سئو

پاسخ به این سوال که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود؟

آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به تعریف برخی از مفاهیم و قوانین گوگل بپردازیم. و به صورت دقیقی بررسی نماییم که معنی ایندکس محتوا در گوگل چیست؟ ایندکس شدن توسط گوگل را میتوان به رسمیت شناخته شدن محتوا دانست. در حقیقت محتوا یا متنی که در سایت قرار میدهید اگر توسط گوگل ایندکس شود در صفحه نتایج به نمایش در خواهد آمد در غیر این صورت ممکن است مشکلی برای آن پیش آمده است.

یکی از دلایل ایندکس نشدن مطالب میتواند این باشد که مشکلی برای کدهای شما پیش آمده باشد که از ایندکس شدن متن جلوگیری کند. شاید هم به دلیل اینکه گوگل شاهد انجام تخلف در وب سایت شما بوده است به عنوان تنبیه متن های منتشر شده را ایندکس نمی کند.

دلایل مخفی کردن یک متن از دید گوگل

برای مخفی کردن یک متن از دید گوگل دلایل زیادی وجود دارد. ممکن است مطلبی در سایت شما منتشر شده باشد که مایل نباشید کاربران با جستجو در گوگل به آن دست پیدا کنند. و یا اینکه برخی لزومی به برخی از صفحات وب سایت نباشد. در این شرایط لازم است متن را مخفی کنید تا فرآیند ایندکس شدن برای آن انجام نشود.

پس باید در پاسخ به این سوال که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود باید گفت خیر متن مخفی ایندکس نمیشود و برای کاربران در گوگل به نمایش در نمی اید.

ممکن است سایت شما یک سایت قدیمی باشد و یا اینکه به هر دلیلی کلمات کلیدی و اصولی که امروزه برای گوگل و موتورهای جستجو اهمیت دارند در موارد قدیمی تر رعایت نشده باشند. در این شرایط لازم است محتوا بروزرسانی شود. در این شرایط ایندکس شدن و به نمایش درآمدن این صفحه ها ممکن است سبب کسر رتبه وب سایت شما شوند.

با توجه به اینکه روزانه در جهان اطراف ما هزاران مورد دچار تغییر میشوند ممکن است لازم باشد صفحاتی که اطلاعات قدیمی دارند نمایش داده نشوند تا کاربر دچار اشتباه نشود. گاهی لزومی به نمایش برخی از صفحات برای کاربران عادی وجود ندارد.

برای مثال:

صفحاتی که مربوط به دریافت اطلاعات خرید هستند و یا مواردی از این دست باید در حالت نوایندکس باشند. در واقع تمام صفحات وب سایت را صفحات خوب با محتوای مفید تشکیل نداده است. گوگل برای رتبه دادن به یک سایت برآیند متن های منتشر شده را در نظر میگیرد.

به همین دلیل لازم است از ایندکس شدن صفحاتی که سبب کاهش رتبه سایت میشوند جلوگیری به عمل آید. گاه نیز پیش میاید که قصد دارید کل سایت را از دید گوگل مخفی کنید.

اگر در آغاز کار راه اندازی وب سایت خود هستید احتمالا لزوم مخفی نمودن سایت را درک میکنید. مسلما در آغاز راه اندازی وب سایت ایندکس شدن سایت و محتواهایی که درون آن قرار دارند سود چندانی ندارد. چرا که سایت هنوز شکل نگرفته است و این ایندکس شدن میتواند مشکلاتی را برای سایت به وجود بیاورد.

دلایل ایندکس نشدن متن در گوگل

پیش از پاسخ به این سوال که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود میخواهیم به این مسئله بپردازیم که چرا برخی متن ها و مقالات توسط گوگل ایندکس نمیشوند؟ اگر متن ایندکس نشود برای کاربران نیز به نمایش در نمی‌اید. به همین دلیل ممکن است تمام زحماتی که برای تهیه و تولید آن کشیده اید به هدر برود.

اگر ایندکس نشدن مطالب به این دلیل است که سایت توسط گوگل ایندکس نشده است باید به رفع مشکل سایت بپردازید. با این کار به احتمال زیاد مشکل ایندکس نشدن مطالب هم حل میشود. پس از راه اندازی سایت لازم است آن را به گوگل معرفی کرد. ساده ترین راهکارهایی که برای این کار وجود دارد ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است.

پیش از آن که سایت را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید دقت کنید که برای آن سایت مپ ایجاد کرده باشید. نقشه سایت برای ایندکس شدن مطالب در گوگل ضروری است.ر در سورس کد بسیاری از سایت ها پیش از راه اندازی کامل تگ noindex فعال است. فعال بودن این تگ به گوگل و سایر موتورهای جستجو میفهماند که نیازی به ایندکس نمودن سایت و مطالب آن نیست.

اگر پس از اتمام راه اندازی سایت همچنان noindex باشد لازم است آن را از این حالت خارج نمایید:

البته گاه ممکن است این تگ توسط افزونه ها به سایت شما اضافه شده باشد. پس حتما کد سایت را بررسی نمایید و مطمئن شوید که چنین تگی در آن وجود نداشته باشد. یکی دیگر از مواردی که لازم است در این بخش چک شود فایل است. اولا توجه داشته باشید که از این فایل در دایرکتوری سایت استفاده کرده باشید.

ثانیا دقت کنید که دسترسی موتورهای جستجو به سایت توسط robot.txt محدود نشده باشد. اگر در بخش robot.txt دسترسی خزندگان گوگل به مطلب مورد نظر محدود شده باشد ایندکس نشدن آن کاملا طبیعی است.

کپی نبودن محتوای سایت

گوگل به کپی نبودن محتوای سایت حساس است، اگر مطالب کپی منتشر کرده باشید ممکن است گوگل مطالب شما را منتشر نکند. پس اگر از محتوای تکراری استفاده میکنید لازم است تغییر رویه داده و مطالبی را منتشر کنید که از سایت های دیگر کپی نشده باشند.

گوگل میداند چک کردن سایت هایی که یک محتوای یکسان دارند برای مخاطب آزار دهنده است و انتظار دارد وبمستران نیز از این مطلب آگاه باشند. گاه ممکن است گوگل سایت شما را جریمه کند. در این شرایط اصطلاحا گفته میشود سایت پنالتی گرفته است. پنالتی شدن سایت بیشتر وقتی اتفاق می‌افتد که گوگل متوجه شود که از روش های سئو سیاه یا محتوای تکراری برای افزایش اعتبار و ارتقای رتبه سایت استفاده شده است.

اگر از عدم تخلف در مسیر سئو اطمینان دارید میتوانید با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول درخواست تجدید نظر برای گوگل ارسال کنید. توجه داشته باشید که پس از انتشار مطلب ممکن است ایندکس شدن آن تا 48 ساعت زمان ببرد. پس برای اینکه بدانید مطالب منتشر شده در وب سایت شما در مسیر ایندکس شدن هستند یا ایندکس نشده اند باید 48 ساعت به گوگل زمان بدهید.

روش های مخفی کردن متن از دید گوگل

برای اینکه متن از دید موتور جستجوگر گوگل مخفی شود راه های زیادی وجود دارد. بسته به اینکه سایت شما وردپرسی است یا خیر میتوانید از یکی از این راه ها استفاده نمایید. برای مخفی کردن متن از دید گوگل در سایت های وردپرسی میتوان از افزونه های موجود در این CMS کمک گرفت. برای این کار ابتدا لازم است به صفحه یا نوشته موردنظرتان بروید. در پایین صفحه ویرایش نوشته پایین بروید.

متن مخفی در گوگل و اینکه آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود؟

تا اینجای کار دریافتیم که هدف از مخفی نمودن سایت یا متن این است که بنا به دلایلی مایل به ایندکس شدن آن نیستیم. پس اگر متن و نوشته های مخفی نیز ایندکس شود عملا این کار بیهوده و بی نتیجه است. پس در پاسخ به اینکه آیا متن مخفی ایندکس میشود باید گفت نه. چرا که اساسا مخفی نمودن متن به این دلیل بوده که توسط موتور جستجو ایندکس نشود. پس اگر در نظر دارید که متن توسط گوگل یا دیگر موتور های جستجو ایندکس شود لازم است آن را از حالت مخفی خارج نمایید.

با این کار اجازه دسترسی به سایت و متن های منتشر شده برای موتورهای جستجو صادر میشود. فارغ از این که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود یا نه باید به یک نکته بسیار مهم در این زمینه توجه داشته باشید. مخفی کردن متن برای یکی از ترفندهای قدیمی در سئوی سیاه است. به همین دلیل موتور جستجوی گوگل نسبت به متن های مخفی شده چندان خوشبین نیست.

پس اولا سعی کنید صفحات زیادی را در این حالت قرار ندهید. ثانیا به هیچ عنوان به فکر سوء استفاده از این روش نباشید. گوگل در صورتی که متوجه خطای وب سایت شود جریمه های سختی را برای آن در نظر میگیرد. امیدواریم مقاله ‘ پاسخ به این سوال که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود؟’ برای شما مفید واقع شده باشد و به پاسخ این سوال رسیده باشید که آیا متن مخفی در گوگل ایندکس میشود؟

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید