۸+۱ نکته که پیش از بازی کردن Super Mario Odyssey باید بدانید

از ۳۰ سال پیش تا حالا، نام ایتالیایی «ماریو» ورد زبون طرفداران بازیای ویدیویی بوده. ۳۰ سال، زمان زیادیه؛ شاید خیلی از شما که در حال خوندن این مطلب هستین، تا اون زمان وجود خارجی نداشتید. (این موضوع واسه نویسنده این متن هم صدق می کنه!)

ماریو هنوز هست و هر بار استانداردهای جدیدی رو در سبک خود به وجود می آورد. ۳۰ سال این قانون بوده؛ هر چقدر هم ماریو و نینتندو رو مسخره کنیم به نتیجه نمی رسیم. به هر حال، باید از نینتندو به خاطر هنرش در زنده نگه داشتن اجناس خود تشکر کرد.

خیلی از بازیا به خاطر تغییر یهویی در ساختار تموم اونا نابود می شن، چون سازندگان هیچ ایده ای واسه ادامه بازی پیدا نمی کنن. وقتی که همه بازیا به سمت سه بعدی شدن رفته بودن، ماریو می تونست پایان یابد. سوپر ماریو ۶۴، نشون داد ماریو به زودی از یادها نمیره؛ نه فقط بازی سه بعدی شده بود بلکه استانداردهای جدیدی در سبک پلتفرمر ساخت.

ماریو با لباس جدید، یار جدید، در دنیایی به طور کاملً جدید.

نمره های فضایی مثل ۹۷ یا ۹۵ در سایت متاکریتیک، واسه خیلی از سازندگان آرزوه اما واسه نینتندو و ماریو یه جور هدف هستش. هر عنوانی که از سری سوپر ماریو منتشر می شه، باید عدد ۹ چه به تنهایی، چه در کنار صفر، یا چه کنار اعشار در نمره ها دیده شه. اصلاً این موضوع یه دست کم هستش.

بعد از معرفی بازی سوپر ماریو ادیسه واسه کنسول محبوب نینتندو سوییچ، به طور کاملً مشخص بود که با یه اثر سیستم سلر (محتوایی که منتهی به فروش بسیار زیاد یه محصول می شه) طرف هستیم که باز می خواد استانداردها رو جا به جا کنه. شاید خیلی از شما این موضوع رو متوجه نشید، اما آدمایی که سری بازی سوپر ماریو گلکسی یا سوپر ماریو ورلد رو تجربه کردن با جادوی این سری آشنا هستن.

در این متن چند نکته مهم درباره بازی لیست شده تا با تغییراتی که در جدیدترین نسخه سوپرماریو ادیسه اتفاق افتاده آشنا شید. با سایت ما همراه باشین.

دنیایی که واسه ماریو نیس

اولین چیزی که بازیکنان با دیدن تریلرهای بازی سوپر ماریو ادیسه فهمیدن، گشت و گذار در محیط شهری بود؛ چیزی که قبل از اون هیچ وقت در بازیای سوپر ماریو دیده نمی شد.

انگار قضیه دزدیدن پرنسس پیچ جدی تر شده و باوزر می خواد با پرنسس پیچ ازدواج کنه؛ مسئله ای که ماریو اصلاً از اون راضی نیس. واسه نجات دادن پرنسس پیچ از دست باوزر ماریو مجبور وارد شهر «نیو دانک سیتی»، برابر شهر نیویورک، شه.

چهره فانتزی ماریو در کنار آدمای واقع گرایانه و شهر خشک نیو دانک سیتی، اختلاف جالبی بوجود میاره که در مرحله اول  خیلی به دل نمی شینه، اما کم کم با اتمسفر جدید بازی خو میگیرین.

تعداد دنیاهای بازی محدود به شهر نیو دانک سیتی نیس و ماریو واسه نجات پرنسس پیچ باید به دنیای میوه ها، جنگلای طبیعی و واقع گرایانه، صحراهای یخی، محیطای برفی و حتی سرزمین کلاه ها سفر کنه تا به هدف خود برسه. حالا ماریو دقیقاً به چه هدفی باید به سرزمین کلاه ها سفر کنه؟

عضو جدید خونواده سوپر ماریو؛ به «کپی» خوش اومد بگید

انگار یکی از شهروندان سرزمین کلاه ها هم با باوزر دشمنی شخصی داره. کپی که می بینه با ماریو هدف مشترک داره، با اون همسفر می شه. کپی قابلیتای بسیاری در اختیار ماریو میذاره.

ماریو در سرزمین کلاه ها؛ در این صحنه فعلاً کپی با کلاه ماریو ترکیب نشده.

در تریلر دیده شد که ماریو با پرتاب کلاهش، از کپی به عنوان یه پلتفرم موقت استفاده کرده و با پرش روی اون، می تونه بیشتر بپرد. کپی می تونه نقش یه اسلحه رو واسه ماریو هم اجرا کنه؛ کافیه کلاه رو پرت کرده و دشمنان دور و بر خود رو نابود کنین.

اما همه این موارد واسه بازیکن دست گرمیه. کپی می تونه همه چیز رو به «تصرف» خود در بیاره؛ المانی که شاید جزو بزرگ ترین تغییر در سری سوپرماریو به حساب آید و به گیم پلی تکونی اساسی دهد.

با کپی همه چیز رو کنترل کنین؛ دشمنان، اشیا، شخصیتای بازی

کلاهتان رو به سمت گومباهای بیریخت و مثلثی در بیارین، گومبا میشین. لاک پشتای چکش پرتاب کن (و اعصاب خورد کن) سری سوپرماریو رو یادتونه؟ وقت انتقام شده؛ لاک پشت رو به کنترل بگیرین و چکش رو به هر که می خواین پرتاب کنین.

این مسئله فقط به تصرف گرفتن دشمنان نمی رسه؛ شما می تونین خیلی از اشیا رو کنترل کنین. اون موشکای اخمو مشکی رنگ، حالا دیگه یه مانع نیس. به تصرفش بگیرین و مثل یه موشک به تموم قسمتای بازی دسترسی پیدا کنین. در تریلر دیده شده که یه دایناسور بزرگ رو هدایت می کنین؛ دیگه چه از این بهتر؟

گومبای سیبیلو

در بازی Game Over وجود نداره

سازندگان با جسارت تموم این موضوع رو با مخاطبان گفتن؛ تنها ۱۰ سکه ناقابل بعد از هر مرگتون کم می شه. اما به چه دلیل؟ اول از همه باید به یه سری نکات اشاره کرد و در آخر به این سوال جواب داده می شه.

کلاه بزرگی که با سوخت هلال ماه به پرواز در میاد

در سوپر ماریو ادیسه، تنها هدف شما پر کردن سوخت «ادیسه» است تا بتونین به باوزر برسین. ادیسه همون وسیله نقلیه بالون مانند بازیه که با اون می تونین به سرزمینای جور واجور سفر کنین. ادیسه مثل خونه شماس؛ و شمام خونه به دوش!

ادیسه با سوخت «Power Moon» به حرکت در میاد که شباهت زیادی به هلال ماه داره. این هلال ماه ها که جانشین ستاره های نسخه قبلی شدن، به ظاهر هیچ فرقی ندارن اما فلسفه ستاره با هلال ماه به طور کاملً فرق داره.

در نسخه های قبلی سوپر ماریو وارد هر دنیایی می شدید، باید یه سری ستاره های خاص رو جمع آوری کنین تا به هدف برسین. بقیه ستاره ها فقط واسه تنوع به گیم پلی و باز شدن مکانای جدید جمع آوری می شدن.

در سوپر ماریو ادیسه هدف فقط جمع آوری Power Moonه. وارد هر دنیایی که میشین، این هلال ماه های بامزه در سرتاسر مکان بازی پخش شدن و شما می تونین به تعداد لازم خود اونا رو جمع آوری کنین.

بگردین، به محیط دقت کنین، غرق در دنیای بازی شید

سازندگان گفتن که هدف ما از حذف کردن Game Over و کمتر کردن رقابت بازی، دقیق شدن و فوکوس کردن روی بخش گشت و گذار کردن در بازیه. اونا میخوان که ما غرق دنیای بازی شیم و روی پیدا کردن Power Moonا تمرکز کنیم.

می تونین سوپر ماریو ادیسه رو به صورت دو نفره تجربه کنین. یکی ماریو و دیگری کپی رو به کنترل خود در می آورد. تا جای ممکن هم مساوات در انجام کارا و کنترل دوربین هم رعایت می شه.

خیلی از این هلال ماه ها در مکانای بسیار مخفی و رقابت برانگیز قرار داره که حتی پیدا کردن راه دسترسی به اونا هم سخته. اونا میخوان که دقت بازیکن به محیط چند برابر شه و واسه پیدا کردن Power Moonا حواسشون به تموم المانای محیطی بازی باشه. مطمئناً این کار به افزایش عمق گیم پلی بازی و جذابیتش کمک بسیاری می کنه.

سکه رو با لباسای کاربردی جانشین کنین

یه سری مغازه در جای جای بازی هست که می تونین با صرف مقداری سکه، آیتمای مختلفی بخرین. مهم ترین اون لباسای جور واجور ماریوه که بعضی از اونا با محیط دنیای بازی همخوانی داره و بعضیا هم المانای جدیدی به گیم پلی بازی اضافه می کنه. حتی واسه کپی هم می تونین لباس بخرین و دکوراسیون ادیسه دوست داشتنی رو عوض کنین.

علاوه بر سکه های معمولی، یه سری سکه در هر دنیا پخش شده که فقط در همون دنیا کاربرد داره و نمیشه در مکانای دیگه استفاده کرد. هنوز دقیق مشخص نشده که این سکه ها به چه دردی می خورن اما مطمئناً با به کار گیری اونا باید یه سری آیتمای مخصوص همون دنیا براتون قابل خرید باشه.

مراحل دو بعدی درون یه بازی سه بعدی؛ بهتر از این نمی شد.

سرگرمی خالص چیه؟ نهمین نکته ای که واسه همه سوپرماریوا صدق می کنه

خیلی جدی میشه گفت سری سوپر ماریو یه سرگرمی «خالص» است؛ خالص ترین نوع تجربه یه بازی ویدیویی و درک کامل معنی «سرگرمی»، وابسته به بازی کردن عناوین سوپر ماریو خلاصه می شه.

توضیح اون به صورت متنی واسه کسی که تا حالا کنسولای نینتندو رو نداشته و سری سوپرماریو رو تجربه نکرده کار آسونی نیس، اما نویسنده از این تریبون تلاش می کنه تا حد امکان توضیح بده.

در بازی سوپر ماریو، قابلیتای شخصیت پرش، دویدن و در آخر چرخیدن به دور خود و ضربه زدن به دشمنان خلاصه می شه. (اگه کپی از بازی سوپرماریو ادیسه رو ندیده بگیریم) مهم ترین مسئله، المانای موجود در محیط خود بازیه.

اگه ماریو مثل آدمای عادی در شهر نیو دانک سیتی بود، با اینجور صحنه ای مواجه می شدید!

هیچ ساختار مشخصی در گیم پلی بازی سوپرماریوا دیده نمی شه، در هر مرحله باید کارای جور واجور انجام بدین. بعد از هر چند ساعت انگار همه چیز تغییر کرده و تنها نقطه مشترک اونا ماریوه. تنوع فوق العاده بالای بازی مانع از خستگی بازیکن می شه.

هر وقت ناراحت شدید، احساس خستگی کردین، به خاطر یه اتفاقی کلافه شدید، به دنبال انرژی مثبت هستین، می خواین فکرتون درگیر شه و یا  نیاز به یه استراحت کوتاه مدت به درد بخور دارین، بازی کردن سری سوپرماریو راه حل اون هستش.

به لطف قابل حمل بودن کنسول سوییچ و توانایی بازی کردن اون در هر زمان و مکانی، ارزش این موضوع چند برابر می شه. بازی سوپر ماریو ادیسه، راه گذشتگان خود رو ادامه میده و مشخصه که سازندگان کارشون رو به بهترین روش انجام میدن؛ تجربه ای که منتقدان خارجی از بازی داشتن بسیار خوب بوده و سوپرماریو ادیسه رو بهترین عنوان سه بعدی سوپر ماریو می دونن.

همین موضوع بسه واسه اینکه خیالمون راحت باشه و با در نظر گرفتن المانای جدید و تغییرات انجام شده، میشه گفت سوپرماریو ادیسه از بهترینای نسل میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *