چری تیگو ۴ یا ام وی ام X55؛ یک چینی تازه وارد در راه بازار ایران

چند روز قبل حضور یه کراس اوور کوچیک با پوشش استتاری در خیابونای کشور خبرساز شد. با در نظر گرفتن شرایط موجود قابل پیش بینی بود که این کراس اوور اهل پر جمعیت ترین کشور جهان باشه. با کمی دقت در فرم اتاق و المانای بدنه هم، می شد شباهتایی رو بین مهمون جدید و اجناس برند mvm (MVM) مخصوصا X22 پیدا کرد.

کمی پس از گمانه زنیا، در آخر مدیران خودرو عکس العمل نشون داده و با منتشر کردن بیانیه ای، رسما قبول کرد که مدل مورد بحث واسه این شرکت بوده و به خاطر پشت سر گذاشتن تستای جاده ای وارد کشور شده. البته این شرکت درباره جزئیات کراس اوور جدید خود حرفی به میان نیاورده و بازم دوست داره که اسرار مربوط به اون سربسته باقی بمونن.

با در نظر گرفتن همکاری مدیران خودرو و چری، خیلی از علاقه مندان این خودرو رو در واقع تیگو ۴ می دونستن. اما این وسط تفاوتای جزئی در نمای روبرو – به خصوص چراغای اصلی و شکل سپر – باعث به وجود اومدن شک و تردیدهایی می شد.

با این حال تازگیا چند سایت روسی و چینی تصاویری از نسخه فیس لیفت چری تیگو ۴ رو منتشر کردن که با مدل استتار یافته مدیران خودرو تا حد بسیار زیادی یکی بودن داشته و میشه با احتمال زاد نتیجه گرفت که محصول جدید این شرکت واسه مشتریان ایرونی همون تیگو ۴ه.

تیگو ۴ که بسته به بازار با نام تیگو ۵X هم شناخته می شه، نسخه تولیدی کانسپت بتای چریه که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این کراس اوور کوچیک، از نیمه دوم سال گذشته راهی نمایندگیای چری در سرزمین مادری شده و قراره در چند کشور جور واجور از جمله روسیه به فروش می رسه.

مفهومی چری بتا

موضوع عجیب درباره تیگو ۴ یا ۵X اینکه تنها پس از یه سال از زمان تولید این خودرو، چینیا تصمیم به ارائه نسخه فیس لیفت کردن؛ اقدامی که بسیار غیرمنتظره بوده و مشابه اون در صنعت خودروی جهان نادره.

یکی از دلایل این کار به شکل چراغای اصلی و چهره نه خیلی زیبای تیگو ۴ در نمای جلو نسبت داده شده. استقبال ضعیف مشتریان چینی از این کراس اوور هم می تونه تاییدی بر ناجور بودن نمای ظاهری اون باشه. بد نیس اشاره کنیم بین ژانویه و آگوست امسال ۴۰,۶۰۸ دستگاه چری تیگو ۴ فروخته شده که در مقایسه با فروش ۲۵۰,۵۰۷ دستگاه بائوجون ۵۱۰ بسیار کمتره.

برخلاف مدل اصلی، نسخه فیس لیفت چری تیگو ۴ یا ۵X از طراحی به مراتب زیباتری بهره مند بوده و به طور کامل باحال تر احساس می شه. در نمای روبرو این خودرو حالا شباهت زیادی با تیگو ۲ یا همون X22 پیدا کرده.

در کنار نمای روبرو، در طراحی قسمتای دیگری مثل سپرها و چراغای عقب هم بازنگری شده. هم اینکه لبه گلگیرها و رکاب جانبی حالا به رنگ مشکی هستن.

چری تیگو ۴ قبل از فیس لیفت

چری تیگو ۴ پس از فیس لیفت

هنوز مشخص نیس که تغییرات ظاهری تیگو ۴ با نظارت مدیر طراحی جدید چری یعنی آقای کوین رایس انجام شده یا خیر. این طراح برجسته که سابقه حضور در کمپانیای مطرحی مثل مزدا و ب ام و رو در کارنامه داره، تازگیا به شرکت چری جا به جایی مکان کرده.

دامنه تغییرات به داخل کابین هم کشیده شده و حالا تماشاگر به کار گیری فرمانی جدید، دسته دنده شکیل تر و دکمهایی متفاوت در دور و بر اون هستیم. در این بخش شکل کنسول مرکزی هم نسبت به قبل تغییراتی رو به خود دیده.

کابین چری تیگو ۴ قبل از فیس لیفت

کابین چری تیگو ۴ پس از فیس لیفت

قبل از ارائه نسخه فیس لیفت، چری تیگو ۵ با موتورهای ۱٫۵ لیتری توربو به قدرت ۱۴۴ اسب بخار و ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت به فروش می رسید. وظیفه انتقال قدرت رو هم گیربکسای ۶ سرعته دستی، CVT یا خودکار دو کلاچه رو دوش داشتن.

اما به گفته یکی از سایتای روسی، نسخه فیس لیفت نیروی خود رو از یه موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی دریافت می کنه. این موتور ۱۱۶ اسب بخار قدرت داشته و چرخای جلو رو به حرکت در میاورد. بدیش اینه درباره گیربکس یا گیربکسایی که چری واسه نسخه فیس لیفت تیگو ۴ در نظر گرفته، اطلاعاتی در دست نیس، اما به احتمال زیاد یکی از موارد یاد شده با موتور ۱٫۵ لیتری همکاری می کنه.

چری تیگو ۴ قبل از فیس لیفت

چری تیگو ۴ پس از فیس لیفت

بعضی تصمیم چری در کنار گذاشتن موتورهای قوی تر رو اقدامی هم جهت با کم شدن هزینه تموم شده تلقی کرده و پیش بینی کردن که با تغییرات ظاهری و فنی انجام شده، تیگو ۴ با استقبال خوبی در چین روبرو می شه.

قبل از معرفی نسخه فیس لیفت، تیگو ۴ دارای ویژگیایی مثل چراغای خودکار، سقف پانورامیک و ریل سقفی بود. در داخل کابین هم فرمون با پوشش چرمی، قطعات تزئینی نقره ای و صندلیای اسپرت از ویژگیای قابل ذکر بودن.

از امکانات و لوازم ایمنی تیگو ۴ قبل از فیس لیفت میشه به مواردی مثل سیستم ESP ساخت بوش، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالاییا، سنسور پارک، سیستم کنترل فشار باد لاستیکا، سازه محکم در بخش کابین، ایربگای جلو، جانبی و پرده ای ساخت شرکت سوئدی Autoliv اشاره کرد.

نمایشگر لمسی ۹ اینچی HD، پنل ۴٫۸ اینچی پشت فرمون واسه نمایش اطلاعات خودرو، پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، استارت دکمه ای، بلوتوث هندزفری و شیشه های برقی هر چهار پنجره یه سریای دیگه از لوازم رفاهی تیگو ۴ قبل از فیس لیفت بودن. انتظار میره همه یا بخش اعظمی از این لوازم در نسخه فیس لیفت هم عرضه شن.

درباره بهای تیگو ۴ یا ۵X فیس لیفت هنوز اطلاعاتی منتشر نشده، اما از اونجایی که فروش این کراس اوور کوچیک تا آخر ماه اکتبر (۱۰ روز آینده) در سرزمین مادری شروع می شه، زمان زیادی رو واسه مشخص شدن قیمت پایانی منتظر نخوایم موند.

می گن کراس اوور جدید چینیا با نام X55 به وسیله مدیران خودرو و با برند mvm در ایران ارائه می شه. در صورت صحت اینجور ادعایی، این خودرو برخلاف نام خود از دید ابعاد بین X33 و X22 جای میگیره.

باید اینم بگیم که چند هفته پیش چری از نسخه فیس لیفت کراس اوور تیگو ۷ هم رونمایی کرد. این کراس اوور هم به لطف جراحی پلاستیک ناچیز حالا چهره بروزتری داشته و تغییرات انجام شده در اونو میشه مثبت آزمایش کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *