در جمعه خیلی سیاه فروشگاه‌های اینترنتی ایران چه گذشت؟

از حدود یکی دو ماه پیش بعضی از فروشگاه های اینترنتی شروع به تبلیغات گسترده دور و بر روز جمعه ای داشتن که قرار بود بی سابقه ترین حراج سال در مورد فروش اینترنتی در کشور باشه. این جمعه اومد و حراجای به تعبیر این سایتا بی سابقه شروع شد و مشکلات بسیار زیاد ای در اول این حراج آنلاین اتفاق. در بین خریداران و بازدیدکنندگان سایتا‏‎‏ که در راس اونا دیجی کالا و بامیلو قرار دارن‏، دو قشر راضی و ناراضی زیادی دیده می شه.

«جمعه مشکی» یا همون «بلک فرایدی» طرحیه که سال هاست در جهان اجرا می شه و چند سالیست پایش رو به بازار آنلاین و حتی آفلاین کشور هم گذاشته. تازه وارد حاضر در کمپین بلک فرایدی امسال دیجی کالا بود که با اسم «جمعه به خرید» وارد این کارزار شد و تبلیغاتش رو بسیار دیرتر از بقیه فروشگاه ها مثل بامیلو شروع کرد.

مشکل اصلی درست راس ساعت ۱۲ بامداد روز جمعه ۳ آذر‏، یعنی زمان اجرای طرح شروع شد‏، درست وقتی که هر دو فروشگاه اینترنتی‏، هم سایت و هم اپلیکیشن شون در ثانیهای شروع اجرای طرح به حالت تعلیق درآمد و مشکل از کارافتادن سرور پیدا کردن. مشکلی که اعتراض کاربران رو در شبکه های اجتماعی به همراه داشت و منتهی به اعلام رسمی این ایراد و معذرتخواهی از طرف بعضی از این سایتا شد.

البته این مشکل بازم تا به امروز هر چند ساعت یه بار مخصوصا موقع گذاشتن جنسای جدید تکرار می شه و کاربران از اینکه چیجوری این ایراد بازم داره اعلام تعجب می کنن.

توییت نقد کننده حسام آرمندهی، مدیر کافه بازار به چگونگی و چرایی برگزاری بلک فرایدی در ایران

اعتراض اصلی کاربران اما به چگونگی قیمت گذاری اجناس این فروشگاه های اینترنتی بود. بیشتر اونا از گران کردن قیمت پایانی محصول و در آخر اعمال تخفیف روی قیمت کاذب کالا شاکی بودن‏، بسیاری دیگه هم از نبود موجودی بعضی از جنسای خاص در زمان ارائه شون روی سایت شکایت کرده بودن.

کاربران دیگری هم به مشکلات پیش اومده در سایت بعد از ثبت خریدشون اشاره کرده بودن که به خاطر همین مشکلات فنی نمی تونستن خرید خود رو تکمیل کنن و در نتیجه خریدشون ناقص می مونه.

عکس سمت چپ مربوط به قیمت جنس قبل از شروع تخفیفات روز جمعه بوده و عکس سمت راست مربوط به قیمت روز جمعه.

مشکلات فنی زیادی در بین جنسا دیده میشه که بعضی وقتا اشتباهات خنده داری رو به وجود آورده که دستمایه کاربران تیزبین اینترنتی این فروشگاه ها شده. خیلی از کاربران فکر می کنن که پیش اومدن مثل این مشکلات با حجم ترافیک یهویی طبیعی بوده و بسیاری دیگه فکر میکنن که با وجود هزینه های خیلی زیادی که واسه تبلیغات این کمپینا شده، بهتر بود تا با هزینه کردن در بخش فنی هم تماشاگر این جور اشتباهات نبودیم.

اشکالات فنی زیادی در بین این حراجی پیش اومده.

در مورد موجود نبودن جنسای خاص تنها پس از چند ثانیه از شروع طرح هم‏، حدس و فکرای بسیاری زده می شه که صحت هیچ کدوم از اونا رو نمیشه به طور صد در صد تایید کرد. یکی از برنامه نویسای بامیلو در این باره به سایت ما میگه:

بین صدهزار کاربر سایت حتما صد برنامه نویس علاقه مند به این جنسا هست. مشکل جایی شروع می شه که این برنامه نویسا با ماکرونویسی و یا طراحی ربات به این جنسای خاص که ساعت خریدشون روی سایت چند دقیقه قبل مشخص می شه، تعداد محدود موجودی اونا رو تو یه ثانیه اول خریداری می کنن. مسئله ای که جلوگیری از اون کار سختیه ولی این حرف که این جنسا وجود خارجی ندارن از پایه اشتباهه.

وجود حراجای بزرگ هم در این طرح بعضی وقتا به زیر سوال رفته و تخفیفای بسیار کمی که روی بعضی جنسا اعمال شد یه جور دیگه از مشکلاتی بوده که کاربران شبکه های مجازی به اون اشاره داشتن. اونا فکر میکنن که این مقدار تخفیف واسه کشیدن نام «بزرگترین حراج سال» بسیار ناچیزه.

تخفیف ۳ درصد واسه بعضی جنسا و حتی ۱ درصد در این بزرگترین حراج سال دیده میشه.

به نظر می رسه قانون نانوشته تجارت که در اون معترضین بیشتر از افراد راضی شکایت خود رو نشون میدن در این کمپین هم به چشم خورده و تعداد اعتراضات به مراتب بالاتر از رضایت هاست.

قیمت جنس در سایت خود تولید کننده محصول کمتر از قیمت پایانی تخفیف خورده.

بعضی از کارشناسان این فروشگاه های اینترنتی هم مشکلی رو با سایت ما گفتن. اونا فکر میکنن که خیلی از این مشکلات رو از طرف تامین کنندگان جنسا می دونن. خیلی از اجناس تخفیف خورده در این سایتا به وسیله تامین کنندگان اونا قیمت گذاری می شه که همین مسئله مشکلات قیمتی بسیاری رو جفت و جور کرده.

البته این صحبت در حالی مطرح می شه که بعضی کاربران فکر میکنن که  دست کم در بعضی اجناس مانند تصویر زیر‏، موضوع افزایش و بعد کاهش قیمت در روز تخفیف، از پیش برنامه ریزی شده و می شد که از روی دادن اون جلوگیری به عمل آورده شه.

قراره بیانیه ای به وسیله هر دو سایت درباره فروش و بازخوردهای این روز به خصوص به زودی منتشر شه. در پیگیریای به عمل اومده از طرف سایت ما بیانیه بامیلو تا چند روز دیگه و بیانیه دیجی کالا هم به زودی منتشر می شه. حراج بعضی از فروشگاه های اینترنتی با وجود مشکلات پیش اومده تمدید شده و هنوز ادامه داره. تجربه شما از خرید آنلاین روز جمعه از فروشگاه های اینترنتی چی بوده؟ اونو با ما در میان بذارین.

ویدئوی بالا از طرف کاربری که قصد خرید کالای خاص از یکی از این سایتا رو داشته و با مشکلات فنی زیادی روبرو شده در فضای مجازی منتشر شده.

شاید به خوندن این مطالب علاقه مند باشین:

راهنمای خدمات الکترونیک: شکایت از فروشگاه های اینترنتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *