هوش مصنوعی گوگل اول به مصاف یک گیمر حرفه ای می رود و سپس سرطان

گوگل بهترین بازیکن یکی از سخت ترین بازیای جهان رو به مقابله طلبیده س تا نشون بده هوش مصنوعی که در حال پیشرفت اون بوده، پیشرفته ترین و نزدیک ترین الگوریتم به هوش آدم در جهان است.

دمیس هاسابیس، مدیرعامل Google DeepMind و خالق بازی Theme Park که خودش قدیمً قهرمون شطرنج هم بوده، اعلام کرده رقابت تاریخی بین لی سدول، بازیکن حرفه ای بازی Go، و الگوریتم AlphaGo شامل پنج مسابقه سرنوشت ساز میشه.

Go بازی تقریباً ساده ای انگار از مهرهای مشکی و سفید تشکیل شده. از این مهرها واسه تصرف بخشایی از صفحه بازی و به اسارت گرفتن نیروای بازیکن مقابل از راه محاصره استفاده می شه. اما دست بازیکن در حرکت دادن این مهرها تقریباً به طور کامل بازه که این؛ پیش بینی چگونگی پیروز شدن بر حریف رو واسه رایانه سخت می کنه.

AlphaGo سال گذشته طی مسابقاتی پنهونی، قهرمون اروپا رو پنج بر صفر شکست داد. میشه امید داشت این دور از مسابقات نشون بده این الگوریتم، که جستجوی درختی، شبکه های عصبی، تقویت مثبت و طراحی دراز مدت رو با هم در می آمیزد، روز به روز در حال سخت تر شدنه.

هاسابیس در این باره میگه «آلفاگو در هر چالشی که به اون محول شده پیروز شده. ما تا اونو در مقابل کسی مثل لی سدول قرار ندیم نمی دونیم توان حقیقی اون چقدره».

این مسابقات در روزای نهم، دهم، دوازدهم، سیزدهم و پانزدهم مارس به طور زنده از هتل چهار فصل سئول روی کانال یوتوب DeepMind پخش می شه و انتظار میره هر مسابقه بین ۴ تا ۵ ساعت طول بکشه.

حرکات انتخاب شده به وسیله آلفاگو از راه یه نمایشگر نشون داده می شن و برنامه نویس ارشد این الگوریتم، براساس اون مهرها رو روی صفحه جابجا می کنه.

سدول گفته فکر میکنه این الگوریتم رایانه ای در سطح دان ۳ بازی می کنه، سطحی که از دید مهارت حرفه ای، از دان ۹ اون پایین تر هستش.

واسه برنده این مسابقه هم جایزه ای ۱ میلیون دلاری در نظر گرفته شده که اگه آلفاگو پیروز میدون باشه، گوگل مبلغ یاد شده رو به خیریه های علمی و آموزشی اهدا می کنه.

هاسابیس در این باره گفته «چه در این مسابقه ببریم و چه بازنده اون باشیم، هدفمون اینه که به عنوان دیپ مایند گوگل، سامانه های هوشمند تری بسازیم که بتونن به ما کمک کنن. بازیایی مثل این، سنگ آزمایش خوبی واسه آزمودن الگوریتمای هوش مصنوعی بودن. اما هدف ما در آخر به کار بستن این روش ها واسه حل مشکلات جهانیه».

اون میگه این الگوریتم چندمنظوره در کوتاه مدت باعث به وجود اومدن ابزارایی مثل دستیارای هوشمندتر واسه موبایل می شه. اون در ادامه توضیح میده «اما در درازمدت در حل بعضی از سخت ترین مشکلات جامعه به محققان کمک می کنه؛ از مدلسازی آب و هوا گرفته تا موشکافی شرایط بهداشت و بیماریا».

هاسابیس قبل از این تلاشای دیپ مایند رو به «برنامه آپولوی قرن بیست و یکم» تشبیه کرده بود. اما تلاشای گوگل با هیچ نگاه با دقت رسمی مواجه نمی شه. کسائی که نگران قدرت بالقوه هوش مصنوعی هستن این موضوع رو نیازمند دقت بیشتر می دونن.

با این حال هاسابیس در سخنرانیای طرفداری از امنیت هوش مصنوعی همیشه صدایی رسا بوده و نامه ای سرگشاده رو امضا کرده که در اون معتقد شده از این فناوری فقط واسه مقاصد خیرخواهانه استفاده می شه. این شرکت نمی خواد کدای نوشته شده واسه برنامه هاش رو منتشر کنه. این در حالیه که درخواست واسه به کار گیری فناوری اون فقط واسه مقاصد نظامی سر به فلک میکشه.

گوگل، شرکت دیپ مایند رو با ۵۰ کارمند در سال ۲۰۱۴ خرید. اون طور که گزارشا نشون می داد مبلغ این قرارداد ۶۲۵ میلیون دلار بوده. تعداد کارمندان این شرکت حالا از ۲۰۰ نفر با ۴۵ میلت جور واجور هم گذشته س.

هاسابیس در گفتگو با TNW تأیید کرده دیپ مایند اواخر این هفته در مورد اولین استفاده این الگوریتم در دنیای واقعی، اطلاع رسانی می کنه. انگار استفاده ای که اون از اون حرف می زنه در بخش بهداشت و درمان میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *