سئو

پوگو استیکینگ (pogo sticking) چیست + راه های کاهش آن

عناوین مطالب

برای بهینه سازی یک سایت، عموما باید با انواع اصطلاحات سئویی اشنا باشیم. البته ، بعضی از این اصطلاحات رایج تر بوده مانند بانس ریت و بعضی دیگر مانند پوگو استیکینگ، غیر رایج یا کمتر کسی با آن آشنایی دارند. شاید خیلی از کارشناسان سئو فکر کنند که pogo sticking، همان bounce rate است، اما، ما در این مقاله می خواهیم به معرفی تک تک این اصطلاحات و تفاوت آن ها بپردازیم و اعلام کنیم که این دو واژه ربطی به یکدیگر ندارند و همچنین، راه حلی را برای کاهش و یا حذف پوگو نیز بیان نماییم؛ پس با همراه باشید.

پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) چیست؟

هنگامی که کاربر، کلمه ای را در گوگل سرچ می کند، بر اساس نتایج، یکی از آن ها را انتخاب کرده و وارد آن سایت می شود. حال، بنا به هر دلیلی با انتخاب دکمه بازگشت، به نتایج جستجوهای گوگل باز گردد؛ به این عمل، پوگو استیکینگ گفته می شود. Pogo، یک سیگنال بسیار قوی بوده که به گوگل اعلام می کند، کاربر یا کاربران، از این لینک راضی نبوده اند و عمل بازگشت به سرپ را انجام داده اند. این عمل پوگو می تواند در کاهش رتبه سایت و همچنین از دست دادن بازدیدکنندگان نقش موثری را ایفا نماید.

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت، به درصد بازدیدکنندگان یک صفحه از یک سایت گفته می شود که همیشه بالا بودن نرخ پرش، یک امتیاز منفی به حساب نمی آید. بعضی از کاربران تمایل دارند که به محض باز کردن یک صفحه از سایت، آن را بوک مارک کنند یا در شبکه های اجتماعی، به اشتراک بگذارند. اگر اطلاعات جامع تری درباره راههای کاهش بانس ریت نیاز دارید می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. بانس ریت نسبت به پوگو استیکینگ، دارای امتیاز بهتری هست و اگر سایتی دارای پوگو زیادی باشد، دچار جریمه می شود.

آیا pogo sticking خطرناک است؟

پوگو یک عمل شوخی و فان نیست و گوگل به شدت از این عمل متنفرتر بوده است. اگر سایت شما دارای بانس ریت بالایی باشد و همچنین، دارای پوگو فراوانی هم باشد، گوگل به پوگو بیشتر اهمیت می دهد و حتی ممکن است که سایت شما را نیز جریمه کند. وقتی یک کاربری در عرض کمتر از 5 ثانیه، صفحه شما را pogo، می کند، یعنی عنوان شما به قدری بد بوده است که کاربر به خودش زحمت خواندن مطالب داخلی سایت را نداده است یا همان متن اولیه صفحه بسیار بد آغاز شده است و پاسخگوی سوالات کاربران نبوده است.

چه عواملی باعث می شود که صفحه، پوگو استیکینگ شود؟

گاهی اوقات پوگو استیکینگ شدن یک صفحه می تواند به صورت ناخواسته اتفاق افتاد یا اینکه یک سری از دلایلی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، می تواند دلیل این اتفاق باشد:

دلایل مرتبط با محتوا

گاهی اوقات محتوا و سئو داخلی ما دارای مشکلی است که کاربر به محض ورود عمل pogo را انجام می دهد. در ادامه مواردی که باعث این مشکل می شوند، را بیان می کنیم:

  • محتوا با عنوان یا متا توضیحات همخوانی ندارد، مثلا عنوان مقاله آموزش سئو است ولی محتوا درباره مشاوره سئو توضیح داده شده است.
  • ممکن است محتوا از نوع اسپم باشد. ( تعداد کلمات کلیدی زیادی در محتوا به کار رفته و کلا محتوای خوبی نیست.)
  • محتوا ربطی به موضوع کلی سایت ندارد. (مثلا: سایت درباره سئو و وردپرس است، اما محتوای منتاشر شده درباره اقتصاد بوده است.)
  • ممکن است محتوا از نظر نگارشی یا املایی دارای مشکلات فراوانی نیز باشد.

دلایل نامرتبط با محتوا

  • زمان لود صفحه بسیار کند و آهسته باشد.
  • ویدئوها به صورت خودکار پخش شوند.
  • دارای پاپ های بسیاری باشد.
  • طراحی صفحه بسیار نامناسب باشد و کاربر را گیج نماید.
  • به هیچ عنوان قابل استفاده نباشد.

برای اینکه یک سایتی داشته باشید که این موارد را تا حد ممکن نداشته باشد، می توانید به مقاله ده سایت آنالیز سئو رجوع کنید و یا در صورت نیاز، با شماره 09128909248 تماس حاصل نمایید.

به جز موارد ذکر شده، موارد دیگری هم وجود دارند که باعث می شود کاربران عمل پوگو استیکینگ را انجام ندهند، مانند:

  • اضافه کردن لینک های داخلی در پاراگراف اول (داشتن لینکهای داخلی باعث می شود که کاربر، بلافاصله صفحه را پوگو نکند و در بخش های دیگر سایت نیز بازدید داشته باشد.)
  • افزایش سایز قلم در محتوا ( اگر سایز فونت محتوا را افزایش دهید، نه تنها پوگو اتفاق نمی افتد، بلکه بانس ریت هم کمتر شده و Dwell Time نیز بیشتر می شود.)
  • اضافه کردن فهرست محتوا برای دسترسی بیشتر به مطالب سایت
  • آپدیت کردن محتواهای قدیمی

امیدوارم این مقاله برای افرادی که به دنبال یادگیری واژه ها و اصطلاحات سئو هستند، مناسب بوده باشد. لطفا نظرات خود را برای ما در دیدگاه ارسال نمایید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید