Posted on

Color Psychology in Marketing and branding

کسی که در صنعت بازاریابی و برندسازی فعالیت میکنه باید با تاثیر هر رنگ در جلب نظر کاربران آشنا باشه چراکه رنگ ها وسایل قدرتمندی در مورد روانشناسی هستن.

به گزارش آلامتو به نقل از سایت پرویز درگی؛ در فصل پانزدهم کتاب “مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگاه بازار ایران” که الان چاپ چهارم اون در دسترس علاقه مندان و همراهان قرار داره به موضوع “رابطه مؤثر با مشتریان از راه بسته بندی و رنگ مناسب” پرداخته شده.

یادداشت امروز هم ترجمه مطلبی پرمحتوا در بخش روانشناسی رنگ در بازاریابی و برند است که نکات با ارزشی رو یادآور می شه.

روانشناسی رنگ یکی از باحال ترین و در عین حال بحث برانگیزترین حولوحوش بازاریابیه که نقش مهمی در متقاعدسازی مشتری واسه خرید داره.

دلیل این اینه که امروزه بیشتر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل دلایل حدسی و گمانه زنیه. علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات بزرگ نمایی آمیزی درباره ی “رنگ و ذهن” به خاطر گمراه کردن به مشتری میدن.

ما به خاطر حذف این نوع طرز فکر و برخورداری از عامل واقعاً “جذاب” رفتار انسانی، می خواهیم مجموعه ای از قابل اعتمادترین تحقیقات در مورد ی تئوری رنگ و روند متقاعدسازی مشتری رو مورد بررسی بذاریم.

مفاهیم نادرست در مورد روانشناسی رنگ

به چه دلیل با وجود اینکه موضوع روانشناسی رنگ بسیار بحث برانگیزه، اما اطلاعات حقیقیِ بسیار کمی واسه پشتیبانی از اون هست؟

طبق تحقیقات انجام شده، عواملی مانند تمایلات شخصی، تجربه، چگونگی تربیت، و فرق فرهنگی، محیط و چیزای دیگه ای به جز اینا بر تاثیر رنگا روی ما، موثره. درنتیجه این نظر که رنگ زرد و بنفش احساسات افراد رو برمی انگیزانند تقریبا درسته.

اطلاعات نادرست و بی روحی که روانشناسی رنگ رو فقط در چند جمله خلاصه می کنه، شرایط رو بدتر می کنه، بعضی از این عبارت ها در زیر آمده:

– از دید روانشناسی رنگ زرد شادترین رنگ هست.

– شخصیت کارتونی گرین لنترن (Green Lantern) از رنگ زرد می ترسید.

– ۷۵ درصد از مدادهایی که در امریکا به فروش می رسه به رنگ زرد هستن.

حالا زمان اون هستش که به بررسی تحقیقاتی مبنی بر نقش مهم رنگ در متقاعدسازی مشتری بپردازیم.

اهمیت رنگ در برند

برند یکی از مهم ترین مباحث در مورد معنی رنگه و خیلی از تحقیقات در این مورد نادرست هستن.

تلاش های زیادی جهت طبقه بندی عکس العمل مصرف کننده به رنگ های جور واجور انجام شده. اما حقیقت امر اینه که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته و انتقال احساس و برداشت خاص از یه رنگ به صورت جهانی سخته.

اما الگوهای پیامی بسیاری در معنی رنگ هست. مثلا رنگ ها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی می کنن.

محققان براساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی” پیدا کردن که بالغ بر ۹۰درصد قضاوتایی که از طرف مصرف کنندگان درباره اجناس می شه، تنها براساس رنگه. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی داره.)

با در نظر گرفتن نقش مهم رنگ در برند، یافته های حاصل شده از یه مطالعه با عنوان ” اثرات دوطرفه رنگ” نشون میده که رابطه بین رنگ و برند براساس تناسب درکِ رنگیه که در برند خاصی استفاده می شه. ( یعنی رنگ با اون چیزی که فروخته می شه “تناسب” داره یا نه)

مطالعه ای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” هم تاثیر رنگ بر خرید رو براساس چگونگی تاثیرگذاری معنی برند، تایید می کنه. این بدون معنا هستش که رنگ باعث می شه مصرف کننده درباره “وبژگی” برند، قضاوت کنه. (اگه موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی رو به موتورسوار نمی دادن، دیگه کی میخواس اونا رو بخره؟)

یه سری های دیگه از تحقیقات نشون میدن که مغز ما برنده های قابل شناسایی رو بهتر می دونه که باعث می شه رنگ اهمیت خاص ای در ویژگی برند داشته باشه.حتی پیشنهاد شده که کسب و کارای نوپا رنگی رو واسه لوگو انتخاب کنن که اونا رو از بقیه رقیبان خود جدا سازه. (مثلا اگه کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در مورد کار و کاسبی تون استفاده می کنن، شما رنگ بنفش رو انتخاب کنین.)

براساس تحقیقات محققان، وقتی که وقت انتخاب “درست ترین” رنگ می رسه، پیش بینی عکس العمل مصرف کننده به رنگ انتخابی که با محصول در تناسب باشه، بسیار مهم تر از خود رنگه. پس اگه صاحبان شرکت هارلی-دیویدسن (Harley-Davidson) میخوان محصولی رو تولید کنن که در مشتریان احساس قدرت کنن، باید پیش بینی کنن که کالاهایی با رنگ صورتی هیچوقت به فروش نمی رسه.

جنیفر آکر، استاد دانشگاه استنفورد، مطالعاتی رو در مورد ی وسعت ویژگی برند انجام داده و پنج اصلی رو که نقش مهمی در شخصیت برند بازی می کنه مورد بررسی قرار داده. تحقیقات دیگه نشون داده که واقعاً بین به کار گیری رنگی خاص و برداشت مصرف کننده از ویژگی برند رابطه هست.

هر رنگ با ویژگی خاصی در ارتباطه. ( مثلاً رنگ قهوه ای با خشونت، بنفش با فرهیختگی، و رنگ قرمز با هیجان در ارتباطه). اما نکته قابل توجه در بیشتر تحقیقات دانشگاهی درباره رنگ و بازاریابی اینه که به جای پرداختن به رنگای تکراری و مربوطه عادی، رنگ انتخابی تون باید با ویژگی دلخواهِ برندتون، تناسب داشته باشه.

به نادرست بودن این معنی کلی که رنگ سبز به معنی آرامشه توجه کنین. در صورت داشتن اینجور عقیده ای از موضوع اصلی دور می مونیم؛ بعضی وقتا از رنگ سبز واسه برنده های مربوط به امور زیست محیطی مانند Timberland’s G.R.E.E.N standard, استفاده می شه، اما رنگ سبز بعضی وقتا جنبه مالی رو هم مانند mint.com ( سرویس مدیریتی امورمالی شخصی در آمریکا) در برمی گیرد.

این موضوع درباره ی بقیه رنگ ها هم صدق می کنه، مثلاً رنگ قهوه ای تو یه بخش به معنی خشونت و در جایی دیگه نشون دهنده ی صمیمت و احساس میزبانی (مانند مراسم شکرگزاری) و یا اشتها آور ( مانند آگهی تبلیغاتی شکلات) است.

اما این نکته رو یادتون باشه که زمینه کاری شما مهم ترین نقش رو بازی می کنه. احساس و تصویر ذهنی که برند شما در راضی کردن مصرف کننده میذاره، خیلی با اهمیته. رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشه.

یکی از بهترین تحقیقات در این مورد بوسیله جو هالوک انجام شده. ایشون در مطالعه خود رنگای موردعلاقه زن و مرد رو مورد بررسی قرار داده.

رنگ های مورد علاقه زنان و مردان

باید اینم بگیم که که محیط زندگی فردـ خصوصا مفاهیم فرهنگی نقش خیلی مهمی در علاقمندی آدما به رنگای خاصی داره. مثلا مقاله ای در مجله ی Smithsonian توضیح می دهد که چیجوری آبی به رنگی واسه پسرها و صورتی به رنگ دخترها تبدیل شده.

مشاهدات هالوک در مورد رنگای مورد علاقه خانوما و آقایون در زیر آمده:

روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگای مورد علاقه مردان

روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگای مورد علاقه زنان

روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگایی که زنان دوست ندارن

روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگایی که مردان دوست ندارن

مهم ترین نکته قابل توجه در این تصاویر، علاقه هر دو جنس مرد و زن به رنگ آبیه. اما درباره رنگ بنفش هیچ شباهتی باهم ندارن. رنگ بنفش در بالاترین جایگاه لیست رنگای مورد علاقه خانوما هستش. در مورد درک رنگ، مردان رنگای تند رو بهتر می دونن، درصورتی که زنان رنگای ملایم تری رو دوست دارن.

بهتره واسه طراحی لوگوی خود این اطلاعات رو تو ذهن داشته باشین. چون که در جذب مصرف کنندگان اثر به سزایی داره.

هماهنگی رنگا و اندازه تبدیل

تازگیا انتخاب “بهترین” رنگ واسه اندازه تبدیل در وب سایتا به موضوع بسیار محبوبی تبدیل شده. این وبسایتا با در نظر گرفتن این نکته که هیچ رنگی، بهترین رنگ واسه اندازه تبدیل نیس، تونسته ان پیشرفت خوبی در این مورد داشته باشن.

براساس قانون روان شناسی با عنوان “اثر جداسازی” (the Isolation Effect)، احتمال یادآوری آیتمی که “مانند انگشت شست نسبت به بقیه انگشتان جدا باشه، بیشتره”. تحقیقات به روشنی نشون میده وقتی که یه آیتم نسبت به آیتمای دور و برش برجسته تره، افراد بیشتر به اون توجه کرده و اون رو به خاطر می سپارند.

مثلاً در مثال بالا باکس Sign Up مانند یه جزیره قرمز در میان دریای آبی صفحه بیشتر خودنمایی می کنه.

مطالعاتی با عنوان “جواب زیباشناختی به ترکیب رنگ” و “ترجیحات مصرف کننده درباره ترکیب رنگ” نشون میده در حالی که اکثریت مصرف کنندگان الگوهای رنگی با ته رنگای مشابه رو بهتر می دونن، اما پالتایی با رنگای بسیار مخالف رو پسند می کردن.

این عبارت از نظر هماهنگی رنگ به معنی ایجاد یه ساختار چشمی تشکیل شده از پایه رنگای مشابه و مخالف کردن اونا با رنگای مکمل تنده. از رنگای ثانویه هم می تونین استفاده کنین.

ممکنه پس از خوندن این مطلب احساس کنین یه دکوراتور داخلی هستین، اما درک درست این اطلاعات در درک نوسانات و بهینه سازی اندازه تبدیل از اهمیت بالایی برخورداره.

در مثالی که می خوام بزنم تغییر رنگِ کادر باعث افزایش اندازه تبدیل شد:

روانشناسی رنگ در بازاریابی

وقتی که رنگ باکس رو از سبز به قرمز تغییر دادن، اندازه تبدیل ۲۱ درصد زیاد شد. اما این بدون معنا نیس که رنگ قرمز دارای قدرت جادوییه و مردم رو جذب می کنه.

بیشتر که به عکس توجه کنین میفهمید که رنگ سبز با قسمتای دیگه صفحه هماهنگی بیشتری داره. رنگ قرمز (که مکمل سبزه) اختلاف چشمی زیادی رو به وجود آورده.

به چه دلیل قهوه “موکا” دوست داریم اما از رنگ “قهوه ای” بدمون میاد.

با اینکه روش های درک رنگ های جور واجور، فرق داره، اما نام خود رنگ ها هم در علاقه ی ما به اونا بی اثر نیس.

تو یه مطالعه از افراد خواستن تا اجناس رو براساس نام های رنگی مختلفی آزمایش کنن. نام های “شیک” بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفتن. مثلا، برند موکا از رنگش که قهوه ای بود، طرفداران بیشتری داشت. اگر محققان رنگای برابری رو به اونا نشون داده بودن.

این تحقیق در طیف متنوعی از اجناس انجام شد و نتیجه همه اونا برابر بود. به چشم مصرف کنندگان برنده هایی که رنگی نوشته شده بودن باحال تر بود.

ثابت شده که هرچه نام رنگا غیرمعمول تر و منحصربه فردتر باشه، قصد خرید مصرف کننده رو بیشتر می کنه. مثلا پاستیلایی با نام “رازماتا” (Razzmatazz) فروش بیشتری از پاستیلایی با نام “زرد لیمویی” داشتن. این موضوع درباره اجناس غیرغذایی هم صدق می کنه.

پس یادتون باشه که انتخاب رنگ هم به اندازه ی انتخاب نام برند از اهمیت خاصی در جلب توجه مصرف کننده داره.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

بازاریابی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *