Posted on

اولین تبلیغات روزنامه ای در سال ۱۷۰۴ تو یه روزنامه آمریکایی واسه فروش یه خونه در منطقه لانگ آیلند استفاده شده بود، از اون زمان تا الان صنعت تبلیغات و بازاریابی پیشرفتای زیادی رو به خود دیده. اما بعضی کمپینای تبلیغاتی از خلاقیت و نوآوری بالایی بهره مند بودن و تونسته ان اثرات بسیار زیادی در صنعت تبلیغات داشته باشن و نقطه عطفی رو در این بخش بسازن. در این نوشته تلاش می کنیم به چند نمونه از این کمپینا اشاره کنیم.

خلاقیت

۱۹۰۷: Sunkist Orange Juice

در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی باغداران کالیفرنیایی که پرتقال تولید می کردد یه مشکل بزرگ داشتن و اون تولید بسیار زیاد پرتقال بود، در حدی که نمی تونستن خریداری واسه پرتقالای خود پیدا کنن.گروهی از باغداران پیش آژانس تبلیغاتی Lord & Thomas می رن و از اونا کمک میخوان. راه حلی که این آژانس میده ری برندینگ کل باغداران کالیفرنیا با عنوان Sunkist بود، درواقع اونا با این ری برندینگ تلاش کرده بودن کاربرد جدیدی واسه پرتقال پیدا کنن و اون چیزی نبود جز آب پرتقال. برند Sunkist تلاش می کرد به مردم در مورد چگونگی به کار گیری آب پرتقال گیر آموزش دهد و درنتیجه تونست فروش پرتقال رو در منطقه کالیفرنیا زیاد کنه و آب پرتقال به جزئی از صبحونه کالیفرنیاییا تبدیل شد.

صبحونه

۱۹۱۶: I WANT YOU

جنگ واقعه بزرگی در تاریخ هر کشوره و تبلیغات یکی از مهم ترین وسیله ها واسه جذب سربازه، پوستری که در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ در انگلیس طراحی شده بود، لرد کیتچنر رو نشون میده که “میگه کشور به تو نیاز داره” این پوستر اثر بسیار زیادی در جذب سرباز واسه جنگ داشت و بعدا در جنگ جهانی دوم آمریکاییا هم از این روش استفاده کردن .

۱۹۴۲: We Can Do It!

پوستر ” We Can Do It”  در دوران جنگ جهانی دوم واسه روحیه دهی و انگیزه بیشتر کارگران کارخانه Westinghouse Electric استفاده می شد و یه پوستر درون سازمانی حساب می شد تا با نشون دادن چهره قوی از یه زن کارگر اونا رو به کار بیشتر تشویق کنن، اما این پوستر انقدر موثر بود که به بیرون از این کارخانه هم نفوذ کرد و باعث تشویق زنان به همکاری در جنگ شد. درواقع این تبلیغ از اهداف اولیه اون بالاتر رفت و به یه نماد تبدیل شد.بعد از جنگ جهانی دوم و در سالای ۱۹۷۰ الی ۱۹۸۰ این پوستر به نمادی واسه فعالیتای فمینیستی تبدیل شد و نشون قدرت زنان بود.

روحیه

۱۹۶۴: Daisy

در سال ۱۹۶۴ یه کارزار انتخاباتی بین Baines Johnson  و Barry Goldwaterبرای تصرف پست ریاست جمهوری آمریکا برقرار بود، این وسط Baines Johnson با ساخت یه کلیپ تبلیغاتی تونست پیروز انتخابات شه. این کلیپ دختر کوچیکی رو در حال بازی با گلا نشون میده که یهو یه بمب اتمی منفجر می شه و بعد صدای Baines Johnson پخش می شه که یه پیام ضد جنگ رو می خواند و در آخر گوینده مردم رو دعوت به رأی دادن به Baines Johnson می کنه. این کلیپ درواقع یه ضدتبلیغ علیه حریف انتخاباتی Baines Johnson حساب می شه، چراکه Barry Goldwater فردی بوده که طرفدار جنگ بوده و این کلیپ با به کار گیری این فن تونست Baines Johnson رو پیروز انتخابات گردونه.

مشاهده کلیپ تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا ۱۹۶۴

۲۰۱۲: Red Bull Stratos

در اکتبر سال ۲۰۱۲ فردی به اسم Felix Baumgartner عزمشو جزم کرد رکورد پرش از ارتفاع رو بشکنه، و از ارتفاع ۲۴ مایلی به پایین بپرد، شاید شمام این پرش رو از راه اخبار شبکه های داخلی کشورمون دیده باشین ولی شاید دقت نکردین که به طور ناخودآگاه در حال دیدن تبلیغ شرکت رد بول هستین، بله این پرش درواقع چیزی جز تبلیغ نبود و ۸ میلیون نفر فقط اونو به صورت زنده دنبال می کردن، این نوع تبلیغات درواقع مرز بین اتفاق و تبلیغ رو از بین برده.

۱۹۶۴: Daisy

در سال ۱۹۶۴ یه کارزار انتخاباتی بین Baines Johnson  و Barry Goldwaterبرای تصرف پست ریاست جمهوری آمریکا برقرار بود، این وسط Baines Johnson با ساخت یه کلیپ تبلیغاتی تونست پیروز انتخابات شه. این کلیپ دختر کوچیکی رو در حال بازی با گلا نشون میده که یهو یه بمب اتمی منفجر می شه و بعد صدای Baines Johnson پخش می شه که یه پیام ضد جنگ رو می خواند و در آخر گوینده مردم رو دعوت به رأی دادن به Baines Johnson می کنه. این کلیپ درواقع یه ضدتبلیغ علیه حریف انتخاباتی Baines Johnson حساب می شه، چراکه Barry Goldwater فردی بوده که طرفدار جنگ بوده و این کلیپ با به کار گیری این فن تونست Baines Johnson رو پیروز انتخابات گردونه.

منبع : آرنگ