پایان نامه مهارت ارتباطی معلمان:انواع ارتباطات

ارتباطات انواع مختلفي دارد كه به اين قرار است:

ارتباط يك جانبه، دو جانبه، مستقيم (بي واسطه)، غير مستقيم (باواسطه مانند: نامه نگاري)، احساس برانگيز (ارتباطي كه از طريق سخن با نهادهاي گوناگون برقرار مي شود، بدون اين كه معناي دقيق محتوا انتقال يافته باشد، مانند استفاده از موسيقي)، ارتباط معطوف به هدف (برقرار كننده ارتباط داراي هدف خاص از پيش تعيين شده و برخوردار از برنامه مدون است)، ارتباط بازتابي (ارتباطي كه در آن افراد ناخودآگاه در جريان ارتباط قرار مي گيرند)، ارتباط اجتماعي، فرا ارتباط (ارتباطي كه چارچوب ارتباطات بعدي را روشن مي كند)، ارتباط بين افراد (به سه شيوه، بين يك فرد با فرد ديگر، بين يك فرد با يك گروه، بين يك گروه با گروه ديگر)، ارتباطات رسمي سازماني (شامل ارتباطات عمودي يا از بالا به پائين در سلسله مراتب سازماني). ارتباطات عرضي (شامل ارتباط افقي، مانند ارتباط بين كاركنان در سطوح سازماني). ارتباط مورب (مانند ارتباط بين كاركنان در سطوح مختلف سازماني مانند ارتباط بين مدير و يك كارمند جزء) و ارتباطات غير رسمي (حقيقي و همكاران، 1380).[1]

 

2-1-4-ويژگي هاي ارتباطات 1

در ارتباطات چند ويژگي ذاتي وجود دارد كه عبارتند از:

الف) پويايي ارتباطات:ارتباطات پوياسـت، بديـن مـعني كه وقتـي با كسـي سـخن مي گوئيد در فعاليتي وارد مي شويد كه تغيير رفتار را به همراه دارد مثل حركت بدن، چهره، حركت چشم، ابرو و … .

ب) پيشرفت ارتباطات: ارتباطات داراي حركت به سوي هدف خاصي است. بدين معني كه ممكن است در يك ارتباط عذرخواهي كنيد و يا سعي كنيد درباره موضوعي بيشتر توضيح دهيد ولي نمي توانيد آن را نفي كنيد، شما فقط به پيش مي رويد.

ج) فعال بودن ارتباطات: ارتباطات فعال عموماً دو سويه و دو جانبه است و گاهي ممكن است به صورت هاي مختلفي چند جانبه باشد.

د) جذابيت ارتباطات: دليل جذابيت ارتباطات اين است كه ممكن است سبب هماهنگي ادراكات گردد. فهم رفتار ادراكي اولين گام در راه ارتباطات اثربخش است. افراد بر اساس تجارب گذشته خود در دوران زندگي گذشته از كودكي تا بزرگسالي و نيز چگونگي كسب اطلاعات به روش هاي مختلف تفاوت هاي فردي را دارا شده، به اين ترتيب، خواست ها، نيازها و چگونگي برداشت از سخنان ديگران تفـاوت هايي در نوع ادراك آنها ايجاد مي نمايد. براي ايجاد ارتباط بهتر بايد به تحليل چگونگي ادراك فرد گيرنده از نوع پيام پرداخت و درك پيام را از بُعد شناختي وي بررسي نمود (رئوفي، 1378).

2-1-5-مهارت هاي ارتباطي مديران 1

اثربخشي سازمان به وجود مديراني (همانند ساير اعضاي سازمان) وابسته است كه قادر باشند به طور اثربخش پيام هايي را هم براي افراد در درون و هم بيرون از سازمان ارسال دارند.

موانع ارتباطي گوناگوني در سازمان وجود دارند. خاستگاه و سرچشمه برخي موانع، ارسال كنندگان پيام هستند. زماني كه پيام هاي ارسالي، واضح و كامل نباشند و از لحاظ ادراك مشكل داشته باشد؛ زماني كه پيام ها نامناسب ارسال شوند و يا زماني كه هيچ شرط يا پيش بيني براي بازخورد وجود نداشته باشد؛ ارتباطات تضعيف مي شود. خاستگاه برخي ديگر از موانع ارتباطي مربوط به دريافت كننده پيام مي باشد. زماني كه دريافت كننده پيام، به پيام توجه نمي كند يا گوش نمي دهد يا زمـاني كه هـيچ تلاشـي براي درك معـني پـيام از خـود بروز نمي دهد، به احتمال زياد ارتباط بي تأثير خواهد بود. با حذف اين موانع و ارتباطات اثربخش با ديگران، مديران همانند ساير اعضاي سازمان بايد مهارت هاي ارتباطي مشخصي را گذرانده و توسعه دهند. بعضي از اين مهارت ها زماني كه مديران ارسال كننده پيام هستند اهميت ويژه اي دارند و بعضي ديگر زماني كه مديران دريافت كننده پيام اند، اهميت اساسي دارند.

[1] Noise

2– Traits of  communication

1- Management’s Communication skills

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس