سئو

الگوریتم برت BERT گوگل چیست؟ – اسماعیل سحاب – ۲۰ آبان ۱۴۰۱

چندی پیش بود که همه افراد دیگر فکر می‌کردند روش‌های تشخیص گوگل به سر حد کمال خود رسیده است و در واقع دیگر بهتر نمی‌شود، اما گوگل در یک اقدام جسورانه با معرفی الگوریتم برت (BERT) یا همان Google BERT همه را شگفت زده کرد و منتقدان را به تحسین واداشت! این الگوریتم که در واقع موتور جستجوی گوگل را به یک انسان تبدیل می‌کند بر پایه هوش مصنوعی یا AI فعالیت خود را چندی شروع کرده است!

اگر صاحب کسب و کار و یا یک سئوکار هستید، لازم است که این الگوریتم را بشناسید و تاثیر آن را بر روی سئو شناسایی کنید! همچنین اگر به طور کلی به الگوریتم های گوگل علاقه دارید، می‌توانید دسته بندی مربوطه را مطالعه کنید. امروز با من همراه باشید تا با شما این الگوریتم، روش‌های بهینه سازی بر پایه آن، سوالات متداول در مورد الگوریتم برت و … را در میان بگذارم!

گوگل BERT چیست و چه ماموریتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

Google BERT به زبان ساده یک الگوریتم است که به کمک دیگر الگوریتم‌های گوگل شتافته است و به آن‌ها در درک محتوای سایت‌ها و صفحات وب کمک می‌کند. در واقع این شیوه باعث شده است که گوگل متوجه اصطلاحات محاوره‌ای که در زبان‌ها دارد بشود! بهترین مثال برای درک این شیوه تصویر و مثال زیر است که در آن گوگل بر اساس زبان محاوره خودتان صحبت می‌کند:

این موضوع را در نظر داشته باشید که گوگل همواره در حال پیشرفت بوده و هدفش این بوده است که بهترین نتایج را به شما نشان بدهد، پس اگر بجای تکیه بر ساختارهای رباتی به ساختار زبان انسان توجه کند، می‌تواند این نیاز را برطرف کند! پس هدف اصلی گوگل برت رساندن گوگل به ماموریت اصلی‌اش بوده است!

معجزه‌ی تکنولوژی به کمک الگوریتم گوگل BERT

معجزه‌ی تکنولوژی یعنی هوش مصنوعی باعث شده است که گوگل تفاوت‌های زیادی متوجه شود! برای این که متوجه این موضوع شوید باید به مثال زیر توجه کنید:

گوگل قبل از استفاده از الگوریتم گوگل برت قادر نبود که تفاوت‌های معنایی “به” و “از” را تشخیص دهد به همین علت اگر شما در مورد “روش‌های مهاجرت به آلمان” جستجو می‌کردید، ممکن بود “روش های مهاجرت از آلمان” هم به شما نمایش داده بشود! گوگل برت معجزه‌ی هوش مصنوعی و تکنولوژی است که حتی باعث می‌شود ساختارهای پیچیده زبان شناسایی بشوند!

تاثیر الگوریتم گوگل BERT بر روی SEO و بهینه سازی سایت

قبل از اینکه تاثیر این الگوریتم را بررسی کنیم باید بگوییم که هر الگوریتمی که توسط گوگل استفاده می‌شود در صورت تغییر و یا اضافه شدنی به طور قطع بر روی بهینه سازی سایت‌ها و رتبه‌ بندی‌ها تاثیر خواهد گذاشت. در همین رابطه گوگل برت هم استثنا نیست و تاثیرات خاص خود را در این زمینه داشته است که به آن در ادامه خواهیم پرداخت.

این الگوریتم باعث شده است که کاربران از جستجوهای خود نتایج بهتری بگیرند و سایت‌هایی که با استفاده از روش‌های کلاه سیاه و یا حتی ضعف‌های گوگل رتبه گرفته بودند از نتایج جستجو خارج شوند. این روش به طور خاص هیچ معجزه‌ای را برای سئوکاران در جیب خود ندارد، پس به دنبال این نباشید که بر اساس آن سایت خود را بهینه کنید!

اگر به تولید محتوای خوب و ارزشمند برای کاربرانتان پرداخته اید ولی باید خوشحال باشید چرا که گوگل آن را متوجه خواهد شد و برای کار شما پاداش یعنی بهبود رتبه در نظر خواهد گرفت. آیا به اهمیت مشاور سئو و تولید محتوا آگاه هستید؟

سوالات متداول در مورد الگوریتم گوگل برت که ابهامات را از بین می‌برند؟

پس از انتشار هر الگوریتم توسط گوگل شاهد این هستیم که سوالات زیادی در مورد آن پرسیده می‌شود. در ادامه مهم ترین سوالات در این زمینه را با شما مطرح می‌کنم و پاسخ می‌دهم تا هیچ جای شکی برای شما باقی نماند:

آیا Google BERT برای زبان فارسی هم فعال شده است و کار می‌کند؟

در ابتدای انتشار این الگوریتم و استفاده از آن تنها زبان انگلیسی پشتیبانی می‌شد، اما این روزها شاهد این هستیم که به مرور برای زبان فارسی هم این قابلیت در حال اضافه شدن و استفاده شدن است!

ارتباط الگوریتم Rank Brain و BERT چیست؟

اگر مقاله الگوریتم RANKBRAIN چیست را مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که از هوش مصنوعی هم در این شیوه استفاده شده است، اما در نهایت باید بدانید که ارتباط خاصی بین این دو الگوریتم وجود ندارد و در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم که این دو الگوریتم همکار و مکمل هم محسوب می‌شوند!

تاریخ انتشار این الگوریتم چه زمانی بوده است؟

طبق صحبت‌های گوگل، الگوریتم جدید گوگل برت از اواخر اکتبر سال ۲۰۱۹ قابلیت استفاده را دارد و برای مخاطبان قابل استفاده است! از اواخر اکتبر ۲۰۱۹ تا اکنون شاهد گزارشات خوبی در این زمینه بوده ایم که جای خوشحالی دارد!

تغییراتی که گوگل برت در تولید محتوا ایجاد می‌کند، چیست؟

این الگوریتم در واقع کمک می‌کند که گوگل درک بیشتری از زبان ما پیدا کند و به سایت‌هایی که با زبان ساده تر و بهتر به مخاطبان خود مفاهیم را انتقال می‌کنند، اعتبار بیشتری بدهد. در واقع این موضوع برای سایت‌هایی که محتوای ارزشمند ایجاد می‌کنند یک مزیت محسوب می‌شود! پس به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید.

چند توصیه ساده برای بهینه سازی سایت و محتوا بر اساس الگوریتم BERT

اگر بخواهیم بصورت ساده و کاربردی توضیح دهیم که بر اساس الگوریتم برت باید چه کارهایی انجام دهیم، توصیه‌های زیر می‌توانند پاسخ خوبی باشند:

  • بر اساس هدف جستجوی کاربر محتوا تولید کنید!
  • در محتوای خود به مخاطب پاسخ بدهید
  • ادبیات و زبان مخاطب را در نظر بگیرید

نتیجه گیری

مطالب مشابه

  • الگوریتم Google Sandbox یا سندباکس گوگل چیست؟

    قبل از این که در مورد الگوریتم سندباکس گوگل توضیح دهیم، بهتر است در نظر…

  • الگوریتم پیج رنک(Page Rank) چیست؟

    اگر کمی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی سررشته داشته باشید، حتما نام الگوریتم پیج…

  • ایجاد صفحات با رفتار مخرب

    شاید نمی‌دانستید که از نظر گوگل هرگونه محتوا یا نرم افزاری در سایت شما که…

  • الگوریتم گورخر(Google Zebra) گوگل چیست؟

    شاید شنیده باشید که همه می‌گویند، الگوریتم گورخر بالاخره منتشر شد، اما اگر بخواهیم به…

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید