سئو

چطور گوگل به بزرگترین اسپمر در نتایج جستجو تبدیل شد؟!

اسپم نتایج جستجو توسط گوگل

گوگل تنها 13 درصد از صفحه خود را به نتایج مفید جستجو اختصاص میدهد! گوگل تمام تلاش خود را انجام میدهد تا روند جستجوی مطالب در اینترنت ساده و سریع باشد. شما عبارت مورد نظر خود را در صفحه اصلی گوگل جستجو میکنید و انتظار لیستی از نتایج مرتبط با آن و به رنگ آبی را دارید ولی درمقابل گوگل به شما بخش هایی از تبلیغات گوگل، نقشه گوگل و محصولات گوگل را پیشنهاد میدهد. این اتفاق برای عبارات فارسی و با توجه به محدود بودن تجارت گوگل در ایران کمتر به چشم میخورد ولی برای یک شهروند آمریکایی یا کانادایی نتایج جانبی ارائه شده توسط گوگل بسیار زیاد است.

Aaron Harris مدیرعامل شرکت Tutirspree به بررسی صفحه نتایج گوگل با رویکردی ساده پرداخته است. بعنوان مثال برای یک مک بوک 13 اینچی تنها 13 درصد محتویات صفحه مربوط به نتایج واقعی جستجوی شما می باشد. برای مثال اگر شما عبارت auto mechanic را جستجو کنید بیش از نیمی از صفحه کاربر را تبلیغات گوگل اشغال خواهند کرند و شما برای مشاهده نتایج بیشتر و بهتر حتما باید در صفحه اسکرول کنید. فرض کنید که عبارت مورد نظر شما مربوط به یک فیلم یا سریال باشد در اینصورت تبلیغات موجود در یوتیوب نیز به آن اضافه خواهد شد.

بعنوان مثالی دیگر اگر با گوشی همراه خود در گوگل عبارت “Italian food” را جستجو کنید و در نزدیکی شهر نیویورک باشید. در ابتدا یک تبلیغ به شما نشان داده خواهد شد که نیمی از تصویر را گرفته است، اگر کمی پایین بیایید لیستی از نتایج Zagat گوگل را مشاهده کرده و در ادامه با لیستی از نتایج Google local بهمراه نقشه مواجه خواهید شد. برای دستیابی به نتایج واقعی و جمع آوری شده از صفحات اینترنتی شما باید تقریبا به اندازه 4 برابر صفحه نمایش گوشی هوشمند خود اسکرول کنید.

آینده ای مبهم در انتظار گوگل

بنظر میرسد که گوگل هر روز با سخت گیری نسبت به وبمستران و مبارزه با اسپم، قصد بهبود نتایج جستجو و جلب رضایت کاربران را داشته باشد ولی در نقطه مقابل با پیشنهاد محصولات و تبلیغات خود به هر بهانه ای، در مسیری مخالف حرکت میکند. شاید بتوان گفت که گوگل در تلاش است تا خود بزرگترین اسپم دنیای اینترنت و جستجو باشد. سیاست دوگانه گوگل در این مورد و ورود به بازی های سیاسی در چند سال اخیر موجب نارضایتی هرچه بیشتر کاربران از این موتور جستجو شده است تا جاییکه سهم موتور جستجوی بینگ از این بازار هر روز افزایش می یابد و یاهو به این باور رسیده که هنوز امیدی برای رقابت در این عرصه وجود دارد.

بطور حتم گوگل با کمی تغییر در رفتار و سیاست خود میتواند به سرعت جایگاه قبلی را بدست آورده و رقبایش را دوباره از میان بردارد ولی آیا مدیران این شرکت متوجه اشتباهات خود هستند و یا برآورد درستی از میزان رضایت کاربران دارند؟ بنظر شما تبدیل شدن تدریجی گوگل از یک موتور جستجو به کانون تبلیغات و آگهی میتواند بر عملکرد و درآمد آینده این شرکت تاثیر گذار باشد؟ آیا کاربران همچنان به استفاده از این موتور جستجو ادامه خواهند داد؟

21 Oct 2016

معیارهای انتخاب طراح سایت

برای انتخاب یک شرکت طراحی سایت چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم و به چه موارد توجه بیشتری داشته باشیم؟

28 Dec 2014

استفاده از پینترست در سئو

15 راهنمایی ، برای بهینه سازی سئوی حساب کار بری، پین ها و صفحه شخصی تان در پینترست.

19 Oct 2014

کتاب How Google Works

کتاب How Google Works منتشر میشود مدیران عالی رتبه گوگل شامل Eric Schmit، Jonathan Rosenberg و Alan Eagle ؛یک تیم برای نوشتن کتابی درباره تجربیاتشان در اداره گوگل در طول سالها تشکیل داده اند.اسم این کتاب How Google Works است که در فارسی به معنی

13 Aug 2014