قیف بازاریابی اصطلاحیه که شاید تا الان نشنیده باشین و در سایت خودتون هم اونو اجرا نکرده باشین. قیف بازاریابی یکی از مفهومای مهم در  است که اگه به درستی در سایتی اجرا شه می تونه فروشای میلیونی رو واسه اون سایت به همراه داشته باشه.

سرفصل محتوا

  • قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیه؟
  • مثالی ساده از یه قیف بازاریابی
  • چند تا نکته مهم در طراحی قیفای بازاریابی

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیه؟

قیف بازاریابی به تعدادی از صفحات سایت می گن که بازدیدکنندگان به ترتیبی که مدیر سایت دوست داره اونا رو طی می کنن. در واقع قیف بازاریابی به صفحاتی از سایت می گن که به صورت به طور کامل حرفه ای طراحی می شن که دارای پیشنهادای خاصی واسه کاربران و بازدیدکنندگان سایته. صفحاتی که در قیفای بازاریابی طراحی می شن معمولا منتهی به خریدهایی هم می شه. بازدیدکنندگانی که در هر صفحه به پیشنهادی جواب مثبت میدن بدون این دست اون دست کردن به صفحه بعدی و پیشنهادای دیگه هدایت می شن. و حتی در صورت منفی بودن جواب میشه پیشنهاد دیگری واسه بازدیدکنندگان در نظر گرفت.

حالا به چه دلیل باید از قیف بازاریابی در سایت خود استفاده کنیم؟ به خاطر اینکه قیفای بازاریابی باعث افزایش حجم خرید مشتریان می شه و به همین سادگی میشه فروش سایت رو بدون افزایش بازدیدکننده چندین برابر کرد.

 

مثالی ساده از یه قیف بازاریابی

یه قیف بازاریابی می تونه شامل دو صفحه از سایت باشه. صفحه اول صفحه فرود وب سایته که مثلا شامل یه هدیه به صورت فایل پی دی افه و صفحه دوم صفحه ایه که در اون پیشنهاد محصول رد نشدنی ما واسه کاربر در نظر گرفته شده.

وقتی که بازدیدکننده وارد صفحه فرود ما شد و جواب مثبت به اون داد یعنی اطلاعات تماس خود رو در قبال دریافت هدیه به ما داده. بعد به صفحه دوم یعنی محصول رد نشدنی هدایت می شه که در این صفحه محصولی رو که از نظر قیمت در سطح پایینی قرار داره رو به اون پیشنهاد می دیم. اگه بازدیدکننده حاضر به خرید این محصول هم شه در واقع ما تونستیم محصولی از سایتمون رو به فروش برسونیم. هدف اصلی در قیفای بازاریابی ساده اینه که فقط بازدیدکنندگان رو به خریدار تبدیل کنیم. زیاد روی فروش تمرکز نمی شه و ممکنه فروش زیادی رو واسه ما به همراه نداشته باشه. با خرید محصول رد نشدنی بوسیله بازدیدکننگان باعث می شه که بازدیدکنندگان رو به خریدار تبدیل کنیم و اجناس دیگه سایتمون رو راحت تر به اونا بفروشیم.

قیفای قدیمی بیشتر هدفشون روی قبل از خرید بود. یعنی وقتی که کاربر محصولی رو واسه خرید انتخاب کرده بود قبل اینکه تسویه کنه به اون پیشنهادهای دیگری هم داده می شد. مثلا اگه فلان محصول هم به سبد خرید خود اضافه کنین ۵۰ درصد تخفیف به شما تعلق میگیره. در واقع به بازدیدکننده ای که قصد خرید یه محصول رو داشت پیشنهاد بیشتر خرید کردن داده می شد.

نوشته ای دیگر :   صفحه فرود Landing Page چیست؟

در قیفای جدید که حرفه ای تر هستن دقیق شدن و فوکوس کردن روی بعد از خریده. یعنی اجازه خرید به بازدیدکننده داده می شه و بعد از پایانی کردن خرید و پرداخت کامل، پیشنهادای خرید بعدی به اون داده می شه. و بازدیدکننده ای که به مشتری تبدیل شده به صفحات دیگه اجناس با تخفیفای خاص هدایت می شه. پس نکته مهم اینجاس که در قیفای پیشرفته و حرفه ای پیشنهادای فروش بعد از خرید به بازدیدکننده داده می شه. مزیت این قیفا نسبت به قیفای قدیمی اینه که وقتی که کاربر محصولی رو می خره در واقع به اون سایت اعتماد کرده و یه بار روند خرید رو به طور کامل انجام داده. همین باعث می شه که خریدای بعدی راحت تر انجام بشه تا اینکه قبل از خرید پیشنهادای خرید دیگه به اون داده شه.

یکی دیگه از مزیتای قیفای بازاریابی حرفه ای اینه که پیشنهادای فروش شما از دید آدمایی که هنوز خریدی انجام نداده ان پنهان و همین باعث می شه که رقبای شما نتونن پیشنهادایی که در قیفای بازاریابی تون در نظر گرفتین رو هر روز چک کنن. پس به کار گیری این حالت قیفای بازاریابی باعث می شه که روند بازاریابی اینترنتی شما از دید افراد مخفی بمونه.

 

چند تا نکته مهم در طراحی قیفای بازاریابی

اولین نکته اینه که در طراحی قیفای بازایابی باید از گرافیک حرفه ای استفاده کنین. مثلا جلد اجناس پیشنهادی رو باید به صورت حرفه ای و ۳ بعدی طراحی کنین که بازدیدکننده رو تحریک به خرید کنه. اگه در طراحی گرافیک مشکل دارین حتما از گرافیستای حرفه ای جهت طراحی صفحات قیفای خود استفاده کنین.

دومین نکته اینه که فروشای بیشتر خود رو در چند مرحله به بازدیدکنندگان ارائه کنین. مثلا هنگاهی که بازدیدکننده ای یه محصول ارزون قیمت رو خرید بعد محصول گرون تری رو به اون پیشنهاد بدید و به همین ترتیب اجناس گرون تر بعدی رو پیشنهاد بدید.

سومین نکته اینه که کم فروشی رو هم به ترتیب انجام بدین. مثلا اگه بازدیدکننده ای به محصول گران شما جواب منفی داد به اون محصول ارزون تری  رو پیشنهاد بدید و به همین ترتیب اجناس ارزون قیمت بعدی رو پیشنهاد بدید.

سخن آخر اینه که قیفای بازاریابی می تونن فروش شما رو از ۳ تا ۱۰ برابر زیاد کنن. اگه تعداد بازدیدکنندگان و کاربران سایتتون زیاده بهتون پیشنهاد می کنم از قیفای بازاریابی جهت افزایش فروش اجناس سایت خود حتما استفاده کنین تا کار و کاسبی تون گشترش پیدا کنه.

 

منبع:همیار وب


0 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *