روش های اشتباه و غیر اصولی در کاهش وزن

واسه کاهش وزن حاضر به انجام چه کارایی هستین؟ ً در هر کاری روشی واسه میانبر زدن هست اما کاهش وزن هدفی نیس که بتونین با کلک و روشای غیراصولی به اون برسین.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ هر فردی خواهان کاهش وزن و دفع چربیای اضافه شکم و پهلوه. واسه خلاص شدن از شر چربیای مزاحم بهترین و مطمئن ترین راه ورزش و رژیم غذاییه. این روش کاهش وزن عاقلانه به نظر می رسه. نظر شما چیه؟ بیشتر افراد واسه رسیدن به نتیجه به اندازه کافی ورزش و تغذیه رو امتحان نمی کنن. تغذیه مناسب و تمرینات ورزشی باید تنها فکر و برنامه ای تو ذهن هر شخصی باشه که می خواد کاهش وزن رو تجربه کنه.

به جای ورزش و تغذیه، مردم تصمیم می گیرن که از راه های خنده دار و غیر مناسب واسه کاهش وزن استفاده کنن. از اونجایی که هیچ کسی نمی خواد روش مناسب رو بکنه، ده ها، صدها یا شاید هزارها روش کاهش وزن احمقانه در جامعه رواج پیدا کردن.

در این مطلب به ۴ روش نادرست و غیر استاندارد کاهش وزن که شامل: گرسنگی کشیدن، قرصای رژیمی ، پاک سازی درون و رژیم تک غذایی هستن، می پردازیم. این روش ها واسه بدن ضرر دارن و بر سلامتی آدم اثرات داغون کننده ای می ذارن. اگه یکی از راه های فوق رو واسه کاهش وزن در نظر گرفتین، در این مطلب به شما دلایل روشنی ارائه می شه که نباید این روش رو انتخاب کنین.

۱. گرسنگی کشیدن

شاید گرسنگی کشیدن شایع ترین و عادی ترین روش کاهش وزن باشه. رو راست باید گفت این روش اصلاً اون طور که شما فکر می کنین واسه کاهش وزن مؤثر نیس.  با گرسنگی کشیدن درصدد کاهش وزن هستین. به خودتون می گین: “خوب، واسه کاهش وزن و لاغری دیگه غذا نمی خورم”. اما نمی خواین قبول کنین چقدر این روش مضره.

آدمایی که واسه کاهش وزن گرسنگی رو تحمل می کنن خیلی زود خسته، گیج و گرسنه می شن. این علائم بعد از حدود یه ساعت بروز می کنن. اما در ساعتای بعدی علائم خیلی بدتر و شدیدتر می شن. گرسنگی کشیدن، قدرت اراده کردن بدن در مورد غذای در دسترس رو دچار مشکل می کنه. غذا نخوردن پیغامی مبنی بر شروع قحطی به بدن می فرسته .

بدن فکر می کنه اگه همچین اتفاقی قراره بیفته پس بهتره چربیای بدن رو حفظ کنم چون واسه یه مدت غذا دریافت نمی کنم.

شاید تعجب کنین اما بدن دقیقاً عکس العمل مخالفی نسبت به چیزی که شما فکر می کنین به گرسنگی نشون میده. اما باید خاطر نشون کرد کاهش حجم و نوع غذای مصرفی واسه کاهش وزن خیلی مؤثره اما این کاهش حجم باید کم، مناسب و با برنامه ریزی دقیق همراه باشه. احتیاجی نیس بدن رو تحت فشار کمبود کالری بذارین. کافیه درست استفاده کنین و درست ورزش کنین.

۲. پاک سازی درون

هر فردی دوست داره تمیز و پاک باشه اما رو راست باید گفت، شما نمی تونین درون بدن تون رو پاک کنین. این کار غیر ممکنه. تموم اجناس مدعی پاک سازی روده و خارج کردن مواد زاید و مضر از بدن، دروغی بیش نیستن. سیستم گوارش آدم به این روش عمل نمی کنه. این سیستم غذا و آثار مخروبه اونا رو در طول راه به جلو می راند و وقتی که آماده دفع شدن از بدن خارج می کنه. شاید بتونین چند روزی این فشار رو بر بدن وارد کنین اما واقعا چیزی جز وقت اضافی صرف کردن در سرویس بهداشتی نصیب تون نمیشه.

مثل دیگه روشای احمقانه کاهش وزن، این روش هم یه ذره حقیقت در وجود خود داره. بعضی وقتا افراد زیادتر از اندازه غذاهای فناوری شده مصرف می کنن. اگه وسیله پخت و پز شما ماکروویوه پس با غذاهای فناوری شده با مشکل مواجه میشین. اون چیزی که پاک کننده ها به ما آموزش میدن اینه که چیزی که ما می خوریم خیلی بد و بی کیفیت هستن. میوه های تازه و سبزیجات با گوشت سالم و تازه باعث سلامتی مردم می شن، به کاهش وزن کمک می کنن و شایدً مواد مضر از بدن ما رو پاک می کنن.

در مورد اثر مواد طبیعی طعم دهنده بر بدن در دراز مدت اطلاعات زیادی در دسترس نیس. برگشت به مواد و غذاهای طبیعی که روی اجاق با قابلمه و ماهی تابه پخت شن نه فقط به مدیریت وزن شما کمک می کنه بلکه بر سلامت کلی بدن اثر مثبت می ذارن.

۳. رژیم تک غذایی

اگه واسه یه بازده وقتی فقط از یه غذا استفاده کنین، وزن خود رو از دست میدید. غذاهای عادی در این رژیم شامل سوپ کلم، هندوانه و آب میوه س. در این رژیم عقیده بر اینه که شخص فقط یه ماده غذایی می خوره. این باعث می شه فرد گرسنگی رو تجربه کنه و وزن از دست دهد. بله، در این روش شما کاهش وزن رو تجربه می کنین چون بدن شروع به خرج کردن از خودش می کنه تا کمبودات تغذیه ای که به وجود اومده از طریق تفکر غلط و رژیم تک غذاییه رو جبران کنه و فشار اعمال شده بر خودشو دفع کنه. بدن به پروتئین نیاز داره اما در سوپ کلم هیچ پروتئینی وجود نداره.

پس بدن نیازای تغذیه ای خودشو از کجا تأمین کنه؟ از عضلات. شما به دلیل رعایت روش کاهش وزن اشتباه بدن رو مجبور می کنین تا از خودش تغذیه کنه و عضلات بدن رو تخریب کنه چون شما از خوردن تموم مواد مغذی لازم بدن دوری می کنین. پس، از این روش غیر عادی نمی تونین انتظار خوبی داشته باشین.

۴. قرصای رژیمی

قرصای رژیمی روش غیر عادی و غیر استانداردی واسه کاهش وزن هستن. این روش به معنی یه دامه که هر کسی می تونه در اون گرفتار شه. گول تبلیغات رو نخورین: “قرصامون ارزون و ساده هستن و خیلی سریعً نتیجه میدن”. اما بدونین این قرصا کارکردی نداره. براساس نوع قرصی که در بازار موجود هستن ممکنه به دلیل حجم زیاد کافئین در اونا قلب رو تحت فشار بذاره. “بالا بردن سوخت و ساز متابولیسم” شعار تبلیغاتی واسه بالا بردن فروش این قرصا هستش. وقتی که این قرص رو مصرف می کنین و روی تردمیل شروع به دویدن می کنین، قبل اینکه ورزش رو شروع کنین و خودتون فهمیده باشین، متابولیسم بدن شما بالاترین درجه گرفته.

همین که این قرصا موجب کاهش وزن می شن دلیل نیس که واسه بدن خوب هستن. مثلا، قلب دوست نداره وقتی که مشغول استراحت هستین تند تند و پر آشوب بزنه. این قرصا موجب مشکلات پزشکی جدی می شن و از مصرف اونا باید دوری کرد.
قرصای دیگری که محرک نیستن مشکلات جانبی دیگری دارن. مثلا، بعضی از اونا موجب اسهال غیر قابل کنترل می شن. شما وزن از دست می دین اما به چه قیمتی؟! تنها نقطه قوت این قرصا کاهش چند کیلو وزن در طول هفته س. تغذیه مناسب و ورزش هم می تونه نتیجه این قرصا رو به دنبال داشته باشه اما این یافته های بسیار سالم تر و مطلوب تر هستن.

اون چیزی که از این مطلب نتیجه گرفته می شه اینه که کاهش وزن سالم از راه قرص یا روشای غیر استاندارد به دست نمیاد. اگه همچین چیزی ممکن بود دیگه فرد چاقی در جامعه نداشتیم و همه لاغر بودن. در دام تبلیغات اونا گرفتار نشید. یاد بگیرین چیجوری کامل و سالم غذا بخورین. تنبلی رو کنار بذارین و ورزش رو شروع کنین و صبور باشین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *