سئو

اسپم اسکور Spam Score + بهترین راه های خلاص شدن از آن | آژانس مارکتینگ تاس

اگر در زمینه سئو سایت مطالعه کرده باشید، احتمالا یکی از اصطلاحاتی که شنیده‌اید، اسپم اسکور (Spam Score) است. اسپم اسکوردر واقع که توسط سایت Moz محاسبه می‌شود، یکی از فاکتورهایی است که نشان می‌دهد، سایت شما چند درصد احتمال دارد، توسط گوگل جریمه شود.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

در این زمینه می‌خواهیم امروز در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس به این سوالات پاسخ دهیم که:

  • چه فاکتورهای باعث بالا رفتن اسپم اسکور می‌شود؟
  • آیا اسپم اسکور به وسیله محاسبات بر روی لینک‌های اسپم بدست می‌آید؟
  • اسپم اسکور هر چند وقت یکبار بروزرسانی می‌شود؟
  • آیا Disavow کردن لینک‌ها در وبسایت ماز قابل مشاهده است؟
  • چرا باید در مورد اسپم اسکور سایت خود اطلاعات داشته باشیم؟
  • سیگنال‌هایی که توسط Spam Score دریافت می‌شود، چیست؟

اگر شما هم دوست دارید در این زمینه‌ها اطلاعات کافی و جامع داشته باشید، با ما همراه باشید!

معیاری که باعث می‌شود، اسپم اسکور یک سایت بالا برود چیست؟

در گذشته‌های نه چندان دور، هر عملی که یک فرد انجام می‌داد که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت، خطا محسوب می‌شد، باعث می‌شد که اسپم اسکور افزایش پیدا کن، اما این روزها دیگر اینگونه نیست و شما می‌توانید یک نمره از صفر تا صد دریافت کنید. هرچقدر که نمره شما به صفر نزدیک تر باشد، در واقع شما وضعیت بهتری دارید.

در واقع برخلاف دوران مدرسه که نمرات بالاتر افراد باهوش تر و قابل قبول تری بودند، در وضعیت Spam Score، افرادی که نمرات پایین تری دریافت کنند، احتمال جریمه شدن کمتری دارند.

در رابطه با این موضوع که چه چیزی باعث شده‌است که اسپم اسکور سایت شما تغییر کند، شما می‌توانید به قسمت انتهایی این مقاله مراجعه کنید و چک لیست 27 تایی این محتوا را مطالعه کنید. در آن قسمت 27 سیگنال را برای شما آماده کرده‌ایم که با بررسی آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید که با رعایت نکردن کدام یک، سایت شما دچار مشکل و ایراد شده‌است.

آیا اسپم اسکور به وسیله محاسبات بر روی لینک‌های اسپم بدست می‌آید؟

یکی از سوالات اشتباهاتی که معمولا توسط سئوکاران تازه کار با جواب بله روبرو می‌شود، همین سوال است! حقیقت این است که جواب این سوال، نه است! اسپم اسکور سایت‌های مشابه با شما که توسط گوگل جریمه شده‌اند را نشان می‌دهد. یعنی اگر اسپم اسکور شما 5 درصد است، احتمال جریمه شدن وبسایت شما توسط گوگل در همان محدوده 5 درصد است!

اسپم اسکور هر چند وقت یکبار بروزرسانی می‌شود؟

بر اساس شواهد بدست آمده، مهندسین سایت MOZ در تلاش هستند که حداقل به صورت ماهیانه، اطلاعات مرتبط با Spam Score برای سایت‌های مختلف را بروزرسانی کنند. در واقع شما می‌توانید به صورت ماهیانه با بررسی سایت به صورت ماهیانه متوجه این موضوع شوید که چقدر در معرض خطر قرار دارید و یا چه اقداماتی را باید به صورت صحیح انجام دهید.

آیا Disavow کردن لینک‌ها در وبسایت ماز قابل مشاهده است؟

حقیقت این است که هیچ راهی برای سایت ماز وجود ندارد که بتواند در مورد لینک‌های Disavow اطلاعات جامع و کاملی را بدست آورد. گوگل در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار ماز قرار نمی‌دهد. بنابراین به دنبال اطلاعاتی در این زمینه نباشید.

چرا باید در مورد Spam Score سایت خود، اطلاعات داشته باشیم؟

به صورت کلی و به زبان ساده Spam Score یک مقدار درصدی است که نشان می‌دهد، چقدر احتمال دارد سایتی که روی آن کار می‌کنید، توسط گوگل نسبت به سایت‌های مشابه خود دچار جریمه شود. این درصد توسط سایت MOZ محاسبه می‌شود که مبنای محاسبات آن یادگیری ماشین یا Machine Learning است. این وبسایت بر اساس 27 ویژگی و سیگنال محاسبات خود را انجام می‌دهد و سایت شما را بررسی می‌کند. خوب است که شما هم آن را بررسی کنید. بر اساس نمره ای که در این بررسی دریافت می‌کنید، سایت شما ممکن است که یکی از امتیازهای زیر را دریافت کند:

  • امتیاز 1 تا 30: عالیه و سایت شما هیچ مشکلی ندارد!
  • امتیاز 30 تا 60: امتیاز بدی نیست، اما بهتر است که مواظب باشید!
  • امتیازی 61 تا 100: در محدوده خطر قرار دارید! هرچه زودتر به فکر یک راه چاره برای سایت خود باشید.

شما با بررسی ماهیانه Spam Score خود می‌توانید مشخص کنید که در کدام محدوده هستید. هرچقدر که در این زمینه به شکل اصولی تر و بهتری عمل کنید، می‌توانید در زمان‌های بهتری وارد عمل شوید. در ادامه سعی می‌کنیم با بررسی عوامل موثر بر اسپم اسکور به شما کمک کنیم که در این حوزه و زمینه بهتر برنامه ریزی کنید و عوامل موثر را شناسایی کنید.

سیگنال‌هایی که توسط Spam Score دریافت می‌شود، چیست؟

Spam Score با استفاده از 27 سیگنال و بررسی آن‌ها با کمک یادگیری ماشین، محاسبات خود را برای درصد احتمال جریمه شدن شما انجام می‌دهد. برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که این سایت بررسی می‌کند، عبارت است از: (ترتیب شماره گذاری به معنای ترتیب اولویت نیست!)

  • تعداد صفحات پایین: اکثر سایت‌هایی که اسپم اسکور بالایی دارند، صفحات کمی دارند!
  • دامنه مورد استفاده: معمولا سایت‌هایی که Spam Score هستند، دارای دامنه‌های عجیب و غریب با پسوند cc, pl, info, e,g هستند.
  • طول نام دامنه: معمولا سایت‌های Spam Score دارای نام دامنه‌های طولانی هستند!
  • استفاده از اعداد در نام دامنه: سایت‌هایی که اسپم محسوب می‌شوند، معمولا از عدد در نام دامنه خود استفاده می‌کنند!
  • فونت‌های نامتعارف: سایت‌هایی که به این منظور ساخته استفاده می‌شوند از فونت‌های نامتعارف گوگل استفاده می‌کنند.
  • عدم پیاده سازی گوگل آنالیتیکس: تقریبا هیچ سایت اسپمی نیست که گوگل آنالیتیکس بر روی آن پیاده سازی شده باشد.
  • تبلیغات دو کلیکی: معمولا هیچ سایت اسپمی وجود ندارد که از تبلیغات دو کلیکی استفاده کند.
  • صفحه‌های تماس با ما: سایت‌های اسپم، دارای صفحه تماس با ما نیستند.
  • لینک دهی به شبکه اجتماعی Linkedin: سایت‌های اسپم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نمی‌کنند و از این جهت هیچ لینک دهی به شبکه اجتماعی مانند لینکدین ندارند.
  • آدرس پست الکترونیک: سایت‌های اسپم به دلیل اسپم بودن خود،هیچ لینکی را در اختیار مشتریان خود قرار نمی‌دهند.
  • عدم استفاده از SSL (HTTPS): این سایت‌ها باتوجه به این که به امنیت کاربران خود هیچ توجهی نمی‌کنند از SSL استفاده نمی‌کنند.
  • استفاده از کلمات متا: سایت‌هایی که از کلمات متا برای سئو سایت استفاده می‌کنند، روشی منسوخ شده برای سایت است که سیگنالی برای سایت است که نشان می‌دهد اسپم است.
  • رتبه بازدید سایت در Jumpshot: سایت‌هایی که بازدید پایینی در پنل سایت Junpshot دارند، پتانسیل بالایی برای اسپم بودن دارند!
  • Rel Canonical: استفاده از non-local rel=canonical معمولا نشان دهنده اسپم بودن یک سایت است.
  • طول تیتر H1 سایت: سایت‌هایی که دارای تیتر H1 خیلی بلند یا کوتاهی هستند، معمولا سایت‌های اسپم هستند!
  • طول توضیحات متا (Meta description): سایت‌هایی که صفحات آن‌ها دارای توضیحات متای بسیار کوتاه یا بلند هستند، معمولا در معرض اتهام اسپم بودن قرار می‌گیرند. بهترین طول توضیحات متا بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است.
  • آیکون‌های مرورگر یا فاو آیکون: سایت‌های اسپم به ندرت از فاو آیکون استفاده می‌کنند. البته این موضوع جدی نیست، اما می‌توانید با در نظر گرفتن یک فاو آیکون خود را از معرض اتهام نجات دهید.
  • طول کلمات کلیدی متا: صفحاتی که از کلماتی به صورت تگ و با طول بالا استفاده می‌کنند نیز شامل اسپم می‌شوند و معمولا مورد جریمه قرار می‌گیرند.
  • عدم استفاده از ویژگی Facebook Tracking Pixel: معمولا هیچ سایت اسپمی از این ویژگی استفاده نمی‌کند!
  • تعداد لینک‌های خروجی: سایت‌های اسپم یا تعداد لینک‌های خروجی بسیار زیادی دارند یا بسیار کم!
  • تعداد بک لینک: سایت‌های اسپم یا به طور افراطی تعداد بک لینک‌های بسیار زیادی داشته و یا این که به دلیل عدم فعالیت مناسب تعداد بک لینک‌های بسیار پایینی دارند.
  • نسبت لینک‌های خروجی به محتوا: سایت‌های اسپم نسبت به محتوای خود، لینک‌های خروجی بسیار زیادی دارند.
  • نام گذاری عجیب دامنه: نام گذاری دامنه در این نوع سایت‌ها به صورت عجیب و غریب است.
  • استفاده از سمل‌ها در نام دامنه: در نام دامنه‌های اسپم از سمبل‌ها معمولا استفاده می‌شود.
  • طول URL‌ها: صفحات اسپم، معمولا URL‌هایی با طول نامناسب دارند. یعنی URL های بسیار بلند یا خیلی کوتاهی دارند!
  • حضور کلمات مسموم: سایت‌های اسپم معمولا از کلمات مسموم استفاده می‌کنند، مانند محتواهای غیر اخلاقی، شرط بندی و …!

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

جمع بندی

شما می‌توانید باتوجه به سیگنال‌های گفته شده و روش‌های محاسبه اسپم اسکور بررسی کنید که وضعیت شما در کدام قسمت است. هرچقدر که در این زمینه محتاط تر عمل کنید، می‌توانید در رابطه با سئو سایت خود، عملکرد بهتری داشته باشید. توصیه می‌کنیم که با بررسی دیگر مقالات مجله تخصصی تاس، اطلاعات خود را راجع به دیجیتال مارکتینگ افزایش دهید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید