عمومی

روش های افزایش جذابیت محتوای سایت

در فضای مجازی و در تمامی شبکه ‎های اجتماعی افراد زیادی هستند که برای جذب مخاطب دست به تولید محتوا می‎زنند. در واقع راه‌ های زیادی برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا وجود دارد. بسیاری از افراد تمایل دارند تولید کننده محتوا باشند اما راه و رسم آن را نمی‎دانند. وقتی ایده مناسب و جذابی دارید باید بدانید که وقتی آنها را تبدیل به محتوا می کنید چطور نظر مخاطب به آنها جذب شود.

شاید فکر کنید به بیش از 10 هزار ساعت لازم است تا مهارت نوشتاری خود را تکمیل کنید. اما نه، اینطور نیست. فرآیند تبدیل شدن به یک کارشناس محتوا آنطور که گمان می‎برید مشکل و پیچیده نیست. فقط به مطالعه و تلاش و تمرین نیاز دارید.

در واقع راه حل برای اینکه به یک تولیدکننده محتوای موفق تبدیل شوید، کافی است تا کمتر بنویسید و بیشتر به متن خود سر و شکل بدهید تا مخاطب های بیشتری را جذب محتوای خود کنید.

مطالعات و تحقیقات حاکی از آن است که 79 درصد کاربران وب ترجیح می‌دهند به جای مطالعه کامل یک مطلب آن را اسکن کنند و در واقع نگاهی اجمالی به آن داشته باشند. مخاطب حوصله خواندن مطالب پیچیده را ندارد و او را از چنین مطالبی فرار می‏دهد. پس باید یاد بگیرید که محتوای قابل اسکن تولید کنید.

پاراگراف‎ های خود را به شکل هرم وارونه بنویسید که یکی از سبک‎های نوشتاری در خبرنگاری است. سبک هرم وارونه بدان معناست که در ابتدا موضوع اصلی و یا نتیجه‎ گیری نهایی را بیان می‎کنید سپس در ادامه جزئیات بیشتری از آن ارائه می‎دهید.

در ادامه با تکنیک‎ هایی ساده ‎تر، سبک نوشتاری خود را صمیمانه ‎تر و سعی کنید ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنید.

8 تکنیک افزایش جذابیت محتوا برای مخاطب

1) کوتاه نویسی محتوا

حتی پیچیده ‎ترین موضوعات با اعجاز و البته در نظر گرفتن یک فضای سفید پیرامون همان مطلب، جذاب ‎تر به نظر می‎رسد. باز هم تاکید می‏شود: مطلب بلند، خواننده را فراری می‎دهد.

2) تیتر نویسی جذاب برای محتوا

تیتر در ژورنالیسم اهمیت بسیار زیادی دارد. در هر پاراگراف یک تیتر جالب و جذاب می‎تواند توجهات بیشتری را از سوی کاربران به خود جلب کند. تیتر گام نخست در جذب مخاطب است.

3) بولد کردن کلمات در محتوا

پر رنگ نشان دادن برخی از مفاد مهم و تیترهای جذاب به سرعت نظر خواننده را به خود جلب می‎کند. بولد کردن نشان می‎دهد آنها دارای مفهوم مهمی هستند. بولد کردن نکات جذاب را فراموش نکنید.

4) کپشن‎های جذاب در شبکه های اجتماعی

زیر عکسی که در فضای مجازی بارگذاری می‎شود اگر حاوی کپشنی قوی باشد بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد. این کپشن نهایت باید متشکل از سه جمله باشد. برخی از عکس‌ها بدون کپشن بی‌معنایند.

5) درج لینک ‎های مرتبط

6) برجسته سازی محتوای استراتژیک

هنگامی که مفاهیم مهم را به صورت پررنگ و روشن قرار می‎دهید، خواننده می‎تواند با یک نگاه اجمالی مهمترین اطلاعات را جستجو کند. این کار مثل هایلایت کردن بخشی از متن در هنگام درس خواندن است.

7) شماره گذاری

وقتی اطلاعات مهمی را دارید اگر آن را تکه ‎تکه کنید و با شماره‎ گذاری به مخاطب عرضه نمایید یک گام دیگر برای جذب بیشتر مخاطب برداشته اید.

  1. آیتم های محتوا را
  2. به این صورت
  3. شماره گذاری
  4. کنید

8) کلمات جالب در محتوا

خوب به مطلب خود نگاه کنید. چقدر در آن کلمات تاثیرگذار به کار برده ‎اید تا همه چیز نزد خواننده جذاب‎تر شود و او را ترغیب به این کند که وارد صفحه شما شود و همه چیز را مرور و سعی کند اسکن ‎وار اطلاعات به دست بیاورد؟

10 نکته دیگر برای افزایش جذابیت محتوا

هر کسی می‎تواند بنویسید هر کسی قادر نیست یک تولید کننده محتوا باشد. به غیر از موارد بالا راه‎ های زیادی وجود دارد تا یک مطلب تازه، بی‎نظیر و جذاب باشد. آنچه در ادامه می‎بینید 10 نکته تیتر وار است که بر اساس تجربه و آزمون و خطا به عنوان تکمیل روند جذاب ‎سازی محتوا در وب معرفی شده ‎اند:

  1. تخصص: شما باید مطلبی را برای نوشتن انتخاب کنید که اختصاصی و تازه باشد.
  2. حوزه مشخص: برای خود یک حوزه مشخص تعیین کنید و بدانید درباره چه چیزی می‏نویسید.
  3. مستندسازی: برای محتوای مورد نظر سند و شواهد رو کنید.
  4. رعایت ساختار: نگارش و درست نویسی در مطلب رعایت شود.
  5. تصویرسازی: مطلب نیاز به عکس دارد.
  6. ویرایش: مطلب را بخوانید. مطمئن هستید نیاز به ویرایش ندارد؟
  7. به روز باشید: جستجو در وب اطلاعات جدیدی درباره موضوع مورد نظر شما می‎دهد.
  8. مراقب شوخی‎ ها باشید: مراقب باشید شوخی و صمیمیت منجر به توهین به مخاطب نشود.
  9. ایده‎ پردازی: در رابطه با موضوع مورد نظر خلاقیت به خرج دهید و ایده پردازی کنید.
  10. کلمات کلیدی: استفاده از کلماتی که در موتورهای جستجو پرکابرد هستند اهمیت دارد.

بعد از رعایت 18 نکته، هنوز هم محتوای شما جذاب نیست؟!

نوشتن همیشه راه حلی شگفت‎ انگیز برای بیان ایده ‎ها، نظرات، خلاقیت ‎ها و افکار است. یک محتوای تاثیرگذار باید بی ‎نظیر باشد و ساختار درست نوشتاری و ویرایشی را رعایت کند. روزانه با ده‎ ها مطلب در فضای مجازی روبرو می‎ شویم اما فقط بخش کمی از آنها مورد توجه مخاطب قرار می‎گیرند. این مطالب جذاب همیشه چیزهایی را رعایت می کنند که بسیاری از نویسنده ‎ها از آن بی ‏اطلاع هستند. آنها را رعایت کنید تا به سادگی تبدیل به یک تولیدکننده موفق محتوا شوید.

بگذارید این ویژگی ‏ها را بیشتر مرور کنیم. حتی اگر تکراری باشند مرور دوباره آنها مفید است.

وقتی تولید محتوا انجام می دهید باید بدانید برای چه کسی آن را تولید می کنید. مخاطب شما کیست و نیاز به چه چیزی دارد؟ شما نیاز او را متوجه شده ‏اید؟ متوجه اوضاع و شرایط جامعه هستید تا بر اساس آن برای مخاطب بنویسید یا اینکه مطالبی پرت و پلا در فضای مجازی بارگذاری می‎کنید؟ در ادامه آنچه که باعث جلب توجه مخاطب می‎شود این است که اطلاعاتی جالب ارائه دهید، اطلاعاتی که تا به حال به گوش کسی نخورده است. نکته دیگری که بسیاری از تولید کنندگان محتوا رعایت نمی‎کنند این است که کلیشه نباید جایی در محتوای شما داشته باشد. وقتی یک خواننده کلیشه ‎ای را هزار بار خوانده چه دلیلی دارد آن را یک بار دیگر در مطلب شما هم بخواند؟ نوشتن درباره کلیشه ساده است چون اطلاعات کافی از آن دارید. این هنر نیست. هنر این است که مطالبی نوین و خلاقانه ارائه بدهید که به درد بخورد و گره ‎ای از ابهامات را باز کند.

در ضمن یادتان نرود که مطلب پیچیده به درد مخاطب نمی ‎خورد. سعی کنید مطلب خود را کلمات ساده‎ تری بیان کنید. همواره بر روی ساده‎ نویسی در فضای مجازی تاکید زیادی وجود دارد. ساده‎ نویسی بر خلاف چیزی که تصور می‎شود ارزش زیادی دارد.

از سویی دیگر باید به مطلب خود نظم بدهید، هرگونه پراکندگی اطلاعات باعث سردرگمی مخاطب می‎شود. مثلا در حال دادن اطلاعات درباره کار کردن یک نوع دستگاه هستید اما همین که در حال تشریح نحوه کار کردن هستید ناگهان سراغ تاریخچه اختراع همین دستگاه می‎روید و رشته کلام را از دست خودتان و مخاطب خارج می‎کنید.

مسئله بسیار مهم دیگری که در این میان وجود دارد هرگز بدون اجازه فردی مطلب او را در محتوای خود کپی برداری نکنید و به عبارت بهتر سرقت ادبی انجام ندهید. متاسفانه بخش عمده مطالب مطرح شده در فضای مجازی کپی سایت ‎های دیگر است. کپی پشت سر کپی و سرقت پشت سرقت. این روند را بس کنید و تلاش‌ تان بر این باشد که حرفی تازه برای گفتن داشته باشید.

همانطور که کپی نکردن از مطالب دیگران اهمیت دارد این نیز بسیار مهم است که عکسی را بدون اجازه منتشر نکنید. از منابع معتبر استفاده کنید و این را هم یادتان نرود که عکس مورد استفاده لوگو و یا واترمارک نداشته باشد.

پاراگراف‎ بندی در تولید محتوا نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و سعی کنید سر و شکل منظمی به آن بدهید. پاراگراف‎ها ترجیحا یک اندازه و یک شکل باشد و اینطور نباشد که یکی 10 خط و دیگری حاوی سه خط باشد.

گاهی اوقات هم لازم است پس از اتمام نوشتن مطلب یک بار دیگر آن را مرور کنید، البته نه به عنوان نویسنده که به عنوان یک مخاطب که آیا جذابیت دارد یا خیر. نظر خودتان هم درباره مطلب بسیار مهم است.

این اطمینان را حاصل کنید که مطلب شما به راحتی قابل اسکن باشد، بدان معنا که اگر فردی خواست آن را به طور اجمالی مرور کند نکات مهمی دستگیرش شود.

اگر کار شما به عنوان نویسنده محتوا این است که محصولاتی را معرفی کنید باید مطمئن شوید خواننده پس از مطالعه محتوای شما به سرعت به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا می‌کند.

درک این مطلب که هیچکس دوست ندارد با یک مطلب ماشینی و کپی شده روبرو شود نیز بسیار اهمیت دارد.

در پایان ذکر این مسئله بسیار مهم است که بدانید تبدیل شدن به یک تولید کننده موفق محتوا نیاز به تمرین، ممارست و کسب تجربه لازم دارد. فراموش نکنید که همه می‌توانند بنویسند اما هر کسی نمی‌تواند محتوای جذاب تولید کند، مگر اینکه اصولی به ظاهر پیچیده اما در واقع ساده را رعایت کند.

محتوای کامل در سایت منبع