روشهای تعیین و اجرای اهداف طرح بازاریابی

Top-Content-Marketing-Goals

داشتن یه طرح خوب واسه بازاریابی به تنهایی کافی نیس شما باید روش اجرایی مناسب واسه رسیدن به اهداف طرح بازاریابی خود داشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ هر سازمانی واسه کسب موفقیت نیاز به تولید حجم قابل قبولی از درآمد داره که این اندازه درآمد ارتباطی با صنعت که در اون فعاله یا مدل کسب وکاری که از اون پیروی می کنه، نداره؛ بلکه فقط باید قادر به فروش خدمات و اجناس خودش از راه یه طرح بازاریابی باشه.

دپارتمان بازاریابی هر سازمان نقشی حیاتی در کمک کردن به اون سازمان به اهداف خودش بازی می کنه. از تعیین بازار هدف گرفته تا قیمت گذاری، پیشرفت محصول، بسته بندی تا تبلیغات و فروش؛ یعنی فعالیت های مربوط به بخش بازاریابی شامل مجموعه گسترده ای از فعالیت ها می شه که موجب هدایت رشد یه شرکت بوده و نقشی اساسی در کمک به حرکت روبه جلو شرکت بازی می کنه.

حالا که با مجموعه گسترده ای از وظایف واحد بازاریابی در سازمان آشنا هستین، به چند نکته ساده اشاره می کنم که در زمان تعیین و تعریف اهداف بازاریابی باید همیشه تو ذهن داشته باشین:

۱- اهداف هوشمندانه یا SMART انتخاب کنین

منظور از اهداف هوشمندانه یا smart درواقع اهدافیه که دارای ۵ ویژگی مشخص بودن، قابل اندازه گیری بودن، قابل رسیدن بودن، واقع گرایانه بودن و محدود به زمان بودن باشن. در نظر داشتن همه ویژگی های فوق واسه تاثیر هر طرح بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخورداره. بعضی از مدیران بازاریابی بعضی وقتا خود رو در وضعیتی می بینن که تنها مشغول جفت و جور برنامه و تصاویری واسه آینده ای هستن که به هیچ وجه در این چارچوب قرار نمی گیرند. تعیین اهداف مبهمی که ازلحاظ عملکردی قابل اندازه گیری نیستن، واقع گرایانه نیستن یا وقتی واسه اجرا اون ها در نظر گرفته نشده، همه و همه درآخر می تونن منتهی به نابودی یه شرکت شن، چراکه بیشتر از هر چیز به یه بادکنک مثل بوده و با کوچیک ترین فشاری از هم می پاشند.

۲- اهداف رو با طرح کسب وکار تدوین شده ترکیب کنین

درحالی که به طور مشخص واحد بازاریابی در هر سازمانی یه واحد خیلی با اهمیته، اما باید توجه داشت که این ویژگی تنها مختص این واحد سازمانی نیس. دیگه واحدها هم مثل منابع انسانی، مالی و زنجیره تأمین هم در شکل دادن به یه چشم انداز به درد بخور هستن. پس لازمه که طرح های بازاریابی در هماهنگی کامل با برنامه های دیگه واحدها و بخش ها تنظیم شن. به عنوان مثال، تو یه طرح بازاریابی همیشه اندازه بودجه ای که می تونه به اون بدن در نظر گرفته شه که در این رابطه باید از واحد مالی استعلام شه و به تنهایی و جداگونه از اعداد در این طرح استفاده نکرد.

۳- به شدت فروش خود رو زیر نظر داشته باشین

درحالی که بخش فروش و بازاریابی ازنظر آکادمیک ازجمله علومی هستن که در کنار هم در نظر گرفته شده و باهم تدریس می شن، در بحث اجرا این دو بخش به طور کاملً جدا از همدیگه در نظر گرفته می شن. اهداف بازاریابی و فروش باید دست در دست هم پیش برن و به منظور تعریف اهداف بازاریابی این موضوع درواقع به هیچ وجه قابل گفتگو و اغماض نیس. خیلی از مواقع دیده می شه که اهداف تعیین شده واسه بازاریابی در مقام توجیه واسه واحد فروش، غیرممکن تلقی می شن. در یه همچین موقعیتی ازآنجایی که هیچ برگشت سرمایه به شکل فروش محصول اتفاق نمی افتد، بخش کلی ای از هزینه های انجام شده بوسیله تیم بازاریابی، درواقع به سطل زباله وارد می شه.

۴- شاخص های کلیدی کارکرد رو به صورت شفاف و دقیق واسه خود تعریف کنین

تعریف کردن شاخص های کلیدی کارکرد به منظور درک چگونگی اندازه گیری تاثیر طرح ها و کمپین های بازاریابی بسیار اهمیت داره. بدون در نظر گرفتن این مورد شرکت دلخواه درواقع در حال سرازیر کردن بودجه خود در چاهی به انتها هستش که از چگونگی اندازه گیری موفقیت خود اطلاعی نداشته و نمی تونه سود یا زیانی رو به طرح های بازاریابی خود در رابطه بدونه.

۵- نشون ها و معیارهای منظمی رو واسه دریافت بازخورد مشخص کنین

قرار دادن نشون ها و معیارهای منظم واسه آزمایش پیشرفت طرح بازاریابی از مهم ترین بخش های هر طرح بازاریابیه. آزمایش در بازه های وقتی منظم به شرکت کمک می کنه تا به خوبی نقاط قوت رو شناسایی کنه و بخش هایی که نیاز به توجه بیشتر دارن رو هم به خوبی بشناسه. اگه مدیران در جلسه ای تنها پس از پایان اجرا یه طرح بازاریابی به آزمایش تاثیر اون بپردازند، دیگه دیر شده. اصلاح منظم و زمان بندی شده در این مورد بسیار اهمیت داره.

موارد ذکرشده در بالا همه و همه تنها موارد اصلی و پایه ایه که در زمان تدوین یه طرح بازاریابی واسه یه سازمان باید مورد توجه داشته باشیم. البته موارد دیگری هم مطمئناً هست که می تونه موردبررسی قرار بگیره، اما این نکات از مهم ترین هایی هستن که پس از به نتیجه رسیدن یا اتفاقاً نرسیدن طرح بازاریابی، نتیجه رو بیشتر از هر چیز مدیون اون ها خواهید دونست.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

آی بازاریابی بازاریابی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *