پایان نامه کیفیت درک شده:اصول وفاداری به برند

اصول ایجاد وفاداری به برند

ده قانون بنیادین جهت رشد با دوام و سودآور برند شرکت­ها به شرح زیر ارائه شده است:

1) ارکان بازاریابی وفاداری به برند دارای 4 عنصر اصلی می­باشد که هر برنامه بازاریابی برای اثر بخش بودن در زمینۀ ایجاد وفاداری به برند بایستی آنها را شامل شود. این عناصر عبارتند از: شناسایی، جذب، دفاع و تقویت وفاداری به برند. به علاوه یک شرکت بایستی بتواند تعیین کند که آیا تلاشهای بازاریابی در جهت کمک به وفاداری برند بوده است یا خیر.

2) برندها چرخۀ عمر ندارند: اگرچه محصولات یک چرخۀ عمر را تجربه می­کنند ولی برندها لزوماً اینگونه نیستند. ارزش برخی برندها حتی در طی زمان افزایش می­یابد مانند سونی و کوکاکولا.

3) بر اساس وفاداری به برند رهبر شوید: یک شرکت می­تواند بوسیلۀ وفاداری به برند تبدیل به رهبر بازار شود چرا که یک مشتری وفادار 9 برابر سودآور تر از یک مشتری بی وفا می­باشد.

4) در هر بازاری که برای رقابت انتخاب می­کنید یک رهبر باشید. زمانی که یک شرکت برای ورود به یک بازار تصمیم گیری می­کند باید با تمام قدرت به پیش رود چرا که سودی که رهبران بازار دریافت می­کنند 3 برابر پیروان بازار است.

5) جهت پیشرو بودن در سهم بازار یک شرکت باید از بازاریابی به بهترین نحو ممکن حمایت و پشتیبانی کند. برترین بودن تنها به معنای آغاز کار می­باشد، برای باقی ماندن در جایگاه برتر به تلاش بیشتری در مقایسه به زمان رسیدن به آن جایگاه نیاز دارید. به یاد داشته باشید که بهترین ماندن بسیار سخت­تر از بهترین شدن است.

6) ارزش مشتریان: بدانید شرکت­ها باید ارزش مشتری کنونی خود را تعیین کنند. آگاهی از ارزش مشتریان به شرکت­ها این امکان را می­دهد که محصولات خود را به نحو بهتری جهت پذیرش مشتریان وفادارشان تطبیق دهند.

7) پیشگام باشید، رهبران معمولاً به پیشگامان می­پیوندند. اغلب رهبران معمولاً نو آور و خلاق نیز هستند. جهت حفظ چنین جایگاهی شرکت­ها باید در زمینۀ تحقیق و توسعه سرمایه گذاری­های گسترده­ای انجام دهند در حالیکه شرکتهایی که کپی برداری می­کنند به چنین سرمایه­گذاری نیاز ندارند.

8)مشتریان را راضی نگه دارید: بواسطۀ یادگیری بیشتر دربارۀ مشتریان به شرکت شانس بیشتری جهت حفظ آنان می­دهید. سازمان جهت این امر مهم باید مشتریان را راضی نگه دارد و نسبت به رضایت آنها اطمینان حاصل نماید چرا که مشتری راضی به مشتری وفادار تبدیل خواهد شد.

9) کیفیت محور باشد: اساس و پایه کسب رضایت مشتریان کیفیت می­باشد. تمرکز عمده برنامه بازاریابی باید بر روی کیفیت محصولات باشد نه قیمت آن.

10) استراتژی برند استراتژی کسب و کار است: ایجاد وفاداری به برند منجربه افزایش فروش و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت می­گردد ادراک، نگرش و تصویر ذهنی مثبت نسبت به یک برند عامل بسار مهمی بر وفاداری برند است. مشتریان باید برند و محصول مورد نظر را دوست داشته باشند تا وفاداری به آن گسترش یابد. مشتریان باید از ارزش خریدشان آگاه شوند تا تشویق شوند که خرید محصول در آینده ادامه بدهند. به منظور تشویق خریدهای تکراری تبلیغات قبل و بعد از فروش مهم هستند. علاوه بر ایجاد آگاهی و ترفیعات مشتریان آغازین، تبلیغات صورت گرفته نگرش­های مشتریان را تقویت می­کند تا این نگرش­ها بصورت اعتقادات مشتری تکامل یابند و سرانجام به وفاداری تبدیل شوند. لازم به ذکر است که تقویت رفتارها از تغییر آنها آسان­تر است و فروش زمانی شروع می­شود که یک خریدار را به یک وفادار تبدیل کنید. (مشایخی, 1392)

مورمن، زالتمن و دشپنده[1](1992) نظریه­ای مبنی بر اینکه وفاداری یا تعهد نسبت به برند نتیجه اعتماد است ارائه داده­اند. این امر به این دلیل است که وفاداری یا تعهد تمایل برای حفظ یا نگهداری یک رابطه با کیفیت بالاست. دیک و باسو[2] (1995) بیان کردند که احساس نسبت به برند (تأثیر احساسی برند) که به عنوان نتیجه یک پاسخ احساسی مثبت و قوی است به طور یقین به تعهد و وفاداری مشتری نسبت به برند ارتباط دارد. طبق گفته آکر 1996 برندی که بتواند یک ارزش افزوده به مشتریان پیشنهاد کند، مشتریان را به وفاداری بر می­انگیزد.  سطوح مختلفی از تعهد مشتری نسبت به برند در رابطه با وفاداری برند وجود دارد. تعهدات عبارتند از، اعتماد، خرید ادامه دار، بی میلی به تغییر برند و احساس لذت و شادی در زمان استفاده از برند. (سلامتی شریف آباد, 1388)

[1] Moorman,Zaltman &Deshpande

[2] Dick & Basu

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

اثر ارزش درک شده، ارزش ویژه درک شده و کیفیت درک شده بر وفاداری و قصد خرید مجدد