کتاب “نگاهی دوباره به تربیت اسلامی” به بررسی و تحلیل مبانی تربیت در اسلام میپردازد و در این راستا به موضوعات مختلفی میپردازد. در ادامه به تفکیک به تیترهای مورد نظر میپردازیم:
۱. توصیف انسان در قرآن
در این بخش، به ویژگیها و خصوصیات انسان از منظر قرآن کریم پرداخته میشود. قرآن انسان را موجودی باکرامت، دارای عقل و اراده، و مسئول در برابر اعمال خود معرفی میکند. همچنین، تأکید بر روح الهی که در انسان دمیده شده و ظرفیتهای بینظیر او برای رشد و تعالی، از دیگر مباحث این بخش است. انسان بهعنوان خلیفه خداوند در زمین و موجودی با استعدادهای فطری برای شناخت حقایق و تحقق کمالات انسانی توصیف میشود.
۲. مفهومشناسی در باب تربیت
این بخش به تعریف و تبیین مفهوم تربیت از دیدگاه اسلامی میپردازد. تربیت به معنای پرورش و رشد فرد در ابعاد مختلف جسمی، روحی، اخلاقی و اجتماعی است. در این راستا، تفاوتهای تربیت اسلامی با دیگر نظامهای تربیتی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. تربیت در اسلام نهتنها به رشد فردی بلکه به ارتقاء جامعه و تحقق عدالت اجتماعی نیز توجه دارد.
۳. اهداف تربیتی
در این قسمت، اهداف تربیت اسلامی بررسی میشود. این اهداف شامل پرورش انسانهایی با ایمان، اخلاقمدار، مسئولیتپذیر و فعال در جامعه است. همچنین، تربیت برای دستیابی به کمالات انسانی، تقویت روحیه همکاری و همدلی و ایجاد جامعهای سالم و پایدار نیز از اهداف مهم تربیت اسلامی به شمار میآید.
۴. مبانی، اصول و روشهای تربیتی
در این بخش، به مبانی نظری و اصولی که تربیت اسلامی بر آنها استوار است، پرداخته میشود. این مبانی شامل آموزههای دینی، فلسفههای تربیتی و تجربیات تاریخی میباشد. همچنین، روشهای تربیتی مختلفی که در تربیت اسلامی به کار میرود، مانند الگوگیری از شخصیتهای اسلامی، آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم، و استفاده از تجربیات عملی نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
۵. مراحل تربیت
این بخش به مراحل مختلف تربیت از دوران کودکی تا بزرگسالی میپردازد. تربیت در اسلام بهصورت مرحلهای و متناسب با سن و ویژگیهای فردی و اجتماعی انجام میشود. مراحل تربیت شامل آمادگی برای یادگیری، آموزشهای اولیه، تقویت مهارتهای اجتماعی و اخلاقی و در نهایت، تربیت برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و فردی است. کتاب “نگاهی دوباره به تربیت اسلامی” با بررسی این موضوعات به ارائه یک الگوی جامع و کارآمد برای تربیت اسلامی میپردازد و سعی دارد تا خوانندگان را به تأمل در مورد چالشها و فرصتهای تربیتی موجود در جامعه اسلامی دعوت کند.

