سئو

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم

اگر قرار باشد برای معرفی خودتان از سه کلمه استفاده کنید، آن کلمات کدام‌ها هستند؟ این سوال از اکثر ما پرسیده شده است و بسیاری از ما از جواب دادن به آن طفره رفته‌ایم. معمولا اینکه بخواهیم خودمان را تعریف کنیم، کار ترسناکی است؛ چه در حال به روزرسانی پروفایل لینکدین باشیم یا در حال نوشتن در وبلاگ یا وبسایت. اگر شما هم مثل بسیاری دیگر با حرفه‌ای برای خودتان با سختی مواجه هستید، نگران نباشید. ما در این مقاله، و مرحله به مرحله نحوه نوشتن بیوگرافی را به شما آموزش خواهیم داد و در نهایت نیز چند نمونه بیوگرافی حرفه‌ای را برای الهام گرفتن شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توانیم بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم.

بیوگرافی حرفه‌ای چیست؟

قبل از اینکه نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای را یاد بگیرید، باید درک درستی از آن داشته باشید و بدانید که بیوگرافی چیست و چرا به آن احتیاج دارید.

در دنیای ادبیات یک می‌تواند به اندازه یک رمان طولانی باشد، مثل «یک پیاده‌روی طولانی تا آزادی» نوشته نلسون ماندلا یا « من ملاله هستم» نوشتنه ملاله یوسف‌زایی. اما در دنیای آنلاین یک بیوگرافی عبارت از یک پاراگراف کوتاه است که طی آن شخص نویسنده خود را معرفی می‌کند.

معمولا افراد بیوگرافی خود را در صفحه‌ای از وبسایت خود تحت عنوان صفحه درباره ما منتشر می‌کنند و یا در صفحات رسانه‌های اجتماعی خویش در معرض دید عموم می‌گذارند.

بسته به مخاطبان و اهداف شما، بیوگرافی حرفه‌ای شما می تواند شامل علایق شخصی شما و یا دستاوردهای شغلی‌تان و یا ترکیبی از هردو اینها باشد. به هرحال عناصر لازم برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای عبارتند از:

• شغل

• مدرک دانشگاهی و سایر مدارک

• زادگاه یا شهر محل اقامت

• اهداف شخصی یا شغلی

• ارزش‌های شخصی و حرفه‌ای

• مهارت و تخصص

• علایق و سرگرمی‌ها

در واقع هدف از نوشتن بیوگرافی این است که تصویری از آنچه هستید به دیگران ارائه شود. این امر به دلایل زیادی اهمیت ویژه‌ای دارد، از جمله اینکه می‌تواند آمار بازدید وبسایت شما را بالا ببرد، نوع تبلیغ به شمار می‌رود، قادر به جذب مشتری و شریک جدید خواهد بود و یا اینکه با برجسته کردن موفقیت‌های شما، می‌تواند شما را به سمت پیشرفت شغلی هدایت کند.

پیشنهاد می شود مقاله را نیز بخوانید.

چگونه می‎توانیم بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم

موثرترین بیوگرافی‌های آنلاین در عین حرفه‌ای بودن، خلاصه و مختصر هستند. برای نوشتن یک بیوگرافی مناسب به نکات زیر توجه کنید:

1- خودتان را معرفی کنید

2- نام شرکت یا برند خود را ذکر کنید

3- نقش حرفه‌ای خود را توضیح دهید

4- دستاوردهای حرفه‌ای‌تان را بیان کنید

5- درباره احساسات و ارزش‌های خود گفتگو کنید

6- به علایق شخصی خود اشاره کنید

1- خود را معرفی کنید

بیوگرافی خود را با نام و نام خانوادگی خود شروع کنید. اگر بیوگرافی را به صورت سوم شخص می‌نویسید، حتما نامتان ابتدای پاراگراف قرار بگیرد. این کار باعث می‌شود مخاطب به راحتی نام شما را دیده و به خاطر بسپارد.

2- نام شرکت یا برند خود را ذکر کنید

به این فکر کنید که آیا می‌خواهید بیوگرافی‌تان فقط در حد شخصی باقی بماند یا اینکه می‌خواهید حرفه‌ای‌تر باشد؟ برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای حتما نام شرکت، یا برند خود که می‌تواند شامل اسم وبلاگ، کسب و کاری آزاد یا حتی یک سایت تجاری باشد را بنویسید. برای مثال بنویسید: مری اسمیت بنیانگذار و مدیرعامل اسمیت دیجیتال است.

یا می‌توانید نام شرکتی را که در آن کار می‌کنید، به این شکل بنویسید: مری اسمیت مشاور گوگل و بنیانگذار و مدیرعامل اسمیت دیجیتال است.

3- نقش حرفه‌ای خود را توضیح دهید

حالا وقت آن رسیده است که موقعیت شخصی خود و نقشی که از لحاظ حرفه‌ای بر عهده دارید را شرح دهید. این کار خیلی مهم است؛ شما چه بنیانگذار یک شرکت باشید و چه متخصص سطح بالا و چه حتی یک شخص تازه‌کار در شغل و حرفه خود باید بتوانید نقش حرفه‌ای خود را توصیف کنید. مخاطبین شما الزاما نمی‌دانند که شغل شما چه شکلی است و چه مواردی را شامل می‌شود.

4- دستاوردهای حرفه‌ای‌تان را بیان کنید

بعد از توضیح نقش حرفه‌ای خود، بهتر است موفقیت‌های خود را هم بیان کنید. این موفقیت‌ها می‌توانند شامل جوایزی باشند که به دست آورده‌اید، دیپلم‌های افتخار، ارتقا شغلی و یا هرچیز دیگری. بیان این موفقیت‌ها و دستاوردها این امکان را به مخاطب شما می‌دهد که هم با شما بیشتر آشنا شود و هم اینکه بیشتر بتواند به شما اعتماد کند.

5- درباره احساسات و ارزش‌های خود گفتگو کنید

وقتی توصیفاتتان در مورد شغلتان و وظیفه حرفه‌ای‌تان و نیز دستاوردهایتان تمام شد، وقت آن می‌رسد که بگویید چه چیزی باعث شده است شما در این راه قدم بگذارید. این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نوشتن بیوگرافی است، پس بهتر است موقع نوشتن آن حسابی تمرکز کنید. به چیزهایی که برایتان ارزش دارند، به هدف‌هایتان و به دلایل حرفه‌ای‌تان فکر کنید. چه چیزی باعث می‌شود شما صبح‌ها از خواب بیدار شوید و کار را شروع کنید؟ نوشتن این دلایل، هرچیزی که باشد، باعث می‌شود مخاطب بیشتر و بیشتر با شما آشنا شود.

6- به علایق شخصی خود اشاره کنید

موثرترین بیوگرافی حرفه‌ای آن است که نه تنها بر روی تجربیات حرفه‌ای شما تمرکز کند، بلکه به کارهایی که در اوقات فراغت انجام می‌دهید هم توجه می‌کند. به مواردی مثل خانواده، زادگاه، سرگرمی‌ها، پروژه‌های جانبی که بر روی آنها کار می‌کنید، فکر کنید و آنها را به مخاطبین خود منتقل کنید. اینکه مخاطبینتان بدانند شما در محیط خارج از محل کار چگونه انسانی هستند، آنها را به شما نزدیک‌تر کرده و باعث می‌شود شما هرچه زودتر به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید.

قالب بیوگرافی حرفه‌ای

برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای نیاز به قالب و الگوی مناسبی دارید. به این قالب بیوگرافی حرفه‌ای که ما برای شما آماده کرده‌ایم، دقت کنید:

جمله 1: [نام] [عنوان شغلی] است که [شرح شغل] می‌کند.

مثال: لیزا گرین یک معلم انگلیسی است که در دبیرستان بلومفیلد دوره‌های ابتدایی ادبیات را برای دانش‌آموزان کلاس‌های 10 و 11 تدریس می‌کند.

جمله 2: [نام] معتقد است که [دلایل کاری که انجام می‌دهید].

مثال: لیزا معتقد است که مهارت‌های نوشتاری و تحلیلی، نه تنها یک قسمت اساسی از تعالی علمی است، بلکه از مهم‌ترین عناصر سازنده تفکر انتقادی در دبیرستان و بعد از آن است.

جمله 3: [نام / ضمیر] دارای [ذکر دستاوردها] است.

مثال: وی علاوه بر داشتن تعهد تنظیم و مدیریت برنامه درسی انگلیسی مدرسه، برای دانش‌آموزان خارج از وقت کلاسی، کلاس خصوصی برگزار می‌کند.

جمله 4: [نام / ضمیر] [ذکر هر جایزه، آموزش یا افتخار مربوطه] (را به دست آورده است).

مثال: او طی دو سال متوالی نامزد عنوان معلم برتر سال شده است.

جمله 5: [نام / ضمیر] دارای [مدرک رشته تحصیلی] از [دانشگاه] است.

مثال: لیزا دارای لیسانس نوشتن خلاق و کارشناسی ارشد در رشته آموزش از دانشگاه میشیگان است.

وقتی این قالب را پر کردید، همه جملات را کنار هم بچینید تا بتوانید یک چارچوب اولیه برای بیوگرافی حرفه‌ای خود درست کنید. فراموش نکنید بسته به نوع نیازها و مخاطبینتان می‌توانید این بیوگرافی را کوتاه‌تر یا بلندتر کنید.

نکاتی برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای

هنگامی که با کمک قالب بیوگرافی که ذکر شد، بیوگرافی خود را می‌نویسید، به این نکات هم توجه داشته باشید:

• مختصر بنویسید

همان اندازه که بیوگرافی‌تان باید بدون ابهام باشد، باید کوتاه و مختصر هم باشد. سعی کنید در مورد هرکدام از موارد فقط یکی دو جمله کوتاه بنویسید. مطمئن باشید در نهایت با یک پاراگراف کوتاه از بیوگرافی حرفه‌ای خود روبرو خواهید شد که به خوبی می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند.

• مخاطبان خود را در نظر بگیرید

نوع روایت و لحنی که برای بیان بیوگرافی انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به مخاطبین شما و اهداف شخصی‌تان بستگی دارد. اگر به دنبال کار هستید و کارفرمایان برای شما اهمیت دارند، از لحن جدی و حرفه‌ای و سوم شخص استفاده کنید. اما اگر در حال نوشتن بیوگرافی برای صفحات اجتماعی خودتان هستید، به لحنی شخصی‌تر که نشان‌دهنده شخصیت شما باشد، فکر کنید.

• به متن خود شوخ‌طبعی و طنز اضافه کنید

اگر لازم بود، مخصوصا اگر کسب و کار خودتان را راه انداخته باشید و به دنبال کار نباشید، استفاده از شوخی و طنز فرصت مناسبی برای همراه کردن مخاطبین با خود است.

• به وبسایت خود لینک بدهید

یادتان نرود اگر برای جایی غیر از وبسایت خودتان بیوگرافی می‌نویسید، حتما به وبسایت خود لینک بدهید. این کار هم به شما کمک می‌کند تا بتوانید وبسایت خود را ارتقا دهید و هم اینکه کار و حرفه‌تان در نظر مخاطبانتان تخصصی‌تر به چشم می‌آید.

• سازگار کردن بیوگرافی برای پلتفرم‌های مختلف

برای اینکه بتوانید بیوگرافی خود را در جاهای مختلف به نمایش بگذارید و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید، باید آن را هماهنگ با محیط و الگوهای پلتفرم‌های مختلف تنظیم کنید. مثلا می‌توانید بیوگرافی طولانی‌تری برای صفحه درباره شما در وبسایت خودتان بنویسید، در حالی که برای صفحه لینکدین باید از بیوگرافی کوتاه‌تری استفاده کنید.

دنبال کردن این نکات به شما کمک می‌کند تا بیوگرافی حرفه‌ای قدرتمندی بنویسید و به این ترتیب هم خودتان در رشته کاری خود بیشتر دیده می‌شوید و هم مخاطبان بیشتری شما را خواهند شناخت.

نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای

حالا که همه چیز را در مورد نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای یاد گرفتید، با ما همراه باشید تا نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای را هم با یکدیگر ببینیم و با الهام و الگو گرفتن از آنها برای نوشتن از خود پیش برویم.

شماره یک – پلتفرم آموزشگاه ساخت گیتار بریستول

از میان تمام بیوگرافی‌های حرفه‌ای که در این پلتفرم دیده می‌شوند، بیوگرافی الکس بیشاپ به خوبی نشان دهنده شور و اشتیاق وی است. او با قرار دادن بیوگرافی خود در وبسایت مشاغل کوچک، مهارت‌های خود را نشان داده و توضیح می‌دهد که چرا به دنبال ساختن گیتار رفته است. مخصوصا این قسمت که چرا ساختن گیتار را انتخاب کرده است، بسیار دلنشین و زیباست:

« علاقه من برای ساختن گیتار ناشی از علاقه‌ای است به ساختن چیزها به مدت طولانی و با صبر و حوصله دارم. من از دوران کودکی خود همیشه تلاش می‌کردم تا با دستکاری اشیا مختلف، چیز تازه‌ای از آنها بسازم. به زودی دریافتم که کار با چوب همان راهی است که من برای ارتباط برقرار کردن با طبیعت نیاز دارم. شکل دادن به چوب برای ساختن هرچیز زیبا و کاربردی، رضایت بی‌نهایتی را برای من به ارمغان می‌آورد».

وی با ذکر موفقیت‌ها و جوایزی کبه دست آورده، به کسب و کار خود اعتبار بخشیده و اعتماد مشتریان احتمالی خود را به دست می‌آورد.

شماره دو – پی یونگ هو

شرح مختصر و حرفه‌ای پی یونگ هو هنرمند در وبسایت طراحی گرافیکی وی یکی از نمونه‌های بیوگرافی حرفه‌ای موثر است. او خیلی خلاصه مهارت‌ها و تجربیات خود را برجسته کرده، توجه خوانندگان را به جزئیات مهم جلب می‌کند. او بیان می‌کند که چرا روش او که ریشه در میراث فرهنگی‌اش دارد، منحصر به فرد بوده و او را از سایر هنرمندان این زمینه متمایز می‌کند:

«من با وجود اینکه دوازده سال دانشجوی هنر بوده‌ام، اما هنوز هم به صورت مداوم در رشته‌های مختلف کنکاش می‌کنم تا بتوانم فعالیت‌های هنری خود را گسترش دهم و هنرهای زیبا را با طراحی و تصویرگری ادغام کنم. در حال حاضر حوزه مورد علاقه‌ام فرهنگ تایوانی خودم، انسان‌ها و برندهای آن است. من برای انجام پروژه‌هایم ابتدا به صورت کامل تحقیق کرده و سپس با تفکر خلاق به توسعه ایده‌هایم می‌پردازم».

شماره سه – آماندا شیلدز

بیوگرافی حرفه‌ای آماندا شیلدز یکی دیگر از این نمونه‌هاست که در وبسایت طراحی داخلی او ارائه شده است. او با توضیح چگونگی همسویی کار طراحی داخلی با زندگی شخصی خود و اینکه به عنوان یک مادر و یک کارآفرین، این شغل به قلب و روح او نزدیک است، می‌گوید:

«پس از سال‌ها کار به عنوان طراح محصول برای شرکت‌های کوچک متعدد، پس از آنکه صاحب اولین فرزندم شدم تصمیم گرفتم دل به دریا زده و کار طراحی داخلی خودم را شروع کنم. وقتی مدتی بعد به صورت تصادفی فهمیدم دومین فرزندم را باردار هستم، با چالش‌های جدیدی به عنوان کارآفرین و مادر روبرو شدم. من کارم را دوست داشتم و طولی نکشید که فهمیدم این سرنوشت من بوده است… به زودی احساس نیاز کردم کسب و کارم را توسعه دهم و به این ترتیب شرکت طراحی داخلی آماندا شیلدز را راه اندازی کردم که به صورت خاص بر روی فضای داخلی تمرکز دارد».

او با گذاشتن این مطالب بر روی صفحه درباره ما وبسایت خودش، اطلاعات جالبی را در مورد تخصص و تجارب حرفه‌ای اش به مخاطبین داده است.

ساختن بیوگرافی برای وبسایت شما

همانطور که متوجه شدید یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای گذاشتن بیوگرافی، وبسایت خود شماست. شما با نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای خود می‌توانید به هدف خود برسید؛ این هدف می‌تواند هرچیزی باشد: افزایش مخاطبین وبسایت، گسترش کسب و کار خود، نمایش نمونه کارهایتان، نشان دادن رزومه‌تان و یا هر چیز دیگری. به یاد داشته باشید یک بیوگرافی می‌تواند به مخاطب دیدی مختصر در مورد شخصیت شما ارائه کند تا از این طریق در جهت اهداف شما گام بردارد.

منبع:

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید