روش برخورد با مزاحمان تلفنی ؟!

مزاحم تلفنی

تلفن، یکی از کارآمدترین وسایل ارتباطیه که بدیش اینه بعضی وقتا از طرف بعضی افراد، آگاهانه و یا ناآگاهانه، از راه ای واسه ایجاد مزاحمت تبیدل شده؛ ایجاد هرگونه مزاحمت از قصد یا سهوی از راه تلفن از راه هر فرد یا گروه و یا در هر رده سنی واسه مشترکان دیگه، مزاحمت تلفنیه.

 

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، مخابرات استان تهران به مشترکان تلفن ثابت پیشنهاد کرده که بهترین روش برخورد با مزاحمت تلفنی اون هستش که با مزاحمت گفت وگو و پرخاش نکنین، فقط گوشی رو بروی تلفن بذارین و رابطه رو قطع کنین.

 

از اونجایی که تشخیص مزاحمت با شرکت مخابراته، پس مشاهده شماره مخاطب در نمایشگر تلفن به معنی کشف مزاحمت تلقی نمی شه.

 

در صورت وجود مزاحمت تلفنی اصلا با اون شماره تماس نگیرید و ضمن مراجعه به مرکز مخابراتی محل خود و یا یکی از چند مکان درج شده در گزارش زیر، با ارائه آخرین قبض پرداختی تلفن یا کارت شناسایی معتبر، درخواست کشف مزاحمت کنین. در مورد استعلامات قضایی انتظامی و هم اینکه شکایات مربوط به مشترکان، مراکز زیر جوابگو هستن.

 

۱-اتوبان بعثت، جنب ترمینال جنوب، مرکز مخابرات بعثت، نماینده دفتر بازرسی، آزمایش کارکرد و پاسخگویی به شکایات.

۲-خیابون پیروزی، سه راه سلیمانیه، مرکز مخابرات پیروزی، نماینده دفتر بازرسی، آزمایش کارکرد و پاسخگویی به شکایات.

۳-خیابون آزادی، بعد از استاد مشخص، نرسیده به میدون آزادی، مرکز مخابرات شهیدفرد اسدی، نماینده دفتر بازرسی، آزمایش کارکرد و پاسخگویی به شکایات.

۴-خیابون ولیعصر(عج)، بین شهید مطهری و شهید بهشتی، جنب بیمارستان ۵۰۳ ارتش، مرکز مخابرات شهید مطهری، نماینده دفتر بازرسی، آزمایش کارکرد و پاسخگویی به شکایات.

 

استعلام قضایی جهت دریافت پرینت مکالمات (مثل ورودی و خروجی) فقط از راه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه اقدام می شه.

 

ریز مکالمات تلفن ثابت به ثابت در سیستم ثبت نمی شه.

 

مجازات های مزاحمت تلفنی

صاحب امتیاز هر خط تلفن، از نظر قانون مسوول سوء کاربرده های احتمالی از تلفنه و باخبر نبودن اون از استفاده افراد دیگه از خط تلفن واسه ایجاد مزاحمت، مسوولیت اونو نفی نمیکنه.

 

پس پیشنهاد جدی شرکت مخابرات استان تهران به همه مشترکان تلفن ثابت، اینه که به افراد ناآشنا و غیر معتمد اجازه به کار گیری تلفن خود رو ندن و علاوه بر این به اعضای خونواده و مخصوصا کودکان و نوجوانان، روش استفاده درست از این امکان ارتباطی رو آموزش بدن.

 

اما در قانون مجازاتا واسه آدما که مزاحمت تلفنی واسه مشترکان دیگه ایجاد می کنن، مواردی پیش بینی شده که توضیح زیره:

 

براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، هرکی وسیله مخابراتی در اختیار خود رو وسیله مزاحمت دیگری بذاره، یا از قصد و سوء قصد رابطه دیگری رو دچار مشکل کنه، واسه بار اول پس از کشف، رابطه تلفنی اون به مدت یه هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید رابطه لازمه پرداخت هزینه های مربوط هستش.

 

واسه بار دوم پس از کشف، رابطه تلفنی اون به مدت سه ماه همراه با اخطار کتی قطع و تجدید رابطه لازمه سپردن تعهد از طرف مشترک و پرداخت هزینه های مربوط هستش و واسه بارسوم شرکت ارتباطی تلفنی ایشون رو به طور دائم قطع و مبادرت به جمع آوری منصوبات تلفنی کرده و امانت مربوط به مشترک رو پس از تسویه حساب مسترد می کنه.

 

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی از راه تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگه واسه افراد ایجاد مزاحمت کنه، بنا به رای مراجع قضایی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از یک تا شش ماه محکوم می شه.

 

روش درست به کار گیری سرویس کشف مزاحم از راه کارشناس مرکز مربوط بوسیله تماس تلفنی به شماره آموزش داده می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شرکت مخابرات، شماره تلفن فرد مزاحم رو اصلا در اختیار شاکی قرار نمی ده و در صورت ضرورت، می تونین با مرجعه به مراجع قضایی در مورد شناسایی فرد مزاحت دست به کار شین.

 

در صورت تماس افراد ناشناس واسه دریافت اطلاعاتی مانند نام، نشانی و… با عنوانای مامور مخابرات و چیزای دیگه ای به جز اینا از ارائه هر گونه اطلاعات دوری کنین.

 

در صورت شماره گیری اشتباه، تلفن خود رو با معذرت خواهی قطع کنین. سکوت و قطع کردن تلفن، ضمن این که عملی خیر اخلاقیه، ممکنه دلیل شه تا در سیستم مزاحم یابی مخابرات، تماس شما به عنوان مزاحمت تلقی شه.

 

از راه سایت شرکت www.tct.ir و با به کار گیری طرح خدمات الکترونیک هم می تونین درخواست کشف مزاحمت کنین.

واسه جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی به افراد ناآشنا و غیرمعتمد، اجازه به کار گیری تلفن خود رو ندین.

در مورد مزاحمتای گوشی موبایل از داخل شبکه همراه اول ۹۹۹۰ و خارج از شبکه همراه ول و تلفن ثابت ۰۹۱۲۹۹۹۰ واحد رابطه مردمی شرکت مخابرات ایران تماس بگیرین.

 

کلیه مشترکین شرکت ایرانسل می تونن جهت طرح شکایت مزاحمت تلفنی و یا شکایت از اس ام اسای کلاهبرداری از راه های زیر دست به کار شن:

 

 

۱- اگه سیم کارت مشترک و سیم کارتی که از راه اون ایجاد مزاحمت شده و یا اس ام اس کلاهبرداری فرستاده شده هر دو واسه ایرانسل باشن، مشترک می تونه طبق مورد پس از تکمیل اصل فرم مربوط به مزاحمت تلفنی و یا فرم مربوط به اس ام اس کلاهبرداری که امضاء و اثر انگشت خود رو بر اون ثبت کرده، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کنه.

 

۲- اگه سیم کارت مشترک واسه ایرانسل باشه اما شماره ای که از راه اون ایجاد مزاحمت شده و یا اس ام اس کلاهبردای فرستاده شده مثل (شماره گوشی موبایل و یا تلفن ثابت) واسه اپراتوری دیگه باشه، مانند مورد اول، ضرورت داره تا مشترک پس از تکمیل اصل فرم مربوط که امضاء و اثر انگشت خود رو بر اون ثبت کرده، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کنه.

 

توجه : اگه مشترک تلفن ثابت و یا گوشی موبایل اپراتوری به غیر از ایرانسل قصد شکایت از یکی از شماره های واسه ایرانسل با عنوان مزاحمت تلفنی رو داشته باشه، ضرورت داره موضوع رو از راه دفاتر حقوقی اپراتور مربوط به خود پیگیری کنه. در این صورت موضوع از راه همکاری دفتر حقوقی اپراتور نامبرده و شرکت ایرانسل پیگیری می شه.

 

اخطار واسه جلوگیری از سو استفاده احتمالی از تلفن

از اونجا که بعضی افراد متخلف و سودجو با اجاره تفن با مبالغ بالا از صاحبان تلفن و منازل، مبادرت به ایجاد ارتباطات بین المللی به صورت غیرقانونی و قاچاق می کنن، لازمه شهروندان نسبت به واگذاری منازل و تلفن خود، دقت لازم رو داشته باشن چون درآخر عواقب حقوقی و قضایی این متوجه مالک می شه. صاحب امتیاز هر تلفن، مسوول سو کاربرده های احتمالی از اون هستش.

ایسنا مطالب باحال روز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *