رمضان در دل گرما با تغذیه‌ی مناسب

امسال صدای اذان رو دیرتر از سال های دیگه خواهید شنید. بهتره اول افطار سبکی میل کرده و بعد شام بخورین…

افطار

گرمای بی امان و روزای طولانی کمی ماه رمضان امسال رو سخت تر از سال های قبل کرده. هر چند روزا بلنده و باید حدود ۱۶ ساعت از خوردن و آشامیدن دوری شه اما آدمایی که در سلامت کامل هستن می تونن با رعایت اصول تغذیه ای مناسب واسه سحر و افطار بدون مشکل این ماه رو روزه بگیرن. در این مقاله چند پیشنهاد داریم که به شما کمک می کنه ماه رمضان امسال رو با سلامت کامل دل به خدا داده و بگذرونین. با ما همراه باشین.

چه کسائی نباید روزه بگیرن؟

درسته که روزه گرفتن حال الهی و جسمی شما رو تقویت می کنه اما با این حال آدمایی که مریض هستن و توانایی بدنی ندارن نباید روزه بگیرن. در واقع کودکانی که به سن بلوغ نرسیده ان، زنان باردار و شیرده، آدمایی که از مریضی هایی مانند دیابت، مشکل کلیوی یا مریضی های قلبی و طولانی رنج می برند نباید روزه بگیرن. علاوه بر این اگه خدای ناکرده در این ماه به هر دلیلی مریض شدید بهتره قبل از روزه داری با پزشکتون مشورت کنین.

برنامه ی روزانه تون رو کمی تغییر بدید

خستگی به وجود اومده بوسیله روزه داری و شب های کوتاه معمولاً نیاز خواب بین روز رو افزایش می دهد. اگه سر کار می روید حتماً زمان ناهار رو استراحت کنین. صندلی تون رو راحت کرده و بخوابین. از سرکار که بر می گردید هم لازمه چند ساعتی بخوابین. اگه در منزل هستین که بخت با شما یاره و می تونید هر ساعتی از روز که احساس نیاز کردین استراحت کنین.

ماه رمضان بهترین فرصت واسه نزدیکی به خدا و گرفتن احساس آرامش درونیه. از این ماه استفاده کرده و با دعا و نیایش استرس هاتون رو کم کنین.

اگه اهل ورزش هستین

انجام ورزش های سنگین و نفس گیر واسه ماه رمضان پیشنهاد نمی شه. به خاطر اینکه امکان داره دچار افت قند خون شده و به سلامتی تون آسیب برسه. اما انجام ورزش های سبک و منظم مانند پیاده روی مانعی نداره. البته بهتره این ورزش ها رو اول صبح و یا نزدیک افطار انجام بدین چون در ساعات گرم روز احتمال تشنگی و دهیدراته شدن بدنتون هست.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه بدون این دست اون دست کردن بعد از باز کردن روزه تون پرخوری کنین

خیلی زود دچار ناراحتی مانند دل درد، نفخ معده و چیزای دیگه ای به جز اینا میشین.

از این ها گذشته پرخوری واسه افطار خوابتون رو هم به هم می زند

و شاید اشتهایتان رو واسه سحری نابود کنه

نباید اجازه بدید آب بدنتون از بین بره و دهیدراته شه

یکی از موارد مهم در روزه داری در فصل گرم تابستون حفظ آب بدنه. لازمه که در طول روز تلاش کنین کمترین اندازه آب رو از دست بدین. به خاطر همین لازمه که کمتر در برابر نور خورشید و گرما باشین تا کمتر عرق کنین. از استرس و فشارهای روحی روانی و هیجان دوری کنین چون باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شن. از این ها گذشته تا جایی که می شه هم کمتر حرف بزنین تا دهنتون خشک نشه.

موقع افطار بهتره قبل اینکه لیوان لیوان آب بخورین کمی شیر گرم بخورین. حواستون باشه که کم کم مایعات بخورین. لازمه که بین سحر و افطار همون یک و نیم لیتر مایعات رو بخورین. ۶ لیوان از این اندازه باید آب یا نوشیدنی های کم شیرین و سالم باشه. پیشنهاد می کنیم واسه افطار میوه های آبداری مانند هندوانه بخورین.

وعده ی سحری رو هیچوقت حذف نکنین

وعده ی سحری واسه تامین انرژی و آب بدن لازمه. به خاطر همین لازمه این وعده ی غذایی رو کامل بخورین. یه وعده ی سحری کامل باید شامل مواد غذایی زیر باشه:

نوشیدنی های سالم مانند شیر، چای و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه تامین آب بدن، مواد غذایی نشاسته ای مانند نون، برنج، پاستاها، سیب زمینی و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه تامین انرژی بدن، یه واحد میوه و سبزیجات واسه تامین فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی بدن. با خوردن سبزی خوردن به خصوص شید و جعفری قدمی در جهت ذخیره آب هم بر می دارین. پروتئین حیوونی مانند گوشت، ماهی یا تخم مرغ  و اجناس لبنی واسه حفظ توده ی عضلانی بدن.

افطار: یه غذای کامل اما سبک

امسال صدای اذان رو دیرتر از سال های دیگه خواهید شنید. بهتره اول افطار سبکی میل کرده و بعد شام بخورین. امسال روزه تون رو با کمی آب جوش یا کمی شیر باز کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه بدون این دست اون دست کردن بعد از باز کردن روزه تون پرخوری کنین خیلی زود دچار ناراحتی مانند دل درد، نفخ معده و چیزای دیگه ای به جز اینا میشین. از این ها گذشته پرخوری واسه افطار خوابتون رو هم به هم می زند و شاید اشتهایتان رو واسه سحری نابود کنه.

تلاش کنین واسه هر شب یه غذای متفاوت جفت و جور کنین تا هم مواد مغذی مناسب رو کسب کرده و هم از خوردن یه غذا مانند کتلت و کوکو و چیزای دیگه ای به جز اینا خسته نشید.

بهتره واسه شام بعد از افطار ماهی، گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، مواد غذایی نشاسته ای، حبوبات و چیزای دیگه ای به جز اینا رو بذارین. البته امسال شب ها کوتاهه و امکان اینکه آخر شب گرسنه تون شه خیلی کمه. اما اگه افطار و شام کمی خورده اید و موقع خواب احساس گرسنگی می کنین می تونید یه فنجون شیر با یه یا دو عدد خرما و چهار پنج عدد بادام بخورین.

روزه داری و چاق شدن

خیلی از مردم در ماه رمضان چاق می شن. به خاطر اینکه واسه سحر غذاهای چرب و سنگین می خورند و بعد از افطار هم دل از سفره نمی کنن. البته در این ماه مهمانی هم زیاده و به خاطر همین احتمال پرخوری بیشتر از همیشه س. هر جا هم که می روید بساط زولبیا بامیه و شکل های جور واجور غذاها و شیرینی جات دیگه جفت و جوره. اگه نمی خواهید بعد از ماه مبارک چند کیلو اضافه وزن روی دستتون بمونه بهتره از مصرف این مواد غذایی شیرین و پرچرب دوری کنین.

البته مصرف یه عدد بامیه بعد از افطار مشکل چندانی به بار نمی آورد اما اگه عادت دارین زولبیا بامیه رو مثل نقل و نبات نوش جون کنین باید کمی حواستون باشه. به جای مثل این خوراکی هایی که فقط کالری الکی نصیبتون می کنه سبزیجات بیشتری به برنامه ی غذایی تون اضافه کنین. قندهای دیر جذب مانند غلات کامل، حبوبات  و چیزای دیگه ای به جز اینا رو دریابید.

در آخر اینکه سالم و تندرست باشین. التماس دعا

تبیان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *