چگونه یک مصاحبه شغلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

دو عنصر در پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز مصاحبه های شغلی نقش دارن: ظاهر و باطن. ظاهر، لایه خارجی شخصیت شما رو توصیف می کنه؛ مثل رفتار، وضع ظاهری، و مهارتای اجتماعی. اما باطن به هسته داخلی شخصیت شما برمیگرده، مواردی مثل هوش، احساس همدلی، و خلاقیت. واسه اینکه حضور موفقیت آمیزی تو یه جلسه مصاحبه شغلی داشته باشین باید نشون بدین لایه خارجی و داخلی شخصیتتون با شرکتی که دوست دارین در اون کار کنین هماهنگی مناسبی دارن.

ظاهر عنصریه که رسیدگی به اون آسون تره. از جمله نکات اولیه ای که میشه در این مورد به اونا اشاره کرده که لبخند بزنین، مؤدب باشین، و با هر کسی که در روز جلسه مصاحبه با اون برخورد دارین با مهربانی رفتار کنین؛ از پایین رده ترین نیرو گرفته تا مدیرعامل شرکت. اینا ویژگیای اساسی و اولیه هستن. شخصیت خود رو با مصاحبه کنندگان در میان بذارین اما فیلتری حرفه ای هم واسه اون در نظر بگیرین.

بعد، قبل اینکه پای خود رو در شرکت یاد شده بذارین، در مورد ان تحقیقات کاملی انجام بدین. فقط به مطالعهی وبسایتشان اکتفا نکنین، هر چیزی که تازگیا در موردشون منتشر شده رو از نظر بگذرونین. در مورد هر طرح مهمی که ظرف یه سال گذشته انجام دادن تحقیق کنین. با گذشته شرکت آشنایی حاصل کنین. این کار باعث می شه وقتی در اونجا حضور به هم می رسونین جای پاتون سفت باشه. اگه در طول مصاحبه خود بتونین نشون بدین با زیر و بم اون سازمان آشنا هستین امتیاز زیادی به دست میارین. هر شرکتی در صورت روبرو شدن با دو کاندیدای هم سطح، کاندیدایی رو انتخاب می کنه که واسه کار کردن در اونجا از خود اشتیاق بیشتری نشون میده.

بخش از مصاحبه که به باطن شما برمیگرده نیازمند توجه و تفکر بیشتریه. اول از همه رزومه خود رو وردارین و از دید یه کارفرما به اون نگاه کنین. واسه تغییراتی که در راه شغلی خود داشتین توضیحات شفاف، کوتاه و جامعی آماده کنین. مثلاً اینکه به چه دلیل در وقتی خاص شغلی خاص رو ترک کردین؟ به چه دلیل به سازمان دیگری ملحق شدین؟ اگه بخش فعالیت خود رو به کلی عوض کردین چی باعث شده اینجور تصمیمی بگیرین؟ شما باید بتونین روایت به هم پیوسته ای از سابقه کاری خود ارائه بدین.

دوم اینکه در مورد پروژه های مهم و بررسیای موردی که روی اونا کار کردین خوب فکر کنین. شما باید بتونین به شکلی منظم روند خود رو توضیح بدین، یافته های اونو بگید و درسایی که از اون فرا گرفتین رو توضیح بدین. اگه آمار و ارقامی هم دارین که به بحث کمک می کنن اونا رو ذکر کنین.

در آخر اطمینان حتماً دست کم یه سؤال سنجیده سوال کنین. سؤالتان نباید رقابت برانگیز یا تهاجمی باشه. باید چیزی سوال کنین که واقعاً در مورد اون کنجکاو باشین. مثلاً می تونین از مصاحبه کننده خود سوال کنین «چه مواردی هست که از چیزی که فکر می کردین متفاوت بود؟». به دنبال سؤالی باشین که جواب اون بتونه شروع کننده یه صحبت باشه؛ نه سؤالی که جواب ان بله یا خیره.

شروع کردن یه صحبت یکی از راه های زنده کردن این واقعیت فراموش شده که یه مصاحبه شغلی باید مثل خیابانی دوطرفه باشه. هرچه باشه مصاحبه کننده شمام در موضع معرفی سازمان خود به شما و کسائی مثل شما قرار داره. فقط به یاد داشتن همین حقیقت می تونه از فشار روحی جلسات مصاحبه کم کنه.

پس به طور خلاصه:

۱. با همه با احترام و مهربانی تعامل کنین.

۲. همه چیز رو درباره شرکت مورد نظر بدونین.

۳. توانایی به زبون آوردن روایت شخصی خود رو داشته باشین.

۴. در توضیحات خود بررسی موردی یا پروژه هایی که قبلاً انجام دادین رو هم بذارین.

۵. سؤال خوبی سوال کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *