سئو

معرفی تمامی الگوریتم های گوگل

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای

الگوریتم های گوگل

بدون شک استفاده کردن از هر چیزی، قوانین و مقررات خاص خود را دارد چرا که اگر این قانون و مقررات وجود نداشته باشند و به طبع کسی از آن ها پیروی نکند، هرج و مرج به بالاترین حد خود خواهد رسید. استفاده کردن از اینترنت نیز قوانین خاص خود را دارد که این قوانین با استفاده از موتورهای جست و جو در سطح اینترنت اعمال می شوند. توجه داشته باشید که همین قانون های موتورهای جست و جو هستند که از رایج شدن وبسایت های اسپم و بی کیفیت در سطح اینترنت جلوگیری می کنند.

همراهان عزیز ما در این مقاله به بررسی الگوریتم های گوگل و چگونگی عملکرد آن ها برای از بین رفتن وبسایت های اسپم و… خواهیم پرداخت.

الگوریتم چیست و چرا گوگل از آن استفاده می کند؟

قبل از این که به بررسی انواع الگوریتم مورد استفاده توسط گوگل بپردازیم، بهتر است یک تعریف کلی از چیستی الگوریتم و نحوه ی عملکرد آن ارائه دهیم تا با مفهوم هایی که در ادامه شرح خواهیم داد بهتر آشنا شوید. به طور کلی الگوریتم به معنای اعمال یکسری دستورالعمل ها است که با استفاده از آن می توان بسیاری از مشکلات به وجود آمده را از بین برد. به بیان ساده تر الگوریتم ها این امکان را به وجود می آورند که بتوان مشکلات بزرگ را به مشکلات کوچک تر تقسیم کرد تا راحت تر حل شوند.

گوگل نیز همواره از الگوریتم های مختلف برای برطرف کردن مشکلات رایج در سطح اینترنت استفاده کرده است. گوگل با استفاده از یک شیوه ی خاص نقطعه ضعف های خود را که در رتبه ی بندی وبسایت های مختلف دارد را مورد بررسی قرار می دهد و سعی می کند برای رفع مشکلات شناسایی شده از یک الگوریتم خاص و کارآمد استفاده کند. نکته ای که در این باره مهم و حائز اهمیت است، این است که گوگل با استفاده از تمامی الگوریتم هایی که به مرور زمان مورد استفاده قرار داد، توانست به عنوان برترین موتور جست و جو و مورد استفاده توسط افراد در تمامی نقاط جهان شناخته شود.

الگوریتم های گوگل کدام اند و از هر کدام با چه هدفی استفاده می شود؟

خب حال نوبت به بررسی تمامی الگوریتم هایی که گول با هدف بهبود نتایج جست و جو و رتبه بندی وبسایت ها مورد استفاده قرار می دهد، رسیده است.

الگوریتم پاندا مورد استفاده توسط گوگل

همانطور که اطلاع دارید، الگوریتم پاندا که با نام طراح آن Navneet Panda در سراسر جهان شناخته شده است. این الگوریتم بیشترین تمرکز خود را بر روی لینک های مورد استفاده توسط وبسایت ها و همچنین بک لینک ها دارد. الگوریتم پاندا با هدف شناسایی کردن محتواهای نامناسب و با کیفیت پایین، محتواهایی که مرغوب نبوده و یا به عبارتی کپی محسوب می شوند را در وبسایت های مختلف بر عهده دارد. هنگامی که گوگل از این الگوریتم استفاده کرد، بسیاری از وبسایت ها که محتواهای کپی و کیفیت پایین را داشتند از لیست نتایج جست و جو حذف شدند. اگر بخواهیم عملکرد این الگوریتم را به صورت خلاصه و ساده بیان کنیم، باید بگوییم که الگوریتم پاندا به دنبال قرار دادن وبسایت هایی با کیفیت محتوای بالا و دست اول است و رتبه ی وبسایت هایی با چنین مشخصاتی را افزایش داده و رتبه ی سایت هایی که محتوای کپی شده داشته اند را تنزل می بخشد.

مهم ترین معیارهای الگوریتم پاندای گوگل عبارت اند از:

  • شناسایی وبسایت هایی که بیش از اندازه تبلیغات دارند.
  • شناسایی وبسایت هایی که از تگ های نامناسب استفاده می کنند.
  • زیاده روی کردن در استفاده از تگ ها.
  • شناسایی لینک هایی که به خطاری 404 ختم می شوند. به لینک های شکسته نیز معروف اند.
  • وبسایت هایی که دارای مشکلات فنی هستند.

شما می توانید نحوه ی عملکرد این الگوریتم را به صورت دقیق در مقاله ی معرفی الگوریتم پاندا گوگل + چطوری باعث گرفتن رتبه برای ما می شود مطالعه کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار مورد استفاده توسط گوگل

بسیاری از افراد، الگوریتم مرغ مگس خوار را با عنوان یک افزونه می شناسند که توانایی تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی که کاربر برای جست و جو وارد کرده را دارا است. با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کلمات جست و جو شده ی کاربر، گوگل نزدیک ترین محتواها و بهترین گزینه ها را در نتایج جست و جو قرار خواهد داد. از نکات مهم و حائز اهمیت در این باره، این است که الگوریتم مرغ مگس خوار هیچ گونه تاثیر و یا نقشی را در ارائه ی رتبه به وبسایت ندارد و تنها با هدف ارائه ی بهترین نتایج جست و جو به کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

الگوریتم کبوتر یا Pigeon algorithm

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطب های موتور جست و جوی گوگل، الگوریتم کبوتر یا همان Pigeon algorithm است. این الگویتم نام مشخص و دقیقی را ندارد و نام کبوتر نیز توسط متخصص ها و وبمسترها معین شده است. مهم ترین دلیل این نام گذاری نیز، استفاده ی از کبوتر برای برقراری ارتباط های محلی در زمان های گذشته است. این الگوریتم به صورت مرتب به روز رسانی می شود و از ویژگی های جدیدی استفاده می کند. به عنوان مثال الگویتم کبوتری که امروزه مورد استفاده قرار گرفته می شود، توانایی تشخیص غلط های املائی، تخمین محل ها و همچین توانای تخمین زدن فاصله ها را دارا است.

به بیان دیگر این الگویتم با استفاده از تخمین زدن مکان کاربر، وبسایت هایی را که از نظر مکانی به او نزدیک تر است را در نتایج جست و جو قرار می دهد. البته توجه داشته باشید که وبسایت هایی که در نتایج جست و جو قرار می دهد نیز باید دارای معیارهای مشخص شده باشد.

الگوریتم پنگوئن

الیگوریتم پنگوئن توسط گوگل برای مقابله کردن با وبسایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که با خریداری بک لینک و… قصد دریافت رتبه ی بالاتری در گوگل را دارند. این الگوریتم یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید و به نوعی در هسته ی آن قرار گرفته می شود. نحوه ی کار این الگوریتم به این صورت است که در فاصله های زمانی مشخص، وبسایت ها را چک می کند و در صورتی که نشانه های خاصی را از اسپم و … مشاهده کند، وبسایت مورد نظر را جریمه خواهد کرد.

رنک برین گوگل

رنک برین یا RankBrain algorithm با هدف بهبود تجربه ی کاربری بازدیدکنندگان گوگل مورد استفاده قرار گرفته می شود. با توجه به این که گوگل درصد بسیاری از معیارهای خود را برای رتبه بندی وبسایت به میزان رضایت کاربران اختصاص داده است، سعی می کند وبسایت هایی با محتوای ضعیف را در نتایج جست و جو قرار ندهد. الگوریتم برین گوگل با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین به پردازش بهتر عبارت های جست و جو شده توسط کاربران کمک می کند و به ارائه ی نتایج بهتر کمک خواهد کرد. گوگل این الگوریتم را به عنوان سومین فاکتور مهم رتبه بندی وبسایت ها معرفی کرده است.

الگوریتم طرح بندی یا RankBrain algorithm مورد استفاده توسط گوگل

توجه داشته باشید که الگوریتم طرح بندی وسعتی همانند الگوریتم پاندا ندارد و مهم ترین هدف استفاده از آن جریمه وبسایت هایی است که با تبلیغات فراوان باعث ایجاد آزار می شوند. وبسایت هایی که به مقدار زیادی از انواع تبلیغات مانند پاپ آب، تبلیغات مختلف که در بین پست ها قرار می دهند، تبلیغات فلشی و… شناسایی می شوند و در نهایت جریمه خواهند شد. مدیران سایت ها باید توجه داشته باشند که بیش از اندازه از تبلیغات در وبسایت های خود استفاده نکنند زیر امکان جریمه شدن توسط گوگل و این الگوریتم بالا خواهد رفت.

الگوریتم پی دی لون یا PayDay Loan algorithm

یکی از پرکاربرد ترین الگوریتم های گوگل است که با هدف مبارزه با وبسایت هایی که بیش از اندازه از کلمه های کلیدی پرکاربرد استفاده می کنند، توسط گوگل مورد استفاده قرار گرفته می شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این الگوریتم تنها برای وبسایت های آمریکایی استفاده نمی شود و توانایی شناسایی تمامی وبسایت ها و محتواهی موجود آن را در سراسر جهان دارد. جالب است بدانید برای اولین بار، الگوریتم پی دی لون برای مباره با وبسایت ها و پست های اسپم در کشور آمریکا استفاده شده است.

الگوریتم کافئین مورد استفاده توسط گوگل (Caffeine)

الگوریتم کافئین شباهت بسیاری به الگوریتم مرغ مگس خوار دارد و بیشترین تمرکز خود را بر روی عبارت هایی که توسط کاربران جست و جو می شود، می گذارد. مهم ترین و اصلی ترین تفاوتی که با الگوریم مرغ مگس خوار دارد، این است که بر روی شبکه های اجتمایی نیز تسط دارد. توجه داشته باشید که محتوای وبسایت برای این الگوریتم اهمیت بسیاری دارد و این موضوع سبب شده تا محتوای موجود در وبسایت ها، به عنوان یکی از مهم ترین موارد در امر سئو به حساب بیایند.

الگوریتم کافئین به صورت کامل و مداوم در گوگل استفاده شده و این موضوع سبب کاهش مدت زمان مورد نیاز جهت ایندکس شدن وبسایت های مختلف در سطح اینترنت می شود. این الگوریتم در هر صد ثانیه توانایی به روزرسانی هزاران صفحه ی اینترنت را در فهرست وبسایت های خود دارد و این امکان جست و جوهای سریع را برای کاربران گوگل به ارمغان می آورد.

الگوریتم گورخر مورد استفاده توسط گوگل یا Zebra algorithm

الگویتم گوره خر نیز یکی از الگوریتم های گوگل است که با هدف مشخص کردن اعتبار و کیفیت وبسایت های فروشگاهی مورد استفاده قرار گرفته می شود. مهم ترین معیارهایی که توسط این الگوریتم در ارتباط با وبسایت های فروشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد عبارت اند از: واکنشگرا بودن سایت، وجود بارکد ها برای کالاهای موجود، ارائه ی امکان مقایسه ی محصولات مختلف با هم و … تمامی مواردی که یک وبسایت معتبر باید داشته باشد را بررسی می کند.

الگوریتم موش یا Possum algorithm

الگوریتم موش برای تمامی افرادی که از موتورهای جست و جو استفاده می کنند، کارآمد است. گوگل سال ها پیش امکان ارائه ی موضوعات و کسب و کارهای مختلف را در موقعیت های مکانی با فاصله ی بسیار کم را تحت عنوان سئو محلی فراهم کرد. الگوریتم موش برای بررسی سئو محلی مورد استفاده قرار گرفته می شود و با استفاده از آن، نتایج جست و جو بر اساس موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود. به بیان ساده کسب و کارهای موجود را بر اساس کم ترین فاصله ی مکانی در نتایج جست و وجو قرار می دهد.

الگوریتم شاهین مورد استفاده توسط گوگل یا Hawk algorithm

یکی از الگوریتم های گوگل، الگوریتم شاهمین یا همان هاوک است که با هدف برطرف کردن مشکلات رایج الگوریتم Possum مورد استفاده قرار گرفته شد. به طور رایج، گوگل استفاده کردن از الگوریتم های جدید را قبول نکرده و آن را انکار می کند و ادعا دارد که تنها الگوریم های قبل به صورت روزانه به روز رسانی می شوند.

الگوریتم گدون یا Mobilegeddon algorithm

با توجه به حجم بالای استفاده ی افراد از گوشی های همراه، گوگل یکی از الگوریتم های خود را با نام Mobilegeddon algorithm معرفی کرد و این مورد در دسته ی جدید ترین الگوریتم های معرفی شده به حساب می آید. گوگل این الگوریتم را در راستای تقویت ابزارهای مورد استفاده در گوشی های همراه ارائه داده است. شیوه ی کار این الگوریتم به معنای حذف وبسایت هایی است که توانایی نمایش را در گوشی های همراه ندارند. از مهم ترین مزیت های این الگوریتم می توان به Real Time بودن آن اشاره کرد که هنگام برطرف شدن مشکلات دوباره، به لیست نتایج جست و جو برگردانده خواهند شد.

الگوریتم فرد یا Fred algorithm

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال 2017 مورد استفاده قرار گرفته شد. این الگوریتم وبسایت هایی که ویژگی های شرح داده شده در قسمت زیر را داشته باشند تحت تاثیر قرار می دهند.

  • وبسایت هایی که محتوای با ارزشی ندارند.
  • وبسایت هایی که از تبلیغات به مقدار زیاد استفاده می کنند.
  • وبسایت های که وابستگی بسیاری دارند. همانند وبسایت آمازون
  • تعداد معدودی از وبسایت های کسب و کار که محلی هستند.

الگوریتم هیلتاپ یا Hilltop algorithm

این الگوریتم عملکردی متفاوت دارد و بر روی شاخص هایی با ویژگی های خاص در مجموعه اسناد تخصصی اجرا می شود. به عنوان مثال یکسری صفحه که دارای یک موضوع خاصی بوده و دارای یکسری لینک به صفحه های دیگر هستند را با هم تطابق می دهند. به بیان کاملا ساده، وظیفه ی این الگوریتم برقراری ارتباطی خاص میان صفحه هایی با اعتبار بالا و مرتبط را بر عهده دارد.

همچنین یکی از مهم ترین و قدرتمند ترین الگوریتم های مورد استفاده توسط گوگل است که با وجود قدیمی بودن نسبت به الگوریتم های دیگر، با داشتن اطلاعات لازم و کافی از آن می توان مفاهیم موجود در سئو را مود بررسی قرار داد.

همچنین همراهان عزیز شما می توانید جهت به دست آوردن اطلاعات موثق و به روز در زمینه آموزش رایگان سئو و طراحی سایت از وبسایت seoedu استفاده کنید و از اطلاعات موجود در آن بهره مند شوید.

نتیجه گیری

گوگل برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و تخلف و همچنین بهبود شرایط و… از یکسری الگوریتم های خاص برای بهبود کاربری و … استفاده می کند. هر کدام از این الگوریتم ها با هدفی خاص مورد استفاده قرار گرفته می شود. استفاده از الگوریتم ها با هدف های متفاوت انجام می شود به عنوان مثال استفاده از یک الگوریتم خاص سبب می شود تا بسیاری از وبسایت ها با اعتبار پایین و محتواهای بی کیفیت و… از نتایج جست و جو حذف شوند. الگوریتم ها گوگل عبارت اند از: پیج اتوریتی، الگوریتم هیلتاپ، فرد، پنگوئن، گدون، شاهین، موش، کافئین، پی دی لون، گورخر، مرغ مگس خوار، پاندا و…

ادامه مطلب