نگاهی به مسیر یاب دال؛ تلاشی ناکافی برای ساخت یک مسیریاب ایرانی

در بحبوحهای فیلترینگ ویز و جنجالای بر سر اون در فضای مجازی به سر می بردیم که سر و کله یه حریف وطنی واسه اون پیدا شد؛ مسیریابی به نام «دال» که با نام جانشین ویز به استورهای ایرونی پای گذاشت و رسانه ها هم با آب و تاب فراوون خبر انتشارش رو منتشر کردن.

مسیریاب دال الان واسه پلتفرم اندروید منتشر شده و طبق توصیفی که خیلی از رسانه ها واسه اون به عمل آورده ان، با قابلیتایی مشابه می تونه جایگزینی واسه ویز حساب شه. در این مطلب به بررسی همین قابلیتا پراختیم تا ببینیم زمانش شده که ویز رو به نفع نمونه بومی اش کنار بذاریم؟

می تونیم روی دال واسه مسیریابی روزمره در جاده های پر ترافیک و شلوغ حساب باز کنیم؟ تا آخر با ما همراه باشین.

رابط کاربری دال به روشنی از ویز تقلید شده، اما از نقشه گوگل استفاده می کنه.

مسیریاب دال همون کاری رو براتون انجام میده که ویز انجام می داد، البته با یه سری تفاوتا. این مسیریاب ایرونی بر خلاف ویز بر مبنای نقشه گوگل کار می کنه و می تونه از همین روش وضعیت لحظه ای ترافیک رو براتون به نمایش بزاره. بسته به ترافیک هم ممکنه مسیرهای مختلفی واسه رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد شن.

درست به سبک و راه و روش ویز، در مسیریاب دال هم می تونین آدرسای محبوب تون رو روی نقشه ذخیره کنین تا با یه کلیک قادر به مسیریابی به طرف اونا باشین؛ اما با این مزیت که در دال به راهنمای صوتی به زبون فارسی هم دسترسی دارین.

دال واسه اینکه موقع رانندگی احتیاجی به بررسی نمایشگر موبایل نداشته باشین، خوب و با راهنماییای فارسی تغییر راه رو به اطلاع تون میرسونه. واسه این گزینه هم دو صدای مرد و زن در نظر گرفته شده که می تونین هر کدوم رو به دلخواه انتخاب کنین و این مزیتیه که حتی ویز هم به طور پیش فرض اونو نداره.

در مورد رابط کاربری، سازندگان مسیریاب دال ویز رو الگوی خود قرار دادن تا کاربران بتونن به سرعت و بدون نیاز به آموزش، به محیط اون عادت کنن. اما مشکل اینجاس که این الگوبرداری به طور روشن به سمت کپی ورداری مایل شده، طوری که ثانیه اول ورود به اپلیکیشن متوجه رابط کاربری کلون شده اش از ویز میشین. آیکنا، منوها، رنگ رابط کاربری و المانای ریز و بزرگ دیگه همه بدون تغییر و نشانی از خلاقیت، مستقیما از ویز تقلید شدن.

انتخاب مسیرهای جور واجور و تخمین زمان رسیدن جزو قابلیتای خوب مسیریاب دال هستن. البته اپلیکیشن هنگام افزایش یهویی ترافیک، واسه تغییر راه پیشنهادی کارکرد ضعیفی رو به نمایش میذاره.

نیاز به گفتن نیس که تقلید مستقیم و خالی از خلاقیت هیچ وقت نمی تونه راه حل خوبی واسه جانشین شدن با یه اپلیکیشن خارجی باشه، هر چند که تقلید از ظاهر و رابط کاربری ویز تنها ایراد مسیریاب دال نیس. دال در مسیریابی هم هنوز با مشکلات زیادی درگیره.

ویز ایرونی هنوز در مسیریابی با نقصایی روبروست که همه به تکمیل نبودن اطلاعات نقشه اون بر می گردن. مثلا با اینکه بیشتر تخمینای اپ در مورد زمان رسیدن به مقصد درست هستن و سرعت لحظه ای هم با دقت خوبی به نمایش در میاد، اما بعضی وقتا به خاطر پیشنهادات غلط اپلیکیشن ممکنه وارد راه اشتباه بشوید.

مسیریاب دال بعضی وقتا در تشخیص مسیرهای یه طرفه یا ورود ممنوع دچار اشتباه شده و اونا رو به شما پیشنهاد می کنه. این موضوع وقتی بدتر می شه که واسه اصلاح اشتباه و تعیین مقصد جدید، ممکنه با پیغام خطا یا فریز شدن اپلیکیشن هم مواجه بشوید که شاید شما رو مجبور کنه تا دوباره به ویز برگردین.

اما مشکل بعدی که اونم در مسیریابی اشتباه با دال خنثی نیس، به سرعت رفرش پایین فلشای راهنمایی برمیگرده. بر خلاف ویز که فلش راهنمایی اون به نرمی و در لحظه تغییر جهت میده، فلش مسیریابی دال نسبت به تغییر جهت کنه عمل می کنه.

یه نمای مقایسه ای بین ویز و دال. بر خلاف ویز، در مسیریاب دال (تصویر سمت راست) هیچ نشونه ای از ورود ممنوع بودن خیابون مشاهده نمی کنین.

شاید همین هم باعث شه که پیچای مهم رو رد کرده و دیرتر به مقصدتان برسین. البته اینجا راهنمای صوتی اپلیکیشن به کمک تون اومده و می تونه تا حدی جلوی اشتباه تون رو بگیره، اما نکته مهم اینجاس که راهنمایی روی نقشه باید بسیار دقیق تر از راهنمای صوتی باشه و متأسفانه این موضوعیه که در مسیریاب دال نمی بینیم.

نکته بعد این که بعضی از بهترین خصوصیات ویز از جمله نمایش دوربینای پلیس و تصادفات جاده ای هم در مسیریاب دال دیده نمی شه، و گزینه ای واسه ارائه گزارشات مردمی واسه تکمیل نقشه هم در اون وجود نداره؛ خصوصیاتی که می تونستن اونو به مسیریاب قابل اعتماد تر و دقیق تری تبدیل کنن.

با تموم این صحبتا، در آخر و واسه جمع بندی باید بگیم که شاید ارتقای سرعت بارگذاری و به کار گیری جمع سپاری واسه تکمیل اطلاعات بتونن در آینده از مسیریاب دال اپلیکیشن بهتری بسازن، اما در شرایط فعلی کارکرد اپ واسه دادن لقب «ویز ایرونی» به اون اصلا خوب نیس.

مسیریاب دال هنوز واسه رقابت با ویز به بلوغ کافی نرسیده، پس مقایسه اون با ویز در شرایط فعلی نه فقط اشتباهه بلکه در آخر به ضرر پیشرفت دهندگان اون تموم می شه. با امید به اینکه با برطرف شدن مشکلات فعلی و افزایش دقت در مسیریابی، در به روزرسانیای بعدی کارکرد بهتری رو از این مسیریاب ایرونی تماشاگر باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *