سئو

خزنده های گوگل، عوامل رشد یا افت سایت شما!!

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای

درباره خزنده های گوگل چه می دانید؟

خزنده های گوگل یا همان ربات های گوگل نقش اصلی را در روند نشان دادن نتایج جستجوهای کاربران اینترنتی ایفا می کنند.

در واقع ربات های گوگل به موتورهای جستجو در کراول، ایندکس و رتبه بندی نتایج محتواهای وب سایت ها کمک می کنند. البته نکته مهمی که در مورد ربات های گوگل باید بدانید این است که آن ها در جابجایی نتایج جستجوهای گوگل نقشی ندارند و تنها در صورت وارد شدن نتایج جدید آن ها را در اولویت جستجوهای کاربران اینترنتی قرار می دهند. ربات های گوگل بیشترین اثر را در رتبه بندی سایت ها دارند و بر اساس آن طراحان سایت ها و متخصصان سئو ملزم به رعایت نکات سئو و بهبود کیفیت محتوای وب سایت ها می شوند که بتوانند در نتایج جستجوی کاربران خود را نشان دهند.

جالب است بدانید به دلیل عدم آگاهی کافی از نحوه فعالیت خزنده های گوگل و کاربرد آن ها در سازماندهی محتواهای سایت ها در نتایج نشان داده شده توسط موتورهای جستجوی گوگل به کاربران اینترنتی، بسیاری از متخصصان سئو تصورات نادرستی از عملکرد این ربات ها دارند و آن ها را مسبب پیچیدگی های سئو می دانند.

ربات های گوگل و فعالیت های اصلی آن ها

نحوه عملکرد ربات های گوگل و تاثیر آن ها در رتبه بندی وب سایت ها به فعالیت های آن وابسته است. به طور کلی ربات های گوگل سه نقش اصلی را در کمک به موتورهای جستجوی گوگل ایفا می کنند:

  1. مرحله اول: شامل بررسی محتوای صفحات وب سایت ها می شود که به این مرحله کراول کردن ( Crawling) گفته می شود.
  2. مرحله دوم: شامل دسته بندی و توجه به موضوع محتواهای مختلف در وب سایت ها است که در این مرحله خزنده های گوگل محتواها را ایندکس (Indexing) می کنند.
  3. مرحله سوم: شامل قرار دادن محتواهای ایندکس شده در نتایج گوگل است که در طی این مرحله ربات های گوگل بر اساس نتایج جستجوی کاربران و میزان بازدید آن ها از سایت ها رتبه بندی آن ها را انجام می دهند.

    تمامی این مراحل توسط ربات های گوگل و به منظور نشان دادن بهترین و دقیق ترین نتایج برای جستجوهای کاربران اینترنتی انجام می شوند که موتورهای جستجوی گوگل بتوانند در سریع ترین زمان، نزدیک ترین مطالب مرتبط با نتایج جستجوی کاربران را نشان دهند.

همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم در مرحله سوم یعنی رتبه بندی نتایج جستجو، خزنده های گوگل نتایج جستجو را جابجا نمی کنند اما بر اساس میزان بازدید کاربران از سایت ها در جستجوها، بهترین نتایج را نشان می دهند که شامل پر بازدید ترین و یا جدیدترین سایت ها از سوی کاربران می شوند.

بدیهی است که افزایش بازدید از یک سایت می تواند سبب بالا رفتن رتبه آن در گوگل شود و به دنبال آن سایت مورد نظر در صفحات اول گوگل قرار بگیرد.

میزان بازدید خزنده های گوگل از محتوای سایت ها به چه عواملی بستگی دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید به فعالیت های اصلی خزنده های گوگل توجه کنید. نقش اصلی این ربات ها در بررسی محتواهای وب سایت ها است که با توجه به نوع موضوع و میزان بازدید کاربران در نتایج نشان داده شده توسط موتورهای جستجوی گوگل اثر می گذارند و در نهایت باعث رتبه بندی سایت ها در صفحات اصلی گوگل می شوند.

از آن جا که معیار اصلی کار ربات های گوگل بررسی و توجه به محتوای وب سایت ها است، عواملی مانند انتشار بازه زمانی محتوا، میزان بازدید کاربران از سایت، نوع و موضوع محتوا، سئو و کیفیت آن در محتوای سایت ها در میزان فعالیت این ربات ها اثر می گذارند.

البته عامل مهم دیگری هم در فعالیت خزنده های گوگل وجود دارد و آن هم میزان بازدید کاربران در یک بازه زمانی مشخص است (به عنوان مثال روزهای پخش اخبارها یا رویدادهای مهم بین المللی و یا تعطیلات رسمی) که فعالیت کار ربات ها نسبت به روزهای عادی افزایش می دهند.

پس می توان نتیجه گرفت که میزان فعالیت ربات های گوگل با افزایش بازدید کاربران از سایت های گوگل ارتباط مستقیمی دارد.

آیا ربات های گوگل سبب پیچیدگی های سئو شده اند؟

در آغاز کار گوگل سایت ها بسیاری با محتواهای اسپم وجود داشتند که جستجو را برای کاربران وقت گیر و دشوار کرده بودند.

گوگل برای حل این مسئله و بالا بردن دقت، سرعت، کیفیت و میزان رضایت کاربران از نتایج جستجوی بدست آمده در بازدید از سایت های خود الگوریتم های متعدد و خزنده های گوگل را طراحی و راه اندازی کرد که به کمک موتورهای جستجوی افزایش بازدید کاربران از وب سایت های گوگل را به همراه داشت.

در این رابطه ربات های گوگل تمرکز خود را بر نشان دادن محتواهای با کیفیت بالا قرار دادند که با توجه به میزان بازدید کاربران از یک سایت توسط موتورهای جستجو نشان داده می شوند.

سئو شامل یک سری از قواعد نگارشی و دستوری است که در محتوای سایت ها باید رعایت شوند. بر همین اساس هرچقدر که محتوای یک سایت به این قواعد نزدیک تر باشد، احتمال بازدید کاربران از آن بیشتر شده و درنتیجه می تواند رتبه بالاتری را در گوگل به خود اختصاص بدهد.

خزنده های گوگل با ایندکس کردن محتوای این سایت ها می توانند آن ها را در صفحات اول نتایج قرار داده و شانس بیشتری را در نشان دادن نتایج به کاربران و افزایش میزان بازدید آن ها بدهند.

پس این ربات های گوگل نیستند که پیچیدگی سئو را در محتوای سایت ها به وجود آورده اند و با آشنایی با نحوه عملکرد ربات های گوگل به راحتی می توان کیفیت سئو سایت را بهبود داد، زیرا دارندگان وب سایت ها برای افزایش بازدید کاربران از سایت خود، باید کیفیت محتوای آن ها را بالا ببرند تا بتوانند در رتبه بندی نتایج جستجوهای گوگل در رتبه های بالاتر قرار بگیرند.

بررسی محتوا سایت شما توسط خزنده های گوگل

زمانی که ربات های گوگل وارد سایت شما می شوند، به بررسی مطالب و صفحات شما می پردازند، صفحاتی که دارای ارزش کم بوده و همینطور برای کاربر نیازی را رفع نمی کنند اصلا مورد توجه گوگل قرار نمی گیرند.

پس تمرکز خود را بر روی سفارش تولید محتوا خود بیشتر کرده و سعی کنید استراتژی منظم و اصولی داشته باشید تا بتوانید نتیجه بهتری را از موضوع محتوا ها و همینطور خزنده های گوگل دریافت کنید.

نتیجه گیری

خزنده های گوگل یا همان ربات های گوگل، ابزارهای بسیار مفیدی در نشان دادن بهترین و دقیق ترین نتایج توسط موتورهای جستجوی گوگل به کاربران هستند.

فعالیت ربات های گوگل به سه عمل اصلی کراول کردن، ایندکس محتواهای سایت ها و در نهایت رتبه بندی نتایج در جستجوی کاربران است.

ربات ها عامل اصلی در بهبود کیفیت محتواهای سایت ها و سئو آن ها هستند، زیرا محتواهایی که اطلاعات بهتری را در نتایج جستجو به کاربران می دهند در موتورهای جستجو نشان داده می شوند. رتبه بندی نتایج در گوگل با توجه به میزان بازدید کاربران از یک سایت بستگی دارد و در این مرحله ربات های گوگل نقشی در جابجایی آن ها ندارند.

همچنین عواملی مانند انتشار بازه زمانی، موضوع، سئو و کیفیت محتوا به همراه بازدید کاربران در میزان فعالیت های خزنده های گوگل در یک سایت اثر می گذارند.

البته از میان این عوامل بازدید کاربران از یک سایت بیشترین اثر را در میزان فعالیت ربات های گوگل از یک سایت دارد.

پس می توان به طور کلی نتیجه گرفت که میزان بازدید کاربران از یک سایت در گوگل می تواند در رتبه بندی نتایج، کیفیت سئو محتوای آن و فعالیت های ربات ها اثر مستقیمی داشته باشد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید