به گزارش صراط  ،تا قبل از این اگه به بعضی جایگاه های بنزین مراجعه می کردین یا کارگرها یا دلالان حاضر در جایگاه ، پنهونی به شما نزدیک می شدن ، درخواست می کردن از کارت سوخت اونا بنزین بزنین و به جای بنزینی لیتری ۷۰۰ تومن لیتری ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومن با شما حساب می کردن. بعد از گذشت دو سال از اجرای این روش واسه فروش غیرقانونی بنزین در بعضی جایگاه ها روشی جدیدتر باب شد.

اینبار دیگه کارگرها نگران حضور بازرسای شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی نبودن و با وارد گفتگو شدن با دارندگان کارت سوخت خودروهای عمومی چون تاکسیداران، در روزای آخر ماه کارتهای اونا رو در دست خود نگاه می داشتن و اگه تقاضا کننده خرید بنزین آزاد مراجعه می کرد به جای به کار گیری کارت بنزین آزاد جایگاه از کارت اینا استفاده می کردن و از خریدار ۷۰۰ تومن دریافت می کردن در حالیکه در ازای هر لیتر ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومن سود از دارنده کارت سوخت خودروی عمومی دریافت می کردن.

این روش ها تا سال گذشته ادامه داشت. یعنی پس از گذشت حدود ۴ سال از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، فروش بنزین در دبه مقابل جایگاه ها باب شد. در فاصله چند متری بعضی از جایگاه ها یه خودرو دبهای جور واجور بنزین رو کنار هم می گذاشت و با فرق ۵۰ تا ۱۰۰ تومن نسبت به بنزین آزاد اون رو در اختیار مصرف کنندگان قرار می داد. وقتی که پیگیری کردیم که به چه دلیل اینجور کار غیرقانونی بوسیله مسوولان جمع نمی شه شنیدیم که منع قانونی وجود نداره و بعضی وقتا نیروی انتظامی بساط اینا رو جمع می کنه و چون هیچ راه حل قانونی واسه مقابله با این دست فروشای بنزین وجود نداره با یه تعهد بیرون میان و بازم از نو شروع می کنن.

این روش هم به روشای گذشته اضافه شد تا اینکه یه چند وقت پیش پس از گذشت ۵ سال و ۵ ماه از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در کشور، به جایگاهی مراجعه کردیم که یکی از کارگرهای اون مشغول خرید و فروش کارتهای سوخت خودروهای عمومی بود.

وقتی از قیمت می پرسیم میگه از ۳۰۰ هزار تومن تا یه میلیون تومن هزینه خرید این کارتهاست که زیاد شدن قیمت بستگی داره که کارت سوختی رو بخرین که ۳۰۰ لیتر بنزین داشته باشه یا ۷۵۰ لیتر.

البته اینم روشیه چراکه زحمت خیلی از کسائی که در تلاش بودن تا با خرید یه وانت بار و پارک اون در پارکینگ از کارت سوخت اون استفاده کنن رو کم کرده و به جای صرف میلیونا تومن پول واسه خرید این خودروها خیلی راحت کارت سوخت اونا رو به قیمتی ارزون تر میشه جفت و جور کرد.

به نظر می رسه سهمیه بندی بنزین که روزی واسه مدیریت مصرف سوخت پایه گذاری شد این روزا به یه فرصت واسه سرمایه گذاران بدل شده. چراکه کسائی که پول دارن خیلی راحت می تونن با صرف هزینه ای کم سهمیه دولتی خود رو زیاد کنن.

زمانیکه قراربود طرح سهمیه بندی بنزین اجرایی شه علاوه بر تاکید مسوولان بر صرفه جویی مصرف از این روش و با اشاره بر واردات میلیاردی بنزین ، این شکایت مطرح بود که به چه دلیل پول و پله و سرمایه کشور باید صرف واردات فراورده ای شه که تنها یه قشر خاصی در جامعه ازش استفاده می کنن. پس قراربود به جای اختصاص این یارانه میلیاردی به بخش واردات بنزین این مبلغ به دست قشر کم درآمد جامعه برسه. اما امروز بعد از گذشت بیشتر از ۵ سال از اجرای این طرح تنها فایده اون رو میشه در ایجاد بازار دلالی و اشتغال کاذب جستجو کرد.

نوشته ای دیگر :
روش عجیب خانم چینی برای گرم کردن خودرو +عکس

با اینکه نباید از حق گذشت که با اجرای این طرح در مصرف این فراورده صرفه جویی هم شد اما اگه مبلغ اختصاص به اجرای این طرح رو به فرهنگ سازی مصرف اختصاص می دادیم شاید می تونستیم واسه همیشه این مشکل رو حل کنیم. اما امروز خبر می رسه که کارتای سوخت قراراست تغییر کنن و از مدل جدید اون رونمایی می شه. درحالیکه قراربود این طرح پس از یه مدت جمع آوری و فرهنگ سازی جانشین ان شه.

به هرحال روزبه روز به طرحای جذاب دلالا واسه فروش بنزین زیر ۷۰۰ تومن اضافه می شه و تنها مشتریان اونا همون سرمایه دارانی هستن که قرار بود تموم یارانه کشور به جیب شون نره.

دراین زمینه قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید داره: بدیش اینه فروش سهمیه سوخت بوسیله خودروهای عمومی چون تاکسیدارها و وانت بارها شدیدا زیاد شده.

وقتی از سجادی، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می پرسیم که راه حل شما واسه مقابله با این دلالا و کارگرهای متخلف چیه؟ میگه: اگه دست این تاکسیدارها و حتی دارندگان کارتهای آژانس که سوختای خود رو میفروشن رو شه شک نداشته باشین تاکسیرانی با اونا برخورد می کنه و حتی ما سهمیه آژانسا رو قطع می کنیم.

وقتی از ناصر رئیسی فر رئیس کانون جایگاه داران سوخت می پرسیم که به چه دلیل روز به روز این روش ها رواج پیدا میکنه به تیر ۸۶ زمانیکه بنزین سهمیه بندی شد اشاره میکنه و مخالفتای پی به دنبال جایگاه داران با این سیاست.

به گفته ایشون ، این سیاست از اول اشتباه بوده چراکه بازار دلالی رو رواج داده. ایشون خرید وفروش کارت سوخت در جایگاه ها رو تایید می کنه اما با این وجود یادآور می شه که کاری از دست ما بر نمیاد اما اگه مشاهده کنیم شک نداشته باشین برخورد می کنیم.

بیژن حاج محمدرضا دبیر انجمن جایگاه داران سوخت هم حرفای رئیس کانون جایگاه داران رو تایید می کنه و یادآور می شه از روز بیست و چهارم هر ماه این بازار دلالی به بالاترین درجه خود می رسه. چراکه تاکسیداران و دیگه دارندگان خودروهای عمومی به دلیل اینکه سهمیه اونا در آخر ماه سوخت می شه واسه فروش بنزین خود به جایگاه ها مراجعه می کنن.

دراین بین جای خالی اتخاذ سیاستی هم جهت با برچیدن بازار داغ دلالی بنزین به طور کامل محسوسه البته این جای خالی نزدیک به ۶ ساله که احساس می شه اما مسوولان راه حلی واسه کنترل اون پیدا نکرده ان .

دسته‌ها: علمی-آموزشی

0 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *