همه می دانیم ستارگان سینما چه مرد چه زن یه تیم کامل مشاور، مربی تغذیه و بدنسازی دارن و برخلاف کلی مردم در خونه خودشون مجهزترین امکانات ورزشی رو در اختیار دارن ولی با این حال همیشه این فکر تو ذهن هست که اون ها چه می خورند و چیجوری ورزش می کنن که می تونن حتی در سنین میانسالی هم تناسب اندام خود رو حفظ کنن؟ واقعیت اینه که هر چقدر هم امکانات سخت افزاری واسه ورزش و تناسب اندام در اختیار یه نفر باشه تا خودش اراده کافی نداشته باشه و اصطلاحا خودش نخواد موفق نمیشه. ستاره های سینما به رغم تموم چیزی که گفته شد واسه رسیدن به اندامی متناسب و ورزیده باید ساعات متمادی در روز ورزش کرده و از یه رژیم غذایی بسیار سفت و سخت پیروی کنن اما این همه ماجرا نیس. اون چیزی که روی پرده سینما می بینیم بعضی وقتا با واقعیت زندگی ستارگان سینما فرق داره؛ خیلی از ستارگان مطرح سینما واسه آماده سازی خود واسه اجرای یه نقش، تمرینات ورزشی و رژیم غذایی خیلی سخت تری رو تجربه می کنن و بعد از پایان فیلمبرداری بعضی وقتا خسته از اون همه ورزش سخت و قوانین سخت غذایی خیلی زود دچار اضافه وزن می شن اما در همین فاصله س که بازی در نقش جدید پیشنهاد می شه و بازیگر محترم حالا باید به همون سرعت دوباره تناسب اندام از دست رفته خود رو بازیابد. سوالی که پیش میاد اینه که چیجوری می توان به سرعت بر مشکل اضافه وزن غلبه کرد و تناسب قبلی رو به دست آورد بدون این که سلامت کلی بدن دچار آسیب شه. اینجا می بینیم که تعدادی از بزرگ ترین ستارگان سینما چیجوری به این مهم رسیدن. شاید در برنامه های اون ها نکته های جالبی پیدا کنین.


برنامه غذایی ناتالی پورتمن واسه فیلم قوی مشکی

یه رژیم عالی با تاثیرگذاری سریع، اما…

حالا از هویج و ماهی حالم بهم می خورد

ناتالی پورتمن یکی از بازیگران مطرح سینماست که از ۱۳ سالگی و با بازی در فیلم لئون/حرفه ای نام خود رو به عنوان بازیگری مستعد بر سر زبون انداخت. این بازیگر ۳۰ساله سال قبل به خاطر بازی نورانی در فیلم قوی مشکی، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. اون در این فیلم واسه افزایش آمادگی بدنی خود مجبور بود چندماه قبل از شروع فیلمبرداری تمرینات سختی رو پشت سر بزاره. اون از ۶ ماه قبل از فیلمبرداری روزانه ۵ ساعت شنا تمرین می کرد. پورتمن به خوبی تونست از پس این برنامه تمرینی خیلی سخت بربیاد. نکته بعدی رژیم غذایی پورتمن اینه که اون یه گیاهخواره اما به خاطر بازی در این فیلم مجبور شد برنامه غذایی خود رو عوض کنه. واسه پورتمن یه برنامه غذایی پر از ماهی، مغز، هویج و سوشی درنظر گرفته شد. اون مجبور بود همیشه بادام، هویج، سالاد و ماهی سالمون بخوره. به خاطر همین برنامه غذایی و تمرینی اون ۹کیلو وزن کم کرد که با در نظر گرفتن قد نه خیلی بلند پورتمن می تونست واسه اون حتی خطرناک باشه. با این حال طبق یه برنامه دقیق غذایی و ورزشی اون آمادگی بدنی لازم واسه اجرای نقش در فیلم رو به دست آورد. خودش گفته بود بعد از پایان فیلمبرداری از هر چی هویج و ماهی بود حالم بهم می خورد!


 

تئوری قوی مشکی

 در این رژیم غذایی پروسه کاهش وزن با یه برنامه فیتنس سنگین ترکیب می شه که نتیجه اون کاهش وزن روشن تو یه مقطع یکی، دو هفته ایه.

دستور غذا: پورتمن واسه صبحونه یه تیکه نون تست با پنیر کم چرب می خورد که بعضی روزا یه نصفه گریپ فروت یا یه مشت هویج خرد شده هم به اون اضافه می شد. نوشیدنی غالب اون آب همراه با چند قطره آبلیموی تازه بود. اگه هم قبل از تمرین به انرژی بیشتری نیاز داشت یه اسموتی بلوبری یا انبه اون رو تامین می کرد. ناهار اون سالاد ماهی تن همراه با یه تیکه هویج بود. به عنوان میان وعده هم بادام و هویج می خورد. شام اون هم از یه تیکه سالمون کبابی و مقدار زیادی کاهو و آب لیمو ترش تشکیل می شد. بعضی وقتا سوپ کلم هم به این برنامه اضافه می شد.

نتیجه: تا وقتی که بتونین این رژیم غذایی رو ادامه بدین در عرض ۲ هفته حدود ۵ کیلو وزن کم می کنین. اگه بخواین این رژیم رو ادامه بدین می تونید مرغ، شکل های جور واجور سوپ و اسموتی رو هم به اون اضافه کنین.


 

فقط واسه کوتاه مدت

دکتر لیلا بروک، متخصص تغذیه در دانشگاه آریزونا می گوید:«اگه می خواهید واسه مناسبت خاصی وزن کم کنین این رژیم غذایی به مدت یه هفته واسه شما عالیه اما هر چقدر بیشتر بخواین اون رو ادامه بدین بیشتر در خطر کمبود مواد غذایی قرار میگیرین. علاوه بر این طبیعت این رژیم غذایی اندازه سوخت وساز بدن شما رو به شدت کند می کنه. این برنامه غذایی اصلا متعادل نیس و کربوهیدرات، آهن، کلسیم و چربی اون کافی نیس. پیروی طولانی مدت از این برنامه غذایی باعث مشکل تغذیه ای می شه. دکتر شارلین جیوانلی، متخصص تغذیه دانشگاه نیویورک هم می گوید:«انرژی این برنامه غذایی بسیار کمه و گلوکز کافی به بدن نمی رساند؛ چیزی که واسه هر برنامه ورزشی حیاتیه.»


 

چند پیشنهاد درباره این رژیم غذایی

 

  •  تا می تونید ماهی بخورین. محتوای بالای امگا۳ باعث کاهش التهاب و کاهش خطر دچار شدن به مریضی های طولانی می شه.
  •   میان وعده فراموش نشه؛ میوه های تازه، شکل های جور واجور مغزها و سبزی ها گزینه های مناسبی هستن.


برنامه غذایی آنجلینا جولی واسه فیلم سالت

وزن کم کنین و بدن آماده ای پیدا کنین

تک غذایی ممنوع

آنجلینا جولی بدون دودلی در کنار همسرش براد پیت محبوب ترین زوج سینمایی دنیا حساب می شن. جولی یکی از محبوب ترین و پول سازترین بازیگران حال حاضر سینماست که سال قبل ۲ فیلم پرفروش «توریست» و «سالت» رو اکران کرد. با این حال خیلی از علاقه مندان سینما نمی دانند جولی برنده جایزه اسکار هم بوده. اون در سال ۱۹۹۹ به خاطر بازی در فیلم «دختر از هم گسیخته» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش دوم زن رو از اون خود کرد. در عرض چند سال گذشته آنجلینا جولی نسبت به سال های قبل از اون به شکل واضحی لاغرتر شده که کلی اون به دلیل رعایت برنامه غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایینه. این برنامه غذایی بوسیله سایمون کرین، مشاور تغذیه و بدنسازی اون جفت و جور شده. نکته باحال در مورد آنجلینا جولی این که اون برخلاف خیلی از ستارگان سینما گوشت قرمز می خورد و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وقتی که در منزل حضور داره خودش واسه اعضای خانواه پرجمعیتش غذا می پزد. خود اون گفته که علاقه زیادی به گوشت قرمز داره. اون قبل از این گیاهخوار بوده اما به گفته خودش چندبار به دلیل نرسیدن مواد غذایی کافی به بدنش به شدت مریض شده بود.


تئوری سالت

تئوری: آنجلینا جولی واسه بازی در فیلم مهیج «سالت» مجبور بود ۲ روز در هفته تمرینات رزمی و بدنسازی سنگینی رو پشت سر بزاره که جلسات بدنسازی بیشتر باید با وزنه کار می کرد. اون واسه صبحونه معمولا املت می خورد. بعد ۲ یا ۳ میان وعده سبک و بعد هم استیک یا سالمون کبابی شام اون رو تشکیل می داد. خود اون گفته موقع انجام این تمرینات انرژی زیادی داشته چون معمولا به خاطر مشغله زیاد خانوادگی فرصت نمی کنه سر وقت غذا بخوره.

دستور غذا: در این برنامه غذایی، صبحونه از یه گریپ فروت همراه یه قاشق عسل یا یه کاسه برشتوک از غلات خالص همراه با مقدار زیادی بلوبری یا تخم مرغ پخته یا املت تشکیل شده. آنجلینا جولی بعضی وقتا واسه شام یه املت شامل قارچ، فلفل دلمه ای و بعضی وقتا میگو واسه خونواده پرجمعیتش درست می کنه. طبق برنامه مشاور تغذیه، جولی به جای ناهار چند وعده میان وعده سبک می خورد مثل مقدار کمی سالاد ماهی تن، یه تیکه کوچیک ماهی بخارپز یا مقداری برشتوک و هویج که بین ساعات ۱۲ تا ۴ بعدظهر مصرف می شدن. شام که همیشه قبل از ساعت ۷ خورده می شد شامل یه استیک ۲۰۰ گرمی با سبزی های خام یا سالمون کبابی همراه با کاهو و فلفل بود.

نتیجه: اگه این برنامه غذایی با یه برنامه ورزشی منظم همراه شه نتیجه فوق العاده ای دربردارد. این برنامه ورزشی مانند ورزش های رزمی، دویدن، پیلاتس یا آیروبیک ۳ یا ۴ جلسه در هفته اثرات زیادی به دنبال داره. پیش بینی مقدار کاهش وزن سخته اما در عرض ۲ هفته انتظار می رود شما ۵/۱ تا ۵/۲ کیلو وزن کم کنین.


پیشنهاد متخصص

 دکتر بروک می گوید:«مصرف تنها یه گروه از مواد غذایی کار درستی نیس. وقتی گروه های غذایی حذف شن اون وقت احتمال کمبودهای تغذیه ای بیشتر می شه. علاوه بر این، خوردن مقدار زیادی پروتئین و نرسیدن مقدار کافی کربوهیدرات به بدن با کم شدن مقدار فیبر دریافتی ممکنه شما رو به خوردن چربی های اشباع تشویق کنه. بعضی از این ترکیبات غذایی مثل گریپ فروت و عسل یا تخم مرغ پخته خیلی متعادل نیستن. یه غذای ایده آل باید ترکیب متعادلی از کربوهیدرات، میوه، سبزی، پروتئین و مقدار کنترل شده ای چربی های غیراشباع باشه.» برنامه غذایی جولی بر مبنای وعده های کوچیک و پشت سر هم غذایی تنظیم شده که روش مناسبی واسه کنترل اشتها و انرژیه اما در این حالت احتمال کاهش انرژی دریافتی هم هست، چون به احتمال زیاد آنجلینا جولی از این برنامه غذایی کمتر از ۱۲۵۰ کالری دریافت می کنه.


برنامه غذایی گوئینت پالترو

سم زدایی بی فایده؟

«گوئینت پالترو» یکی از ستاره های نیمه دوم دهه ۹۰ سینما حساب می شد و در سال ۱۹۹۸ به دلیل بازی در فیلم «شکسپیر عاشق» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. بعد از این که دومین بچه این هنرمند در سال ۲۰۰۶ به دنیا اومد، پالترو واسه کاهش وزن به وجود اومده بوسیله بارداری سراغ «تریسی اندرسون» مشاور تغذیه و بدنسازی رفت تا با کمک اون بتونه ۱۴ کیلو اضافه وزن خود رو کم کنه. در عین حال اون از اندرسون و چند کارشناس تغذیه دیگه خواست یه برنامه غذایی سم زدایی بر مبنای آنتی اکسیدان ها واسه اون طراحی کنن. نتیجه این تمرینات و برنامه غذایی برگشت موفقیت آمیز اون در سال ۲۰۰۸ با فیلم پرفروش «ایرن من» بود. موفقیتی که از اون به بعد موندگاری داشته. پالترو جدا از موفقیت در میدون بازیگری در مورد آشپزی هم چهره شناخته شده ایه و به تازگی یه کتاب آشپزی هم روونه بازار کرده.


تئوری: در این برنامه غذایی شما به مدت یه هفته از یه برنامه سالم و سفت و سخت پیروی می کنین. در این مدت شکل های جور واجور و اقسام آنتی اکسیدان ها به واسطه مواد غذایی مثل بلوبری، سالمون و چای سبز به بدن می رسد تا بدن سم زدایی شده و دستگاه گوارش بتونه با کارایی بهتری فعالیت کنه.

دستور غذا: روز شما با نوشیدن آب لیموشیرین یه ساعت قبل از صبحونه و به دنبال اون چای سبز شروع می شه. صبحونه یه اسموتیه(بلوبری و بادام یا تمشک و شیربرنج). ناهار یه هویج با زنجبیل، مرغ تریاکی و سبزی های پخته و اسموتیه. شام چیزیه که اراده شما رو به رقابت می کشد.پالترو واسه شام بروکلی و سوپ سبزی ها رو پیشنهاد می کنه. به جای بروکلی می تونید ترکیبی از خیار و آووکادو یا گوجه فرنگی و ریحان رو امتحان کنین. یه یا ۲بار در هفته هم می تونید به عنوان شام استیک سالمون بخورین. تا می تونید آب و چای سبز بخورین.

نتیجه: این برنامه چیزی مثل شوک درمانیه. با حذف سموم شرایط شیمیایی بدن شما به شکل زیادی بهبود پیدا می کنه. این برنامه باید بیشترین حد ۲ هفته ادامه داشته باشه. در عرض ۲ هفته شما شاید چیزی حدود ۳ تا ۵ کیلو وزن کم می کنین به شرطی که در هفته ۴ یا ۵ ساعت هم ورزش کنین.

مطالب باحال روز

دسته‌ها: علمی-آموزشی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *