۵ پیشنهاد برای نهادینه سازی فرهنگ شفافیت در کسب و کار

خیلی از شرکتا و کارآفرینان دوست دارن کارمندانشان طوری رفتار کنن که گویی اون کار و کاسبی واسه خودشونه. اما چند تای اونا واسه توانا سازی کارکنان خود با این نوع تفکر، قدمی عملی بر می دارن؟

اگه می خواین اعضای تیم تون مثل صاحبان واقعی کار و کاسبی تون رفتار کنن، لازمه اطلاعاتی که واسه این نوع تفکر به اون نیاز دارن رو در اختیارشون بذارین. شفافیت یکی از مهم ترین ویژگیای شرکتای بزرگه؛ فارغ از اندازه یا صنعتی که در اون قرار دارن. به اشتراک گذاری اطلاعات، اعتماد به بار می آورد، فرصت یادگیری جفت و جور می کنه و به تصمیمای هوشمندانه تری منجر می شه.

اگه شفافیت براتون مهمه می تونین از روز اول اون رو به یکی از ارزشای اصلی خود بدل کنین. ارزشاتون نباید تنها روی دیوار قرار بگیرن؛ شما باید با ارزشای خود زندگی کنین و تصمیمای شرکت رو با در نظر گرفتن اونا بگیرین.

در ادامه ۵ راه پیشنهادی واسه خلق و جا انداختن فرهنگ شفافیت در کار و کاسبی رو از نظر می گذرونین.

۱- کسائی رو استخدام کنین که به اونا اعتماد دارین

بعضی شرکتا گرفتار خصوصی نگه داشتن مسائل می شن، که این می تونه به بی اعتمادی میان اعضای تیم برسه. عوضش، کسائی رو استخدام کنین که به شکل ذاتی می تونین به اونا اعتماد کنین تا بتونین با توانا کردنشون واسه تفکر مورد نظر، احساس راحتی داشته باشین. با اینکه مساوات می تونه به عنوان مزیتی مالی واسه موفقیت حساب شه، صاحبان کسب و کارا بیشتر واسه ساختن چیزی از هیچ، سخت نیازمند مسئولیت و اختیار هستن و نباید در این راه به واسطه نبود بهره مندی از اطلاعات مسیرشون سد شه.

۲- در جلسات بی پرده صحبت کنین

تلاش کنین در جلسات تون همه از «به چه دلیل» های لازم اطلاع داشته باشن. جزئیات رشد، امور مالی، ساختار استخدامی، اولویتا و برنامه های آینده رو در جلسات خود به اشتراک بذارین. برگزاری جلسات «هرچه میخوای بپرس» یه یا دو بار در ماه هم می تونه کمک رسون باشه. در این جلسات هر کدوم از اعضای تیم می تونه واسه پرسیدن سؤالات خود به شما مراجعه کنه.

اگه واسه مستند سازی و پاسخگویی در قبال اشتباهات خود به همون اندازه ای که واسه جشن گرفتن پیروزیای خود عجله می کنین سرعت به خرج بدین، هم تیمی هاتون می تونن از تجربیات شما درس بگیرن. بخش بازاریابی می تونه کمپینای بهتری ساماندهی کنه، بخش فروش می تونه مشتریان راغب پرورش بده، مهندسین می تونن سیستمای اندازه پذیر بیشتری بوجود بیارن، و تیمای امور مشتریان می تونن حساسیتای مشتریان رو بهتر مشخص کنن. اینطوری همه برنده هستن.

۳- با مشتریان صداقت داشته باشین

شفافیت داشتن به سمت بیرون سازمان شمام جریان داره؛ مخصوصا واسه مشتریان. روشای هدف دار شفاف بازاریابی و فروش بخش مهمی از این شفافیت هستن. مثلا هزینه هاتون رو از مشتریان خود مخفی نکنین. حتی می تونین ابزاری واسه قیمت گذاری روی سایت خود بسازین که مشتریان با به کار گیری اون بتونن بفهمن خدمات شما دقیقاً چقدر واسه کسب و کارشون هزینه بر هستن. هم اینکه، وقتی محصول شما به درد مشتری به خصوصینمی خوره، ارائه دهنده دیگری رو به اون معرفی کنین. با شفافیت و صداقت مطمئن باشین در درازمدت مشتریان راضی تری دارین.

۴- به دنبال بازخور باشین و اونا رو معلوم کنین

یکی از بهترین راه ها واسه بهبود اینه که بازخورهای اعضای تیم خود رو جویا شید. واسه این کار مثلاً می تونین هر چند وقت یه بار واسه آزمایش مشارکت، رهبری، هم جهتی و پیشرفت نظرسنجی برگزار کنین. واسه تشویق آدما به ارائه ی بازخورای بی پرده و رو راست، نظرسنجیای خود رو بی نام انجام بدین. اما به هر صورت، یافته های اونو با همه به اشتراک بذارین.

علاوه بر این، گفتن نظرات شخصی اعضا با رهبر تیم و برعکس به یادگیری اعضا و رشد اونا کمک می کنه و باعث می شه هم تیمیای بهتری واسه همدیگه باشن. این واسه خلق و حفظ فرهنگی اصیل در شرکت به درد بخور واقع می شه.

۵- نشون بدین پای حرف هاتون وای میستین

بعضی وقتا شفافیت داشتن سخته، اما کار درست همینه. مدیرعامل باید هر بار اشتباهات خود رو قبول کنه و مسئولیت اونا رو به گردن بگیره. این بخشی از مسئولیت پذیری ما در قبال یکدیگره که به هممون کمک می کنه بهتر شیم. هیچکی کامل نیس. به همین ترتیب لازمه در مورد بخشایی که دوست داریم در اونا بهبود انجام بشه صحبت کنیم؛ چه داخلی و چه خارجی.

یکی از مهم ترین جنبه های به راه اندازی یه کار و کاسبی اینه که هویت خود به عنوان یه شرکت رو درک کنین. ایجاد فرهنگ شفافیت می تونه واسه مأموریت شما حیاتی باشه و به ایجاد حس اعتماد و دوستی کمک کنه. خود اینم در آخر واسه شما، تیم تون و مشتریائی که به اونا خدمت رسانی می کنین به درد بخور میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *