عمومی

هدف گیری مخاطبان مختلف با انتشار محتوا

برای شروع کار به این نیاز داریم که اطلاعات کافی و کاملی از مشتریان و مخاطبین خود جمع آوری کنیم زیرا آنها بهترین منبع ما برای تولید یک محتوا هستند، اینکه دسته های مختلف مخاطبین ما چه نیازهایی دارند، محصول و محتوای ما باید دارای چه ویژگی هایی باشد، در چه زمانی باید چه محتوایی و برای چه گروهی از افراد باید تولید کنیم و بسیاری اطلاعات ارزشمند دیگر که می تواند مانند خط روشنی برای نحوه رسیدن ما به هدف باشد.

پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می توانیم به نحوه های مختلف محتوای خود را بسازیم که در ادامه به روش های تولید محتوا که در هدف قرار دادن چند دسته مخاطب کمک کننده خواهند بود خواهیم پرداخت و از چند بعد این روش ها را بررسی خواهیم کرد. پیش از هر چیزی نیز همیشه باید به یاد داشته باشیم که یک محتوای مناسب باید یک هارمونی کامل در درون خود برای تمامی گروه های مخاطب داشته باشد.

روش های هدف قراردادن چند دسته مخاطب در محتوا

وبسایت شرکت (Corporate Website)

یکی از محیط هایی که می توان از آن برای معرفی محصول خود به مخاطبین استفاده کرد وب سایت شرکت می باشد. در این روش دیدگاه های مختلفی مطرح است به طور مثال می توان در وب سایت از لینک های متعدد برای ارجاع هر دسته از مخاطبین به محتوای مربوط به خودشان استفاده کرد. این لینک ها به مخاطبین کمک می کند تا به سرعت به بخشی از مطالب که بهتر به آن ها محصول را معرفی خواهد کرد منتقل شوند، در صورت نیاز نظرات مرتبط را مطالعه کنند و به راحتی تصمیم گیری کنند.

گاهی نیز می توان از همان ابتدای ورود مخاطب به وب سایت شرکت، وی را به مسیر مورد نیاز راهنمایی نمود به طور مثال اگر مخاطب ما در محدوده سنی خاصی باشد می تواند همان محدوده را انتخاب کند تا محتویات مورد نیاز خود را مشاهده کند. همچنین می توان به روش های مختلف با مخاطب در وب سایت ارتباط گرفت. از طریق صفحه پشتیبانی آنلاین، از طریق درج اطلاعات کلی مورد نیاز تمامی مخاطبین در بخش هایی از وب سایت و بسیاری روش های دیگر که در ادامه به آنها اشاره می شود.

نوشتن یک محتوای جامع (White Papers)

در این روش به جای نوشتن چندین محتوا، یک محتوای جامع می نویسیم و برای آن به یک خلاصه و جمع بندی می رسیم سپس تغییرات جزئی در آن ایجاد کرده و برای هر دسته از مخاطبین از آن استفاده می کنیم. که این امر گاهی ساده بوده و به راحتی می توان با تغییراتی جزئی این محتوا را برای هر گروه شخصی سازی کرد ولی گاهی نیز دشوار است و باید سود و زیان ها و علایق هر گروه را مجزا در داخل آن تغییر دهیم.

تعریف چهارچوب (Content Framework)

یکی از روش هایی که می توان یک محتوا را برای گروه های متعددی از مخاطبین و مشتریان آماده نمود این است که چهارچوب محتوا خود را انتخاب کنیم که خود به 3 دسته تقسیم می شود:

1) دسته اول:

نوعی از چهار چوب طرف هستیم که در آن یکی از مخاطبین که از ارزش بیشتری برای معرفی محصول یا خدمت ارائه شده برای ما بهره مند است را ملاک هدف قرار میدهیم و محتوا را بر پایه این مخاطب می نویسیم، سپس برای گروه های دیگر مخاطبین نیز بخش هایی را اضافه می کنیم ولی اولویت اصلی ما دسته مخاطبی است که از اهمیت بیشتری در مورد آن محصول خاص برای ما برخوردار است. این نوع از چهارچوب ها یکی از کاربردی ترین و ساده ترین انواع آنها می باشد.

2) دسته دوم:

نوعی از چهارچوب مطرح است که در آن تقریبا به طور متعادل بین مخاطبین اهمیت گذاری می شود در نتیجه به یک محتوای متعادل می رسیم. برای بدست آوردن این چهارچوب باید بین مخاطبین خود به دنبال علایق و نیازهای مشترک بگردیم تا با مانور روی آنها به یک تعادل در محتوای خود برسیم که در آن هیچ یک از گروه های مخاطب ما حس نمی کنند که به گروه دیگری توجه بیشتری شده است.

3) دسته سوم:

نوع بعدی چهارچوب ها اغلب برای مواردی استفاده می شود که در یک تجارت بعد از مدتی به این نتیجه می رسیم که دسته ی مخاطب دیگری را نیز به طریقی و برای خدمت یا محصولی دیگر از تجارت خود جذب کنیم که چیزی شبیه تاسیس یک شعبه ی جدید از تجارت ما با خدمت یا محصولی جدید برای گروهی جدید از مخاطبین می باشد.

در نهایت با انتخاب هر یک از این چهارچوب ها می توانیم به یک محتوای مناسب برای هدف خود دست یابیم.

تبلیغات چاپی (Print Ads)

روش دیگری است که در آن می توانیم با تبلیغات چاپی محصول خود را به مخاطب معرفی کنیم و اغلب در مواردی مورد استفاده می گیرد که تعداد مخاطبین ما دو دسته و یا بیشتر باشد. می توان به دو صورت عمل کرد، یکی اینکه برای هر گروه از مخاطبین یک نوع از تبلیغات را در نظر بگیریم و دیگری اینکه تبلیغاتی را تدارک ببینیم که توجه بینندگان از دسته های مختلف را مورد توجه خود قرار دهد و حالت دوم از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه تر می باشد.

استفاده از کاتالوگ ها و بروشور ها (Print Collateral)

در این روش یک بروشور مشخص و جامع تببین و طراحی می شود و اطلاعات مشخص و ثابتی در آن درج می شود، سپس از آنجایی که این اطلاعات در فضای امروزی و توسط کامپیوتر قابلیت تغییر در هر لحظه را دارا می باشند، می توانیم در بروشور های هر دسته از مخاطبین اطلاعاتی را بسته به نیاز هر یک از آنها اضافه کنیم و بروشور بخصوص خودشان را برای آنها به معرض نمایش بگذاریم. در واقع در این روش با صرف هزینه کم ابتدا یک بستر یکسان طراحی کرده و سپس برای هر دسته به آن شاخ و برگ داده و آن را برای مخاطب خاص خود به معرض نمایش می گذاریم.

استفاده از ایمیل (Direct Mail / Email)

استفاده از ایمیل و ارسال آن برای شرکت های مخاطب نیز از جمله این روش ها می باشد که در این مورد نیز می توان از اطلاعات عنوان شده در مورد بروشور ها استفاده کرد به این صورت که یک ایمیل با متن جامع ساخته می شود که برای گروه های مختلف دارای یک بدنه یکسان بوده ولی شروع و پایانی مختص به هر گروه خاص دارد. یعنی متن اصلی یکسان است ولی مقدمه صحبت های ما مختص گروه مربوطه بوده و در نهایت نیز با نتیجه گیری متفاوتی سعی در جلب نظر همان گروه داریم.

استفاده از خبرنامه های الکترونیکی (E-newsletters)

یکی از روش های کاربردی دیگر استفاده از خبرنامه های الکترونیکی است. در این روش نیز باید مد نظر داشته باشیم که مخاطبین ما از گروه های مختلف و دارای علایق متفاوتی هستند و باید حتما طوری رفتار کنیم که همگی این گروه ها رو در کنار هم مورد هدف قرار دهیم. خبرنامه های الکترونیکی در عصر امروز نقش مهمی در رساندن مفهوم مورد نیاز مخاطبین مختلف توسط یک محتوا را دارند ولی رسیدن به این امر آسان نیست و باید محتوای ما از یک هماهنگی و هارمونی خوب جهت برقراری ارتباط با همه اقشار مورد نظر بهره مند باشد.

از روش های یاد شده می توان به عنوان اصلی ترین روش ها برای طراحی یک محتوا برای جلب نظر مخاطبین گروه های مختلف نام برد اما تولید این محتوا یکی از بخش های مد نظر ماست و مراحل دیگری نیز در این بین از اهمیت بالایی برخوردارند و باید به آنها توجه شود.

آیا بعد از تولید محتوا و انتشار آن کار ما به پایان رسیده است؟

جواب ما به این سوال منفی است، زیرا در عصر امروز که امکان استفاده از تجربه ی کاربران و بهره مندی از بازخورد های آنها، بررسی آنالیزهای شرکت گوگل و بسیاری موارد ازین دست وجود دارد یکی از مراحل بسیار تاثیرگذار برای تولید محتوای ما استفاده از تجارب قبلی و نظرات مخاطبین و بازخورد آنها نسبت به محتوای ما می باشد و ما می توانیم برای مراحل بعدی در مسیر پیشرفت تجارت خود از این تجارب بدست آمده استفاده کنیم و در نهایت هر بار با نقص کمتری روبرو باشیم.

تا به اینجا روش ها و متدهای متعددی جهت طراحی محتوا برای چند خریدار یا مخاطب خاص با علایق مختلف بیان شد اما در نهایت می توان گفت که همه این روش ها بسیار کاربردی و مفید هستند و اینکه از کدام یک و به چه طریق از آنها استفاده کنیم یک امر سلیقه ای بوده و همینطور نوع تجارت ما، نوع مشتریان ما و تعداد آنها از مسائل بسیار با اهمیت در نحوه انتخاب و اجرای هر کدام ازین روش ها می باشد. اینکه حساسیت مشتریان و مخاطبین را نسبت به اینکه در محتوای ما به گروهی خاص توجهی بیشتر شده یا خیر، اینکه آیا به علایق آن گروه به اندازه کافی پرداخته شده و یا اینکه در نهایت محتوای تولید شده ما قابلیت جذب مشتری و مخاطب را دارد، همگی از مواردی هستند که باید از توجه بیشتری برخوردار باشند.

در نهایت می توان گفت که امروزه دسترسی به مخاطبین و ارتباط با آنها و معرفی محصولات و محتوا به آنها بسیار ساده تر از گذشته می باشد و بهتر است حالا که بستر فراهم است با گذاشتن زمان مناسب، انجام تحقیقات کافی بر روی مشتریان و مخاطبین هدف خود و انتخاب بهترین روش و متد برای تولید محتوا و در پایان بررسی بازخورد های مخاطبین و بهبود هرچه بیشتر محتوای خود بر اساس تجربیات قبلی ازین موقعیت بهترین بهره را ببریم و تجارت خود را با کمترین هزینه به بهترین نحو در مسیری درست در مقابل مخاطبین خود پیش ببرید.

ادامه مطلب در سایت منبع