Posted on

«استیو جابز» هنوز از نظر کارشناسان بهترین داستان سرای بخش تجارت و تکنولوژیه. هر کنفرانسی که واسه معرفی اجناس زیر نظر ایشون انجام می شد، به بهترین شکل ممکن برگزار می گشت. هر حرکت، دمو، تصویر یا اسلاید با بقیه عناصر هماهنگی کامل داشته و با دقت طراحی شده بودن. این هماهنگی به حدی بود که احساس می کردین به تماشای تئاتر های مشهور و جایزه گرفته برادوی نشسته اید. باید گفت کلید اصلی این هماهنگی غیرقابل تصور که هنوزم اپل از اون در نمایش محصولاتش بهره می برد تنها یه چیز بود؛ استیو جابز روند اجرای مراسم رو بی معطلی تمرین می کرد.

سرفصل محتوا

    • تمرین بی معطلی نکته ی کلیدی اجراهای استیو جابز
    • مثال های مشابه کنفرانس های تمرین شده ی فوق العاده
  • قانون ۲۰/۲۰
      • منبع: Inc

تمرین بی معطلی نکته ی کلیدی اجراهای استیو جابز

جابز در همه مراحل اجرایی یه سخنرانی از اول تا انتها ی اون درگیر بود و نظرات خود رو در طراحی اسلاید ها هم به کارکنانش تحمیل می کرد.  با این حال نکته ی کلیدی رونمایی های ایشون این بود که خودش بارها مراسم رو بطور تمرینی روی صحنه اجرا می کرد.

تمرینات زیاد عامل اصلی راحت بودن جابز روی صحنه بود

براساس گزارش های منتشر شده از پشت صحنه ی سخنرانی ها اپل، جابز اجناس رو طوری معرفی می کرد که انگار در سالن پذیرایی وایس تاده و می خواد خاطره ای بامزه تعریف کنه. این حد از غیر رسمی بودن فقط از راه ساعت ها تمرین بدست اومده بود. حتی یه خبرنگار تعریف می کنه مجبور شده بود واسه مصاحبه با ایشون چهار ساعت منتظر اتمام تمرینات اجرایی اش باشه.

فشار و تمرینات زیاد قبل از کنفرانس موجب شده که تموم لوکیشنای فیلم زندگی نامه ی استیو جابز به تمرینات قبل از نمایش اجناس اپل محدود شه.

به گفته ی یکی از کارمندان اپل، مردم عادی معرفی های جابز رو خیلی ساده میدونن در حالیکه اینطور نیس. اون می گوید:

«مراسم های جابز در نظر بینندگان معمولی شامل یه فردی بود که شلوار جین آبی با پیرهن مشکلی پوشیده و تلاش داره درباره ی تکنولوژی صحبت کنه. اما در واقع این صحبت ها بسیار پیچیده و مشکل بودن. ایده های فروش، معرفی توانایی های اجناس و هم اینکه برندینگ به خصوصی در اونا نهفته بود که سر گرفته از ساعت ها برنامه ریزی فشرده، تمرین زیاد و تحمل استرس بسیار بودن.»

به گفته ی خبرنگاران استیو جابز ار هفته ها قبل از رونمایی اجناس شروع به تمرین می کرد و یواش یواش فشار تمرینات رو بالا برده تا اونجا که دو روز آخر رو به طور کاملً به تمرینات پایانی اختصاص می داد.

مثال های مشابه کنفرانس های تمرین شده ی فوق العاده

خیلی از مدیر عاملان معروف بیشتر از چند ساعت رو صرف تمرین پایانی نمی کنن چه برسه به چندین روز. از همین روست که تاثیر گذاری و قدرت جابز تا حدودی غیر قابل تکراره اما هنوز مدیرانی وجود دارن که تلاش می کنن کنفرانس هایی فوق العاده بوجود بیارن.

مثلا کنفرانس اینتل در CES 2018 رو در نظر بگیرین. ایجاد هماهنگی میان پهپاد های پیانو نواز، ماشین های پرنده، آکروبات بازی با لباس های LED، ماشین های خودران و … اصلا کار آسونی نیس.

اجرای بی عیب و مشکل اینجور کنفرانس عجیب ای تنها وابسته به ساعت ها برنامه ریزی، آزمایش و تمرین بسیاره.

شما می تونین از راه لینک کنفرانس اینتل در CES 2018 این کنفرانس عالی رو ببینین.

قانون ۲۰/۲۰

حال سوال اساسی مدیران بخش ی تکنولوژی اینه که زمان ایده آل تمرین واسه معرفی یه محصول یا ارائه یه سخنرانی چقدره. به گفته ی کارشناسان این مطلب به طراحی مراحل جور واجور و تسلط سخنران بستگی داره اما یه قانون کلی با نام ۲۰/۲۰ در این مورد هست.

هر بیست دقیقه سخنرانی ۲۰ بار تمرین می خواهد

براساس این اصل، هر فرد واسه اجرای یه سخنرانی ۲۰ دقیقه ای باید اون رو ۲۰ مرتبه تمرین کنه. در ده مرتبه اول سخنران ریتم کلی خود رو پیدا کرده و می دونه در چه زمان، چه پیامی به مخاطب برسونه. ممکنه در طول این تمرینات یه تیکه از مطالب نوسته شده ی خود رو از یاد ببرین. اینجاس که ۱۰ تمرین اول بکار میاد و می تونین طی اونا مطمئن شید که همه چیز رو گفته اید.

ده نوبت آخر وقتیه که می تونین روی لحن، لغات، زبون بدن، ریتم و تنظیم آهنگ جملات تمرین کنین و مطمئن شید سخنرانیتان که ساعت ها واسه اون زحمت کشیده اید تاثیر دلخواهتون رو مخاطب بزاره و موفق هستش.

منبع: Inc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *