آیا لوگوی جدید اسنپ می‌تواند به یک نماد تبدیل شود؟

تغییر مرز مشخصی نداره؛ بعضی وقتا به جزئیات چشمی محدود می شه و بعضی وقتا تا زیر و رو کردن تموم سازوکارها پیش میره. اما چیزی که مهمه اینکه تغییر اصولی انجام شه و حس نوستالژیک مخاطبان رو خدشه دار نکنه بلکه مانند انقلابی، جایگاه برند رو تو ذهن مخاطبان پیشرفت دهد. اسنپ هم این روزا هویت چشمی خود رو تغییر داده؛ تغییری که حس نوستالژیک کاربرانش رو بیدار کرد و در کنار تشویق بعضیا، بعضی هم این تغییر رو نقد کردن.

«میثم ملاشریفی» مدیر بازاریابی اسنپ میگه تغییر هویت چشمی اسنپ واسه اونا مثل یه تغییر بزرگه؛ تحولی که تلاش کردن صفر تا صد اونو هم جهت با هدف و چشم انداز اسنپ پیش ببرن. ضمن اینکه تلاش کردن تا با کامل کردن هویت چشمی برنده های زیر مجموعه های اسنپ و خدماتی که ارائه میدن، یه قدم بزرگ دیگه هم بردارن.

ملاشریفی عقیده داره از اون جائیکه خدمات اسنپ مستقیما با مردم رابطه داره، تقویت یه حس خوب به واسطه این تغییر اولویت داشت: «این که بتونیم بگیم یه قدم بزرگ دیگه برداشتیم و حالا یه صدا شده ایم.»

اما ری برندینگ در هر ابعاد و به هر شکلی ممکنه با موافقتا و مخالفتای زیادی روبه رو شه. بعضیا با دیدن تغییرات تازه به برند مربوطه افتخار می کنن و یه سریای دیگه اونو نقد می کنن.

«امراله فرهادی»، گرافیست کهنه کار و مدیر «مدرسه خاص» باور داره که اگه کسی بخواد به طور حرفه ای درباره خوب یا بد بودن یه لوگو یا ری برندینگ نظر بده، باید اول هدف و روش هدف دار پشت پرده اونو بدونه تا بتونه درست نظر بده وگرنه اظهارنظر لحظه ای تنها نظر شخصی آدما و سلیقه اوناس و اصولی و حرفه ای نیس:

«تغییر هویت چشمی به خاطر پیشرفت جایگاه اسنپ تو ذهن مخاطب اقدامی منطقی و حساب شده. تنهایی موجود در دیزاین جدید، دقیقا با هدف برند اسنپ همسوه و به درستی انجام شده. حالا ممکنه کسائی که دست به نوشته طراحی هستن با دیدن لوگوی جدید بگن اگه فرمش این طور یا اون طور بود بهتر می شد. این در حالیه که شاید این فرما به دلیلی ایجاد شده باشن که بقیه از اون خبر ندارن و نمی دونن چه روش هدف دار ای رو دنبال می کنه. در مورد انتخاب رنگ هم دقیقا داستان همینه؛ حتما پشت انتخاب این رنگ، تعریف و معنی خاصی با در نظر گرفتن روش هدف دارا و اهداف برند هست که طبق همون مستدلات قبول شده. تا وقتی که کسی خبر از پشت پرده روش هدف دارا نداشته باشه، نمی تونه قضاوت درستی کنه.»

حالا اسنپ با ظاهری جدید و تغییری بزرگ میزبان همراهانشه؛ تغییری که به باور فرهادی باید تموم و کمال به خاطر مخاطب انجام شه تا در آخر عبارت «چه خوب» رو به زبون بیاره: «مخاطبان اگه احساس کنن کاری به سودشون انجام شده، حتما استقبال می کنن. اونا همیشه دنبال این هستن که بدونن هر تغییری چه فایده ای واسه شون داره و کجای این تغییر هستن.»

اسنپ میگه در جریان تولد دوباره اش می خواد این پیام رو بده که «همراه این تغییر باش!» یعنی با زبون ساده و بدون هیچ مقدمه ای از مخاطبانش می خواد که در این تغییر بزرگ همراه اونا باشن. به نظر اسنپ این پیام یه قدم بزرگ به سمت صمیمی شدن بیشتر با مخاطبانه که به زبانی خودمونی از اونا درخواست همراهی می کنه چون که کاربران هم جزئی از این تغییر هستن. فرهادی میگه:

«بعضی وقتا یه لوگو تا حدی مهم می شه که دیگه در قواره یه لوگوی تنها نیس و حکم یه نماد یا نشونه معتبر رو پیدا می کنه. وقتی لوگو به نماد یا نشونه تبدیل شه، ناخواسته دیگه نمی تونه کاری جز اون چه به صلاح مخاطبانشه بکنه. پس تموم مدت انگار در انحصار نگاه مخاطبانشه و باید طوری برخورد کنه که این رفتار کوچیکترین خدشه ای به شخصیت اون وارد نکنه.»

اما به نظر شما لوگوی جدید اسنپ در آینده می تونه حکم یه نماد رو پیدا کنه و فارغ از تصویر ظاهری، در راهی بهتر همراه مخاطبانش باشه؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *