سئو

آشنایی با مدل AIDA در تبلیغات و کارکردهای شگفت انگیز آن

هرروز و با هر اسکرول در اینستاگرام و وبسایت‌ها کمپین‌های تبلیغاتی موفق برندهای مختلف را می‌بینید و آن‌ها را تحسین می‌کنید. اما کسی به شما نمی‌گوید وجه مشترک تمام این کمپین‌ها چیست؟ چه چیزی باعث می‌ شود این برندها مطابق میل مشتریان بالقوه شان عمل کنند و این بازخوردهای مثبت را دریافت کنند؟ برند شما چطور می‌ تواند به سهم خود یک کمپین و استراتژی تبلیغاتی موفق ایجاد و اجرا کند؟ پاسخ تمام این سوالات در گرو شناخت مدل تبلیغاتی AIDA است. اگر حس می‌کنید به چیزی که پاسخ این سوالات را بدهد نیاز دارید تا انتهای مطلب همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس باشید و بخوانید:

  • مدل AIDA در بازاریابی چیست؟
  • سلسله مراتب مدل AIDA
  • مراحل اجرای مدل AIDA در کمپین های تبلیغاتی

مدل AIDA در بازاریابی چیست؟

مدل AIDA برچهار اصل توجه، علاقه، تمایل و اقدام تکیه دارد و در واقع سرواژه‌ای از این چهار کلمه به زبان انگلیسی است. این مدل که مراحل شناسایی فرد را در طی فرآیند خرید یک محصول یا خدمات مشخص می کند. و به بازاریابان کمگ می‌کند تا بتوانند اثربخشی تبلیغات خود را بالاببرند. مدل AIDA معمولاً در بازاریابی دیجیتال استراتژی های فروش و فعالیت های روابط عمومی استفاده می شود.

به دنبال جذب مشتریان جدید برای کسب و کارتان هستید؟

تیم ما قدم به قدم در مسیر موفقیت در کنار شما خواهد بود.

مدل AIDA چطور کار می‌کند؟

برای این که بهتر کارکرد این مدل را درک کنید به این مثال درباره لپ تاپ و کامپیوتر توجه کنید:

تصور کنید که به دنبال یک لپ تاپ یا کامپیوتر جدید هستید. احتمالاً چند برند رایانه ای وجود دارند که بلافاصله در ذهن شما ظاهر می شوند: اپل ، سامسونگ ،‌ مایکروسافت و ASUS. اینها همه برند هایی هستند که بخشی از مجموعه آگاهی هستند. با این حال مجموعه برند های رایانه ای بسیار بزرگتر است و برندهایی وجود دارند که شما نمی‌شناسید. به عنوان مثال آیا تاکنون نام MSI یا Razor را شنیده اید؟ اگر پاسختان نه است این برند ها هنوز در مجموعه آگاهی شما قرار ندارند. از بین تمام مارک های رایانه ای که می شناسید ، ممکن است چند برند مدنظرتان باشند که از قبل آن ها را به سایر گزینه‌ها ترجیح می دهید. بسته به این که چه برند تلفن هوشمندی دارید، ممکن است به عنوان مثال از یک لپ تاپ رایانه ای سامسونگ یا اپل مستثنی باشید. فقط مارک هایی که به طور جدی قصد خرید آنها را دارید ، بخشی از مجموعه نظرات هستند. این که آیا اینگونه است ، آیا ارتباطی با نگرشی دارد که شما از لحظه ای که با نام تجاری در ارتباط با آن ایجاد کرده اید. اگر علاقه شما به یک مارک تجاری به یک تمایل واقعی تبدیل شود ، احتمال این که مارک در مجموعه خرید قرار گیرد زیاد است.

سلسله مراتب مدل AIDA

مراحل مربوط به مدل AIDA عبارتند از:

توجه: اولین قدم در بازاریابی یا تبلیغات ، بررسی نحوه جلب توجه مصرف کنندگان است.

علاقه: هنگامی که مصرف کننده از وجود کالا یا خدمات مطلع شد ، کسب و کار باید روی افزایش سطح علاقه مشتری بالقوه کار کند. به عنوان مثال ، دیزنی با اعلام ستاره هایی که در این تورها برنامه اجرا می کنند ، علاقه خود را به تورهای آینده افزایش می دهد.

تمایل: بعد از اینکه مصرف کننده به محصول یا خدمات علاقه مند شد ، هدف این است که مشتری را به تمایل خود ترغیب کند ، ذهنیت خود را از “من آن را دوست دارم” به “من آن را می خواهم” تغییر دهید.

به عنوان مثال ، اگر ستارگان دیزنی برای تور آتی در مورد میزان عالی بودن نمایش با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنند ، به احتمال زیاد مخاطبان تمایل به رفتن دارند.

اقدام: هدف نهایی هدایت گیرنده کمپین بازاریابی برای شروع اقدام و خرید محصول یا خدمات است.

بنابراین ، مدل AIDA می گوید که آگاهی منجر به علاقه می شود ، که منجر به آرزو می شود ، و در نهایت ، عمل.

بیایید با بررسی هر بخش از سلسله مراتب ، روشهای استفاده از مدل AIDA را در نظر بگیریم.

مرحله اول: توجه

اغلب اوقات ، بسیاری از بازاریابان بخش توجه را نادیده می گیرند. فرض بر این است که کالا یا خدمات قبلاً مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است – که ممکن است اینگونه نباشد. در هر صورت ، فقط تصور نکنید که همه از قبل از محصول شما مطلع هستند. یکی از بهترین روش ها برای جلب توجه مصرف کننده ، همان چیزی است که “اختلال خلاق” نامیده می شود – شکستن الگوهای رفتاری موجود از طریق یک پیام بسیار خلاقانه. این را از راه های گوناگون می توان انجام داد:

  • قرار دادن تبلیغات در موقعیت ها یا موقعیت های غیر منتظره. این اغلب به عنوان بازاریابی چریکی نامیده می شود.
  • ایجاد شوک در تبلیغات از طریق تصاویر تحریک آمیز.
  • یک پیام کاملاً هدفمند. از این امر به عنوان شخصی سازی نیز یاد می شود.
  • اساساً ، هدف این است که مصرف کنندگان از وجود یک کالا یا خدمات آگاه شوند.

مرحله دوم: علاقه

ایجاد علاقه به طور کلی سخت ترین قسمت است. به عنوان مثال ، اگر محصول یا خدمات ذاتاً جالب نباشد ، دستیابی به آن بسیار دشوار است. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تبلیغاتی از هم پاشیده و به راحتی قابل خواندن است ، دارای زیرنویس ها و تصاویر جالب است. بر آنچه بیشترین ارتباط را برای بازار هدف شما در رابطه با محصول یا خدمات شما دارد و فقط انتقال مهمترین پیامی که می خواهید به مصرف کنندگان منتقل کنید ، تمرکز کنید.

به دنبال جذب مشتریان جدید برای کسب و کارتان هستید؟

تیم ما قدم به قدم در مسیر موفقیت در کنار شما خواهد بود.

مرحله سوم: تمایل

گام های دوم و سوم مدل AIDA با هم پیش می روند. از آنجا که امیدوارید به یک محصول یا خدمات علاقه مند شوید ، مهم است که به مشتریان کمک کنید تا درک کنند چرا “به” این محصول یا خدمات “نیاز” دارند. به نحوه ارائه مطالب موجود در اطلاعات فکر کنید – هدف آنها ارائه اطلاعات جالب در مورد محصول ، همراه با مزایای خرید آن است – مزایایی که به طور ایده آل باعث می شود مصرف کنندگان هرچه بیشتر محصول را بخواهند. تبلیغات اطلاع رسان با نشان دادن محصولاتی که در چندین موقعیت خلاقانه استفاده می شود ، این کار را بسیار خوب انجام می دهد. ارزش محصول یا خدمات را به مخاطبان انتقال دهید و اینکه چرا آنها در زندگی خود به آن نیاز دارند.

مرحله چهارم: اقدام

آخرین مرحله از مدل AIDA ، جلب نظر مصرف کننده برای شروع اقدام است. این تبلیغات باید با یک فراخوان پایان یابد – گزاره ای که برای دریافت پاسخ فوری از مشتری طراحی شده است. به عنوان مثال ، Netflix برای متقاعد کردن مصرف کننده برای آزمایش آزمایشی رایگان خود ، از متن اقناعی استفاده می کند. Netflix با چگونگی مناسب بودن محصول خود ارتباط برقرار می کند و ارزش آن را برجسته می کند ، سپس از مصرف کنندگان می خواهد برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام کنند.

تبلیغات خوب باید فوریتی را ایجاد کند که به مصرف کنندگان انگیزه می دهد تا از حالا اقدام کنند. یکی از روشهای معمول برای دستیابی به این هدف ، ارائه پیشنهادات در مدت زمان محدود (مانند حمل و نقل رایگان) است.

تحولات جدید در مدل AIDA

بسیاری از مدل AIDA را به دلیل ساده انگاری بیش از حد انتقاد می کنند. به عنوان مثال ، مدل AIDA نقاط مختلف فروش احتمالی را در نظر نمی گیرد. بازاریابی برای مشتری مراجعه کننده به یک فروشگاه آنلاین بسیار متفاوت از مشتری است که به دنبال خرید خودروی جدید در نمایندگی است. بنابراین ، تغییرات بسیاری در مدل AIDA وجود دارد مانند:

  • مدل AIDCAS (اقدام ، علاقه ، تمایل ، اعتماد به نفس ، اقدام ، رضایت)
  • مدل REAN (دستیابی ، تعامل ، فعال سازی و پرورش)
  • مدل NAITDASE (نیاز ، توجه و علاقه ؛ اعتماد ، طراحی و اقدام ؛ رضایت و ارزیابی)

جمع‌بندی

به دنبال جذب مشتریان جدید برای کسب و کارتان هستید؟

تیم ما قدم به قدم در مسیر موفقیت در کنار شما خواهد بود.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید