سئو

رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما (Figma): نحوه نوشتن متن از راست به چپ

آیا میدانید چگونه می‌توان مشکل برعکس نوشتن در فیگما (Figma) را برای زبان فارسی برطرف کرد؟ در ابتدا باید بدانید به طور اساسی سبک نوشتاری اکثر زبان‌ها در کشورهای مختلف مشابه یکدیگر است. به عنوان مثال الفبای زبان‌هایی مانند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و کشورهای اتحادیه اروپا همگی در یک جهت نوشته می‌شوند. یعنی نحوه نوشتن تمام حروف و جملات در این کشورها از چپ به راست (LTR) است.

نوشتار زبان در این کشورها تحت تأثیر حروف الفبای لاتین (رومی) قرار گرفته است. برای افراد انگلیسی زبان، حتی نحوه باز کردن کتاب نیز از سمت پشت آن است. اکثر نشریات علمی و ادبی بین المللی با این سبک نوشته شده اند و تدریس می‌شوند.

الفبای زبان‌ها

اما در خاورمیانه از حدود 2000 سال پیش تاکنون، سبک نوشتن حروف و عبارت‌ها در زبان‌هایی مثل فارسی، عربی، عبری، اردو و سایر زبان‌ها از راست به چپ (RTL) است. امروزه تنوع زبان‌ها همچنان بالا است و کشورهای یک منطقه از شیوه نوشتاری خاص خود استفاده می‌کند.همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سبک نوشتن زبان انگلیسی و عربی متفاوت است. قطعاً با مشاهده تصویر زیر متوجه شده اید که متن عربی نسبت به زبان انگلیسی فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

مشکل برعکس نوشتن در فیگما

اکثر تیم‌های توسعه نرم‌افزار بین‌المللی به یکسان کردن تجربه کاربران محصولات توجه می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند نرم ‌افزارهای خود را به گونه ای طراحی کنند که تمام افراد در تمام کشورهای بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین افراد در هر نقطه از جهان نباید در استفاده از محصولاتشان مشکلی داشته باشند.

بومی سازی محتوا

به هیچ وجه آسان نبوده است. زیرا ابزارهای طراحی شده برای تولید محتوا باید تضمین کنند که معنای پیام به اشتراک گذاشته شده در تمام مناطق یکسان است. زیرا در برخی زبان‌ها نویسه‌های بزرگ‌تری وجود دارد و احتمال دارد ترکیب‌های متنی آن‌ها فضای بیشتری را اشغال کنند. این امر باعث می‌شود که رابط‌های کاربری با زبان افراد ناسازگار باشند و کاربران احتمالاً از سایر نرم افزارها استفاده کنند.

فیگما برای تولید محتوا

آیا شما صاحب یک برند یا شرکتی که ابزار فیگما برایاستفاده می‌کنید؟ آیا شما نمی‌توانید به دلیل مشکل برعکس نوشتن در فیگما محتوای خود را برای افراد منطقه خاورمیانه به خصوص افراد فارسی زبان بومی‌سازی کنید؟ اگر شما در حاضر از Figma استفاده می‌کنید، قطعاً فعالیت تولید در این کشورها به دلیل مشکل برعکس نوشتن در فیگما متوقف شده است. زیرا این نرم افزار مانند ابزار Sketch شیوه های متنوعی برای نوشتن متن برای زبان‌های مختلف ندارد.

فزونه BIDI

اما اگر از این ابزار استفاده می‌کنید یا آن را برای تولید محتوا ترجیح می‌دهید نباید نگران این موضوع باشید. زیرا شیوه های سفارشی سازی متن در این ابزار، توسط سایر شرکت‌ها طراحی شده است. این شیوه ها می‌توانند مشکل برعکس نوشتن در فیگما را برای زبان‌های کشورهای خاورمیانه، به ویژه کشورهای فارسی زبان حل کنند.

Google Docs

به عنوان مثال صفحه پشتیبانی Figma استفاده از افزونه BIDI را برای Sublime Text پیشنهاد می‌کند تا بتوانید مشکل برعکس نوشتن در فیگما را برطرف کنید. البته از واژه پرداز Google Docs هم می‌توانید برای حل این مشکل استفاده کنید.

استفاده از واژه ‌پرداز

ما در این مقاله دو روش برای رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما را که برای زبان‌های فارسی و عربی کاربرد دارند همره با مثال ارائه کرده ایم. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از واژه ‌پرداز سریع‌تر و راحت‌تر است، اما اگر نیاز به گنجاندن متن فارسی در یک بخش از کد داشته باشید، احتمالاً ویرایشگرهای متن شیوه های ساده‌تری را برای تایپ متن دارند.

چگونه می‌توان مشکل برعکس نوشتن در فیگما (Figma) را برای زبان فارسی برطرف کرد؟

در این بخش از مقاله ما به دو شیوه مطمئن که برای رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما می‌پردازیم که برای زبان‌هایی مثل فارسی کاربرد دارند. قبل از شروع استفاده از این روش‌ها باید چیدمان صفحه کلید خود را تغییر دهید. بنابراین باید با توجه به سیستم عامل خود، دستورالعمل‌های این راهنما را دنبال کنید.

روش اول: رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما با استفاده از واژه‌پرداز Google Docs

بعد از تغییر چیدمان صفحه کلید خود، می‌توانید به راحتی در متن خود را از راست به چپ تایپ کنید. بنابراین از این طریق می‌توانید مشکل برعکس نوشتن در فیگما را برای زبان فارسی و زبان‌های مشابهی که از راست به چپ هستند، برطرف کنید.

روش دوم: رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما با استفاده از Sublime Text

به طور کلی در این روش برای رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما، باید ابتدا متن موردنظر خود را در Sublime Text بنویسید. سپس باید از این افزونه برای جابجایی متن استفاده کنید. شما باید فونت از پیش تعریف شده را در Figma تغییر دهید. بعد از آن برای اصلاح بیشتر متن خود را در ویرایشگر کپی کنید.

شما باید مراحل زیر را برای تغییر تنظیمات در افزونه Sublime Text انجام دهید

1. Sublime Text را دانلود و نصب کنید.

2. پس از اتمام دانلود، پوشه را از حالت زیپ خارج کنید.

3. Sublime Text را اجرا کنید.

6. در این مرحله پوشه ای باز می‌شود. پوشه استخراج شده از 2c#را در این پوشه کپی کنید. این مرحله از تنظیمات مشابه تصویر زیر است.

7. پوشه را ببندید.

برای اطمینان از خواندن متن فارسی توسط Sublime Text باید:

  • Sublime Text را اجرا کنید.

  • با کلیک روی ‘settings’ تصویر زیر ظاهر می‌شود.

  • محتوای تصویر زیرا را در قسمت سمت راست وارد کنید.

  • پنجره ظاهرِ شده را ببندید.

اکنون Sublime Text آماده دریافت متن برای رفع مشکل برعکس نوشتن در فیگما هستند.

متن خود را بنویسید

توجه کنید که هنگام تایپ فارسی و عربی در Sublime، متن به طور خودکار مانند تصویر بالا از راست به چپ نوشته نمی‌شود. در واقع هر کاراکتری که وارد ویرایشگر می‌شود به طور پیش فرض از چپ به راست ظاهر می‌شود.

متن خود را جابجا کنید

  • پس از اتمام کار تایپ، متن خود را انتخاب کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید در این روش با انجام چند مرحله ساده می‌توانید مشکل برعکس نوشتن در فیگما را برای زبان فارسی برطرف کنید. با این روش شما می‌توانید با خیال راحت متن فارسی خود را در هر بخشی از کد خود بگنجانید.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید