این نیس که نباید از روشای درمانی دارویی استفاده کنین بلکه حتما این روش ها رو هم امتحان کنین.

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

استرس اضطراب افسردگی بدونیم