سئو

لوکال سئو Local Seo چیست؟ (راهنمای مخصوص سایت های ایرانی)

راهنمای مطالعه

اگر در قرن 19 زندگی میکردید و میخواستید یک جشنواره فروش ویژه برای مشتریان محله تان برگزار کنید، از چه طریقی به مشتریان اطلاع میدادید که چنین برنامه ای دارید؟

حتماً ویترین مغازه خود را با پارچه های زیبا و جذاب تزئین میکردید، شاید هم در سوپرمارکت های شلوغ محله، شروع به پخش کردن تراکت میکردید.

حالا اگر بخواهیم همین کار را در قرن 21 انجام دهید چطور؟

در این صورت باید با موضوعی به نام سئو محلی یا لوکال سئو (Local Seo) آشنا باشید.

اگر یک کسب و کار محلی دارید و جذب مشتری های محله تان برای شما از نان شب هم واجب تر است، به جای درستی آمده اید.

در این مقاله میخواهیم چشم های شما را باز کنیم تا بتوانید به خوبی با چالش های سئو محلی آشنا شوید. چی؟ اصلاً نمیدانید سئو محلی چیست؟ پس اجازه دهید کمی از عقب تر شروع کنیمو بعد به مباحث مهم تر مثل بهینه سازی سایت برای سئو محلی برسیم.

قبل از اینکه ادامه دهید به شما توصیه میکنیم مقاله الگوریتم کبوتر گوگل را مطالعه کنید

لوکال سئو Local Seo چیست؟

سئو محلی به شما کمک میکند تا کسب و کار خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان محلی قرار دهید. یعنی اگر کسب و کار شما تنها در محدوده غرب تهران فعالیت دارد، کسانی که در غرب زندگی میکنند، بتوانند با یک جستجوی ساده شما را پیدا کنند. به این ترتیب میتوانید مشتری هایی را پیدا کنید که از نظر مکانی (Location) به شما نزدیک هستند و این فرصت را برای فروش بیشتر محصولات یا سرویس های شما فراهم میکند. مثل عکس زیر:

جستجوهای محلی چه تفاوتی با جستجوهای غیرمحلی دارند؟

اجازه دهید یک مثال از جستجوی محلی به شما نشان دهیم. اگر کسی در گوگل عبارت «بهترین شرکت سئو» را سرچ کند، با نتایج معمولی روبرو میشود. ولی اگر همین عبارت را به «بهترین شرکت سئو در تهران» تغییر دهیم، تنها نتایج محلی (در تهران) به شما نشان داده میشود.

در این حالت گوگل متوجه میشود که هدف جستجوی کاربر پیدا کردن سایت هایی است که در تهران فعالیت میکنند و گوگل هم با در اختیار دادن نتایج مربوط به تهران، سعی میکند تجربه خوبی از جستجو برای کاربران فراهم کند.

هدف جستجو کاربر مفهوم مهمی است که گوگل در سال های جدید بیشتر روی آن حساس شده، پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه کنید.

حالا که متوجه شدید بهینه سازی برای سئو محلی اهمیت زیادی دارد، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا سئو محلی برای همه سایت ها مهم است؟

مطمئناً نه. در قسمت بعد به جواب میرسید.

چرا اهمیت سئو محلی روز به روز (یا حتی ساعت به ساعت!) بیشتر میشود؟

آمار میگوید که حدود 46 درصد جستجو کننده ها به دنبال نتایجی هستند که به مکان یا لوکیشن خاصی مربوط است. کاربران حالا بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال جستجوی عباراتی هستند که در آن ها نام یک محل وجود دارد (مثلاً بهترین رستوران های تجریش)

خبر خوب این است که در Local Seo نیاز نیست با تمام سایت های دنیا رقابت کنید؛ همین که بتوانید در محله خود که از یک گروه کوچک تشکیل شده، رقابت کنید شانس شما برای موفقیت بالاست. پس شما میتوانید با یک استراتژی اصولی در موقعیت مکانی خود بدرخشید.

اصلاً به این فکر کردید که نتایج مربوط به سئو محلی در کجای صفحه نتایج قرار میگیرد؟

نتایج مربوط به سئو محلی کجا نشان داده میشود؟

گوگل در یک بخش مجزا، جدولی از 3 نتیجه محلی را به کاربران نشان میدهد. این جدول در انگلیسی به 3 local pack معروف است که در فارسی به شکل زیر است:

همانطور که میبینید این جدول نسبت به نتایج پیش فرض از لحاظ ظاهری متفاوت است و شامل اطلاعات زیر است:

  • امتیاز داده شده به سایت از طرف کاربران (به شکل ستاره و تعداد رای)
  • آدرس دقیق سایت یا شرکت
  • اطلاعات مربط به ساعت کاری
  • تجربه و نظر کاربران درباره آن سایت (یک نظر به صورت Random انتخاب میشود که حاوی کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر است)

همانطور که میبینید، شکل ظاهری این پس 3 تایی به دلی تمایز از بقیه بخش های صفحه، نرخ کلیک بیشتری دارد و اگر بتوانید در این پک قرار بگیرید، شانس دیده شدن سایت و کسب و کار شما چند برابر میشود.

البته این پک سه تایی تنها زمانی ظاهر میشود که عبارت جستجو شده شما لوکال باشد مثل عکس زیر:

چطور سایت مان را برای سئو محلی بهینه کنیم؟ (مخصوص کسب و کارهای ایرانی)

بعد از اینکه این همه در مورد موضوع سئو لوکال صحبت کردیم، حالا نوبت به این میرسد که وارد عمل شویم و به شما بگوییم چطور میتواند سایت تان را برای محله بهینه کنید.

سلامت فنی و کدنویسی سایت را فراموش نکنید

خیلی ها به اشتباه به این فکر می‌افتند که برای بهینه سازی سئو محلی، تنها باید سئو محلی را بهینه کنند! یعنی چی؟ یعنی اصلاً به این فکر نمیکنند که قبل از هر چیز سایت شما باید از نظر سلامت فنی در وضعیت خوبی باشد. در غیر اینصورت هر گونه تلاش برای بهینه کردن سایت به بن بست میخورد.

اگر میخواهید به عمق سایت تان نفود کنید و ایرادهای فنی و تکنیکال آن را یکی یکی پیدا و عیب یابی کنید، به صفحه آموزش سئو تکنیکال مراجعه کنید.

بهینه سازی های سئو داخلی سایت پیش زمینه موفقیت در سئو محلی است

هر کاری که در داخل سایت خود میکنید، چند برابر مهم تر و تاثیرگذاتر از کارهای بیرونی است. برای همین است که میگوییم حتماً سئو داخلی یا On-Page Seo سایت را بهبود دهید تا تلاش های محلی شما در صفحه نتایج به ثمر بنشیند.

انتخاب کلمه کلیدی هدف مناسب برای هر صفحه یکی از مهم ترین چالش های سئو داخلی است. با مراجعه به مقاله راهنمای تحقیق کلمات کلیدی در سئو میتوانید تا حد زیادی با این چالش روبرو شوید.

نمایش در دایرکتوری های محلی، بهترین راه دیده شدن در یک محله خاص

در سایت های ایرانی یک سری سایت های دایرکتوری وجود دارند که به صورت لیستی تعدادی از کسب و کارهای آنلاین را در یک جا جمع میکند. به عنوان مثال در سایت فیدیلیو، صفحاتی وجود که مختص رستوران ها و کافه های مناطق مختلف تهران است. شما با قرار گرفتن در این لیست ها میتواند در کنار سایت های رقیب دیده شوید و اگر به اندازه خوب باشید، بهتر از حریف خودتان عمل کنید.

سایت های دیگر مثل کی کجاس، بلاگ اسنپ فود و سایت سی ایران هستند که در ایران نقش دایرکتوری را انجام میدهند.

از کاربران راضی بخواهید درباره شما حرف بزنند

  • سوشال سیگنال های مثبت در سئو سایت به صورت غیر مستقیم تاثیر گذار است
  • کاربران دیگر با دیدن نظرات مثبت به خرید محصول یا سرویس ترغیب میشوند

اگر دیدید کسی راضی نشد نقد و بررسی خود را به اشتراک بگذارد، خودتان وارد عمل شوید و اولین نظر را ثبت کنید. این تکنیک در سئو به کامنت مارکتینگ شناخته میشود. توصیه میکنیم با کلیک بر روی آن، مقاله مورد نظر را بخوانید.

گوگل مپس سایت خود را بهینه کنید

اگر دقت کرده باشید بعضی اوقات که در گوگل سرچ میکنید، اطلاعات مربوط به گوگل مپس در بخش ریچ اسنیپت به کاربران نشان داده میشود. هر چه اطلاعات این بخش غنی تر و کامل تر باشد، کاربران اعتماد بیشتری به برند شما میکنند.

تمام چیزهایی که به شما گفتیم تنها بخش کوچکی از لوکال سئو بود. مطمئن باشید اگر همین چند مطلب را رعایت کنید، میتوانید تا حد زیادی کسب و کار خودتان را در محله مورد نظر را به پادشاهی برسانید.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *